Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: Vhagar på onsdag 15. august 2018, klokken 20:55
Hm, tror jeg er for gammel til å prøve å kjøre nedover på den måten. Men spennende å høre om ulike måter å løse det på og hvilke tider folk får og hvilke planer man har for lading og hvilke avvik man opplever underveis.
Det er svært lite behov for å planlegge noe som helst. I år planla jeg når jeg skulle ta Kiel-ferga. Tenkte ikkje på lading eller overnatting  i det heile tatt.
Lading gikk utelukkende på superladere nedover, med 0 feil og 0 kø  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Vhagar

Litt planlegging må en vel ha dersom en har fast dato/tid for ankomst? Har tidligere brukt 4 overnattinger på vei ned (3 går fint) men med lading blir det litt flere timer på veien hver dag (model X 75D).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Hehe, 400 mil hjem med to overnattinger i sommer. Eller, det var vel egentlig to netter bilen stod uten å lade eller kjøre 4 timer. I tillegg til de korte nettene sov jeg på de første 2-3 ladestoppene. Første økt La Marina-Nancy, andre økt Nancy-Løddekøpinge (via Danmark og broene), tredje økt Løddekøpinge-Nordmøre. Med en dag mer har man relativt komfortable dagsøkter, gode netter og tid til skikkelig frokost. Tar man turen på fem dager rekker man å kjøre av motorveien og se seg rundt i tillegg :)

Jejl

Når jeg skrev at forbruket på turen var utrolig lavt så var det i forhold til kjørefarten. Kjørte noen etapper på autobahnen hovedsaklig i venstrefilen i 170-210 km/t og forbruket var likevel godt under 300 wh/km.

geear

Prøver å kjøpe en bil helt nord i Spania (San Sebastian), og det er bare mas å få det til, med eksportpapirer og skilter og dritt på et språk jeg ikke forstår et eneste ord av, og en selger som ikke kan engelsk, så en mulighet for å hive en bilhenger bak bilen og kjøre ned og hente den på henger har slått meg. Men det er vel ikke mer enn at det har slått meg, altså.

Noen som har kjørt med henger nedover? Ned blir det jo tom flat bilhenger, men opp igjen med 1800kg bil på... (av den forholdsvis aerodynamiske og lave typen).

Kan ta ferja rett borti her og starte i Hirtshals kl. 07:30, ferdig utsovet, og da er det i følge abetterrouteplanner 2263km.

Har X75 og la inn referanseforbruk på 350Wh/km ved 110km/t, og 91% av referansefart, og maksfart på 110km/t, start med 90% og 10% på hver lader, 30% ved destinasjon.

Da får jeg:
340 Wh/km   08:34   24:01   2263 km   32:35

16 ladestopp, totalt åtte timers lading. Noen som tror det er realistisk?

Hjem igjen ser ut for å være forholdsvis utfordrende. Med 530Wh/km som referanseforbruk i 110, og restbatteri på 2% ved lading, gir den dette:

476 Wh/km   14:22   29:55   2417 km   44:17

Fordelt på 25 ladinger. Tre av strekningene er problematiske, med maksfart på 70-80 og lading til 97-100%.

Forbruket er ren gjetning. Har ikke kjørt langt med henger på X-en enda, og aldri med bil bak.

Hadde jeg vært ungkar og spellemann skulle jeg gjort det, har jo chademo-adapter også, men som trebarnstøffel er det vel bare å drømme...  :o

Vhagar

Du får vel uansett ikke lov å kjøre fortere enn 80km/t med henger og kan beregne forbruk deretter?

Litt misunnelig på de med S når det gjelder kjøring nedover, de har et greit forbruk og økt rekkevidde på motorvei i forhold til en X75D. Blir litt mange/hyppige ladestopp.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS


Er det ikke bedre å fly ned å se på den og så få den satt på ett eller annet transportfartøy istedenfor å ta mange dager fri og stresse slik?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Jejl

Du kan jo høre hvor mye TeslaBjørn vil ha for oppdraget.

Gordon Retriever

Det kunne blitt en interessant youtube-film:  Utrolig mye footage av ladeskjerm og spising i bil.  :+1:

geear

#114
Haha, ja... det var det da, men joda, det går å bruke transportfirma, men jeg er skeptisk til å betale en privatperson flere hundre tusen, med dårlig spansk, og så bruke flere tusen på fly tilbake igjen, og la bilen stå igjen der nede i påvente av transport (10-15 dagers ventetid har jeg fått estimert), som også koster 20-25k ekstra.

Tror ikke jeg er komfortabel med at Teslabjørn skal se på bilen for meg, før kjøp, så hvis jeg først drar ned hadde jeg tenkt å bare kjøre den opp igjen, men utfordringene står i kø.

Er det ikke tillatt med litt mer fart enn 80km/t nedover kontinentet? Mener jeg har sett hengere med 100-skilt bak, men tar kanskje feil. Eller at det er noe spesielt med de. Hadde nok uansett strukket strikken til 95 på speedoen...

Gordon Retriever

Mener at tilhengere med støtdempere kan godkjennes for 100km/h i alle fall i Tyskland.

Jon65


Muffinman

Ganske sikker på at jeg leste om en herremann med TMX som dro hjem et restaureringsobjekt (var det en 2cv?) på henger fra Spania i fjor. Så det er nok mulig.

THE

Kjørte ca 2400 km med campingvogn (230 cm bred, enkeltaksla 1250 kg totalvekt) bak X100D i sommer. Kjørte med cruise control på 88-92 km/t stort sett. Kjørte litt saktere pga. sterk sidevind i Danmark. På hele ferieturen hadde jeg et snittforbruk på 376 Wh/km, men da var også ca 200 km kjøring uten vogn regnet med (stort sett småkjøring og motorveikjøring i Danmark med høy fart, så dro nok ikke forbruket så veldig mye ned).

Det høyeste forbruket jeg hadde mellom to ladinger var fra Kungälv til Falkenberg. En god del motvind og 94 km/t på cruise control førte vel til ca 450 Wh/km. Ellers så har luftmotstand mer å si for forbruket enn vekt, og en biltilhenger med en lav aerodynamisk bil som last bør gi lavere luftmotstand enn ei campingvogn.

Jeg brukte også Abetterrouteplanner som grunnlag for planlegging. La inn 450 Wh/km som forbruk ved 110 km/t og la 85 km/t som max hastighet. Forbruket beregnet på turen ble 382 Wh/km, og stemmer overraskende bra med det jeg fikk. Det gikk en del mer tid på turen enn det planleggeren estimerte, men mye av det skyldes at ladestoppene ofte ble litt lenger enn nødvendig pga. at fem personer brukte lenger tid enn bilen på å bli ferdige med pausene.

Tror du tjener mer på å legge deg i 80 km/t på de lengste strekkene og lade til 90% i stedet for å kjøre i 90 km/t og lade til 100% i alle fall.

Ved kjøring med vanlig varehenger på norske veier har jeg aldri vært i nærheten av 300Wh/km i forbruk, selv med stort og lite aerodynamisk lass på hengeren.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Takk for veldig interessant info. Det var hyggeligere tall enn jeg så for meg. Riktig nok blir den mer enn tusen kilo lettere enn med bil bak, men aerodynamisk er campingvognene ganske brutale.

Fant en del god info hos den vanlige guruen også.

Ser han bruker ca. 450Wh/km med en høy 22 ft. båt (totalvekt 2250kg) over rundt 50 mil i Norge, og forholdsvis frisk kjøring:
https://www.youtube.com/watch?v=akONJfTO2W8 (lavere fart, men mer kupert)

Og her har han faktisk kjørt med bil på (Freelander), og har oppgitt forbruk både med og uten bil: https://youtu.be/P-y_ibXbj64?t=28m21s

300Wh/km med tom 600kg bilhenger (ser ut som en Ifor Williams), og det er visst nok mindre enn han bruker med den lille enkeltakslede kassehengeren hans på 300kg, så det er lovende. Og så har han kun brukt 400Wh/km med Freelanderen på (2200kg), samme som kassehengeren hans.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA