Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt energimeter?

Startet av Svesa, søndag 20. desember 2015, klokken 17:48

« forrige - neste »

Svesa

Hei.
Har nå to biler som begge har energimeter som ikke rikker seg fra null. Har EVlite og har ladet begge to opp til 100% og testet og kjørt, og ladet på nytt og de ligger fortsatt helt nede.... Evlite viser riktig %...

Den ene var død når jeg fikk den. Byttet da hele el-boksen (og rekondisjonerte batteripakka) og den tok da lading og alt ble bra, bortsett fra dette med Energimeteret. Den sto en stund og batterispenningen falt ned i under 30V, og jeg måtte derfor gi den "førstehjelp" ved å koble den til en annen bil via en ombygd varmeovn. (Noe jeg gjør stadig vekk og fungerer utmerket. (Går da opp til over 100V i løpet av ca 1 min..)

Problemet var at jeg klarte å kortslutte klypene etter de var tilkoblet bilen som fikk spenning.. Med resultat at klypene ble delvis borte... :-)  Når jeg da etter hvert fikk ordnet dette så virket ikke energimeteret på giverbilen heller.. Jeg vet ikke om denne hadde dette problemet fra før, eller om den tok skade av kortsluttningen... Kan den ha blitt skadet av dette?

Begge bilene fungerer utmerket men e-meteret ligger helt i bunn på begge to...
Hva som kan være feil?

Har tidligere opplevd at km måleren på andre PSA biler har ligget på bunn mens bilen har kjørt, og med et par slag på dashbordet har pila løsnet og flydd opp og vist riktig. Har prøvd dette nå på energimeteret, men det ser ikke ut til at det er feilen nå...

Garasje

Jeg har også defekt energi meter.
Jeg har dratt ut displayet og målt på det ved å legge det på hodet oppå dashbordet med baksiden mot meg slik at jeg fikk koblet det til bilen.
Med tenning på fikk jeg ikke målbar spenning mellom noen av de fire skruene som går inn til selve nåla. Regner med att disse går til spoler.
Jeg fikk tolv volt til to av de tre ledningene i flatkabelen som går til kortet som driver nåla, og ca 6 Volt fra jord til den siste av de tre. Dette kortet sitter på de fire skruene som er til spolene. Man må ta av et grått deksel bak på displayet for å komme til, og teipe ting fast så det ikke blir kortslutning noen steder. Det er også helt nødventig med gode måleprober på multimeteret og tunga rett i munn. Jeg har lang erfaring med feilsøking på div elektronisk utstyr.  Denne kretsen med 6 volt gikk videre via blant annet en motstand og en diode til en firkantet IC som jeg forsøkte finne datasheet på. De eneste resultatene jeg fikk opp var lignende typenummer som ledet til flerkanals gauge driver med Serial Interface.   Kunne ikke måle noen frekvens på lederen med 6 Volt. Men dette var med garasje multimeteret. En diode sperret også spenningen videre på kortet. Ut av dette kom det altså ingenting, Jeg kunne ikke slå fast om det var en analog driver styrt av mA, eller spenning. Eller om dette var en driver med seriell Interface mot sagem boksen, som jo egentlig er ganske sannsynlig. Eller om feilen egentlig kommer fra Sagem boksen.
Hvis noen har tegninger på dette, eller et datasheet på driveren så kunne jeg kanskje gidde å skru det opp igjen.
Resten av kretsene på kortet virket OK. En mistenkelig kondensator bare fordi det var en elektrolytt kondensator. De pleier å gå ut på dato. Og en mistenkelig transistor F422 tror jeg det var, men den var nok bare loddet på litt høy varme for å korte ned lodde tiden. Men jeg kunne ikke se noen feil funksjon hverken på dioder, kondensatorer eller annet. Bare null spenning til spolene. Siden det er kjedelig å surre bak rattet med et dårlig multimeter i garasjen,,, har jeg ikke kommet lenger. Jeg skrudde det sammen og skulle på EU dagen etter.
Ladelys/diode og alle andre funksjoner i fra sagem og display virker for å være OK. Jeg antar at signalet til denne gauge driveren kommer fra sagem siden jeg ikke kan se noe annet fornuftig sted dette kan komme fra.
Hvis noen andre vet hva slags signal det er, gjerne dokumenter, som tegninger og lignende. Del det gjerne. Med litt flaks er det et 0 - 10 V signal. Skal sjekke dette hvis ingen vet noe, Hvis dette er et analogt signal, er det lett å fikse en erstatning eller evnt. fikse det. Driver IC ser knotete ut å forsøke lodde på nytt. Hele kortet hadde hvert det beste. Det som Står på dette kortet er Magneti Morelli, 550410471000, 5504106, 50002-15,  501071710020, 5082 + 05/11/98,  501071710020. Sannsynligvis de to siste som er serienummer og typenummer. Har ikke funnet dok. på noe av det.
Har en gammel saftblander

timescape

Hi,
Schematics can be found in a zip file linked to from . http://elbilwiki.no/index.php/PSA:Instruksjonsbok
Look for the zip under Verkstedmanualer :)

In the "fransk" folder.  05_SaxoSchemElec_skjema.pdf   , around page 58
Direct link:
http://uldalen.no/Elbil/Verkstedmanualer-PSA.zip

br.

Garasje

Thank you timescape.
With this document, I will at least be able to meassure out bad contacts etc.
If I am Reading the scematics correctly, this signal arrives from pin 10 at the contact on Sagem.
Wire 4899 page 54.
If I get the time I will look at It.

Thanks
Har en gammel saftblander

Svesa

Hos meg lå feilen i instrumentet på begge bilene.. Byttet fra dele biler og da virket begge to.... Ulempen er at km standen ble feil.. :-)  Men man kan kanskje bare bytte ut selve enegimeter delen eventuelt.:-)

Pera L

Hi there!
I have changed energiemeter two times because of the same reason and both of the times fault has been in the meter/pc card behind of it. Analog meter windings have been ok so the fault has been in the card. Must check sometime in the future which are the faulty components. Cost to change possible faulty components are minimal but, of course, it takes littlebit of time.

Best regards
Pera L
Finland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA