Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads forts.

Startet av TorC, fredag 22. januar 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

TorC

Jeg kan ikke annet enn å være imponert over Arctic Roads. Etter å ha ignorert spørsmål i egen tråd nå i et halvt års tid har de nå valgt en annen strategi: Stenge tråden.

Det som virkelig imponerer er tidspunktet. De velger å legge ut info om at de nå har åpnet en ny hurtiglader, og straks stenge tråden. Her hadde de faktisk mulighet til å få litt positive tilbakemeldinger og positiv omtale, men klarer altså å skusle den bort. Jeg lurer fælt på hvilken dass de fant mediastrategen sin (hvis de har noen).
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Panduck

Spørsmålet om utbyggingsstrategien ble stort sett ignorert, annet enn en lenke til en artikkel der det "tas litt opp". Annet enn at artikkelen gir inntrykk av at de ikke har lyst til å bygge ut noe akuratt nå, er det lite svar der.

På websidene står det klart: "Arctic Roads leverer markedets raskeste hurtiglading for elbiler, er 100% basert på fornybar energi, og har som mål å etablere 388 ladesteder over hele landet innen utgangen av 2017."

At AR faktisk kan påstå at de har deltatt aktivt, er jo realtivt lattelig. Gitt hvordan Fortum og Grønn kontakt svarer for seg her, er AR helt fraværende.

LMOR

Og i stedet for å svare tydelig på spørsmål, bygge tillit og en potensiell kundebase, velger de strategisk å stenge tråden, akkurat som om vil hjelpe noe som helst. Vi slutter ikke å stille spørsmål for om de stenger sin tråd?

Veldig bra at det er gratis lading hos Lyse, men jeg vet fremdeles ikke hvordan det i praksis fungere, og hvorfor ikke Lyse vedkjenner seg dette, og hvordan Lyse kan ta 995.- i måneden for noe som er inkludert i AR abonnementet. Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#3
Synes de samme negative tingene går igjen på facebook siden også. Forskjellen er at de her treffer de 11897 som liker elbiler, og på facebook 239 som like AR?
De fleste av oss hadde vel vært like positive til AR hvis prispolitikken hadde vært like eller bedre?
Jeg har ikke bruk for flere aktører i konkurransen, som ikke er interessert i å gjøre seg attraktiv, og det er et enkelt regnestykke å vise at de fleste elbilister ikke bruker 4000.- på hurtiglading på et år, og i hvert fall ikke er villig til å betale over 200.- for noen få kWh.
Forklar gjerne hvordan de fleste av oss vil ha glede av å ha AR i markedet, uten en radikal endring i prispolitikken?

Hvis de har så stor tro på at abonnementet deres er så gunstig for oss, hvorfor kan de ikke da prise drop-in til 2,50 per minutt de også? Abonnentene vil da være mye mer fornøyd også, fordi de slipper å treffe på drop-in kunder som på død og liv skal ha maksimalt ut for den stive prisen?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorC

Det som er mest påfallende her er at denne nye tråden ikke er et oppkomme av velfortjent "guffe" mot AR, men konstruktiv kritikk. Kan det rett og slett være at elbilister ØNSKER flere aktører? Og at AR er første aktør som bryter med "dugnadsprinsippet"?

Jeg tror jeg taler på vegne av alle elbilister når jeg påstår at "vi ønsker flere ladestasjoner", og at dere kan være med på fremtidige løsinger.

Dernest: dere MÅ imidlertid snart komme med en beklagelse for tidligere synder. Vi elbilister tilgir det meste, men dere må faktisk beklage.

Den dagen AR kommer med en offentlig beklagelse for måten de tidligere har oppført seg på, og tilbyr en fornuftig prismodell vil jeg melde meg inn ASAP. Uten en beklagelse, vil jeg heller stå timesvis på treglading enn å lade på en av ARs ladere. 

Det som forundrer meg er ARs manglende bakkekontakt. Det at de på tross av massiv kritikk ikke har stilt spørsmålet "hva er det elbilister vil ha?"

Basert på tidligere tråder er det temmelig klart at elbilister flest aksepterer at effektledd og utstyr koster mye penger. De fleste akseptere også å betale "sin andel" av dette ved bruk. Derfor har 2,5 kr/m blitt bransjestandard selv om mange synes det er for dyrt. De fleste har akseptert dette takket være at Fortum og Grønn kontakt har formidlet kostnadene. AR derimot har vært tause.

Det er godt mulig jeg bruker meg selv som standard her, men jeg er temmelig sikker på at de aller fleste elbilister ville akseptert en dobling av denne prisen, altså 5 kr per minutt, hvis AR hadde vært åpen om sine utgifter. Hvis Vestby-laderne hadde en slik pris ville jeg selv lagt igjen minst 500,- kroner siste 12 mnd. Men isteden har jeg brukt andre QC og saktelading.

Jeg tror at vi elbilister flest er ganske rasjonelle folk. Hvis vi får dokumentert sannsynlige kostnader er vi langt på vei villige til å delta i "dugnader".

Tråden "Spør AR" har i all hovedsak bestått av "kritikk" som er invitasjoner som AR kunne imøtekommet, og kommet positivt ut av det. På uforståelig vis har AR evnet å komme dårlig ut av det.

Jeg forundres fortsatt over hvilken dass "markedsstrategen" eller "mediastrategen" hos AR kommer fra. For selv det å holde dønn kjeft  på elbilforum/facebook/twitter ville faktisk vært en langt bedre strategi enn det AR har gjort til nå.

Så selv om AR på magisk vis skulle bli en stor aktør, så vil alltid denne negative pletten være der i all fremtid. Vi vil alltid huske dem som den de er.

Jeg håper, og tror, at medelbilister snart har fått nok av AR og bruker forbrukermakten slik at AR snart er historie.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

LMOR

Jeg er 100% sikker på at både AR og Lyse hadde hatt mer inntekter i dag hvis de hadde satt seg inn i hvordan de potensielle kundene oppfatter dem, og hvordan en da tilpasser seg.
Det er en negativ spiral, fordi de da må holde prisene oppe for de som bruker dem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Panduck

Sitat fra: TorC på lørdag 23. januar 2016, klokken 02:19
Det som er mest påfallende her er at denne nye tråden ikke er et oppkomme av velfortjent "guffe" mot AR, men konstruktiv kritikk. Kan det rett og slett være at elbilister ØNSKER flere aktører? Og at AR er første aktør som bryter med "dugnadsprinsippet"?
...
Jeg håper, og tror, at medelbilister snart har fått nok av AR og bruker forbrukermakten slik at AR snart er historie.

Jeg er helt enig i det du skriver. Jeg er glad for at Fortum gjør det de gjør, samtidig som jeg begynner å bli skremt over den posisjonen de har fått i markedet. Jo lengre Fortum får holde på uten reel konkurranse, jo værre blir det for andre aktører å komme inn. Jeg legger igjen penger hos GK når jeg kan, men det er desverre ikke ofte, for det er ikke mange GK ladere jeg normalt kjører forbi. De har en enslig en på Lillestrøm, og det er stort sett den jeg bruker i deres nett. Så legger jeg igjen litt hos Statoil på Økern av og til, men de skal jo satse vidre sammen med GK. Ser frem til de nye GK laderene som kommer, og håper en del dukker opp på "mine strekninger"

Men selvfølgelig ønsker jeg meg enda flere aktører. Kanskje vi får noen intrernasjonale aktører inn etterhvert?

Gnilre

Jeg har hatt klippekort på Grønn kontakt og brukt Fortum sikkert like mye. Arctic Roads har jeg aldri benyttet, laderne deres ligger i liten grad der jeg har kjørt, men til sommeren har vi planlagt en rute som går forbi så mange av hurtigladerne deres at det blir mer gunstig med et månedsabonnement hos Arctic Roads enn å betale 2,50 kr/minutt hos Fortum og Grønn kontakt. Laderne deres er jo også bra, siden de er dubblerte og tilbyr litt høyere ladefart for min Soul EV. Håper bare at de opprettholder tilbudet om 399 kr/måned. Er det forøvrig 30-31 dager eller en kalendermåned ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Panduck

Sitat fra: Gnilre på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:09
Jeg har hatt klippekort på Grønn kontakt og brukt Fortum sikkert like mye. Arctic Roads har jeg aldri benyttet, laderne deres ligger i liten grad der jeg har kjørt, men til sommeren har vi planlagt en rute som går forbi så mange av hurtigladerne deres at det blir mer gunstig med et månedsabonnement hos Arctic Roads enn å betale 2,50 kr/minutt hos Fortum og Grønn kontakt. Laderne deres er jo også bra, siden de er dubblerte og tilbyr litt høyere ladefart for min Soul EV. Håper bare at de opprettholder tilbudet om 399 kr/måned. Er det forøvrig 30-31 dager eller en kalendermåned ?

Om jeg skal ett par turer på hytta en mnd, så vil AR sitt 399kr pr mnd være et greit tilbud. Da risikerer man også mindre tap dersom AR skulle gå dukken og et årsabo kunne bli en del penger ut av vinduet. Men AR sin prismodell innbyr til "låst til en aktør", og er det aller verste løsningen med tanke på å ha god konkurranse blandt aktører. Tenk om Fortum kom med liknende tilbud. Det kunne vært kroken på døra for Grønn kontakt og andre i sentrale områder der Fortum dominerer.

leafnor

Sitat fra: Gnilre på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:09
Håper bare at de opprettholder tilbudet om 399 kr/måned. Er det forøvrig 30-31 dager eller en kalendermåned ?
Det går fra dato du oppretter månedsabonnemntet, til datoen i påfølgende måned.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elbil-1

AR har ikke høyere ladefart til soul - stasjonene/standarden er ikke godkjent ennå - men teknisk kan de levere høyere fart, som ikke er åpnet på laderen ennå.

leaf-newbe

#11
De har i alle fall valgt et passende navn som gir initialene AR=augmented reality = ikke reel men utgir seg for å være det eller etterligner virkeligheten om du vil.

har i grunn stor forståelse for at de valgte å stenge en tråd som jeg i grunn ikke skjønner at de våget å starte siden de har null kontroll over hva som skrives der.

Har selv tidligere vert i en situasjon der ledelsen på jobben ville starte med en support tråd enten på fb eller tilsvarende. etter div samtaler om temaet ble konklusjonen at å starte en tråd der forbrukere kunne komme å be om hjelp fort ville kunne bli et sted hvor alle misfornøyde ville uttrykke sin edder å galle.
Problemet er att om et firma starter en slik tråd så må di forholde seg til den og kan ikke uten videre ignorere den. om en forbruker starter en slik tråd kan gjeldende firma ignorere den og late som om de ikke kjenner til den uten at de må stå til ansvar for det. men som i dette tilfelle hvor de velger å starte en slik for så å velge å stenge den når de ser at den ikke ble slik de hadde ønsket så blir også fort det også galt. så derfor er det alltid en stor risiko å stå ute i det offentlige og uttale seg om noe du representerer. faren er da stor for at noen som ikke er enig fort kan komme med negativ omtale som noen ganger kan være fortjent. da kan det fort hende at det du trodde skulle være til gagn fort kan gjøre stor ugang.

et kjent ordtak sier en fornøyd kunde forteller det til noen mens en missfornøyd kunde forteller det til tusener.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kent

#12
Nå har de tydeligvis endra målene sine litt.

De har fjerna datoen på når de 388 hurtigladerne skal stå ferdig.

http://arcticroads.com/om-arctic-roads/


Så nå er de tilbake i god gammel stil slik vi kjenner de. :)

Noen som vil tippe hvilket århundre ladested nummer 388 kommer opp?

Sitat fra: Arctic Roads388 ladesteder med superlading

Arctic Roads har en langsiktig strategi om å bygge 388 høykapasitets ladesteder over hele landet. Disse ladestedene skal etableres med markedets kraftigste hurtigladere som leverer 120kW+ pr uttak, og dermed muliggjør betydelig mer effektiv lading av de elbilene som nå begynner komme på markedet med større batteripakker og høyere ladeeffekt.

Pr i dag har Arctic Roads etablert 12 ladesteder.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

leaf-newbe

nå sier de "Arctic Roads har en langsiktig strategi om å bygge 388 høykapasitets ladesteder over hele landet."
og det skulle vel la seg tolke at de skal fortsette i noenlunde samme tempo  som de har gjort til nå og da skulle det vel ta ca 242,5 år.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TorC

@leaf-newbe. La meg låne deg et par taster: "." og "shift".

................................ AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. Bruk dem gjerne for eget forgodtbefinnende. Ta gjerne kontakt hvis du trenger flere.

Restum: er det noen som virkelig trodde at AR skulle etablere 388 ladepunkter? Vi visste vel egentlig at dette var umulig. Det var vel kun AR selv som trodde på julenissen her.

Jeg skal innrømme at jeg selv hadde et ørlite håp, et minutt eller så, da jeg leste på ARs hjemmeside om den nye Grelland laderen. Men, ARs PR avdeling klarte å drepe det håpet ganske kjapt. Og etter det har det vært stillt. De skulle jo åpne en ny lader hver tredje virkedag...







2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA