Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Podbike

Startet av PerBear, torsdag 26. november 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

kjølholdt

men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

PerBear

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:58
men betyr det at denne nok kan komme opp i 45 km/h ved kun pedalkraft da ??
Det er mulig siden pedalgeneratoren fortsatt er i drift, den stopper ikke å virke selv om batteriassist kobler ut ved 25 km/t.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

JEG

0-series er ute nå. Dette kan bli ganske spennende.

Pris og tilgjengelighet kan kanskje tale imot.

elektrolux

Tilgjengelighet ja, men om prisen blir rundt 50K vil neppe det skremme vekk kunder. Husk dette er en sykkel minus de største ulempene med vanlig elsykkel:

- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

#19
Vi har akkurat lagt ut en video av første prøvetur i Stavanger sentrum:
https://www.facebook.com/GoPodbike/videos/1923328701011159/?t=0

Det blir også mulighet til å test Podbike T0 på sykkelkonferansen om fire uker:
https://syklistene.no/aktuelt/fremtiden-kommer-til-den-nasjonale-sykkelkonferansen/



Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Genialt produkt, og når det på toppen av det hele ser så bra ut må dette bli en suksess.

Til dem som ikke har prøvt en Podbike kan den beskrives som en mini sportsbil. Meget god komfort med 4 hjuls uavhengig fjøring, og perfekt sittestilling. Er faktisk et reelt alternativ til elbil til både barnehagetransporten og dagligvarehandelen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HalvorV

Podbike er spennende, uten tvil.
Men tre av argumentene under er rent sludder.

Tyveri, har du blitt frastjålet to dyre elsykler på ett år burde du se på rutinene dine for låsing, evt hvilket selskap du vanker i.
Sete, finn ett som passer din skrukk. Fjas om fare for kronjuveler... har du kronjuveler i klem når du sykler ville jeg sjekket meg hos fastlege, da er det noe galt med anatomien.
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet. Er du ofte utsatt for velt så ville jeg vurdert å sykle edru innimellom.

Men ja sitte skjermet på de sureste dagene kunne jo fristet på 4-5 av de verste dagene i Stavanger.
Men da tipper jeg kuppelen på Podbiken er så skitten/oppripet av en lang høst at du ikke ser 3m fremfor deg.

;)

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. februar 2018, klokken 05:20

- Vått og kaldt  ( Krever dyrt og egnet antrekk )
- Ekstremt utsatt for tyveri  ( frastjålet 2 dyre elsykler bare i 2017 )
- Ubehagelig sete ( Komisk gange etter sykkeltur, samt fare for kronjuvelene )
- Høy og utsatt sittestilling ( Langt ned til bakken og fare for asfalteksem )
Tesla Model Y Perfomance

hanche

Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Sitat fra: HalvorV på onsdag 30. mai 2018, klokken 23:45
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.

Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her, for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

For å bedre synligheten bakfra trer jeg en gul refleksvest over setet. Jeg tror også de fleste biler gir større avstand til en liggesykkel, kanskje fordi de ikke riktig skjønner hva dette er for noe rart, så de tar en ekstra bue utenom.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Silkefot

Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

PerBear

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 05. juni 2018, klokken 15:02
Noen som vet antatt leveringstid for masseproduserte Podbikes? Forhåndsbestiller gjerne men skulle også gjerne hatt en dato (helst ikke av Tesla type) å forholde meg til
Vi skulle gjerne gitt deg en leveringsdato men vi mangler risikovillig kapital. Det eneste vi kan si er at vi kan levere sykler innen 12-18 mnd når vi har det.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: hanche på torsdag 31. mai 2018, klokken 10:26
Dette begynner vel å bli noe off topic, men jeg kunne ikke dy meg for å svare på denne:

Sitat fra: HalvorV på onsdag 30. mai 2018, klokken 23:45
Høyde, kanskje det største ankepunktet mot "liggesykler" generelt. På en vanlig sykkel har en er helt annet overblikk og synlighet.
Ikke alle liggesykler er basert på at du sitter med rompa fem centimeter over asfalten. På denne her, for eksempel, sitter du høyt, du er godt synlig, og min opplevelse av overblikk er i hvert fall mye bedre enn på en konvensjonell sykkel: På sistnevnte blir det fort til at man stirrer ned i bakken noen meter foran sykkelen, mens sittestillingen på liggesykkel naturlig fører til at man ser rett fram og får med seg trafikkbildet mye bedre.

Vår sykkel er 115 cm, dvs. høyere enn en vanlig velomobil og like høy som Tesla Roadster samt barn i 8-10 års-alderen på vanlig sykkel. Her er litt mer sykkeldata: http://www.dot.state.mn.us/bike/pdfs/manual/Chapter3.pdf

Her er høyden på sportsbiler sammenlignet med Podbike velomobil:



Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

chrgod

#27
Podbike skal ha ros for å tørre å satse, og følge drømmen. Jeg laget mange skisser av slike liggesykler i 14-15 års alderen, men tok det aldri videre. :-)

Fordelen med lavere luftmotstand har stor betydning ved høyere hastigheter, og vil passe godt inn på den planlagte sykkelmotorveien mellom Stavanger og Forus. Moderne batterier og motorstyring vil også gjøre mye for å "gjenopplive" dette konseptet. Sparkesykkelen har jo hatt en renessanse etter at den fikk elmotor.  Tiden er nok mer moden i dag enn da Sinclair C5 ble lansert https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5.

Det er et kult produkt. Ser ut som det er erfarne personer som står bak dette, så det er vel en skikkelig businessplan som ligger til grunn. Dessverre tror jeg markedet for slike til kr. 50 000+ er minimalt.

Hovedargumentet ser ut til å være "en holder seg tørr". En kan kjøpe mye bra regntøy for mellomlegget mellom en top range vanlig elsykkel og denne... En vanlig elsykkel vil vel også, på grunn av mindre vekt, ha lenger rekkevidde for samme batterier?

Det er nok også et "mentalt hinder" for mange. Kanskje fordi vanlig sykkel er velkjent, gir bedre oversikt, er mer fleksibel (lettere å komme opp og ned av fortauskanter. Enklere å parkere inntil husvegger og i garasjen), større kraft i pedalene (kan stå på pedalene) og er teknisk enklere, lettere og mye billigere.

Det finnes også gjennomsiktige stive "sykkelkalesjer," til tre-fire hundrelapper  som kan festes i en bue mellom styre og bagasjebrett og fungerer som et tak på en vanlig sykkel.



Håper dog at jeg tar feil, og at dette er starten på et nytt sykkeleventyr i Stavanger/ Sandnes. Ønsker dem lykke til! :-)
2022 Tesla Y

elektrolux

Kjøpergruppen for Podbike er ikke nødvendigvis syklister. Mer bilister med behov for bomfri transport som på toppen av det hele gir mulighet for litt trim på veien.

Med tanke på at en helt ordinær elsykkel koster rundt 20 000 kr tror jeg ikke denne blir så vanskelig å selge.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Og her demonstreres sikkerheten i tilfelle en kommer ut for en usannsynlig velt:

https://youtu.be/2jJ2ZG2aDfU
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA