Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

THE

Sendte e-post til Arctic Roads 27. april med spørsmål om hvordan de ligger an med utbygging i forhold til "planene" sine om 388 ladelokasjoner innen utgangen av 2018. Har ikke fått noen svar ennå, og i mellomtiden åpner Grønn Kontakt og Fortum hurtigladere rundt omkring nesten daglig. AR har vel åpnet en hurtigladelokasjon så langt i år (som ikke engang står på lista over planlagte ladesteder), det blir en rimelig travel høst om de skal komme i mål med de ca. 70 laderne på lista si som etter planen skal være ferdige i løpet av 2016.

Finner for øvrig ingen nyheter eller informasjon om/fra Arctic Roads etter at de åpnet laderen på Grelland. Både på Facebook-siden og web-siden til AR er det helt dødt.

For moro skyld kan jeg jo ta med de laderne som AR selv sa de skal ha klare i løpet av året (2016). Det er en del skrivefeil i lista, men har valgt å ikke rette opp siden det er slik de står i dokumentet fra AR.

Arctic Roads     
Lokasjonsplan     
2016-­‐2018     
     
Fylke Lokasjon År
Østfold Storebaug Vest 2016
Akershus Klø@a 2016
Akershus Bjørkelangen 2016
Akershus Vinterbro 2016
Akershus Vestby 2016
Hedmark Elverum 2016
Hedmark Trysil 2016
Hedmark Espa 2016
Hedmark Rudshøgda 2016
Oppland Grotli 2016
Oppland Vågåmo 2016
Oppland OMa 2016
Oppland Vinstra 2016
Oppland Raufoss 2016
Oppland Fåvang 2016
Buskerud Drammen 2016
Buskerud Kongsberg 2016
Buskerud Hønefoss 2016
Buskerud Flå 2016
Buskerud Gol 2016
Buskerud Hemsedal 2016
Buskerud Geilo 2016
Telemark Bø 2016
Telemark Åmot 2016
Telemark Haukeliseter 2016
Telemark Skien 2016
Aust-­‐Agder Grimstad 2016
Aust-­‐Agder Gjerstad 2016
Vest-­‐Agder Lyngdal 2016
Vest-­‐Agder Søgne 2016
Rogaland Sauda 2016
Rogaland Hjelmeland 2016
Rogaland Sandnes 2016
Rogaland Egersund 2016
Hordaland Voss 2016
Hordaland Odda 2016
Hordaland Leirvik 2016
Hordaland Halne 2016
Hordaland Kinsarvik 2016
Sør-­‐Trøndelag Støren 2016
Nord-­‐Trøndelag Namskogan 2016
Nord-­‐Trøndelag Grogn 2016
Nord-­‐Trøndelag Steinkjer 2016
Nordland Narvik 2016
Nordland Bognes 2016
Nordland Vassmo 2016
Nordland SørRordsmo 2016
Nordland Fauske 2016
Nordland Bodø 2016
Nordland Storjord 2016
Nordland Polarsirkelen 2016
Nordland Mo i Rana 2016
Nordland Trofors 2016
Nordland Majavatn 2016
Nordland Mosjøen 2016
Nordland Evenes 2016
Troms Sørstraumen 2016
Troms StorsleM 2016
Troms Birtavarre 2016
Troms Skibotn 2016
Troms Nordkjosbotn 2016
Troms Tromsdalen 2016
Troms Andselv 2016
Troms Fossbakk 2016
Troms Harstad 2016
Finnmark OlderRord 2016
Finnmark Nordkapp 2016
Finnmark Repvåg 2016
Finnmark Skaidi 2016
Finnmark Alta 2016
Finnmark LangRordbotn 2016
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Gnilre på fredag 17. juni 2016, klokken 10:33
Med månedsabonnement og mye bilkjøring i sommermånedene synes jeg Arctic Roads er et bra tilbud. Har prøvd dem kun én måned foreløbig, men bruker dem på nytt 1-2 måneder i sommer.

Det er et bra tilbud dersom de har ladere der du trenger, og du ikke trenger andre. Slik er det ikke for så veldig mange. Mndaboløsninger er ikke greit dersom man trenger fortrum, GK, AR, osv. Strekninger du kun klarer deg med AR er ekstremt begrenset.

Arha

Mitt råtips er at Atctic Road blir oppkjøpt av Fortum eller Grønn Kontakt før året er omme.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øivind

Har måttet bruke AR noen ganger ved Svinesundsparken, men heldigvis har Fortum nå fått opp ladere i Halden.
260,- hos AR for enkeltlading, kontra 75,- hos Fortum...
Lader ikke så ofte på hurtiglader at et abonnement hos AR er noe poeng, men kan rett og slett ikke skjønne hvorfor de ikke tilbyr minuttpris i tillegg...
Kommer ikke til å lade der igjen...
2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

Panduck

Sitat fra: Arha på tirsdag 05. juli 2016, klokken 14:19
Mitt råtips er at Atctic Road blir oppkjøpt av Fortum eller Grønn Kontakt før året er omme.

Konkursbo, da. Tror disse folkene kjører det helt i grøfta før det blir noe salg.

TorC

Sitat fra: Panduck på torsdag 07. juli 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Arha på tirsdag 05. juli 2016, klokken 14:19
Mitt råtips er at Atctic Road blir oppkjøpt av Fortum eller Grønn Kontakt før året er omme.

Konkursbo, da. Tror disse folkene kjører det helt i grøfta før det blir noe salg.

Leser man svarene fra AR i den opprinnelige tråden så tipper jeg du får helt rett i at disse folka neppe gir seg før namsmannen står på døra.

Tidspunktet kreditorene ikke gidder lenger er nok mer usikkert. AR har selvsagt ikke sendt inn regnskapstall fra 2015... men ser man på tall fra 2014 hadde de inntekter på ca 750 K og rundt 1 million i gjeld. I 2015 investerte de i 8 (?) nye ladere til en stkpris på MINST 500 K hver. Altså minst 4 millioner. Ifølge egne grafer virker det som om de hadde en dobling av medlemsmassen ila 2015, men kjenner jeg AR rett, så er det nok litt triksing med tallene.

Så hvis ikke noen har sprøytet inn mye kapital så burde jo namsmannen vært på døra deres allerede....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

goggo

Sitat fra: TorC på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:46
ser man på tall fra 2014 hadde de inntekter på ca 750 K og rundt 1 million i gjeld. I 2015 investerte de i 8 (?) nye ladere til en stkpris på MINST 500 K hver. Altså minst 4 millioner. Ifølge egne grafer virker det som om de hadde en dobling av medlemsmassen ila 2015, men kjenner jeg AR rett, så er det nok litt triksing med tallene.

Så hvis ikke noen har sprøytet inn mye kapital så burde jo namsmannen vært på døra deres allerede....

Og de inntektene i 2014 var jo stort sett statsstøtte fra oss glade skattebetalere :)
Det skulle være interessant å vite hvor mye brukerbetalte inntekter de virkelig har.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

marnybak

Sitat fra: THE på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:30

For moro skyld kan jeg jo ta med de laderne som AR selv sa de skal ha klare i løpet av året (2016). Det er en del skrivefeil i lista, men har valgt å ikke rette opp siden det er slik de står i dokumentet fra AR.
...
Oppland Vinstra 2016
Oppland Fåvang 2016
...

To nærliggende ladestasjoner jeg ser frem til og følger med på, men i følge http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet så skal Fortum sette opp ladere her innen nov 2016, og aldri i verden om Fåvang trenger to ladestasjoner, så kanskje Fortum har overtatt lokasjonene. Mulig dette gjelder mange av stedene på lista?
Renault Zoe 240 Life

E_S

Sitat fra: THE på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:30

Hedmark Elverum 2016
Hedmark Espa 2016


Fortum har 2x hurtiglader og 2x 22kW på Espa, Kiwi Minnesund 3 mil unna har hurtiglader, Statoil Minnesund har to hurtigladere. Ikke noe stort behov for noe mer der, tror jeg.

Elverum har tre hurtigladere (2x Fortum, 1x GK) samt Tesla Supercharger, neppe noe behov der heller.

AR er og blir et stort luftslott som bare skal suge til seg statsstøtte og så gå konk før stumpene blir kjøpt opp av noen andre.
:)

Panduck

Sitat fra: Jævla Hippie på lørdag 09. juli 2016, klokken 10:48
To nærliggende ladestasjoner jeg ser frem til og følger med på, men i følge http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet så skal Fortum sette opp ladere her innen nov 2016, og aldri i verden om Fåvang trenger to ladestasjoner, så kanskje Fortum har overtatt lokasjonene. Mulig dette gjelder mange av stedene på lista?

"overtatt lokasjonene"? Det må i såfall bety at det er noe å overta. Denne lista fra AR er vel mer en "drømmeliste" over hvor de har en "visjon" om å sette opp ladere. Så noe spes er det neppe å overta. Fortum derimot har vunnet enovaanbud om å legge ladere der, så de har påtatt seg ansvar for å sette opp ladere der, men dette er de tildelt direkte, ikke overtatt fra AR.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener Fåvang "aldri i verden" trenger to ladesteder. Dette er ved E6  mot Dombås, med reisende på både på E6 og E136, slike steder vil nok relativt fort trenge mer enn "ett par ladere".

Panduck

Sitat fra: E_S på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:13
Fortum har 2x hurtiglader og 2x 22kW på Espa, Kiwi Minnesund 3 mil unna har hurtiglader, Statoil Minnesund har to hurtigladere. Ikke noe stort behov for noe mer der, tror jeg.

Vært innom Espa noen ganger, da var det fullt trykk på laderene. Stått i ladekø på Statoil Minnesund (noe som selvfølgelig er ekstremt dårlig kalkulering for en som bor på Eidsvoll), samt vært der flere ganger som det har vært fullt + kø på laderene.

Elbilsalget går som bare det, og flere og flere tar bilen på tur, vi har et minimum med ladere her for at folk skal gidde å fortsette å dra på elbiltur.

E_S

Sitat fra: Panduck på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:27
Sitat fra: E_S på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:13
Fortum har 2x hurtiglader og 2x 22kW på Espa, Kiwi Minnesund 3 mil unna har hurtiglader, Statoil Minnesund har to hurtigladere. Ikke noe stort behov for noe mer der, tror jeg.

Vært innom Espa noen ganger, da var det fullt trykk på laderene. Stått i ladekø på Statoil Minnesund (noe som selvfølgelig er ekstremt dårlig kalkulering for en som bor på Eidsvoll), samt vært der flere ganger som det har vært fullt + kø på laderene.

Elbilsalget går som bare det, og flere og flere tar bilen på tur, vi har et minimum med ladere her for at folk skal gidde å fortsette å dra på elbiltur.

På Kiwi Minnesund er det bare en lader, men den blir ofte "glemt" mot Espa og Statoil. :)

Ellers er jeg selvfølgelig med på at det bør være flere ladere, men samtidig er det viktig å få på plass en infrastruktur som gjør at det i det hele tatt er mulig å kjøre noe annet enn Tesla over lengre avstander. Det er for eksempel ikke lett å kjøre Oslo-Trondheim om man skal unngå Arctic Roads, og gjennom Østerdalen som er den beste og korteste veien er ikke mulig å få til i det hele tatt..
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på lørdag 09. juli 2016, klokken 18:20
Ellers er jeg selvfølgelig med på at det bør være flere ladere, men samtidig er det viktig å få på plass en infrastruktur som gjør at det i det hele tatt er mulig å kjøre noe annet enn Tesla over lengre avstander. Det er for eksempel ikke lett å kjøre Oslo-Trondheim om man skal unngå Arctic Roads, og gjennom Østerdalen som er den beste og korteste veien er ikke mulig å få til i det hele tatt..

Problemet er om "å gjøre det mulig" vil være det som skal til. Er det viktigst at det er "mulig" å kjøre fra Oslo til Trondheim med LEAF, eller at det er enkelt og greit å kjøre til Lillehammer med LEAF. Vil man ta elbilen til Lillehammer dersom man vet at man risikerer å stå 1 time og vente på lading? Å gjøre det mulig å kjøre til Trondheim betyr lite dersom folk ser seg nødt til å ta bensinbilen for å kjøre til Lillehammer for å unngå ladekø.

Når vi var å sjekket geocachen våres ved Circle K på Minnesund, var det kø på lader der. En Nissan el-Van gadd ikke vente, og kjørte vidre. Vi var på "lokalkøretur" og kjørte vidre forbi Kiwi på Minnesund, der sto vanen og ventet på at en annen el-Van skulle bli ferdig med å lade. Vi fortsatte vår tur til Espa for å kjøpe noen boller, og kom til kø på laderen der også.

Vi hadde mer enn nok batteri, så det var jo ikke noe problem for oss, men det viser at kapasiteten her allerede er på "minimum", og om det er ønskelig at flere skal benytte elbil på litt mer enn bare "normalrekkevidde", må det komme et langt høyere antall ladere. Hvor mange vil vurdere biltur til Tronheim, om man kan ende opp i 30-60 minutters ladekø både her og der?

Fortum har utvidet McDonalds sandefjord til 4 hurtigladere, til tross for at det er 2 hurtiglader på kiwi like ved. Dette må bli langt mer vanlig på ladesteder langs hovedveien dersom man virkelig vil at mange folk skal ta elbilen på kjøreturer som Oslo->Lillehammer.

Jo større batteri bilene får, jo færre ganger trenger man å stoppe for å lade, men da vil igjen flere kunne ønske å ta det på enda lengre turer. Så disse laderene vil det nok ikke slutte å bli behov for.

arnkl

Sitat fra: goggo på torsdag 07. juli 2016, klokken 12:04
Sitat fra: TorC på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:46
ser man på tall fra 2014 hadde de inntekter på ca 750 K og rundt 1 million i gjeld. I 2015 investerte de i 8 (?) nye ladere til en stkpris på MINST 500 K hver. Altså minst 4 millioner. Ifølge egne grafer virker det som om de hadde en dobling av medlemsmassen ila 2015, men kjenner jeg AR rett, så er det nok litt triksing med tallene.

Så hvis ikke noen har sprøytet inn mye kapital så burde jo namsmannen vært på døra deres allerede....

Og de inntektene i 2014 var jo stort sett statsstøtte fra oss glade skattebetalere :)
Det skulle være interessant å vite hvor mye brukerbetalte inntekter de virkelig har.

mvh
Hugo

I 2015 hadde dei nøyaktig 511 581 kr i salgsinntekter. Det var akkurat litt for lite til å dekke lønskostnadane til sin eine tilsette på 548 300 kr. I tilleg kjem naturlegvis utgifter til varekosnad og andre kostnadar på tilsaman 3 millionar. Så driftsresultatet var på minus 3 157 601, som er ein viss forværring frå 2014 kan ein vel seie.

Revisor har sine tvil om selskapet, og må kome med følgande presisering:

"Det foreligger en vesentlig usikkerhet som kan skape tvil om selskapets evne til fortsatt drift. [...]"

Men AR er evige optimistar og skriv i årsmeldinga:

"[...]. Styret arbeider aktivt med å skaffe ny egenkapital. Man antar at dette vil gi en positiv effekt i løpet av 2016. "

Negativ egenkapital er forøvrig komt opp i 3,7 millionar, og leverandørgjelda er på 2,9 millionar. Så AR har i alle fall nokre veldig velvillige og tolmodige kreditorar ;)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

TorC

Det regnskapet var faktisk vondt å lese.

Selskapet har jo faktisk nesten 10 millioner i gjeld totalt!  Og knappe 150K på bok som skal dekke både lønn og de skattekravet på over 300K...

Blir spennende å se hvor lenge skattefuten aksepterer at de driver butikk uten å betale skatter...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA