Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstralys på PHEV

Startet av LarsErikOsterud, mandag 21. desember 2015, klokken 11:19

« forrige - neste »

hrl

Første først;
Ja, måtte borre hull i dekslene, men det følger med en pakning som gjør det tett igjen. Prøvde å finne tilsvarende plastdeksler for å slippe å borre i de orginale, men gav opp og satser på at jeg får tak i de igjen før jeg evt skal selge bilen om noen år. Da finnes det sikker noen kollisjonsskadde biler som man får tak i disse fra. Står at man skal borre 22 mm, men det ble for lite, så måtte nok opp på ca 24 mm. Festet ballastene med dobbelsidig teip med borrelås så de er enkle å eventuelt ta ut igjen.

Ledningene passer rett på, så trenger ikke gjøre noen tilpasning.

Å få full effekt (6000 K 60 W) umiddelbart er nok vanskelig å få til uansett, men forskjellen i forhold til de orginale lysene er så sykt vanvittig stor at det ikke er noe problem. Om man ikke er spesielt følsom for det da. Jeg la ihvertfall ikke merke til noen treghet bortsett fra når jeg står i garasjen og følger med på det.

Det er nok ikke i utgangspunktet "lov" å sette inn andre pærer i lyktene en det bilen er typegodkjent for. Om man får mangel kan man sette inn de orginale pærene igjen, det eneste som er ulempen er at man da har laget hull i dekslene.
Men i mitt hode er det ihvertfall bedre å ha fjernlys som fungerer og så være flink å bruke lysene riktig (unngå å blende møtende trafikk/fotgjengere/la være å bruke fjernlys inn i stua til folk) enn å kjøre rundt med fjernlys der du ikke ser elgen før den er inne i bilen.

Og nei, jeg jobber ikke med å selge xenonkit!  :D Jeg var bare sjokkert over de dårlige fjernlysene og hadde nok tenkt meg om en gang til før jeg handlet om jeg hadde prøvekjørt bilen i mørket med de lysene som er orginale. Da hadde jeg i så fall krevd at forhandleren hadde funnet en fungerende løsning.

RAOlsen

Sitat fra: jokke på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:34
Sitat fra: RAOlsen på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:20
Er det tillatt å bygge om til xenon?  Dumt om man får mangel og må reversere.
Er vel lov på fjernlys, kan jo ha svære bøtter foran. Nærlys er verre

Ekstralys er en ting,  det kan man montere.  Men om det er tillatt å bygge om bilens originale lys som den er typegodkjent med kan være noe helt annet.

Karl Naust

#17
Eg er einig om at det ikkje er optimalt med å ha lyset så lavt under skiltet. Men eg synest det ser greit og diskret ut, skal vere lett å montere der. Til sjuande og sist er det viktigaste at eg får god spredning i side for å lyse opp grøft og tilstøtande område. Eg kjem frå Nordfjord, og kan av og til få hjarte i halsen av kor nær eg har vore å få hjort inn over panseret. Ei heller kjøyre eg rally, men føler meg bedre med å få lys i sidene.

Grøftelys er sjølvsagt for kortlysande. Kanskje eg og skal bytte til xeneon-kit til daglig bruk... Led-bar blir uten brytar i kupe då dette krevde mykje arbeid for å strekke kabel. Forhandlaren må då ta av venstre forskjem for å bore seg gjennom brannvegg nederst. Tanken er at eg går under panseret for å slå på led bar når eg skal over fjellet. (Den er sjølvsagt kobla til langlys via rele som vanlig) Alternativt strekk eg berre kabel inn døropninga og monterar brytar slik.

Tidsbruk totalt for å strekke kabel frå 12v i bagasjerom og fram samt koble klar til lys var 1,5-2 timar. Han brukte berre ein time ekstra for å montere led bar sidan mesteparten av framskjerm/støtfangar blir tatt av under kabelstrekking. Så omlag tre timar totalt. 1000kr timen omlag.

HRL: korleis gjorde du det med kabelstrekking forresten? takk for bilete av lys, kan du legge med bilde frå under panseret også? :)

EDIT: eg ser no at det ikkje er nødvendig å strekke ny kabel, i allefall slik eg tolka videoen. Når eg monterte xenonkit for nokon år sidan måtte eg lage ny strømforsyning, men fint om ein slepp det no.

mvh

K


jokke

Sitat fra: hrl på lørdag 23. januar 2016, klokken 20:46
Første først;
Ja, måtte borre hull i dekslene, men det følger med en pakning som gjør det tett igjen. Prøvde å finne tilsvarende plastdeksler for å slippe å borre i de orginale, men gav opp og satser på at jeg får tak i de igjen før jeg evt skal selge bilen om noen år. Da finnes det sikker noen kollisjonsskadde biler som man får tak i disse fra. Står at man skal borre 22 mm, men det ble for lite, så måtte nok opp på ca 24 mm. Festet ballastene med dobbelsidig teip med borrelås så de er enkle å eventuelt ta ut igjen.

Ledningene passer rett på, så trenger ikke gjøre noen tilpasning.

Å få full effekt (6000 K 60 W) umiddelbart er nok vanskelig å få til uansett, men forskjellen i forhold til de orginale lysene er så sykt vanvittig stor at det ikke er noe problem. Om man ikke er spesielt følsom for det da. Jeg la ihvertfall ikke merke til noen treghet bortsett fra når jeg står i garasjen og følger med på det.

Det er nok ikke i utgangspunktet "lov" å sette inn andre pærer i lyktene en det bilen er typegodkjent for. Om man får mangel kan man sette inn de orginale pærene igjen, det eneste som er ulempen er at man da har laget hull i dekslene.
Men i mitt hode er det ihvertfall bedre å ha fjernlys som fungerer og så være flink å bruke lysene riktig (unngå å blende møtende trafikk/fotgjengere/la være å bruke fjernlys inn i stua til folk) enn å kjøre rundt med fjernlys der du ikke ser elgen før den er inne i bilen.

Og nei, jeg jobber ikke med å selge xenonkit!  :D Jeg var bare sjokkert over de dårlige fjernlysene og hadde nok tenkt meg om en gang til før jeg handlet om jeg hadde prøvekjørt bilen i mørket med de lysene som er orginale. Da hadde jeg i så fall krevd at forhandleren hadde funnet en fungerende løsning.
Takk for info

PokerFjes

Sitat fra: RAOlsen på lørdag 23. januar 2016, klokken 21:20
Sitat fra: jokke på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:34
Sitat fra: RAOlsen på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:20
Er det tillatt å bygge om til xenon?  Dumt om man får mangel og må reversere.
Er vel lov på fjernlys, kan jo ha svære bøtter foran. Nærlys er verre

Ekstralys er en ting,  det kan man montere.  Men om det er tillatt å bygge om bilens originale lys som den er typegodkjent med kan være noe helt annet.
Er ikke lov til å modifisere orginale lys, og typegodkjenningen gjelder kun når man bruker den pæretypen de er laget for.
Når det er sagt  - jeg har veldig gode erfaringer med denne typen LED erstatningspærer. Denne selgeren på ebay er forøvrig lynrask. 3 uker tok en pakke fra Kina til Norge, og det var over juleferien.
http://www.ebay.com/itm/161912132081
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

hrl

Her er noen bilder fra under panseret. (Burde kanskje teipet litt mer og brukt svart strips for å få det mer "usynlig", men måtte få det klart så fort som mulig)

Karl Naust


jokke

Sitat fra: hrl på lørdag 23. januar 2016, klokken 10:00
Blir sikkert hugget hodet av xenonhatere, men måtte gjøre noe med de deprimerende fjernlysene i 2016-modellen. Prøvde først Osram Nightbreaker pærer, men det var fortsatt knapt vits i å sette på fjernlysene.

Bestilte derfor xenonkit (noe som jo burde være unødvendig på en bil til 500'), installerte det i løpet av en halvtime og bilen gikk fra å være grei nok til å bli fantastisk! Er jo plutselig som å kjøre i dagslys, overgangen fra fjernlys til nærlys merkes endelig og bilen føles som den er fra 2016, ikke 1996. Endelig ble jeg fornøyd med bilen. :)
Bestillt samme som deg nå bare 4300K. Håper det blir bra.
Bare å vente på postgangen  :D

jokke

Sitat fra: hrl på lørdag 23. januar 2016, klokken 18:46
Kjøpte disse:
http://www.xenonkungen.no/no/xenonlys/xenonlys/60w-xenonkit.html (9005 6000K)
Prisen er som du ser ca 1300 kroner og var verdt hver eneste av dem.

Installasjonen er omtrent som dette:
https://www.youtube.com/watch?v=yZg4UxSDsb0

(Ser faktisk ganske likt ut under panseret...spørs om det ikke er et tett samarbeid her)

Har dessverre ikke noe før/etter bilde, og mobilbilde er ikke rettferdig for å vise hvordan det lyser, men det gir ihvertfall et inntrykk.
Hvor lang tid tok frakta?

hrl

Det skulle tatt ca 1 uke, men pakka ble stoppet i Oslo pga "manglende EDI" (hva nå enn det er), så det tok 2 uker fra jeg bestilte til den kom fram.
Får håpe din forsendelse går som den skal!

jokke

Sitat fra: hrl på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:55
Det skulle tatt ca 1 uke, men pakka ble stoppet i Oslo pga "manglende EDI" (hva nå enn det er), så det tok 2 uker fra jeg bestilte til den kom fram.
Får håpe din forsendelse går som den skal!
Typisk speditører. Takk for svar

kajaaen

Å bygge om org.lykt er ikke akt. for meg, men ekstralys kunne være aktuelt. Må man trekke ny kabel fra baggasjerummet eller finnes det reservekap. i sikringsboksen fpran, som kan brukes til ekstralys? Ser det er "spare" i boksen og også egne utganger for xenonlamper, er det spenning ut på noen av disse klemmene?

jokke

vet man kan ta strøm fra under sikringsboksen, sikkert en del skruing.
Ellers kan du vel måle med et multimeter.
Leste en som hadde tatt strøm fra bagasjeluke sikringen, da den jo ikke brukes sammen med fjernlys mest sannsynlig

knjr


jokke

Fått satt inn xenon i fjernlys nå, det er utrolig forskjell  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA