Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle tror at hydrogen bil er framtiden...

Startet av ludo, tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:38

« forrige - neste »

ludo

De fleste jeg snakker med på jobb tror hydrogen bil er framtiden. Jeg tenker mitt, men gidder ikke å diskutere. Hvis vanlig folk har troen på hydrogen bil, kanskje det blir framtiden! Tankens kraft... Hva tror dere?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludo på tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:38
De fleste jeg snakker med på jobb tror hydrogen bil er framtiden. Jeg tenker mitt, men gidder ikke å diskutere. Hvis vanlig folk har troen på hydrogen bil, kanskje det blir framtiden! Tankens kraft... Hva tror dere?
Det skjer neppe.

De vil nok endre mening ettersom det dukker opp overbevisende elbiler, og hydrogenbilene fortsatt ikke er relevante.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Utifra elbil forum så blir det aldri hydrogenbiler. men så ser man heller ikke til hva de store nasjoner gjør - heller ikke de store bilprodusenter. Men på forumet er det konsekvent Nei.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:49
Utifra elbil forum så blir det aldri hydrogenbiler. men så ser man heller ikke til hva de store nasjoner gjør - heller ikke de store bilprodusenter. Men på forumet er det konsekvent Nei.
Det har ingen betyning hva store nasjoner eller store bilselskaper gjør, så lenge de er inne på feil spor. Etter hvert må de store bilselskapene endre mening eller gå konkurs. Og nasjonene må bare forholde seg til hva bilselskapene gjør.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hva mener du egentlig er det de store nasjoner som bestemmer eller er det bilprodusenter - Toyota er nå verdens største eller neststørste og de gir batteribilen det glatte lag og satser på hydrogen. Det samme gjør Mercedes. Japan - som er en av verdens største industrinasjon går for et kjempe utstillingsvindu med hydrogen som tema i 2020 i Tokyo OL.

Så om hydrogen kommer eller ikke er faktisk noe som Norge er med på gjennom samarbeid med Japan. Så jeg kan ikke si at det ene eller det andre kommer til å skje - men det er uansett ikke noe som lille Norge kommer til å være utslagsgivende  leverandør for.

Men jeg må samtidig håpe at vi fortsatt kan kjøre batteribiler på fossekraft.

Espen Hugaas Andersen

#5
I all hovedsak bestemmer fysikken.

Det vil alltid være mindre selskaper som utfordrer de store aktørene ved å eksperimentere, og får de hendene sine på bedre teknologi er de i stand til å vokse helt til de store selskapene går konkurs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mazzbot

#6
Ikke alle land har tilgang på like mye ressurser som vi i Norge har til el kraft . Så at et land som Japan satser på hydrogen er meget forståelig! 

Innen vi har fått mange hydrogen stasjoner i Norge har det kommet mange nye biler med lenger rekkevidde og med såpass bra utbygd ladenettverk vi har i Norge er det ingen tvil om hva som blir framtiden . I andre land passer det ikke like bra :) !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:23
Ikke alle land har tilgang på like mye ressurser som vi i Norge har til el kraft . Så at et land som Japan satser på hydrogen er meget forståelig! 

Innen vi har fått mange hydrogen stasjoner i Norge har det kommet mange nye biler med lenger rekkevidde og med såpass bra utbygd ladenettverk vi har i Norge er det ingen tvil om hva som blir framtiden . I andre land passer det ikke like bra :) !
Hydrogenbiler passer kun i land med mye gass og lite strøm. Det finnes ikke et slikt land.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: kos på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:04
Toyota er nå verdens største eller neststørste og de gir batteribilen det glatte lag og satser på hydrogen.
Jeg er ganske sikker på at Toyota også har en backup plan for batteridrift. Hvorfor skulle de ellers ha forskningsavdelinger som er svært aktive innen utvikling av Magnesium ion batterier. Som for øvrig er en av de mest lovende kandidatene som fremtidens arvtager til Li ion.
http://www.greencarcongress.com/2015/06/20150601-trina.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:26
Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:23
Ikke alle land har tilgang på like mye ressurser som vi i Norge har til el kraft . Så at et land som Japan satser på hydrogen er meget forståelig! 

Innen vi har fått mange hydrogen stasjoner i Norge har det kommet mange nye biler med lenger rekkevidde og med såpass bra utbygd ladenettverk vi har i Norge er det ingen tvil om hva som blir framtiden . I andre land passer det ikke like bra :) !
Hydrogenbiler passer kun i land med mye gass og lite strøm. Det finnes ikke et slikt land.

Da du må ha førstehånds informasjon om verdens største bilprodusent Toyota så burde du også fortelle hva Tokyo OL holder på med - de er som sakt ingen mus slik vi i Norge er. Eller bare synser du om ting du egentlig ikke har greie på ? - Hadde vært greit å få avklart det.

kodalse

Hva har Tokyo 2020 med dette å gjøre?
Ifølge planer for flere produsenter venter vi typisk elbiler med 30+ mil rekkevidde en gang mellom 2017-2019 til folkelig pris.
Highend utgaver kanskje oppe 100 mils rekkevidde.

Da skal det godt gjøres å komme med en hydrogenbombe med 50 mil rekkevidde og drivstoff til det tidobbelte (subsidiert vel og merke). til dobbelt pris av dagens kortrekkeviddebiler.

Men kanskje løsningen istedet blir Hydrogen som hybridløsning istedet for de tåpelige dobbeltkostende hybridene vi ser i dag.
Da kan vi tilogmed snakke om store SUVer med 10 - 20 mils batteridrift og hydrogen i samme drivlinje for rekkevidde utover vanlig bykjøring.
For hvorfor skal Toyota ellers utvikle høykapasitetsbatterier også?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rav4_EV

Alle driver med elbiler, også Toyota. Det som skiller Toyota fra andre er at de ikke selger dem, men leier de ut i flåteavtaler. Noen hundre i Japan, noen hundre til Taiwan.

http://www.carscoops.com/2012/09/all-electric-iq-revealed-but-only-100.html

Om Toyota virkelig hadde vært så dedikert til hydrogen som de ønsker å fremstå ville de neppe drevet med disse elbilprosjektene.

Har vært engasjert rundt elbiler i over 15 år. Hvor mange ganger jeg har hørt at hydrogen er fremtiden og like rundt hjørnet aner jeg ikke.

Det mest beskrivende utrykket jeg har hørt så langt er: "Hydrogen er fremtidens drivstoff, og det vil det alltid være".

Historien hittil viser at dette er innertier.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

aronesen

Nissan har jo heller ikke overdreven tro på hydrogen og de er jo relativt store og fra Japan.

http://www.fool.com/investing/general/2013/11/24/nissan-agrees-with-tesla-hydrogen-cars-wont-work.aspx

Man kan jo si at det ikke er så rart med tanke på at de har satset ganske tungt på batteridrift, selv om de også sysler litt med fuel cell. Synspunktene er likevel verdt å høre på.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Amoss

Sitat fra: kos på tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:49
Utifra elbil forum så blir det aldri hydrogenbiler. men så ser man heller ikke til hva de store nasjoner gjør - heller ikke de store bilprodusenter. Men på forumet er det konsekvent Nei.

La meg komme med en bitteliten teori:
"Alle" har blitt tutet ørene fulle av påstandene om at "hydrogen er fremtiden". Dette mener jeg å ha hørt siden 70-tallet - eller i alle fall 80-tallet. Dette er en påstand stadig fremsatt av kapitalkrefter som har interesser i enten å bremse/sabotere elbil-utviklingen, bremse/sabotere myndighets-krav om mindre utslipp eller rett og slett har investert i "hydrogen fremtiden".

Derfor er det ikke så rart i at "alle" som ikke har giddet å sette seg inn i saken tror på det. Det er heller ikke rart at noen av kapitalinteressene investerer i denne fremtiden de har "solgt", og heller ikke at de som ett PR-jippo betaler OL for å bruke deres biler. Litt rarere er det at politikerne skal la seg lure så til de grader som det ser ut som om de har blitt mange steder...

Folk som frekventerer forumer som "elbilforumet" er mer enn middels interessert i denne utslippfrie/fornybare fremtiden som vil/skal/bør/må komme - jo før jo heller. De har derfor satt seg litt bedre inn i problemstillingen enn "folk flest" - inklusive tydeligvis en del politikere som burde vite bedre.

... og med det sagt: på 70/80-tallet hadde de også egentlig delvis rett. Lite hadde skjedd på batterifronten (for kommersielle batterier) på nesten 100 år, og blybatterier var stort sett ikke gode nok til annet enn små bybiler eller andre med svært begrenset rekkevidde. Men med dagens batterier - og dagens utviklingstakt på batterier - har de forlengst blitt akterutseilt.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 08. desember 2015, klokken 21:19... og med det sagt: på 70/80-tallet hadde de også egentlig delvis rett. Lite hadde skjedd på batterifronten (for kommersielle batterier) på nesten 100 år, og blybatterier var stort sett ikke gode nok til annet enn små bybiler eller andre med svært begrenset rekkevidde. Men med dagens batterier - og dagens utviklingstakt på batterier - har de forlengst blitt akterutseilt.
Jeg vil si at til og med frem til 2005 kunne man argumentere for at batteriene var alt for dyre og dårlige og elbilene ikke hadde noen fremtid. Men det endret seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA