Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt lader i Leaf og ladekabel

Startet av Keo, lørdag 30. januar 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

Keo

Mulig dette har vært oppe før, men jeg fant ikke noe nå. Min Leaf sluttet å lade under kuldeperioden, bilen ble levert Nissan. Fikk beskjed om at dersom jeg hadde ladet med uoriginal kabel gjaldt ikke garantien på bilen lenger. Sa jeg hadde ladet med flere kabler, men at det var original kabelen som var i bruk når den sluttet og lade.
Det ordnet seg denne gangen og Nissan dekket det ny lader i bilen på garantien, skulle bare mangle...
Hva lader folk med hjemme?

nr1rayner

What?? De sa ikke med det samme at strømmen MÅTTE komme fra vindkraft eller solceller ellers gjelder ikke garantien? Og så my du for all del huske å IKKE parkere i bakke mens du lader, for da tar du livet av batteriet???
For en gjeng! Er kanskje ikke ukjent innen bilverdenen med klausuler opp og ned i mente, men endog. Kladden på kabelen skal da bare gi beskjed til bilen om hvor mye den har lov å lade med..

Jeg bruker utelukkende EVI-kabel. Den originale er alt for stor tung og klumpete  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Homecast

I utgangspunktet er det sånn at hvis bilen ikke er kanskje kompatibel med tilkoblet utstyr så vil den ikke ta imot lading sålenge produktnormene følges.

Det er riktignok endel produkter som kan kjøpes som ikke er i henhold til standardene, det er forskjell på orginal kabel og standard type 1 lader.
Men nissan aprooved er vel følgende utstyr: schneider, salto og pod point veggbokser (glemte jeg 1 produsent der?) I tillegg til mode 2 lader som følger med bilen
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Trekkoppbil

Kravet om original lader høres merkelig ut.
Står det noe i garantibestemmelsene om krav til kabel?
Og gjelder i tilfellet sånne krav kun for lading hjemme, og hva med offentlige EVSEr og hurtigladere man plugger i på ulike parkerkeringsplasser rundt omkring?

Jeg kan forstå at garantien ikke dekker skader som er påført av ytre gjenstander. Om garasjetaket raser ned og knuser bilen, så tviler jeg på at bilgarantien vil dekke det.  Men det ville være urimelig om garantien slutter å gjelde, om du en gang har parkert i en garasje som ikke er original Nissan-garasje.

Jeg har vanskelig  for å forestille meg at en evse kan gjøre så mye skade på bilen. Det som kan ha betydning, er om EVSE har bra overspenningsvern i tordenvær.  Jeg synes det er vanskelig  å finne ut av åssen EVSEene takler tordenspenninger. Jeg snakka med en Nissan-mekaniker som mente at bilen er godt beskytta mot torden, så jeg lurer på om det er i den originale EVSE at beskyttelsen ligger. På Finn har jeg derimot sett hugge-bil med todenskade.

Om bilen ikke vil lade i kulda:
-12V-batteriet kan være nede. Da er det gjerne flere funksjoner i bilen som er spøkefulle. Startkabler kan være den kjappeste løsningen. Sjølv liker jeg best å bruke en intelligent lader som kjører desulfatering og rekondisjonering av batteriet. Ved bruk av biltemaladeren, har jeg gjerne kopla vekk den ene polen fra bilen, når jeg skal lade. Man kan også ta med blybatteriet inn i varmen for å lade det der.  Etter å ha kjørt rekondisjonering på blybatteriet, med biltemalader, har jeg alltid erfart at batteriet blir friskt og det takler kulda.
-Om det er annen feil:
Så ville jeg prøve å resette bilen ved å ta av og på den ene 12V-polen. Derfor bør man ha med enkelt verktøy i bilen.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 31. januar 2016, klokken 10:38
Kravet om original lader høres merkelig ut.

Dette er ikke noe de kan kreve. Hva med f.eks borettslag som installerer Type 2 stasjoner (f.eks Zaptec) på parkeringsplassene som eneste lademulighet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Keo

Nå har denne tråden ligget siden januar 2016, på lørdag var igjen laderen defekt. Nå har jeg ladet med kabelen som fulgte med bilen fra en 16 amp kurs. Jeg lader i garasjen hjemme, huset  er 20 år, med nytt sikringsskap vinteren 2017. Det elektriske anlegget er så vidt jeg vet i god stand. Hadde Eltilsynet på besøk i sommer uten at de påpekte mer en et par småting.
Har vært i kontakt med forbrukerrådet, som sier at det er avgjørende om laderen i bilen er en vesentlig komponent som bør vare mer enn 5 år. Er det noen tanker om hva som går feil, om dette er en vanlig feil og om laderen er å ansen som vesentlig komponent?
Bilen er fra 2012 og har nå gått 125k, begrenset hvor mange ladere jeg gidder å bytte i en bil som kanskje er verdt 70k.

Keo

Endte opp med ny lader etter å ha reklamert.

Electrix

Merkelig sak, du er omtrent den eneste jeg har lest om som har måttet bytte denne laderen, og så har du byttet den to ganger nå. Det kan jo selvfølgelig være en tilfeldighet, men det er også fristende å spekulere i dårlig jobb ved bytte, eller en annen feil på bilen eller strømnettet. Men en lader er jo en enkel sak som vanligvis tåler en god del. Vi får se om du kommer til tredje bytte om noen år, da vil jeg i alle fall påstå at det er grunn til å mistenke noe annet feil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA