Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av batteri

Startet av iamafarmer, torsdag 07. januar 2016, klokken 10:03

« forrige - neste »

vangli

Hei alle sammen.

Har lest igjennom denne tråden og tror jeg forstår flere av synspunktene her. Det som derimot ikke trekkes fram er vel det faktum at de fleste som eventuelt vil bytte batteri, ganske sikkert samtidig ønsker mere kapasitet enn det bilen ble levert med da den var ny. Etter mange år vil jo batteriteknologien være kraftig forbedret, med høyere kapasitet på samme volum og vekt. Om bilene ellers er god nok, er det galskap å skrape bilen bare fordi batteriet ikke er godt nok lenger. Det er ressurssløsing og miljømessig idioti.

Vi som forbrukere kan legge trykk på fabrikantene om at det må være oppgraderings- og resirkuleringsveier for batterier. Om leverandøren ikke har det, ikke kjøp det merket. Sett rett og slett krav om det før en anskaffer bilen.

Selv har jeg Leaf fra januar 2012. Bilen er jeg meget fornøyd med og har fremdeles 91% kapasitet etter nær 60.000 km. Men jeg skulle likt å ha hatt 50% mere rekkevidde. Da ville jeg kunne reise T/R hytta og slippe å bruke dieseldyret mitt.

Jeg er så dum at jeg ikke kan forstå at det ikke skal være mulig å selge enkeltceller/moduler som direkte kan erstatte de som sitter i de forskjellige batteripakkene. Da behøver en ikke å bytte alle andre komponenter. Det heter noe slikt som standardisering, noe enhver bilfabrikant burde få til innen sin egen bedrift. Deretter skal det ikke være mere enn en eventuell tilpasning av programvaren for å styre det faktum at det er mere kapasitet tilgjengelig.

Ahh, deilig å få ut...., ;D

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

65lars

God post og utmerket poeng!
"Jeg er så dum at jeg ikke kan forstå at det ikke skal være mulig å selge enkeltceller/moduler som direkte kan erstatte de som sitter i de forskjellige batteripakkene."


Meg også... men der er et medlem her, Kirkebo tror jeg vedkommende heter, som bygger sine egne batterier...  For el-Sykkel...

Trilling, bestilt KIA

Elmo

Sitat fra: 65lars på fredag 19. august 2016, klokken 16:30
... men der er et medlem her, Kirkebo tror jeg vedkommende heter, som bygger sine egne batterier...  For el-Sykkel...
jkirkebo gjør ikke bare det.
Han splitter Leaf batteri i enkeltceller og bruker dem i solcelleanlegg. Sjekk ut disse to trådene:  Batteri til hytta fra Leaf-moduler og Solcelleanlegg
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA