Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Jejl

Har akkurat kommet hjem fra Tesla-bilferie i Spania. Kjøreturen i år var mye lettere i år enn i fjor pga flere superladere, og bedre beliggenhet på laderne. Nedover var det svært mye trafikk i Tyskland og vi hadde ca 7 timer med skikkelig regn i frankrike og litt inn i Spaina. Likevel klarte vi turen Hirtshals-Alfaz på rett i overkant av 36 timer (alt inkludert). Hjem igjen hadde vi mye mindre trafikk, og gode kjøreforhold på hele turen. Vi hadde en overnatting i Danmark. Trekker jeg fra den brukte vi 33,5 timer på hjemturen.

Forøvrig kan jeg nevne at flere av superladerne har fått flere staller enn det som er oppgitt på tesla sine sider, og på 4-5 andre var de i gang med å utvide med flere staller.

Muffinman

Takk for god info. Var noen av laderene spesielt mye trafikert når du var innom? Tenker spesielt på de relativt nyåpnede i Spania - f.eks. Tarragona har vel kun to stalls og da er det kjekt å komme til tom lader. Hva med effekten, holder den mål sammenlignet med det vi er vant til i Norge?

Jejl

Eneste plassen vi måtte vente for å få ladet (3minutt) var i Tarragona. Her så det ut til at de hadde begynt på to nye staller. Og eneste plassen vi måtte dele lader med en annen bil var på hjemturen i Rade, men vi fikk likevel ca 75kw som etter en stund ble til litt over 100kw.
Jeg mener vi ellers fikk over 100 kw (i starten) på alle de andre ladestoppene.

Kilroy

#33
Var innom Tarragona på vei ned til Cabo Roig, men på veien hjem dro jeg innom L`Aldea isteden, den har 6 plasser. Så det er ett alternativ hvis en er redd for kø. (Var også litt kø når jeg var på Tarragona).
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Jejl

Vi satset på at det ikke var noen kø i Tarragona, for på de 2 forrige ladestoppene hadde det ikke vært en eneste bil. Da vi kom til laderen så det mørkt ut for oss, for det var tre Teslaer der. Han ene hadde akkurat kommet, og han hadde koblet seg på sakteladeren på 3,6kw. Han var alene i bilen og måtte på do. Han gikk inn, og akkurat idet han var forsvunnet kommer eieren av en av de andre Teslaene. Vi koblet oss på, og fikk ladet ferdig før dobesøket hans var ferdig.

Jejl

#35
Som nevnt tidligere så vi at de var igang med å utvide flere av superladerne på ruten ned til Spania med flere ladere. Ser noen allerede har blitt utvidet:
Girona    fra 4 til 6
Nancy     fra 4 til 8
Metz       fra 2 til 8
Nimes     fra 2 til 8

Jejl

#36
Da var SC Murcia åpnet også.
Den gjør det mulig å kjøre helt ned til Malaga, og kun lade på SC.

Og SC Macon har økt fra 2 til 10 ladere.

THL

#37
Siste etappe fra Murcia til Malaga på 40 mil kan bli skikkelig  spennende. Må nok henge seg på en trailer for å greie det. Når SC i Cullar åpner blir det nok lettere. Men, det skjer vel neppe før til våren dersom det går like lang tid som med de andre SC i Spania.

Jejl

#38
Vi har kjørt 40 mil på en lading på spanske motorveier, og det er ikke så veldig vanskelig. Vi startet med å ligge bak en semitrailer i ca 88km/t. Etter ca 15-20 mil så vi at forbruket var så lavt (under 130wh/km), at vi bestemte oss for å kjøre litt fortere. Vi satte cc på 105km/t og fikk tømt batteriet omtrent helt til vi kom frem til superladeren.

Men er det regn og motvind blir straks litt mer utfordrende å kjøre 40 mil på en lading.

THL

Takk for deling av erfaring :). Vi skal uansett noen mil forbi Malaga så det blir nok i lengste laget kun med SC lading. Men, med litt påfyll med ChaDemo i Granada går det greit.

Jejl

Og da var SC i Cullar åpnet også, med 8 staller.

Jejl


MarcelNie

Sitat fra: Jejl på tirsdag 08. november 2016, klokken 11:13
997 moh! Er Cullar Europas høyestliggende SC?

Tror det er SC i St. Moritz som er høyest, rundt 1800 meter over havet.

Jejl

#43
Måtte sjekke,  St. Moritz i Sveits ligger faktisk 1786 moh. Hadde ikke fått med meg at det var superladere så høyt oppe i fjellet.

Greit å vite at hvis du skal ned til kysten etter å ha ladet 1000 moh, så får du ca 6kwh inn ved regenerering. Ca 3 mil ekstra rekkevidde ved 200wh/km.

Muffinman

Ikke nødvendigvis bare  med regenerering, men mindre/fraværende forbruk på grunn av nedoverbakke. En ideell utnyttelse av høydeforskjellen ville vært om bakken var akkurat så bratt at bilen trillet uten å regenerere eller måtte bruke pådrag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA