Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerfeste på Soul EV

Startet av E_S, tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:55

« forrige - neste »

E_S

Har lest litt på amerikanske forum om tilhengerfeste på Soul EV.

Jada, jeg vet alt det der om at det ikke er lov å trekke tilhenger og så videre, men et tilhengerfeste kan brukes til sykkelstativ og lignende også.. ;)

Det er i hvert fall bekreftet av flere på amerikanske fora at tilhengerfeste for "fossil-Soul" passer på Soul EV. Samme med ledningsnett for belysning.

Det finnes tilhengerfester som ikke er synlig når kroken ikke er montert. Plastdekselet på undersiden bak bakakselen må modifiseres noe.

Jeg lover ingenting, men det høres bra ut.. :)
:)

E_S

Ja, men for de som ikke skal bestille en ny bil er det greit å vite at det faktisk går an å montere også.. ;)

Ser det koster ca. 3500,- i Tyskland inkl. 13-pins el-sett.. :)
:)

Kimpala

Jøss, hvis Kia kan levere det originalt så burde det være mulig å få det i vognkortet etterhvert og da...
X
3

E_S

Problemet er at bilen ikke har noen tilhengervekt i typegodkjenningen, så det er avhengig av at Kia selv utsteder dokumentasjon som spesifiserer at bil med chassisnummer xxx er godkjent for tilhengervekt yyy. Får man noe sånt er det bare å reise på trafikkstasjonen med dokumentet.

Selve tilhengerfestet på bilen er ikke godkjenningspliktig uansett, men man må ha en eller annen tilhenger- eller vogntogvekt spesifisert i vognkort for å lovlig kunne trekke tilhenger.
:)

Trond.m

Sitat fra: Kimpala på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:15
Jøss, hvis Kia kan levere det originalt så burde det være mulig å få det i vognkortet etterhvert og da...
Er ikke dette ettermontert utstyr da ? En god nyhet, men det er vel uaktuelt for de fleste å betale nesten 12.000 kr for å kunne feste et sykkelstativ.

E_S

Forresten overraskende at de leverer med den 7-pins utgamle tilhengerkontakten som er ekstremt utsatt for korrosjon og dårlig kontakt og ikke den nyere 13-pinstypen som har vært standard på tyske biler i over 20 år som har låsemekanisme og vanntett pakning. Har man utstyr med steinalderkontakt koster en overgang en hundrings uansett..
:)

HenryJac

Tilhenger på elbil i Norge er ulovlig, så blir spennende å se når Tesla model X kommer til Norge om de gjør om på loven eller ikke.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

#7
Sitat fra: nime01 på onsdag 06. januar 2016, klokken 19:01
Sitat fra: HenryJac på onsdag 06. januar 2016, klokken 18:37
Tilhenger på elbil i Norge er ulovlig, så blir spennende å se når Tesla model X kommer til Norge om de gjør om på loven eller ikke.
Av ren nysgjerrighet, hvor finner man dette i lovverket?

Har blitt fortalt det, husker ikke av hvem, men ble fortalt at Buddy er registrert som 4-hjul MC og kan trekke 200kg. Ren elbil har ikke lov etter Norsk regeltverk.
Jeg kjørte Buddy selv da jeg ble fortalt det og kan ikke si jeg har sett noe annet enn en Buddy trekke henger.
Kompisen har Tesla og han sier selv han ikke har lov i Norge, men har lov i USA f.eks.

Etter et raskt Google søk:http://www.elbil.no/elbilfakta/nyttige-tips/3237-tips-til-deg-som-vurderer-a-kjope-elbil ... Bla litt nedover så ser du det er kun 2 typer elbil som har lov å trekke henger.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

HenryJac

2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

OlavEmil

Sitat fra: HenryJac på onsdag 06. januar 2016, klokken 20:48
Ren elbil har ikke lov etter Norsk regeltverk.

Dette tvilar eg veldig sterkt på at stemmer. Du må i så fall peike på kva regel du meiner.

Det er heller ingenting i nokre av dei to artiklane du linkar til som viser til noko generelt forbod mot å trekkje hengjar med elbil i Noreg. Tvertom viser jo begge til at det finst (nokre få) elbilar som kan trekkje hengjar.

Det Tesla gjer annleis enn alle dei andre, er at dei typegodkjenner bilane sine med hengjarfeste. Er ikkje verre enn det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

E_S

Sitat fra: HenryJac på onsdag 06. januar 2016, klokken 18:37
Tilhenger på elbil i Norge er ulovlig, så blir spennende å se når Tesla model X kommer til Norge om de gjør om på loven eller ikke.

For å si det enkelt og greit, dette er direkte feil!
Det er ikke noen forskjell på drivstofftype. Det som er grunnen til at ingen elbiler per i dag kan trekke tilhenger er rett og slett at fabrikanten selv ikke har godkjent bilen for å trekke tilhenger. For MC (også 4-hjuls) som Buddy og lignende gjelder et annet regelverk, akkurat som for lastebil (totalvekt over 3500 kg).

Kjøretøyforskriften med henvisningen til diverse EU/EØS-direktiver "bibelen" for dette, og teksten hva angår vektgarantier er ganske klar og tydelig - det er opp til fabrikant, og det er kun fabrikant som kan endre disse.

Altså skal det ikke mer til enn at en eller annen fabrikant typegodkjenner sin elbil for en gitt tilhengervekt, og det var det..
:)

HenryJac

Sitat fra: E_S på fredag 08. januar 2016, klokken 11:03
Sitat fra: HenryJac på onsdag 06. januar 2016, klokken 18:37
Tilhenger på elbil i Norge er ulovlig, så blir spennende å se når Tesla model X kommer til Norge om de gjør om på loven eller ikke.

For å si det enkelt og greit, dette er direkte feil!
Det er ikke noen forskjell på drivstofftype. Det som er grunnen til at ingen elbiler per i dag kan trekke tilhenger er rett og slett at fabrikanten selv ikke har godkjent bilen for å trekke tilhenger. For MC (også 4-hjuls) som Buddy og lignende gjelder et annet regelverk, akkurat som for lastebil (totalvekt over 3500 kg).

Kjøretøyforskriften med henvisningen til diverse EU/EØS-direktiver "bibelen" for dette, og teksten hva angår vektgarantier er ganske klar og tydelig - det er opp til fabrikant, og det er kun fabrikant som kan endre disse.

Altså skal det ikke mer til enn at en eller annen fabrikant typegodkjenner sin elbil for en gitt tilhengervekt, og det var det..
Du vet at alle elbiler har hengerfeste i f.eks USA. Dette er de samme bilene vi har her i lander, hvorfor har ingen av dem hengerfeste i Norge? Er rart de godkjenner for et land som har strengere regler på sikkerthet enn Norge, men du vet tydeligvis best  :)
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

kaiat

Det finnes ingenting i norsk eller europeisk regelverk om at det ikke er tillatt å trekke tilhenger med elbil. Som det sies her, det står på fabrikanten og så langt er det kun Renault som har godkjent dette. Kangoo Z.E. kan lovlig trekke en tilhenger på 374 kg. Ikke mye, men det er da en begynnelse.

Jeg er ikke helt sikker på reglene rundt trekking av tilhenger i USA, men tror det er litt mer liberalt og mer opp til sjåføren å vurdere bil og last. Nissan sier tydelig i brukermanualen for Leaf følgende: "Do not tow a trailer with your vehicle." Du ser likevel Leaf med tilhenger i USA.

OlavEmil

Sitat fra: HenryJac på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:24
Du vet at alle elbiler har hengerfeste i f.eks USA. Dette er de samme bilene vi har her i lander, hvorfor har ingen av dem hengerfeste i Norge? Er rart de godkjenner for et land som har strengere regler på sikkerthet enn Norge, men du vet tydeligvis best  :)

Såvidt eg har fått med meg, er det ikkje krav til typegodkjenning for hengjarfeste i USA. Dette varierer sikkert frå stat til stat...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

E_S

USA-regelverket er ganske liberalt slik - det er ikke avhengig av at bilprodusenten godkjenner en spesifikk hengervekt, det er bare en anbefaling. Et amerikansk vognkort inneholder heller ikke noe informasjon om slikt. Så lenge man ikke overskrider tillatte akselvekter er det stort sett ganske fritt frem på eget ansvar i USA hva angår tilhenger. Derfor ser man både Leaf, Soul og Tesla Model S med tilhenger i USA. Det fungerer jo helt fint, men jeg vil tro at noe av det kan henge i at de ikke vil ha negativ PR når folk oppdager at de kan få halvert rekkevidde om de hekter på en "normal" tilhenger.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA