Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

olesb

S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Muffinman

Om slike tilstander blir mer eller mindre vanlig er det jo komplett utelukket å ta med familien på europatur. Og da faller mye av nytteverdien til bilen bort. Ville ikke lagt ut på tur alene engang uten et chademo-adapter i bagasjen.

sigurdi

Chademo adapter kan være gull for å slippe å lade fra 80-100% som fort tar en times tid.

Mye bedre med en 15-20min pause senere på turen med chademo og lade samme mangde energi eller mer.

Men håper og at Tesla kommer med et CCS adapter, som kanskje hadde klart 100kW.
Det kommer ladere som leverer både 100 og 120kW på CCS.
Nå når CCS er foretrukne DC lade standard i Europa, er det stor sansynlighet at det er dette nye stasjoner faktisk får.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:52
Basert på innleggene i denne tråden kan det se ut som det er har etablert seg en misforstått gnierkultur blant en god del danske Tesla-eiere? Kjøp bil til 700.000, og bruk en time på å spare 40kr. Tid man med full lader tar fra andre som skal videre.

Har til gode å se noe slikt her i Norge.

(Har tilgode å lese den danske tråden, så tilgi meg dersom dette er besvart der...)
Ser også for meg muligheten at dette er svært mange helt ferske elbilister og de har tildels enda ikke fått satt opp hjemmeladeren, og derfor er nødt til å benytte en offentlig lader (og forstår i så fall godt at de velger superladerene), og tildels usikre på rekkevidde og faktiske behov. Antar derfor at mye av dette retter seg etterhvert som folk blir bedre kjent med bilen, fortrolig med rekkevidden, og ettersom de får på plass passende hjemme lading ift. behovet.
Model S 85D

Andrewas

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. desember 2015, klokken 22:01
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:52
Basert på innleggene i denne tråden kan det se ut som det er har etablert seg en misforstått gnierkultur blant en god del danske Tesla-eiere? Kjøp bil til 700.000, og bruk en time på å spare 40kr. Tid man med full lader tar fra andre som skal videre.

Har til gode å se noe slikt her i Norge.

(Har tilgode å lese den danske tråden, så tilgi meg dersom dette er besvart der...)
Ser også for meg muligheten at dette er svært mange helt ferske elbilister og de har tildels enda ikke fått satt opp hjemmeladeren, og derfor er nødt til å benytte en offentlig lader (og forstår i så fall godt at de velger superladerene), og tildels usikre på rekkevidde og faktiske behov. Antar derfor at mye av dette retter seg etterhvert som folk blir bedre kjent med bilen, fortrolig med rekkevidden, og ettersom de får på plass passende hjemme lading ift. behovet.
Kan godt hende dette - mange dansker som er ferske Tesla sjåfører nå - var det ikke over 450 stk utlevert i November?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Muffinman

Problemet vil i så fall kanskje ikke forsvinne da det til stadighet blir nye elbileiere. Ihvertfall ikke før elbiler blir så vanlig at dette med lading/rekkevidde blir like "normalt" som fossilfylling, og ladeinfrastrukturen deretter.

Men lever i håpet :)

GeirHM

Denne tråden viser hvor vanskelig det er å få til gode distribusjonsordninger når en ikke bruker markedsmekanismen til å fordele knappe goder. Enn så lenge er jo ikke elektrisitet noe knapt gode. Men tilgangen er jo det. Gratis hurtiglading fra et begrenset antall plasser fører kanskje ikke til anarki, men til en rekke med uforutsette hendelser og situasjoner. Her på berget hvor strøm er så utrolig billig handler vel egentlig kapasitetsproblemene på SCene om at vi beveger oss i flokk, selv om vi ser etter lokale misbrukere og henge våre frustrasjoner på. Problemet er at vi alle drar på langtur samtidig, og ikke gjerrigknarken eller drosjesjåføren. Han eller hun blir bare ekstra synlig når vi blir forsinka. Da er det nok verre i Danmark. I sommer måtte jeg lade og da hadde jeg bare Clever DK i et parkeringshus. KiloWattene kostet utrolige 8,50 DK pr stykk!!! I tillegg var ikke p-huset gratis det heller. Er dette alternativet så er det kanskje ikke så rart at de ferske danske eierne av TMS velger å gjøre den lokale SCen til sitt hjemmekontor? Og om dette er situasjonen der, hvordan vil det gå sydover etter hvert som TMS vinner fotfeste i land hvor el er enda dyrere? Og hva når TM3 kommer? Jeg tror ikke dagens distribusjonsordning har særlig mye fremtid foran seg. Det er ikke for ingen ting at hele den internasjonale sovjetiske økonomien forsvant med murens fall. Markedet som distribusjonskanal har ingen konkurrent.  Spørsmålet er vel egentlig bare hvor lang tid det vil gå før Tesla også innser dette og gjør de nødvendige tilpasningene.

NegativeElectrode

Bedre utbygd ladenettverk der folk har ting å gjøre bør være løsningen. Hvem gidder å sitte på en SC om man kan lade med 22-43kW mens man jobber/spiser/driver med fritidsaktiviteter/handler. Arbeidsplasser bør ha tilstrekkelig med ladeplasser for ansatte med effekt passe for lading i løpet av en arbeidsdag. At det blir kø på SC skyldes nok manglende avlæring fra fyllestasjonparadigme og manglende ladeinfrastruktur.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. desember 2015, klokken 22:53
Problemet vil i så fall kanskje ikke forsvinne da det til stadighet blir nye elbileiere. Ihvertfall ikke før elbiler blir så vanlig at dette med lading/rekkevidde blir like "normalt" som fossilfylling, og ladeinfrastrukturen deretter.

Men lever i håpet :)

Nja, situasjonen jeg pekte på var jo litt spesifikt for situasjonen i Danmark i dag. Var som noen nevnte mange utleveringer sist måned, og siste oppdaterte tallet jeg har for inneværende måned var godt over 900 utleveringer. Så blir nok snakk om minst 1500 utleveringer på 2 måneder - før bråstopp ved nyttår (ikke fullt så bråstopp som det tidligere så ut til, men tipper de som er i markedet for Tesla i Danmark har skaffet seg bil nå før nyttår). Og dette på ett arealet som ett stort norsk fylke...  Så ja, situasjonen i Danmark i dag er etter min mening litt spesiell, og ikke noe man bør regne med at forstsetter slik. Men ja, blir nok flere danske biler å se på superladerene i tiden fremover :)
Model S 85D

fredag

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 22. desember 2015, klokken 23:24
Da er det nok verre i Danmark. I sommer måtte jeg lade og da hadde jeg bare Clever DK i et parkeringshus. KiloWattene kostet utrolige 8,50 DK pr stykk!!! I tillegg var ikke p-huset gratis det heller. Er dette alternativet så er det kanskje ikke så rart at de ferske danske eierne av TMS velger å gjøre den lokale SCen til sitt hjemmekontor? Og om dette er situasjonen der, hvordan vil det gå sydover etter hvert som TMS vinner fotfeste i land hvor el er enda dyrere?

Danmark har den dyreste strømmen i Europa, ifølge Eurostat:

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Energy_price_statistics

Tyskland er nest dyrest...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ksandal

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. desember 2015, klokken 18:38
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 22. desember 2015, klokken 17:19
Sitat fra: FLK på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:41
:
Det er vel viktig og understreke at ALLE har gratis lading i bilens levetid og det er INGEN restriksjoner på og lade.
:
Ikke enig i det hele tatt.

Det sier seg selv at det er en holdning som ikke løser problemet. Hvor mange i kø synes du langdistansereisende skal akseptere, FLK? 5? 10? 20? 100?
Ingen av våre danske venner så ut til å bry seg da vi ankom- åpenbart langtveisfarende med norske skilt og med svært tilgriset bil etter mange km. Man avslutter ikke ladingen selv om det ankommer folk som åpenbart har et mer påtrengende behov...
Her må det åpenbart reguleringer til som er til beste for alle- eller de aller fleste iallefall.

De fleste lader selvsagt bare det du trenger, for og ikke la andre vente. Jeg har selv ofte latt andre slippe til, da jeg tenker at jeg kan handle først og så lade etterpå.

Enig i at dette bør reguleres, men poenget mitt var at ingen har rett til og nekte dem og lade, da det faktisk ikke er restriksjoner på dette, og alle som har kjøpt Tesla har fått beskjed om at de kan lade så mye og ofte de vil helt gratis helt lovlig.  Her har nok Tesla gått litt for hardt ut og det blir desverre misbrukt.

At noen har problemer med at jeg må lade lokalt på sc for og slippe og måtte stoppe på en lader dagen etter pga mye kjøring, det får nå så være.  skal jeg være nødt og stå en time på en lader dagen etter, bare for og være grei med en i ladekøen?  bedre at han må vente 15 minutter ektra der og da, enn at jeg må bruke en time dagen etter(eller kanskje flere timer om jeg ikke får tilgang til en hurtiglader) Det må jo være hele vitsen med tilgang på ladenettverk, at når en har kjøpt en bil med lang rekkevidde og tilgang til lader, at en nettopp kan bruke det slik det er praktisk mulig fog og spare tid.

Jeg kjører 40.000km i året, det aller meste er kjøring i Bergen omegn( 10.000km er tur, der mye av det er Voss-Bergen om sommeren) Bergen trenger nok en SC på andre siden av byen også for og ta av noe trafikk til og fra Bergen.

Håper at folk er flink og lære sine medbilister god skikk og bruk på ladere rundt om( også på handlesenter osv)
Det er mange som ikke forstår noe så enkelt som at en kan parkere andre steder enn på en lader, om en ikke trenger og lade... :-) 
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

El-boy

#26
Anarki tilstander har vi vel sett i Norge også, ref til link nedenfor:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20440.0.html

Jeg har uttrykt før, og er fortsatt i full overbevisning om at Tesla snarest bør begynne å ta betalt for å superlade for å unngå missbruk og sløsing.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24698.msg419984.html#msg419984

sturle

#27
Sitat fra: fredag på onsdag 23. desember 2015, klokken 02:02
Danmark har den dyreste strømmen i Europa, ifølge Eurostat:
Avgifter..  Ser ut til at danske hushald betaler ei krone per kWh i avgifter, og mva på toppen av det.  Om du berre ser på prisen utan avgifter, ligg Danmark under gjennomsnittet i EU!  For industrikundar ligg dei på 21. plass av 28 EU-land.

sturle

Sitat fra: El-boy på onsdag 23. desember 2015, klokken 08:37
Jeg har uttrykt før, og er fortsatt i full overbevisning om at Tesla snarest bør begynne å ta betalt for å superlade for å unngå missbruk og sløsing.
Vi betalte for superlading ved kjøp av bilen.  Løysinga er å byggje fleire superladarar med fleire båsar.  Er det noko eg ikkje kan fordra, er det rekningar på 6,50 med 23-siffra KID.  Dei fleste som sosar vekk dagane sine på superladarar kjem til å gå lei av det når dei får rekna litt på kva dei faktisk sparar.  Eller ikkje sparar.  Mange betaler allereie overpris på å superlade i form av ein kopp kaffi eller ei pølse frå den lokale kiosken.

KlausDK

Vi betaler cirka 2,20 DKK per kWh. Nogen får en rabat på cirka 40 øre per kWh hvis de har varmepumpe installeret. Andre får 1 DKK retur retur (kun i 2015 og 2016) hvis de har abonnement på en opladerboks gennem et firma.

Så hvis man kan lade 70 kWh gratis ved SuC er der sparet (for de fleste), 150 DKK.

Personligt er det ikke noget jeg gider og sidde og vente 1 time på at spare. Så vil jeg hellere slappe af på sofaen derhjemme med noget godt på TV :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA