Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strøm til radiominnet via tenning ?

Startet av HHF, fredag 25. mai 2007, klokken 21:41

« forrige - neste »

HHF

Har styra litt med å sette inn radio i bilen og har nå kommet til at det som må være memory-strøm til radioen ikke har noe strøm uten at tenningen er på i min Think. Noen som har erfart det samme og gjort noe med det? Er litt usikker på hvordan (og hvorhen) jeg skal gripe dette an uten å begynne å tukle med noe jeg ikke skal borti.   ???

Regner ikke med at det skal være slik av noen fornuftig årsak? Det er vel minimalt med strøm som går ut til denne delen av radioen og det er fantastisk irriterende å skulle stille inn radiostasjoner, fader og lydbilde hver eneste gang ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Det går to + ledninger til radioen, "tenningspluss" og "batteripluss". Radioprodusentene måtte bytte plass til disse for noen år siden da utgangseffekten ble øket. Th!nk har det eldste systemet. De fleste nye radioer har ferdige kontakter på ledningene (vanligvis gul og rød) og det er bare å bytte om disse to. Ligg unna den blå/hvite og den orange ledningen, de er til motorantenne og telefon mute.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Takker for svar. Mener jeg målte at det ikke var noe strøm på noen av de to fra Think-kontakten uten tenning på, men skal sjekke det igjen (det er ikke sikkert jeg sjekket det som skulle vært tenningskontakten fra Think'en, da jeg bare antok at dette var den rette utfra koblingsforklaringen fra radioen). Kan meget vel være du har rett her !  :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

HHF

Har vært bortreist og ikke hatt tid til å se mer på dette, men en ting slår meg vedr ombyttede ledninger - om det var slik, ville ikke da radioen min hatt strøm og kunne fungere selv uten tenning da? Slik er det jo ikke hos meg - den er helt død når tenningen er av.   ???
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Begge plussene må være tilstede for at radioen skal fungere. Blaupunkt (og kanskje flere) har en funksjon der radioen vil stå på 1 time uten tenning når man holder -knappen inne i 3 sekunder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Wired

Det stemmer at det er Blaupunkt som har denne funksjonen hvor man har en times drift hvis man kun har permanent strøm. men hvis det kun er ACC spenning(tenning)
så har man ett lite problem. Dagen radioer har faktisk hovedstrømforbruket gjennom 12V permanent ledningen (les: den gule) og kun start og stopp gjennom tenning.
Hvis man skal ha inn en "moderne" radio så trenger den minst 10A , for og kunne fungere som tiltenkt.
Mao. den viktigste spenningen her er permanent og ikk tenning.

HHF

Vil bare melde tilbake at operasjon ledningskryssing nå er foretatt og det virket som bare det! Takker så mye for hjelpen! Forum er fantastisk med så kompetente folk som bidrar med kunnskapen og erfaringen sin   :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Bare hyggelig. Som Wired sier kan det være nødvendig å legge opp en ny, tykk batteriplussledning hvis du liker å spille veldig høyt. Originallednignene i bilen er ikke dimensjonert for dagens 4 x 45 W radioer.

Det har jeg gjort i "El Rayo" til 4 x 75 W sinus biamp 3-veis anlegget + 300 W sub'en baki. La samtidig opp ladeuttak til elektro R/C modellflyet og R/C bilen. For sikkerhets skyld er det montert en sikring nermest mulig batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Tror ikke det blir noen bilstereokonkurransekandidat av Think'en min uansett, så jeg klarer meg nok med den ledningstykkelsen som er nå. Det er lenge siden jeg spilte så høyt i bil at det var noen utfordring ;-)

Når vi allikevel er inne på dette med lyden, vil jeg bare legge til at det fremdeles er stor forskjell på bilstereo og forsterkerne i disse. Trodde etterhvert at det kanskje var minimalt å høre av forskjell når også høyttalerne var såpass enkle som i Thinken, men jeg kjøpte først en Scott-stereo til 500 spenn hos Elkjøp og dette var helt elendig. Bytta så denne til en LG-modell til en tusenlapp og Vola - ufattelig mye bedre lyd med en gang. Basseffekten er også såpass at man kan ane den i høyttalerne om man legger godviljen til. Og kanskje mest overraskende av alt - radiomottaket var mange sjømil bedre enn i den rimeligere modellen (samt at denne faktisk kunne lagre stasjonene hvilket den andre utrolig nok ikke kunne).  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

I Norge med våre mange fjell og daler har vi motsatt problem av de fleste andre land - signalene er få og svake. Andre land har sterke signaler og stasjoner som ligger tett-i-tett, derfor problem med å skille stasjonene fra hverandre.

En medvirkende årsak er at billig-radioene er laget med 20 - 30 år gammel teknologi. Det holder ikke i Norge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Dersom det ønskes BASS, vil jeg anbefale denne.

http://cgi.ebay.com/Brand-New-boxed-Pioneer-TS-WX22A-Sub-and-Amp_W0QQitemZ300115711306QQihZ020QQcategoryZ18796QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Akkurat denne selgeren var noe dyr. Bør kunne kjøpes for rundt 120 Euro!

Har en slik i P 106'en, og sammen med pioneer CD radio fikk jeg et svært så velspillende anlegg for godt under 3000 NOK.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA