Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 - Vinterbil??

Startet av BingoBonzo, torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27

« forrige - neste »

Samco

I3n klarte ikke min nemesis bakke i dag. Klarte ikke å kjøre opp i snø slaps selv med piggdekk  ahhhh det er nå et problem.

SveinJ

Tredje vintersesong med samme vinterdekk, ikke noe problem med å komme opp 300 meter bakke, vinkel ukjent, men bratt nok.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Samco

Vurderer å legge noe kg ballast bak i I3n ga opp bakken etter 4 forsøk helt håpløst.

Ingeniøren

Sitat fra: Samco på mandag 10. desember 2018, klokken 22:08
Vurderer å legge noe kg ballast bak i I3n ga opp bakken etter 4 forsøk helt håpløst.

Ikke alltid piggdekk er løsningen nei....dekkmønster, gummikvalitet og rene dekk er gjerne bedre.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Gamle dekk blir hard og mister sine gode snø egenskaper. Forurensning kan også gjøre dem glatt.
En bekjent byttet ut to år gamle originale Bridgestone dekk på sin i3 på grunn av at dekkene var blitt hard og ubrukelig på snøføre.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:13
Gamle dekk blir hard og mister sine gode snø egenskaper. Forurensning kan også gjøre dem glatt.
En bekjent byttet ut to år gamle originale Bridgestone dekk på sin i3 på grunn av at dekkene var blitt hard og ubrukelig på snøføre.
Jeg gjorde det også. Til Nokian R2, som ikke var noen revolusjon akkurat. Like "bra", men ingen regenerering og antispinn koblet inn bare man tenkte på akselerasjon. De er imidlertid som normale på år 2, da. Men antar at de har mistet mye av sine egenskaper de også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hemi

aner ikke hva nye i3 leveres med, men jeg er imponert over grepet på våt asfalt, is og snø :)

Trond.m

Leveres med Nokian R3. Er godt fornøyd med de foreløpig.

Samco

La 75kg bak i I3n og ingen problem i dag å komme opp men litt kaldere mot i går.

Trond.m

Sitat fra: Samco på tirsdag 11. desember 2018, klokken 15:49
La 75kg bak i I3n og ingen problem i dag å komme opp men litt kaldere mot i går.
Hvor bratt er denne bakken da ?. Har til gode å stå fast når jeg velger «traction».

Samco

Litt vanskelig og anslå men godt over 30 grader med en skarp sving så nesten ingen moment med fart. får se om litt vekt på i3 baken hjelper. Problemet er i snø slaps føre med å få veigrep.

Jalla

Sitat fra: Samco på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:25
Litt vanskelig og anslå men godt over 30 grader med en skarp sving så nesten ingen moment med fart. får se om litt vekt på i3 baken hjelper. Problemet er i snø slaps føre med å få veigrep.
Det tror jeg ingenting på ettersom det bratteste i unnarettet i Holmenkollen er 35.7 grader.

Klykken

Ved 45gr stiger veien 1m per meter.
Ei normal trapp inne er mellom 31-36gr.
22,5gr er en halvmeter stigning per meter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Det var voldsomt bratt , en Audi ur-quattro (som har ekte 4x4 og diff sperre), vil nok klare dette på sommerstid, vinter tviler jeg.

Men det må være en bratt bakke du skal bakse i3 på, du skrev 75 kg ekstra last, det er også veldig mye. Har en bakke hvor fwd biler sliter på vinter her hos meg , bakk og sving.

En Volvo 740 jeg hadde som ekstra bil, holdt det med 10kg sansekk i hver av buene bak, for å få godt grep.

Hvis det er svært bratt hos deg , bør det være nesten håpløst for en lastet FWD bil opp, siden din i3 ikke kommer opp. Ville prøvet med litt lavt trykk på bakhjulene ,og være sikker på at traction en aktivert rett.

16% er det bratteste jeg har kjørt på vei i Norge , det tilsvarer rundt 10 grader, skulle jeg kjørt der vinterstid, hadde jeg kunn kjørt 4x4 bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Samco

#119
Mulig det er under 30 grader men 4wd biler sliter ,er en utfordring får se om min oldschool ballast vil hjelpe. Har prøvd med dtc på og av med resultat at dtc av ga et par meter lenger opp i bakken men ikke mye differanse.

75kg er en test har 3 stk salt sekker pakket rundt med søppel sekker på 25kg stykke mulig det er litt overkill med 3 stk en kansje kunne blitt tatt ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA