Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-kontroll

Startet av leafnor, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:59

« forrige - neste »

leafnor

Vært på EU-kontroll.

Forstår behovet for trafikksikre biler på veiene, over hodet ikke galt med det. Men nærmere følelsen av å bli lurt av med penger er vel det å sende en LEAF på sin første EU-kontroll. 3 år og 4 måneder etter den kom på veien.

Spurte om de fant noe på LEAF, og svaret var nei, ikke ennå. Men, kontrollør trodde at det ville bli mer på bremser de neste par år, for han pleide å se at de rustet godt Når eldste LEAF parken blir 6 år og ikke 4 som nå,  blir det mer å finne.
Og det er vell det eneste?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Kontakter i baug, og selve kabelen... Der kommer det nok til å bli en del etter hvert.

Ellers er det vel som på alle andre biler som drar på årene....

Det som irriterer meg imidlertid er at vi ikke lenger får vite hva som er sjekket. For de av oss som ikke gidder å ta service på bilene er det greit å vite hva som er sjekket for å bygge opp en viss servicehistorikk.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electrix

Jeg må også ha min Leaf på eu-kontroll snart og føler det er litt bortkastet for en 3,5 år gammel bil, men det ser ut til at Nissan tilbyr gratis eu-kontroll for elbiler :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olee

Jøss, skal spoileren din på PKK også?  ;D

nr1rayner

Bremser bak vil det nok bli anmerket rust på mange etter hvert. I utgangspunktet tåpelig å ha skivebremser bak i Norge, enda mer tåpelig på en elbil der mye av bremsingen er ved regen.

Men, ellers dukker da feil på Leaf opp som de vanligste på fossiler:
Slitte foringer, lenkarmer (rakkelstag), styreledd, lekkasje på støtdemper, lys, drivakselmansjett, frontrute (steinsprut/sprekk), hjullager o.l.
Videre (om noen flere år) følger jo ABS-sensor, P-brems og sikkert noe annet småtteri.

Mao, PKK på Leafen etter 3-4 år er vel omtrent like bortkastet som på en like gammel fossiler..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:20
Bremser bak vil det nok bli anmerket rust på mange etter hvert. I utgangspunktet tåpelig å ha skivebremser bak i Norge, enda mer tåpelig på en elbil der mye av bremsingen er ved regen.

Men, ellers dukker da feil på Leaf opp som de vanligste på fossiler:
Slitte foringer, lenkarmer (rakkelstag), styreledd, lekkasje på støtdemper, lys, drivakselmansjett, frontrute (steinsprut/sprekk), hjullager o.l.
Videre (om noen flere år) følger jo ABS-sensor, P-brems og sikkert noe annet småtteri.

Mao, PKK på Leafen etter 3-4 år er vel omtrent like bortkastet som på en like gammel fossiler..
Hadde ikke bilen hatt skiver bak hadde jeg rett og slett ikke kjøpt den. Rust ? Nei, det er meget enkelt å holde borte, man trenger ikke bremse særlig hardt før klossene tar litt bak, en Leaf regenererer ikke så veldig hardt. Men det er nok noen som er så gnine at de samler fis på flasker, og dermed lar bilen gå helt omtrent til 0 km/t uten å bruke bremsene, da kan de selvsagt ruste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Olee

Hva er galt med trommelbremser bak?

Kjell Leaf

Sitat fra: Olee på torsdag 24. desember 2015, klokken 09:40
Hva er galt med trommelbremser bak?
De er dårligere, og lettere for å virke dårlig når de blir eldre. Ikke for ingenting at det bare er noen få billige biler som bruker trommelbremser, og grunnen til at de fremdeles bruker dem er at de er billigere å produsere. Hadde prisen vært lik hadde trommelbremsene vært utryddet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Einar_S

Feilen er at de bidrar i liten grad til å holde bilverksteder og delebutikker sysselsatt.

Det er liten/ingen god grunn til å ha skivebremser bak med våre fartsgrenser.
Men man lager bremsesystemene for å bremse ned fra 200+ Km/t på Autobahn, og leverer samme til Norge. Dessuten kan en Leaf bare komme opp i nærheten av det under fritt fall.

Teknisk er forskjellen at skivebremser kvitter seg raskere med varmen enn trommelbremser. Grunnet dynamisk vektforskyvning under kraftig bremsing må forhjulene ta hovedbelastningen i slike tilfelle. Da går mesteparten av varmen i dem, og de er på moderne biler alltid skivebremser. På tunge og/eller raske biler også med kjølekanaler. Raske biler kan ved agressiv kjøring komme opp i høy hastighet før bremsene er kalde etter forrige oppbremsing for så å varme opp ved ny nedbremsing. Og dette gjentatte ganger. Det skal de tåle. Men prøv å få til det med en Leaf!

Edit: Billigere? Neppe. Skivebrems er mye enklere med færre deler.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Kjell Leaf

#9
Jo, trommelbremser er billigere, derfor er enkelte billigutgaver av en modell som vanligvis har skivebremser levert med trommelbremser bak for å spare penger. Jeg er så gammel at jeg har hatt mange trommelbremser, tror du at de er mer problemfrie er du virkelig på bærtur, det ruster i trommelbremsene også, selv der trenger saltet inn. Skivebremsene er så lette å holde rene for rust at jeg kan overhodet ikke se problemet.
Sitat fra bilindustrien.com :
"Den viktigste grunnen til at trommelbremser er fortsatt i bruk er på grunn av kostnadene. De er mye billigere å produsere enn skivebremser. Også, kan trommelbremser doble som en parkeringsplass pause, ytterligere redusere kostnadene ved produksjon av et kjøretøy. Med skivebremser på alle fire hjul, produsenter har til å bygge en egen parkeringsbrems i bremse rotoren, og legger til kostnadene sine."
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:15
Jo, trommelbremser er billigere, derfor er enkelte billigutgaver av en modell som vanligvis har skivebremser levert med trommelbremser bak for å spare penger. Jeg er så gammel at jeg har hatt mange trommelbremser, tror du at de er mer problemfrie er du virkelig på bærtur, det ruster i trommelbremsene også, selv der trenger saltet inn. Skivebremsene er så lette å holde rene for rust at jeg kan overhodet ikke se problemet.
Sitat fra bilindustrien.com :
"Den viktigste grunnen til at trommelbremser er fortsatt i bruk er på grunn av kostnadene. De er mye billigere å produsere enn skivebremser. Også, kan trommelbremser doble som en parkeringsplass pause, ytterligere redusere kostnadene ved produksjon av et kjøretøy. Med skivebremser på alle fire hjul, produsenter har til å bygge en egen parkeringsbrems i bremse rotoren, og legger til kostnadene sine."
Leaf har både trommelbrems (Parkering) og skivebrems. Ett eller annet med vekt/effekt og bremsedimensjonering som gjør at de har valgt slik. Forøvrig, det jeg har vært bort i av parkeringsbremsløsning på skivebrems uten trommeløsning har vært noe herk når saltlaken har fått gjort sitt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:33
Sitat fra: Olee på torsdag 24. desember 2015, klokken 09:40
Hva er galt med trommelbremser bak?
De er dårligere, og lettere for å virke dårlig når de blir eldre. Ikke for ingenting at det bare er noen få billige biler som bruker trommelbremser, og grunnen til at de fremdeles bruker dem er at de er billigere å produsere. Hadde prisen vært lik hadde trommelbremsene vært utryddet.

I tillegg virker de svært, svært dårlig i revers. Å sette ut en båt på en våt/glatt rampe med bil med trommelbremser bak kan være en "spennende" opplevelse når forhjulene sklir og bakhjulene knapt bremser. Har prøvd et par ganger med vår gamle Jetta med høy puls som resultat mens jeg prøvde å tråkke bremsepedalen gjennom gulvet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Det kan ruste i trommelbremser, og ting kan ryke der også, men ingen vits å diskutere at trommelbremser er mye bedre skjermet mot omgivelsene (salt) enn hva skiver (tenker da spesielt på kaliper og glidebolter). Kunne tenkt meg tromler bak, men sånn er det ikke.
Uansett hvor stygt man kjører vil bilens system hjelpe til med bremsingen, så behovet for bremser er mindre enn på fossiler. I normal kjøring vil bremser slites minimalt, ref taxien i London med 100+ miles, fortsatt originale bremser..
Merker du at du har behov for skiver bak, ja da bør du kanskje kjøre på bane fremfor offentlig veg.. Trommelbremser har ingen problemer med å låse hjulene hvis de er i god form..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Hadde skjev bremsevirkning bak på utleie 2003 Saxo.

Etter 12 år og 110 000 km tydet alt på at tromlene aldri hadde vært åpnet opp tidligere. ( ingen spor på støvdelsel over sentermutter etc.)

Tromlene hadde en liten rust-lippe som jeg dreiet vekk, bakkene var så godt som nye, og det var kun litt støv som måtte fjernes. Grunnen til skjev bremsevirkning var ikke engang jern rust, men oksidert eloksering på autojusteringsmekanismen. Litt gjengeolje på bevegelige deler, (et triks som ofte fungerer bedre enn rustløser)  og bevege opp så var bremsene innenfor 3-5% skjevhet.  Aldri sett bedre testresultater før på en parkbremse.!

Ingenting i verden skal få meg til å foretrekke skiver bak på en elbil, og spesielt ikke de arbeidsintensive bremsene til Leaf som koster eierene tusenvis i service hvert år.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kjell Leaf

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 24. desember 2015, klokken 23:05
Det kan ruste i trommelbremser, og ting kan ryke der også, men ingen vits å diskutere at trommelbremser er mye bedre skjermet mot omgivelsene (salt) enn hva skiver (tenker da spesielt på kaliper og glidebolter). Kunne tenkt meg tromler bak, men sånn er det ikke.
Uansett hvor stygt man kjører vil bilens system hjelpe til med bremsingen, så behovet for bremser er mindre enn på fossiler. I normal kjøring vil bremser slites minimalt, ref taxien i London med 100+ miles, fortsatt originale bremser..
Merker du at du har behov for skiver bak, ja da bør du kanskje kjøre på bane fremfor offentlig veg.. Trommelbremser har ingen problemer med å låse hjulene hvis de er i god form..
Problemet er at trommelbremser ofte ikke er i god form.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA