Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Jejl

Hvis jeg husker rett så sto laderne i Nimes på 2 stk paller i 2015. Nå tror jeg at de ikke står akkurat på samme plass, og kan ikke komme på at de var spesielt vanskelige å finne.
Den nye i Girona er mer stress å finne, for her virker ikke navigasjonen til Tesla. Mener at du kan følge skiltene til golfbanen. Når en kjører mot nord så må en ta av 3-400 meter før Navigasjonen vil ta av.

GeirHM

Nyttblad, den restauranten ved SC Tarragona må bare oppleves. Spiste en herlig lunsj der sist jeg dro ned. Men det er ikke noen billig opplevelse. Men prøv en club sandwich på hotellet ved SC Luxemburg, da blakker du deg på mat som selv jafs og maxburger kan prestere på en dårlig dag. Jeg tror min dårlige erfaring med SC Nimes henger sammen med ekstremt stillestående rusjtrafikk og en fransk tesla-drosje som knabba den provisoriske laderen rett foran nesa på meg. Men Nyttblad, det er ikke noe å spare på bompengefronten ved å kjøre Freiburg heller enn Luxemburg. Bompengebetalinga opphører samme sted uavhengig av om du velger nordlig eller mer østlig rute. Ville bare vite om det var noe tid å spare på den østlige. Mulig det ikke er det pga veiarbeider? Ellers leter jeg etter billige pensjonater/hoteller. Regner med at jeg må køye et sted rundt Metz. Jeg fant en kjede som heter Hotel F1 med veldig rimelige rom hvor du kan sove flere. Tror det koster kun 300 kr pr natt. Hadde vært nyttig med kunnskap om flere slike rimelige steder. Mulig jeg må køye igjen et kort stykke inn i Spania også.

GeirHM

Jejl, den gamle SCen i Girona er også et skikkelig godt gjemt sted. Men takk for tips om vanskelighetene med å finne det nye.

Muffinman

Synes vel egentlig laderene på den Franske/Italienske rivieraen, i Spania og melkeruta oppover Frankrike forbi Lyon som regel var kronglete plassert og for langt unna motorveien. Det var et evig pes å måtte betale seg av veien for så ofte å bruke en del tid på å kjøre/lete før man fikk ladet og deretter bruke enda mer tid på å komme seg tilbake på veien igjen. I Tyskland var det generelt bedre, mange her lå lokalisert ved fossilstasjonene og var veldig kjappe å komme innpå. Men velger å se dette som en sped start; i framtiden vil laderene ligge tett som hagl og man kan velge å besøke de som er lettest tilgjengelig.

Slik det er nå er det nok fint for den eventyrlystne, men ikke så fint når man har det travelt.

Tarragona har bare en lader/to stalls. Vi tok sjansen og måtte dele, og fikk 15-20 minutter ekstra venting. Kan for øvrig bekrefte at navigasjonen er totalt på bærtur rundt den nye laderen i Girona. I Valencia vil den absolutt ha deg til å kjøre mot enveiskjøring.

GeirHM

Enig i at det er mange ladere sydover som har merkelig plassering. Men slik er det da også i Tyskland! Den i Hamburg sentrum er jo skikkelig kronglete plassert. Hadde også moro av en i nord retning Berlin som var plassert ved en innendørs alpinbakke på et paddeflatt sted! Og den i Poznan i Polen var godt gjemt innenfor en bom og høye murer. Men bevares intet er som Chademo'en i sentrum av Krakow. Det var litt av en labyrint vi måtte igjennom for å komme dit med veier som var enveiskjørte og sperret med veiarbeid. Selv om akkurat der kan ikke Tesla klandres.

smokey

Kjørte omtrent samme rute i sommer. Kjørte nedover Tyskland og inn Frankrike via Mulhouse. Fungerte helt greit, bortsett fra trafikk rundt Frankfurt (passerte der en mandag morgen). Tidsmessig ganske hipp som happ tror jeg østlig eller vestlig rute nedover. Virket ihvertfall slik på planleggingsverktøyene vi brukte før avreise.

Mye trafikk rundt Lyon og vi også mistet tid der (havnet selvfølgelig i mandagsettermiddagsrush). Hadde planlagt lade på Vienne, men endte med å måtte klattlade litt på Aire de Saint-Priest og stoppet deretter i Valence i stedet. Hadde nok vært bedre å planlegge rett til Valence i utgangspunktet. Skippet Orange (som var opprinnelig plan) da så at dette ble omvei og vi kunne komme til Nimes. Nimes var helt kurant. OBS - vi kom i mørket så litt vanskelig å se det diskret skiltet til SuC på murveggen mellom hotellene. Kom i dagslys på tur nordover igjen og da skjønte vi ikke hvorfor vi "rotet" med å finne de siste 50 meterne til SuC to uker tidligere. Du skal rett frem i "gårdsplassen" omkranset av murvegger mellom tre hoteller.

Den nye i Girona var ikke noe stress å finne (enklere enn den gamle etter mitt syn), men bruk hodet og følg skilt også (og ikke bare Tesla navi slavisk). Google maps på telefon (og også TomTom i backup) var kjekk enkelte steder.

Rimelige B&B ved SuC Narbonne. Fungerer når det kun er for noen timers søvn, men ikke noe mer. Helt sikkert også andre steder, men de passet ikke vår tur.

(innendørs alpinbakke har du jo også ved Bispingen syd for Hamburg, forholdvis flatt der også...)

Enig med jejl - kan nok lønne seg tidsmessig med ekstra stopp ved den nye SuC i Barcelona. Dessverre ikke åpnet  da vi var nedover så måtte lade mye både Girona og L'aldea (tok ikke sjansen på å stoppe i Tarragona pga få stalls, selvom helt sikkert mye hyggeligere enn L'aldea).

19 ladestopp med i snitt 30 min lading Hirtshals-Granada. Kunne helt sikkert vært gjort mer effektivt, men familien ville det annerledes enn sjåføren. På ferie så ikke noe veldig stress uansett.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

GeirHM

En test via google maps akkurat nå viste at østre rute er 13 minutter raskere enn nordlig (eller vestlig) rute om du starter i Hamburg og sikter mot Narbonne. Takk for innspill Smokey! Jeg har planlagt å gjøre mesteparten av turen lørdag og søndag. Mandag morgen bør jeg være et eller annet sted i Catalonia, nord i Spania. Håper det er smart i forhold til trafikken. Lyon bør jeg treffe formiddag søndag. Det strekket mot Orange husker jeg som sammenhengende kø. Håper det ikke skjer med dette valget. Har med meg passasjerer som ser fram til en kort høstferie i strandkanten på Costa Blanca. Så det gjelder å gjøre kjøreturen effektiv og kortest mulig. Håper vi når Barcelona før vi må finne overnatting. Køyet i Narbonne sist. Enig med deg, ikke noe å skrive hjem om. Men rimelig var det. 

Muffinman

Heldigvis flere alternativer til overnatting ved Narbonne. Vi lå på et ubetjent sted hvor man bestilte rom og betalte på en automat ved inngangsdøren. Felles toaletter og dusjer var ikke spesielt sexy. Men ja, billig. Betalte vel 50ish Euro for meg to to tenåringer.

smokey

Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. september 2017, klokken 19:39
planlagt å gjøre mesteparten av turen lørdag og søndag. Mandag morgen bør jeg være et eller annet sted i Catalonia, nord i Spania. 

Fra vår tur i sommer:
søndag Hirtshals-Melsungen drøyt 10 timer kjøring samt 3 timer lading, drøyt 1000 km (pluss 120 km og 90 min i Norge før fergen)
mandag Melsungen-Narbonne drøyt 13 timer kjøring samt 4 timer lading, snaut 1400 km
tirsdag Narbonne-Granada drøyt 11 timer kjøring samt 3 timer lading, drøyt 1100 km
Alt med 1 sjåfør (og familie/tenåring i baksete). (har AP, men ikke aktivert)

Som nevnt, kunne sikkert vært gjort mer effektiv, men reisefølget var ikke raske med å være klare til kjøring når bilen (nesten) hadde fått sitt. Og ville absolutt ha buffer på batteriet. Enig med Muffinman, få SOC så lav som mulig før lading, du sparer tid. Reisefølget mitt ville absolutt ha god buffer, så klarte ikke det dessverre. Men neste gang....

@Muffinman, enig med du re overnatting Narbonne. Høres nesten ut som vi bodde samme sted, vi hadde dog eget bad, men måtte ut på gangen for å skifte mening. Trangt var bare forbokstaven. Men rett ved SuC da og billigere enn Novotel'en der.

God tur @GeirHM, håper du slipper de verste veiarbeidsområdene. Google maps i bilen var der grei, og vi brukte den for å da finne (mindre) veier rundt. Den var rask til å reberegne ruten, men kartleser hjalp også til med mobilen.

Antar du også har sett denne https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34157.0, men virker jo som du har grei kjøreerfaring så sikkert ikke noe nytt for deg der.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Jejl

#69
Sitat fra: GeirHM på lørdag 23. september 2017, klokken 19:39
En test via google maps akkurat nå viste at østre rute er 13 minutter raskere enn nordlig (eller vestlig) rute om du starter i Hamburg og sikter mot Narbonne.
Da jeg sjekket den den østlige ruten i juli så var den ca 60 km lengre, når alle ladestoppene var lagt inn.
Nå ser det ut som forskjellen har blitt mindre (kanskje pga veiarbeid som nå er ferdig)?

Har egentlig mer tro på at denne ruten kan være den raskeste etterhvert som de blir ferdig med veiarbeidene på denne strekningen.
Kjenner en som kjørte den østlige ruten med fossilbil for nesten et år siden, og han mente han tapte rundt 2 timer pga veiarbeid.
Men det er jo også endel veiarbeid på den vestlige ruten igjennom Luxemburg.
Hadde vært interessant hvis du gadd å prøve begge  rutene for å sammenligne.
Trafikken varierer jo også mye fra dag til dag, og jeg husker når jeg sjekket google maps noen mnd før vi reiste i sommer at de opplyste om en time fordel både på den vestlige og østlige ruten avhengig av hvilken dag og tidspunktet jeg sjekket.

GeirHM

Smokey, om du ser på posten jeg startet denne tråden med, så hadde jeg i 2015 to kollossale etapper på 20 timer hver fra Alfaz til Hirtshals. Det skal jeg nok ha denne gangen også. Om formen tillater det og om været ikke er for ille. Betyr nok litt hvor mye trafikk det er også.

Denne erfaringsutvekslingen dere har gitt meg nå minner meg på noe jeg hadde glemt fra den turen: Jeg kjørte med alt for mye reserver på batteriet. Det gjør jeg fortsatt på mine jobbpendlinger. Så det er blitt en vane. Og til daglig er det en god vane tror jeg. For batteriet. Men det en vane som stjeler tid på slike turer. Så denne gangen skal jeg tvinge meg selv til å dra reserven ned i underkant av ti prosent. Det vil kreve litt øvelse faktisk. For jeg har aldri stolt på bilens egne estimater på hvor mye jeg trenger. Det må jeg gjøre for å slippe å tilbringe for mye tid på SCene.

Men jeg har et tips tilbake til dere vedrørende bilens ruteplanlegger og trafikkvarsling. Jeg bruker google waze som et tillegg på min androidtelefon satt opp ved siden av den store skjermen. Den har en enda bedre trafikkvarslingstjeneste enn den i bilen. Til sammen gir de meg veldig nyttig vei-informasjon.

Når det gjelder rutevalg (Luxembourg eller Molhouse) så får jeg ta det underveis avhengig av hva ruteplanlegger og waze sammen anbefaler. EV planner foreslår Luxembourg. Den viser at turen er på 3308 km, at den innebærer nær innpå 33 timer i rein kjøretid og at jeg må beregne 9 og en halv time til lading underveis.

Turen ned vil jeg ha med to passasjerer som vil fungere som kartlesere og altmuligassistenter. (Det har de lovet, humhum.) Hjemturen må jeg gjøre alene. De blir derfor ikke sammenlignbare. Vil gå mye raskere ned.

Jeg har kjøpt meg en hvilepute og sovebrille. Det har jeg ikke prøvd før. Kanskje det hjelper litt. Assistentene (jeg liker allerede merkelappen) har lovet å gjøre alt annet enn selve kjøringen. De vet ikke hvilke omfattende arbeid med logging av bil, avstand, strøm og destinasjoner det medfører. Alt for noen dager med strandliv før skolepliktene kaller dem hjem igjen. Blir moro.

Muffinman

#71
Sitat fra: GeirHM på søndag 24. september 2017, klokken 00:15
Så denne gangen skal jeg tvinge meg selv til å dra reserven ned i underkant av ti prosent. Det vil kreve litt øvelse faktisk. For jeg har aldri stolt på bilens egne estimater på hvor mye jeg trenger. Det må jeg gjøre for å slippe å tilbringe for mye tid på SCene.
Vår metode var å plotte inn neste planlagte ladestopp på navigasjonen, og dra når bilen estimerer ankomst med 15% rest. Så er det opp til høyreforten å regulere; vi kjørte alltid med energy app/trip oppe og fulgte hele tiden med estimert rest ved ankomst. Tillot oss å kjøre såpass friskt at estimert rest falt ned mot 10%, men ikke lavere når det var et stykke igjen. Men når vi var nærmere enn 4-5 mil økte vi tempoet og endte slik ofte med 4-5% når vi kom inn på laderen, og noen ganger mindre. Usikkerhetsmomentene er om man er kjent og kan kjøre rett til lader, eller om man risikerer å måtte lete - og om det kan være kø dit man skal. I Varazze ble vi i sommer stående og svi av de siste %`ene i stekende varme mens vi ventet på å få plass. Hvis man er kjent med slike risikofaktorer ved neste stopp bør man legge inn litt ekstra margin.

Jejl

Sitat fra: Muffinman på søndag 24. september 2017, klokken 11:14


Vår metode var å plotte inn neste planlagte ladestopp på navigasjonen, og dra når bilen estimerer ankomst med 15% rest.
I vår bil blir størrelsen på bufferen vi skal lade diskutert og vurdert for hvert stopp. Det er egentlig et ganske komplisert regnestykke dersom du vil bruke minst mulig tid fra a til b totalt sett. På mange strekninger hadde vi 22-24% buffer og klarte likevel bruke opp nesten alt. Andre plasser lønner det seg ikke å ha noe særlig buffer pga f.eks trafikken, eller at en må lade til over 70%, og ladingen derfor blir for treg til at det lønner seg i forhold til bufferen.

Muffinman

#73
Vi forenklet det fordi det er for mange ukjente faktorer til at et komplisert regnestykke ville lønne seg i forhold til tiden man sparte. Ihvertfall ble det vår konklusjon etter turen nedover, og vi holdt oss til tommelfingerregelen over på hjemtur.  Mange steder var det ganske riktig veiarbeid og forbruket ble derfor mye lavere enn forutsatt, men det var veldig sjelden at man ikke fikk et stykke hvor man fikk svidd av kilowattene likevel. Det fungerte faktisk overraskende bra til kjøring hvor hovedregelen var 130-140km/t. Skal man over 20% rest og samtidig planlegger å kjøre friskt kommer man relativt høyt opp i SOC på slutten av ladesesjonen, og det går treigt. Vi var sjelden over 60-65%. Som regel kunne vi ende på 70-80% når vi spiste samtidig med ladingen, men det ville blitt for lange stopp om vi bare ventet.

GeirHM

Jeg hater å legge (unødig) demper på høyrefoten! Skal bli en øvelse dette med langtursoptimalisert buffer. Nyttig ditt tips det om å ha energy-appen oppe Muffinmann. Når jeg kjørte fra Alfaz til Hirtshals hadde jeg 13 timer på ladestasjon. Noen stopp ble forlenget rett og slett fordi jeg sovna.. EVtripplanner sier at jeg vil trenge 9 timer og 30 minutter - og den legger inn buffer på 15%. Skal bli morsomt å se hva vi får til.

Noe helt annet: Ser at AutoPass heter Bizz på Bron og på Puttgarden-ferja. Så det gjelder å følge signaler om dette for å få overfarten begge steder belastet på bombrikken. Tror jeg har bomma på dette på tidligere tur til Køben med bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA