Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IFTTT - "IF This Then That" og BMW Connected

Startet av bromm, fredag 29. januar 2016, klokken 16:40

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Ferry på søndag 31. januar 2016, klokken 10:58
Tar det ikke lenger tid å se hva klokka er enn å lese en melding?! Mener du virkelig det? Jeg kan tolke ei klokke bare ved å se vinkelen på viserne i øyekroken. Meldinger kan være alt fra "Ok" til lange distraherende avhandlinger.
Du får ikke opp lange avhandlinger på klokka, ikke på iDrive heller. Da må du uansett stoppe opp. Bruker den mye i møter osv. Ser ikke på klokka lengre enn jeg gjør for å se tiden. Skal være enig i at det kan være noen ms i forskjell, man uansett tar det MYE lengre tid å det frem i bilen, og med øynene mer fra det som skjer rett foran deg.
Hver får velge sin løsning, men at det er mer trafikkfarlig skulle jeg gjerne sett noen dokumentere på :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Vises bare første del av meldinga ved lange meldinger? Sliter litt med å se nytten hvis ikke alt er med. En kan jo risikere at nytteinfoen ikke vises da? Og da blir funksjonen redusert til å vise at det har kommet en melding.

LMOR

Sitat fra: Ferry på søndag 31. januar 2016, klokken 13:10
Vises bare første del av meldinga ved lange meldinger? Sliter litt med å se nytten hvis ikke alt er med. En kan jo risikere at nytteinfoen ikke vises da? Og da blir funksjonen redusert til å vise at det har kommet en melding.
Blir sikker kjeft å få som vanlig for vi er litt off topic, selv om jeg mener det er relevant at det finnes andre og etter min mening bedre måter å løse det denne tråden handler om.

Men i ca 90+% av tilfellene får jeg det jeg trenger med det som vises automatisk. Nå f.eks. fikk jeg en kvittering på en bestilling, trenger ikke lese hele emailen da. Men du kan gjøre det, men da mister du fokus, men som nevnt er det slik meldingsvisning + andre ting fungerer på iDrive. Du ser bare litt av meldingen, facebook el.l. Du bør uansett stoppe bilen hvis du skal lese mye, og da er iDrive uaktuelt for min del. Da er det mobilen som gjelder.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Her er det (ikke uventet) diskusjoner om klokker og hva man kan se og ikke. Hvis dere studerer bildet nedenfor en gang til, så kommer altså en "notification" opp som dette AV SEG SELV (nå ringet inn i rødt slik at det er umulig å overse den). Dette gjør den som en del av widgeten i split-screen - AKKURAT på samme måte som at værmeldingen skifter til nytt stedsnavn i vær/klokke-widgeten etterhvert som man kjører. Man behøver altså ikke å gjøre noen verdens ting for å motta denne varslingen, så lenge BMW Labs-widgeten kjører i split-screen.

Og så snakkes det om "lengden" på meldingen, og at man risikerer å miste slutten av den. Vel, det er ikke værre enn å åpne "Office Today" (gjerne via en presetknap 1-8), og så lese både SMS og epost derifra, hvis man vil se nærmere på dette (det kan man ihvertfall med Android over BT). Hvis man ønsker muligheten for å lese alt fra begynnelse til slutt uten å stoppe bilen, så er det bare å gjøre som meg: kjøp og installer "DVDinMotion", så oppheves "scrolle-sperren" over 3 km/t - da kan man lese absolutt alt av tekst - alltid.

Men hovedsaken er altså at man får en IFTTT-notification opp automatisk, uten at man må sitte å fikle i menyer og ratte på iDrive. DET er mer trafikksikkert, det - uansett hvor raskt enkelte kan lese og skryte av klokkene sine.

Jeg foreslår at du lager deg en egen Apple Watch-tråd, LMOR - slik at du kan diskutere denne svært kostbare klokka med litt sånn, (etter min smak), leketøysaktig design (den koster jo alvorlig mye mer enn Android Wear-klokkene, uten å kunne gjøre noe ekstra). Du kan også starte en egen tråd om trafikksikkerhet ifm. bruk av iDrive - kan være interessant å få lese om de forslagene til det som evt. skal være sikrere av dagens systemer...

LMOR

Du har en merkelig måte å argumentere på. Det går ann å være uenig uten å prøve å dra ned de som mener noe annet.
Du kan selvfølgelig lese alt, uansett måte her, men poenget er at en da bør stoppe pga trafikksikkerhet som på den ene siden de er opptatt av, for så i neste innlegg si at det er greit å oppheve kjøresperren som er der av en grunn.
Klokken som jeg ikke visste jeg skrøt av, men bare kom med alternative løsninger, har jeg med meg overalt. Så jeg får da gjøre mine vurderinger av hvilke av disse alternativene som er et leketøy.
På de 2 årene jeg har hatt i3, har det kommet 4-5 nye appen til bilen, men litt flere på andre plattformer...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Ja, det blir merkelig måter å argumentere på, når man må kommentere både trafikksikkerhet og nytteverdien samtidig. Som du ser, så skrev jeg at IFTTT og DVDinMotion muliggjør begge deler.

Men det er ikke bare "notifications" som er viktig med IFTTT - de ulike triggerene som utløses av ulike forutsetninger, er minst like viktig. Her er en lite avsnitt på engelsk, som lufter noen ideér:
SitatThis could include examples such as home-link systems being informed of the car's approach, which could trigger outside lighting, open the garage door, activate the house's climate systems, turn on certain lighting inside the house, and more. Smartphones that may or may not be connected to the system could be sent an SMS message when the car nears, letting children know parents are there to pick them up or letting those using valet services know if their car is being driven out of turn. Parked cars can automatically register their location with Google Maps, so that users can quickly find it when they return. Even things like status updates or location pings can be automated with Twitter or Facebook.
(kilde: http://www.gizmag.com/bmw-labs-ifttt/41393/

Det er bare fantasien som setter begrensningen for hva man kan gjøre...

Beckern

Er det slik å forstå at skjermen må stå i split screen med BMW Labs-widgeten for å få opp meldingen direkte så er har det da veldig liten verdi. Jeg håer da virkelig at det betyr at folk flest ikke ser disse meldingene direkte.
Folk med et liv utenfor FB sitter da ikke med slike skjermer oppe? Man har live kjøreinformasjon der, alternativt entertainment info.

Hvor nyttig dette blir til slutt gjenstår å se. Og det er definitivt ikke fantasien som setter begrensningen i dag. Ingen støtte i Norge og triggere i dag er veldig begrenset men kan som du sier bli bedre om vi får inn trigger ang lading. Dersom vi også kunne styre Forvarming/kondisjoneering via DO så ville det også være bra men det ser ikke ut som om de vil la systemet gripe inn så dypt.
Uansett er jo det viktigste at de samme funksjonene kommer opp i appen. Man bør kunne konfigurere notifikasjoner der som sier om noe er feil. Noe er på gang ettersom det nå hender jeg at jeg får notifikasjoner der så det er vel fortsatt håp.

GelpMan

Sitat fra: bromm på søndag 31. januar 2016, klokken 03:09
Sitat fra: GelpMan på lørdag 30. januar 2016, klokken 04:51
Wow....

Dagens skuffelse....

Prøver å lage nyheter av gammelt nytt....

Vi som som følger med er ikke så dumme som du tror....Først må BMW App-store bli lansert, som fortsatt ikke er på det Norske markedet.
Så da lurer jeg egentlig på hva du tror du tenker med..........

BMW app-store er jo fortsatt ikke tilgjengelig

"Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart"  (det er lov og drømme)

Helt ærlig, når tror du at det Norske markedet blir en faktor her??

Mvh GelpMan


Hei (Opp)gulpman - skikkelig fint innlegg det der. Tar det setning for setning:

Wow.... Wow, ja (eller Jøss, siden resten er på norsk, kanskje)

Dagens skuffelse.... Javel, det var jo synd (for deg selv isåfall)

Prøver å lage nyheter av gammelt nytt.... Pressemeldingen fra BMW Labs er datert 19th January 2016, men du er vel allerede i påskeferien, du ? ?

Vi som som følger med er ikke så dumme som du tror.... Hvor i h..ve.e er det indikert fra min side at "dere" er dumme ? Sliter du med eget selvbilde ? Først må BMW App-store bli lansert, som fortsatt ikke er på det Norske markedet. Det kommer - vær du sikker. Årsaken til at det ikke har kommet er mest trolig at det ikke finnes ressurser nok til oversetting på norsk (som med alt annet). Uansett så er du hjertlig velkommen til å rope direkte til BMW Norge om dette, og ikke her
Så da lurer jeg egentlig på hva du tror du tenker med.......... Jeg tenker med hodet - prøv selv

BMW app-store er jo fortsatt ikke tilgjengelig - Nei vi vet (du har jo allerede nevnt det). Men dette er ikke betinget av BMW app-store, det handler om å gjøre widget for BMW Labs<-IFTTT tilgjengelig (på samme måte som de widgetene som allerede finnes (vær, klokke/vær, pictures at destination osv.)

"Det skal bli gøy å se hva folk får utav dette, når vi forhåpentligvis får tilgang ganske snart"  (det er lov og drømme) Og hvorfor i all verden skal vi ikke "drømme" - det er jo for fanken i drift allerede, i 6 land. Tror du egentlig selv på at det ikke kommer ?

Helt ærlig, når tror du at det Norske markedet blir en faktor her?? Hvis vi som eier BMW sier klart ifra til BMW Norge om at dette vil vi ha - istedet for å bruke tiden på å skrive innlegg på nettforum, så vil det komme - JA

Ja det var stort sett oppgulp fra meg dette her... Vurderingsevnen etter en fuktig tur på byen var lik 0.
For å ikke ende opp som en helt utroverdig kilde til diskusjonene her inne legger jeg meg helt flat og sier unnskyld for tullete innlegg. Jeg kunne ha redigert / slettet innlegget, men er ikke noe tilhenger av slikt.

Kan vel si at det jeg egentlig reagerte på, var måten du valgte å behandle en annen stor bidragsyter til dette forumet, nemlig LMOR. Når du selv skriver "Dette er min tråd" og nærmest sier rett ut at han ikke trenger å bidra med noe, ble jeg rett og slett provosert. Jeg prøvde og forsøple tråden, og er vel den eneste som har førsøplet denne tråden, alle andre har har bidratt slik jeg ser det.

Dette er jo et diskusjonsforum, hele hensikten er jo å diskutere seg frem til løsninger som bidrar alle. Da må man også tåle at det blir satt spørsmålstegn om alt den aktuelle diskusjonen handler om. Selv om du er trådstarter, har du ikke satt reglene for dette forumet. Da er det liten vits å "diktere" hva folk velger å ta inn i diskusjonen.

Tråden sporer nok en gang helt vekk fra den opprinnelige tråden, Takket være meg selv... (unnskyld igjen)
La oss fortsette med IFTTT diskusjon videre.

Mvh GelpMan

   

bromm

Sitat fra: Beckern på mandag 01. februar 2016, klokken 09:51
Er det slik å forstå at skjermen må stå i split screen med BMW Labs-widgeten for å få opp meldingen direkte så er har det da veldig liten verdi. Jeg håer da virkelig at det betyr at folk flest ikke ser disse meldingene direkte.
Folk med et liv utenfor FB sitter da ikke med slike skjermer oppe? Man har live kjøreinformasjon der, alternativt entertainment info.

Hvor nyttig dette blir til slutt gjenstår å se. Og det er definitivt ikke fantasien som setter begrensningen i dag. Ingen støtte i Norge og triggere i dag er veldig begrenset men kan som du sier bli bedre om vi får inn trigger ang lading. Dersom vi også kunne styre Forvarming/kondisjoneering via DO så ville det også være bra men det ser ikke ut som om de vil la systemet gripe inn så dypt.
Uansett er jo det viktigste at de samme funksjonene kommer opp i appen. Man bør kunne konfigurere notifikasjoner der som sier om noe er feil. Noe er på gang ettersom det nå hender jeg at jeg får notifikasjoner der så det er vel fortsatt håp.

BMW Labs har akkurat lansert dette, og de kaller det fremdeles en "Beta" på sidene sine. Dette er årsaken til at det foreløpig er laget for å støttes av alle "BMW Connected"-bilene (ikke bare i3 som har CD). Det at det bare lanseres i tysk/fransk/spansk og engelspråklige land er en sikker indikasjon på at det fremdeles jobbes i "oversetterbua".

Men i3 vil selvfølgelig støttes på sikt med de funksjonene som allerede er støttet av "i Remote"-appen, pluss at de nyere funksjonene som ble lansert på CES (bumper detect, alarm osv.),vil komme med. Dette er jo helt åpenbart, siden kundene allerede har "i Remote"-tilgangen.

En bør ikke henge seg så veldig mye opp i widget'en på nåværende tidspunkt heller, siden dette er i en tidlig fase av denne utviklingen. Og om så widget'en må kjøres i splitscreen, så vil den selvfølgelig ikke være begrenset til å vise innkommende tekstmeldinger - både tripcomputer, media info (ja hva som helst), vil helt sikkert kunne velges som "standard-visning" (dvs. det som vises når det ikke eksisterer noen inkommende varslinger). 

bromm

Sitat fra: GelpMan på mandag 01. februar 2016, klokken 11:13
Ja det var stort sett oppgulp fra meg dette her... Vurderingsevnen etter en fuktig tur på byen var lik 0.
For å ikke ende opp som en helt utroverdig kilde til diskusjonene her inne legger jeg meg helt flat og sier unnskyld for tullete innlegg. Jeg kunne ha redigert / slettet innlegget, men er ikke noe tilhenger av slikt.

Kan vel si at det jeg egentlig reagerte på, var måten du valgte å behandle en annen stor bidragsyter til dette forumet, nemlig LMOR. Når du selv skriver "Dette er min tråd" og nærmest sier rett ut at han ikke trenger å bidra med noe, ble jeg rett og slett provosert. Jeg prøvde og forsøple tråden, og er vel den eneste som har førsøplet denne tråden, alle andre har har bidratt slik jeg ser det.

Dette er jo et diskusjonsforum, hele hensikten er jo å diskutere seg frem til løsninger som bidrar alle. Da må man også tåle at det blir satt spørsmålstegn om alt den aktuelle diskusjonen handler om. Selv om du er trådstarter, har du ikke satt reglene for dette forumet. Da er det liten vits å "diktere" hva folk velger å ta inn i diskusjonen.

Tråden sporer nok en gang helt vekk fra den opprinnelige tråden, Takket være meg selv... (unnskyld igjen)
La oss fortsette med IFTTT diskusjon videre.
Jeg har ingen problemer med at du "tømte" deg, Gelpman. Det var akkurat det samme som skjedde fra min side, da LMOR (som noe av det første han bidro med i denne tråden), måtte "slå en henvisning" til en annen tråd (dvs. sarkastisk referanse som ikke har NOEN annen funksjon enn å få meg "utledd").

Jeg startet denne tråden for å diskutere IFTTT og BMW Connected - det er det som skal diskuteres her inne, og jeg har ingen andre intensjoner eller "spilleregler" enn det.

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 01. februar 2016, klokken 11:19
Og om så widget'en må kjøres i splitscreen, så vil den selvfølgelig ikke være begrenset til å vise innkommende tekstmeldinger - både tripcomputer, media info (ja hva som helst), vil helt sikkert kunne velges som "standard-visning" (dvs. det som vises når det ikke eksisterer noen inkommende varslinger).
Mulig på en fremtidig BMW, men jeg ser ikke spor av den tankegangen hos BMW i dag, og tviler på om det støttes i det OS som ligger i bilen. Tidligere modeller har ikke kunne bytte OS, bare oppgraderinger innen samme rammeverk.
Valg av visning i split-screen er alt for statisk, f.eks. allerede i dag ville det vært nyttig slik som andre GPSer har, at detaljbildet popper opp i split-screen når du f.eks. skal ta av, selv om den normalt viser entertainment details.
Eneste pop-up BMW støtter (og slik har det vært i X antall år), er feil/status som føreren MÅ ta stilling til, og dekker hele skjermen. Det ville være potensielt trafikkfarlig å la andre få slippe til med egne notifications.
Det er derfor jeg ønsker meg en HUD, for det er BMW gode på, og der popper det opp det som skal ha attention, og da uten at du tar øynene fra veien. Dermed kan en tillatte seg mer.
Siden det er lenge siden vi var innom strategien til BMW ift hvor fleksible de er, så er trafikksikkerhet og risiko for å bli saksøkt i USA er gledesdemper for oss også dessverre. Det er bl.a. grunnen til at du ikke får vise radarer på kartet, kobling mellom fartsgrense og advarsel om for høy fart osv. Hvis de støtter det, er de også ansvarlig hvis dette systemet viser feil info. Derfor tror ikke jeg pop-up er noe BMW kommer til å støtte, bare statiske vinduer som føreren selv har valgt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 01. februar 2016, klokken 11:30
Det var akkurat det samme som skjedde fra min side, da LMOR (som noe av det første han bidro med i denne tråden), måtte "slå en henvisning" til en annen tråd (dvs. sarkastisk referanse som ikke har NOEN annen funksjon enn å få meg "utledd").
For å holde oss til det som skjedde, så var mitt første bidrag saklig og korrekt, og mitt andre flåsete, men jeg mener fremdeles relevant, fordi du frem til denne tråden alltid har nektet å forholde det til referanser til hva som står i tyske forum, eller det som måtte skje på en tysk konto. (noe jeg aldri har forstått, siden vi tross alt kjører en tysk bil, og de i Tyskland har tilgang til betydelig mer BMW kompetanse enn oss i Norge).
Foreslår vi begge slutter med usaklige kommentarer i alle tråder, så blir det bedre for alle her inne.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

#42
Jesus kristiansen for noen kranglefanter dere er! Kan dere ikke bare holde dere for gode til å svare på hverandres meldinger offentlig, og heller bli enig på bakrommet. Jeg må si jeg for min del er grundig lei av å lese innlegg fra dere begge to (bromm og LMOR) når dere er usaklige, respektløse og brautende.

En mer ydmyk holdning fra dere begge, en saklig diskusjon og respekt for hverandre og de andre som leser forumet så blir dette straks en mer hyggelig plass å være.

Akkurat nå er det mer som å være vitne til en barnehagediskusjon. Skjerpings vær så snill. :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

OK, enig!
Da foreslår jeg at du og andre her inne kommenterer begge våre innlegg når vi er usaklige, og sier i fra om det ikke er akseptabelt.
Da slipper bromm å kommentere mine, og jeg slipper å kommentere hans.
Samme regler må gjelde for alle.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#44
Ok, da har jeg også krøpet til korset og fått bilen over på "utenlandsk" konto. Jeg ble nemlig litt "forbannet" da jeg så det med kartoppdateringene som dukket opp til bare de nyeste bilene, så da tenkte jeg at nå skal det sjekkes litt videre rundt på hva som skjer avhengig av hvilket land bilene er registrert i CD. Jeg valgte imidlertid UK (England), slik at jeg iallefall får alt av menyer på engelsk (noe jeg uansett har brukt før, fordi oversettelsene til norsk er så utrolig dårlige). Å flytte bilen til en slik konto fungerer faktisk overraskende bra, og alt fungerer akkurat som på ".no" - det eneste "lille" irritasjonsmomentet er at range er oppgitt i Miles på web-portalen (på bildet av bilen/status). Men dette er bare på nett-utgaven, for både app og bil opererer bare med km på alle steder (og det er også km i statistikken på nettportalen - som blir med over fordi den følger bilen og ikke brukerkontoen (unnskyld, LMOR og turfsurf: dere hadde rett der).

Det man må gjøre er å registrere en helt ny konto på https://www.bmw-connecteddrive.co.uk Man må bruke en annen mail-adresse enn den man brukte på ".no" fordi man ikke kan gjenbruke adresser som noen gang er brukt før. Den gamle kontoen kan man bare "la være" som den er, og den kan man jo bytte tilbake til, når IFTTT og BMW Labs støttes av det norske systemet. Man trenger ikke å slette bilen i den gamle kontoen, fordi den blir automatisk fjernet derfra, når man legger den til på den nye i "co.uk". Bare følg anvisningene når du legger til bilen der - da får man spørsmål om å taste inn koden som blir sendt som "message" til bilen. Etter at man har lagt inn koden, så vil det ta noen timer før bilen dukker opp på den nye kontoen (hos meg tok det hele natta), men så dukket den opp etter at jeg kjørte en liten tur + "Update BMW Online Services" med "option"-knappen inne på Connected Drive menyen. Etter at den dukker opp i webportalen så må man "activate remote services" og det skjer først etter at man har lagt til et "secret question" på settings -> security settings. Etterhvert er alt oppe og kjører igjen - fjernstyring fra app (som selvfølgelig må logges inn med den nye emailadressen) fungerer som før, og alle services i ConnectedDrive-menyen dukker etterhvert opp i bilen (husk å kjør "optionknapp->Update BMW Online services, hvis noe mangler. Jeg så såvidt at "Internet" (nettleseren) kan bli nektet å bruke i Norge pga. roaming el.l., men denne har uansett utløpt abonnement for min del, og det er ikke noe savn (så treg som den er).

Når alt er klart (regn med bortimot et halvt døgn), så er alt på plass - inkludert BMW Labs-widgeten som håndterer IFTTT i "Splitscreen -> BMW Online Widgets". Og så er det bare å begynne å eksperimentere. Jeg har massevis av regler allerede som jeg skal få tatt noen utklipp av etterhvert. Det som kanskje er mest nyttig for de fleste er den automatiske kjøreboken som man enkelt kan sette opp til å oppdatere et eget regneark (add row to sheet) på en Gdrive-konto. De ulike parameterne som blir oppdatert er foreløpig disse: Date, Time, Condition (Drive/Park), Heading, Latitude, Longditude, ODO-meter (km), Range, Google Maps Link. Så kan man f.eks legge til Distance for hver tur, som i eksemplet nedenfor. Burde vært med SoC og utetemp her, men det kommer sikkert etterhvert som widgeten blir videreutviklet for å støtte de mer Elbil-relaterte parameterne - den er veldig generisk for "alle" BMW foreløpig).

Som dere kan se av utklippet, så er det masse interessant statistikk man kan opparbeide ved hjelp av dette. Gdrive i nettleser har også en funksjon som kalles "Explore" og denne finner mange sammensetninger av grafer og kakediagram automatisk. I eksemplet er det lagt til en graf som viser Range vs ODO-meter - denne vil jo på sikt vise når range begynner å avta pga. at batteripakken taper seg. Med litt flere parametre (særlig SoC, men også "number of kWh charged" osv.), så vil det bli mulig å få på plass alt vi tidligere har ønsket av statistikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA