Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

elekTrond

Vedleggene dine vises ikke hos meg  :-X
#1 - https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=25663.0;attach=55805
#2 - https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=25663.0;attach=55807

Hvorfor gjøre noe lettvint når man kan gjøre det tungvint?  :laugh: Hva med en avstandstabell i kWh? Legger ved no.avstand.org som et bilde:
'13 Mjau

Taffelman

Tesla kan vel ta betalt for parkering?

30 minutter gratis parkering, deretter 3 kr pr minutt

Avtalen om gratis supercharging blir ikke brutt
De fleste får ladet til 80% før betaling inntreffer
Parkering koster mer enn å lade hjemme.
X75D
TM3 LR AWD

Elbil fundamentalist

Synes det er fint at det er SC innen «kort» rekkevidde, da det muliggjør spontane langturer. Tesla burde sjekke om eiere som kjører til nærmeste SC for deretter kjøre hjem igjen. Skjer dette (for) ofte sender man advarsel for misbruk av SC med mulighet for utestengelse fra enkelte SC.
Skyldes dette at eieren ikke har mulighet for hjemmelading burde vedkommende kunne lade på SC mot betaling og kansje gratis/billigere «off peak». Jeg tror ikke det er så mange som «hjemmelader» som det gis inntrykk av i denne tråden. Debatten om dette oppstod i Danmark, Køge SC.

Derimot er det noe sykt med menneskenaturen. Forskning på telefonkiosker (den gangen de fantes) viste at folk hadde signifikant lengre samtale om det stod kø på utsiden. Litt det samme kan jeg forestille meg skjer ved SC, altså ved kø lader folk lenger enn uten kø...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:10
Derimot er det noe sykt med menneskenaturen. Forskning på telefonkiosker (den gangen de fantes) viste at folk hadde signifikant lengre samtale om det stod kø på utsiden. Litt det samme kan jeg forestille meg skjer ved SC, altså ved kø lader folk lenger enn uten kø...

Sykt og sykt, er det lang kø på SC er det antageligvis på en dag/tidspunkt med høy trafikk. Skal man videre til neste SC er det da større risiko for kø og venting også der. Dermed kan det nok hende at en del vil lade høyere og dermed kunne hoppe over neste SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ja jeg kjører gjerne 2-3 timer før jeg tar pause. Da lader jeg en god stund til pausen er over før jeg kjører videre. Dvs ikke korte 10-15 min stopp, men heller 30-60 min.

Sjeldne og lange pauser. Da er heller ikke kø krise, for pausen varer uansett lenge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

N00b

Er det kø så prøver jeg lade så lite jeg kan klare meg med til neste SC / hjem.  Er det lite kø og en sjelden gang jeg har god tid lar jeg bilen bare lade mens jeg handler eller gjør andre ærend.

Men vi er alle forskjellig

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. januar 2018, klokken 18:26
Sjeldne og lange pauser. Da er heller ikke kø krise, for pausen varer uansett lenge.
Det blir jo veldig situasjonspreget. På tur med familien og god tid er det bedre å ta færre, litt lengre stopp, siden det tar tid å få alle ut, bestille mat osv.

Alene når målet er å komme fortest mulig frem så er jo korte ladestopp det mest effektive. Men uansett foretrekker jeg å kunne kjøre 2-3 timer i slengen, så litt må man jo lade.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#503
Ja alene er nok hyppige og korte stopp bedre. Men jeg kjører "aldri" 40-50 mil alene. Jeg har alltid med hele eller nesten hele familien, og da blir selv korte stopp lange :)

Det fungerer veldig bra, for jeg ankommer da typisk supercharger med 5-15% og lader opp til 70-80%. Noen ganger mer dersom pausen varer lenger (forutsatt at det ikke er kø). Men ladebehovet er sjeldent mer enn 50-60%.

Snitteffekt på ladesesjonen blir gjerne 90kW. Alene med hyppige stopp kunne jeg nok presset snitteffekten godt over 100kW med rett timing. Men da måtte jeg også stoppet oftere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Neppe særlig utbredt lenger, da det påløper 3,25 kroner per ekstra minutt du står tilkoblet SuC utover fem minutter etter endt lading.

RaBalder

Sitat fra: nix på mandag 30. juli 2018, klokken 20:11
Det hender jeg ser noen som kommer kjørende i både en Tesla og en fossilbil, og Teslaen parkeres på SC. Deretter reiser alle avgårde i fossilbilen. Regner med Teslaen blir stående noen timer mens den okkuperer en ladeplass og lades helt fullt. Helt tydelig er det 'hjemmeladere' som lar bilen stå en god stund utover den tiden som SC tar, kanskje over natten tilogmed. (gidder ikke vente og se om det er tilfelle da)

Flere som har vært borti lignende?

Ja, dette har jeg sett flere ganger på SuperCharger i Mosjøen.

Simen1

Sitat fra: N00b på søndag 07. januar 2018, klokken 21:25Er det kø så prøver jeg lade så lite jeg kan klare meg med til neste SC / hjem. Er det lite kø og en sjelden gang jeg har god tid lar jeg bilen bare lade mens jeg handler eller gjør andre ærend.

Men vi er alle forskjellig
Samme her. Ønsker i utgangspunktet å tilbringe minst mulig tid på SC, da jeg som regel har bedre ting å gjøre enn å henge rundt der, men noen ganger kunne jeg ønske pausene varte lengre. Unger som trenger mer tid på spising etc. Hvis det er ledige ladeplasser da så kan det hende jeg drøyer det med vilje for å lade til 80% i stedet for akkurat nok til neste SC. Flere ganger har jeg da kunnet hoppe over en SC.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA