Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur og lading - Fra Spania til Norge

Startet av GeirHM, tirsdag 17. november 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

GeirHM

De fleste som reiser til Spania fra Norge gjør nok det i forbindelse med ferie. Slik var det ikke for meg denne gangen. Jeg skulle ha et tre ukers arbeidsopphold (inkl litt sykkel). På veien ned gjennomførte jeg også årsservice på bilen i Hamburg. Jeg fikk gjennomført den innenfor reiseplanen og den var også noe rimeligere. Uten at det hadde noen betydning for avgjørelsen. Spørsmålet jeg stilte meg var dette: Kan det å kjøre Tesla være et alternativ til det å bruke fly, ha leiebil og leie sykkel? Jeg brukte tilbaketuren til å få svar på spørsmålet.

Kostnadene er ganske greie å beregne. Kostnader til bomveier i Frankrike og Spania er ca 132 euro, eller 1300 NOK. En kan notere seg at bompengene er de samme uansett om en kjører via Luxembourg eller Mulhouse, fordi det er få bomveistrekninger nord for siste lader en benytter på begge rutealternativer, altså den i Nuits-Saints-Georges. Et enkelt overnatting på hotell i tilknytning til SCene (praktisk) kostet ca 700 NOK (SC Nancy), i tillegg koster fergen Hirtshals - Langesund 390 NOK, totalt 2400 NOK en vei, eller altså 4800 NOK t/r. Da ser jeg bort fra slitasje på bilen, verditap og selvfølgelig alle kostnader til mat. Disse kommer jo uansett hvor en befinner seg. Totalt sett skal det godt gjøres å få fly, leiebil og leie av sykkel i 3 uker for under 4800 kr. Min konklusjon er at om en liker å kjøre Tesla, så er det regningsvarende å kjøre turen framfor å fly.

Men dette handler nok ikke om kostnadene for de fleste. Hvor lang tid tar det å gjennomføre denne turen når du ikke er på ferie og skal fra A til B så raskt som mulig? Min konkrete distanse var fra den lille norske pensjonistbyen Alfaz del Pi rett ved Benidorm på Costa Blancakysten og opp til fergen i Hirtshals i Danmark. Dette er samtidig en strekning som også mange andre bruker. Og den er godt dekket med SuperChargere nesten hele veien. Utfordringen er det første strekket fra Benidorm til Tarragona. Det er akkurat litt for langt til at det er behagelig uten et ladestopp. Takket være Bjørn Nylands låneordning hadde jeg med meg et chademoadapter. Det fikk jeg bruk for EN gang, og det var halvveis til Tarragona. Nissan har en slik smart plassert på en bensinstasjon med åpningstid fra kl 06 til 22 alle dager i uka minus søndager, da stenger de kl 14. Ellers er det to rutealternativer som jeg nevnte ovenfor, via Mulhouse eller Luxembourg. Jeg valgte strekket via Luxembourg. Fra Sc'en i Luxembourg (Mensbech) til SC'en nord for Dortmund(Kamen) er det 291 km. Jeg kjørte omveien om SC Mogendorf i Koblenz, det kostet meg 60 km ekstra. Det er det verdt. Jeg hadde allerede vært tvunget til å kjøre godt under fartsgrensa fra SC Nuits-Saint-Georges til SC Nancy for å ha nok til å komme helt fram. Selv om det kun var 240 km måtte jeg kjøre i 120 i 130 sonen hele veien for å ha en sikkerhetsmargin når jeg kom fram, enda jeg startet på SOC 90%. Tesla er en rask bil, men skal du kjøre raskt på Europas motorveier MÅ laderne ligge innenfor en radius av 180 km. De beste strekkene er de gjennom Danmark hvor SCene ligger så tett at du kan kjøre hele landet på superlav SOC og lade kjapt på hvert stopp. Flott når du skal rekke en ferge.

Men, hvordan kommer dette ut tidsmessig, altså hele turen fra Alfaz til Hirtshals? I følge Google Maps er kjøretiden på denne ruta temmelig nøyaktig 24 timer og den korteste ruta over Luxembourg er på 2820 km.

Jeg brukte EV trip planner til å planlegge turen, og der fikk jeg også anslått kjøretiden til litt over 24 timer. Jeg anslo at jeg ville i snitt bruke 40 minutter på hver lading og jeg hadde planlagt femten ladestopp. Jeg vedlegger en jpg av planen, med litt ekstra tid på Chademostoppet. Til sammen skulle jeg bruke 11 timer på lading. Når jeg også inkluderte åtte timer til overnatting beregnet jeg at hele turen ville ta 44 timer. Jeg planla å starte kl 05 på fredag morgen i Alfaz og være fremme i Hirtshals ved midnatt søndag. Jeg hadde altså en feilmargin på 8 timer. Båten gikk kl 09 men fergeselskapet hadde krav om frammøte kl 08.

Jeg brukte linkmytesla-programmet til å dokumentere reisen. I kortform brukte jeg 23 timer i bilen på fredag til lørdag og 20 timer på lørdag til søndag. I tillegg kommer overnattingen som tok 8 og en halv time. Sammenlignet med Google Maps om en effektiv kjøretid på i overkant av 24 timer høres dette mye ut. Men selv en fossilbil må stoppe. Turen jeg kjørte ble ca 150 km lengre enn den korteste ruta. Dette skyldes hovedsaklig en omvei på ca 60 km for å få ned avstandene mellom SC'ene og en bomtur på 70 km pga Teslas ladeplanlegger som plutselig bestemte seg for at jeg likevel ikke hadde nok til å rekke destinasjonen og rutet meg tilbake til SCen jeg nettopp hadde vært på. Jeg forsto for sent hva som skjedde og måtte til slutt følge bilens valg. Det kostet både tid og ekstra km. I ren kjøretid hadde jeg litt over 29 timer. Tatt i betraktning de ekstra km jeg gjorde er ikke det så galt. Gjennom hele Tyskland kjørte jeg i regn og måtte avmåle hastigheten etter dette. Jeg hadde på forhånd beregnet at jeg ville bruke 11 timer på lading. Resultatet ble 13 og en halv time. Jeg hadde planlagt 15 ladestopp, det ble 17. Jeg kom fram til fergen fem minutter før siste frist. Sikkerhetsmarginen jeg hadde lagt inn på 8 timer ble altså helt nødvendig for å komme frem og rekke fergen i tide. Jeg vedlegger en jpg som dokumenterer turen.

Så hva er svaret? Er Tesla et alternativ på slike lange reiser? Om en ser bort i fra verditap og slitasje på bilen er det ikke noe å si på kostnadene. (Selv for de som ikke leier sykkel på destinasjonen.) Men turen tar tid. Det tar nesten tre dager hver vei. (De fleste bor jo ikke i Langesund eller Larvik). Poenget er vel kanskje å se dette i forhold til det å gjøre samme turen i en vanlig fossilbil. Kostnadsmessig vinner Telsaen helt klart, komfortmessig også. Det skal godt gjøres å gjøre denne turen like behagelig UTEN system 7. Jeg brukte TACC hele tiden og Autopiloten på de motorveistrekkene hvor det var lite trafikk. Autopiloten kommer også til sin rett i de uunngåelige trafikkorkene du møter i Europa. Spørsmålet er hvor sjenerende du opplever ladestoppene. For dem er det med nødvendighet mange av. Og flere av ladestedene er vanskelig å finne. Personlig fant jeg disse stoppene svært behagelig. Det hjalp meg til å få en fin rytme mellom kjøring og avkobling. Jeg tror de var avgjørende for at jeg kunne holde det gående i så lange strekk som det ble. Men bevares, du må like å kjøre bil for å gjøre dette. Og du må kunne sette av tiden det tar. For de fleste er nok Norwegian et mye bedre alternativ.

Havebigfun

Flott referat, Geir.
Mtp økonomien vil det nok ikke lønne seg å kjøre lange strekninger med TMS istedenfor fly- selv med optimalisert SC-dekning.
Det er imidlertid noen andre aspekter som jeg synes er vesentlige- flyreiser er den største bidragsyteren for våre individuelle CO2-fotavtrykk. Etter hvert er det hevet over tvil at vårt fossilbruk må ned om våre barnebarn skal ha en klode som ikke er i konstant krise(idag hørte jeg en reportasje om 60 millioner klimaflyktninger ila kort tid). Å reise med TMS istedenfor fly er således et tiltak som reduserer bruk av fly. Sekundært er det kanskje også med på å redusere total reiseavstand (Sørlandet istedenfor Spania istedenfor Tailand ;))

For det andre er langtur med TMS også hensiktsmessig for å vise bilen frem og for å vise at den er egnet for langtur- fossilmafiaen påstår vedvarende hardnakket  at elbiler er lekebiler- slik motbeviser vi denne påstanden.

3. jo flere som reiser på langtur i underutviklede områder mtp ladeinfrastruktur jo mere fart blir det på utbygging av nettopp denne.
Fortsett med Spaniaturene- jeg er sikker på at du sparer 1 time reisetid for hvert år som går. Selv om SC utbyggingen har stoppet litt opp regner jeg med de kommer på plass ila noen få år. Som du skriver er Danmark nå lett å krysse med lav SOC- noe som gir rask lading og lite batterislitasje...

GeirHM

Det er helt klart at miljøargumentet betyr en god del. Og særlig ikke om en tenker som du gjør Havebigfun på det rent symbolske rundt dette. For ved at flere gjennomfører turer på denne måten så viser vi at fossilbilens tid er omme - rett og slett fordi elbilen kan gjøre det samme. Ja, den gjør det samme. Og det er viktigere enn det nøyaktige CO2-avtrykket av TMS i dag. For det er sikkert bare marginalt bedre enn fossilbilens avtrykk. Men TMS er en forløper for masseproduserte rimelige biler som vil bli laget etter mye strengere miljø-retningslinjer enn TMS lages i dag. Og det er ingen tvil om at TMS vekker oppsikt i Spania. Og det er verdt å legge merke til at selv om Tesla ikke selger bilen der ennå så visste de fleste (mannfolk i alle aldre) hva slags bil det var.

Cirion

Er i Alicante nå. Turen fra Slependen tok ganske nøyaktig 50t. Kjørte gjennom Sverige og via luxenburg.
Ladestoppene er perfekt for litt søvn. Terragona -> Alicante tok jeg direkte, da det viste seg at jeg ikke ville rekke fram i benidorm før carrefours stengetid. Så halvveis mellom Valencia og Benidorm måtte jeg nå ha nok strøm for å rekke Alicante. Reduserte til 60km/t i ca 1t og rekkevidden økte så mye at jeg dro på fra Benidorm for å bruke opp strømmen. Kom fram med 6km rekkevidde. Største tabben jeg gjorde, var i Terragona, der jeg stoppet lading på 91% for å rekke åpningstiden i Benidorm.

Skal nordover på fredag. Spent på hvor lang tid det tar. Topper til 100% i Benidorm og forsøker Terragona direkte.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Fint referat. Ser du legger inn en del bompenger; har du gjort deg noen tanker på hva man taper i tid ved å kjøre "gratisveiene"? Har kjørt en del på disse i området Torrevieja-Alfaz og de er egentlig veldig fine, og de ligger jo omtrent klin inntil motorveien.

Cirion

Bruker en stikkontakt i garasjen til fattern. Lader med 5A Gir ca 5km pr time rated....

Ellers er det type2 stolpe på carrefour med 13A enfas.
Type2 32A enfas på Supercor.
Den beste er Renault som har 2 stolper 22kw. Må spørre pent og de bruker sitt ladekort.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

GeirHM

Sitat fra: Cirion på onsdag 18. november 2015, klokken 07:44
Er i Alicante nå. Turen fra Slependen tok ganske nøyaktig 50t. Kjørte gjennom Sverige og via luxenburg.
Ladestoppene er perfekt for litt søvn. Terragona -> Alicante tok jeg direkte, da det viste seg at jeg ikke ville rekke fram i benidorm før carrefours stengetid. Så halvveis mellom Valencia og Benidorm måtte jeg nå ha nok strøm for å rekke Alicante. Reduserte til 60km/t i ca 1t og rekkevidden økte så mye at jeg dro på fra Benidorm for å bruke opp strømmen. Kom fram med 6km rekkevidde. Største tabben jeg gjorde, var i Terragona, der jeg stoppet lading på 91% for å rekke åpningstiden i Benidorm.

Skal nordover på fredag. Spent på hvor lang tid det tar. Topper til 100% i Benidorm og forsøker Terragona direkte.

Imponerende gjennomført å gjøre den distansen på femti timer om du var alene om kjøringen. Jeg vurderte også Sverige. Men jeg tenkte at det ble for drøyt når jeg var alene om det. I tillegg bestemte jeg meg for at jeg måtte ha en overnatting. Men å legge turen om Bron gjør det hele mye mer fleksibelt. Særlig på returen fra Spania. Det ble litt stress å rekke den forhåndsbetalte båten.

Fint om du bruker linkmytesla eller lignende og legger ut etappene dine hjemover. Jeg deler gjerne effektforbruk og gjennomsnittshastigheter på mine etapper.

Jeg vil til slutt anbefale Nissan Satras Chademo i Castellon. Den fungerer aldeles utmerket. Du kunne til og med få brukergrensesnittet på stolpen på norsk! (Nynorsk manglet dessverre..) Denne ladeplassen gjør strekket til Tarragona til en sang. Og skulle du ta en lunsj på La Boella ved SCen i Tarragona, så pass på og få servert deres rykende ferske grovbrød (!!) med deres fantastiske olivenolje. Beste jeg har smakt.

GeirHM

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. november 2015, klokken 12:21
Fint referat. Ser du legger inn en del bompenger; har du gjort deg noen tanker på hva man taper i tid ved å kjøre "gratisveiene"? Har kjørt en del på disse i området Torrevieja-Alfaz og de er egentlig veldig fine, og de ligger jo omtrent klin inntil motorveien.

Mens jeg var i Alfaz gikk jeg over til bruke N332 nesten hele tiden, ikke for å spare bompenger, men for å få ned strømforbruket. For alt jeg brukte medførte mer tid på Carrefour i Benidorm. Det er grenser for hvor lenge en gjennomsnittsforbruker orker å tilbringe i den butikken. Det skal samtidig tilføyes at akkurat dette Carrefour ser ut til å ha den beste lademuligheten i hele provinsen, når du ikke har alle de lokale kortene som gjør lading mulig rundt forbi. De har ett type2 punkt som gir en bil med dobbeltlader 22kWt.

Ps. Før denne turen har jeg aldri hatt glede av min dobbeltlader. Det er og første gang jeg har brukt chademoadapter. Spørsmålet nå er om jeg skal kjøpe meg et slik, for å ha alle muligheter åpne utenfor ladenettverket vårt.

Muffinman

Har man lagt 10.000 i en dobbeltlader som man (nesten) aldri får bruk for er det latterlig billig med 3600 for dette chademoadapteret. Jeg kjøpte det for å løse en spesifikk case som riktignok aldri oppstod, men ser nå at hodet er tømt for "hva om"-tankegang når jeg skal ut på tur. Om en lademulighet svikter er jeg berget med noen minutter på chademo uansett. Så billig som adapteret er skjønner jeg nesten ikke vitsen med den utlånsordningen, selv om hensikten er edel nok.

SitatJeg vil til slutt anbefale Nissan Satras Chademo i Castellon. Den fungerer aldeles utmerket.
Er det betaling eventuelt hvilken løsning er det på disse?



GeirHM

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. november 2015, klokken 14:20

SitatJeg vil til slutt anbefale Nissan Satras Chademo i Castellon. Den fungerer aldeles utmerket.
Er det betaling eventuelt hvilken løsning er det på disse?

Jeg glemte å nevne rosinen i pølsa! Dette ladepunktet er administrert av bensinstasjonen som ligger vegg i vegg med Nissan. Du henvender deg på stasjonen så skrur de kursen på og gjør punktet tilgjengelig samtidig som de er nøye på å fortelle deg at dette IKKE er gratis. Da jeg passerte kostet det 0,17 euro pr kwt. Dette står det også mer om på sidene til www.electromaps.com. Jeg anbefaler alle å lese kommentarfeltet knyttet til hvert ladepunkt. Der får du oppdatert kunnskap om situasjonen på det aktuelle punktet. Rett nok på spansk. (Bruk om nødvendig google translator.) Slik at jeg visste om alt dette før jeg oppsøkte stedet.

Til slutt kan jeg nevne som en kuriositet at jeg fikk 41 kWt inn i bilen, på ladestolpen sto det 44 kWt og på veggmåleren inne på stasjonen sto det 48 kWt. Det var det siste jeg betalte for. Snaue 11 euro. Det lever jeg fint med.

OBS! IBIL har et chademopunkt på en bensinstasjon i Valencia. Den må ikke brukes! IBIL advarte meg. Teslas adapter passer ikke med ladestolpen deres. Forøvrig må du kjøpe et kort fra dem for å kunne bruke dette. Bare noe styr. Fordi de har bare noen saktemuligheter ellers i provinsen.

Jejl

#11
Interessant å sammeligne turen vår i sommer med din kjørerute. Jeg tror vi har hatt ekstremt gode kjøreforhold på vår tur sommer. Ta strekket SC Nuits-Saint-Georges til SC Nancy f.eks som du nevner at du måtte lade til 90%. Vi brukte bare 65% på denne strekningen, selv om vi kjørte dette strekket 19 minutt raskere enn du gjorde. Det ser ut til at vi også har trengt betydelig kortere ladestopp superladerne enn du har hatt.

Men jeg ser vi kanskje kunne kjørt litt smartere på hjemturen vår. Når vi kom til sc Kamen la vi oss til å sove, for å få nok strøm til de 208 km til sc Stuhr. Vi oppdaget rett og slett ikke på kartet at sc Lohne som bare var 141km unna var åpnet mens vi hadde vært på ferien. Kona våknet til 99% på batteriet og begynnte å daffe avgårde på den nesten trafikktomme autobahn i rundt 160km/t. Etter rundt ca 10 min så jeg at bilen estimerte 25% rest til neste sc, så jeg ba om å få overta rattet for å forsøke å bruke opp så mye som mulig av batteriet før sc Stuhr. Jeg lå for det meste i over 200km/t og forbruket lå på rundt 80kw i denne farten. Jeg klarte ikke å bruke opp alt men endte med 6% rest og vi kjørte de 208 kilometrene på 1t og 10 min. Når vi kjørte nedover kjørte vi de samme 208 kilometrene på 1t og 19min, men da hadde vi ikke ladet til mer enn 86% og vi brukte 84 av dem.

Jejl

#12
Sitat fra: GeirHM på onsdag 18. november 2015, klokken 14:04
Sitat fra: Cirion på onsdag 18. november 2015, klokken 07:44




Jeg vil til slutt anbefale Nissan Satras Chademo i Castellon.
Denne vil vi nok sikkert bruke på neste tur, hvis det ikke skulle komme flere sc før vi drar nedover neste gang. Takk for tips.Greit å slippe å lade helt til 99-100% på sc Terragona. Hjemover tror jeg nok at vi dropper den siden vi uannsett starter med 100% batteri, og kommer oss til Terragona ved å bare kjøre litt forsiktig.

GeirHM

#13
Sitat fra: Jejl på onsdag 18. november 2015, klokken 22:23
Interessant å sammeligne turen vår i sommer med din kjørerute. Jeg tror vi har hatt ekstremt gode kjøreforhold på vår tur sommer. Ta strekket SC Nuits-Saint-Georges til SC Nancy f.eks som du nevner at du måtte lade til 90%. Vi brukte bare 65% på denne strekningen, selv om vi kjørte dette strekket 19 minutt raskere enn du gjorde. Det ser ut til at vi også har trengt betydelig kortere ladestopp superladerne enn du har hatt.

Men jeg ser vi kanskje kunne kjørt litt smartere på hjemturen vår. Når vi kom til sc Kamen la vi oss til å sove, for å få nok strøm til de 208 km til sc Stuhr. Vi oppdaget rett og slett ikke på kartet at sc Lohne som bare var 141km unna var åpnet mens vi hadde vært på ferien. Kona våknet til 99% på batteriet og begynnte å daffe avgårde på den nesten trafikktomme autobahn i rundt 160km/t. Etter rundt ca 10 min så jeg at bilen estimerte 25% rest til neste sc, så jeg ba om å få overta rattet for å forsøke å bruke opp så mye som mulig av batteriet før sc Stuhr. Jeg lå for det meste i over 200km/t og forbruket lå på rundt 80kw i denne farten. Jeg klarte ikke å bruke opp alt men endte med 6% rest og vi kjørte de 208 kilometrene på 1t og 10 min. Når vi kjørte nedover kjørte vi de samme 208 kilometrene på 1t og 19min, men da hadde vi ikke ladet til mer enn 86% og vi brukte 84 av dem.

Det hadde vært interessant å se en oppstilling av deres etapper med tidsforbruk og effektforbruk.

Jeg hadde skikkelig ruskevær gjennom Tyskland og det var overraskende mye trafikk både fredag og lørdag. Dette i tillegg til at det var kaldere spiller nok inn. Dere var jo også to sjåfører. Det gjør nok en forskjell. Ellers var jeg aldri oppe i slike hastigheter som du beskriver. Det høyeste snittet hadde jeg mellom Castellon og Tarragona. Det var relativt lite trafikk og gode veiforhold, så jeg lå i 150 hele strekket hvor dette var mulig. Jeg fikk et forbruk på rundt 280wh/km og likevel var vel snittet ikke mer enn på 130 km/t.

I tillegg kan min lengre ladetid skyldes at jeg hele tiden kjørte med en god sikkerhetsmargin. Selv på strekket fram til Nancy hadde jeg 16 - 17 % når jeg kom fram. Effektforbruket på strekket var 53kWt.


Jejl

#14
Vi burde brukt linkmytesla vi også. Har notatene fra turen håndskrevet hovedsaklig av kona på 3 a4 ark, men endel data mangler.
På hjemturen startet vi ca kl 22.00 i Alfaz del pi og vi skulle kjøre til et feriehus som ligger ca 4 mil etter sc i Rødekro. Her kom vi frem ca kl. 8.00 på morgenen en dag etter,så vi brukte ca 34 timer. Opp til Hirtshals er det ca 3,5 timer til.
Vi sløste vi vekk en halvtime før laderen ved Tarragona + ca 2 nødvendige toalettstopp utenom sc (har to små unger) og tapte ca 1 time på kø i Frankrike. Så under ideelle forhold kunne vi vel kjørt Alfaz- Hirshals på 35,5 timer.

Vi hadde på forhånd lagt inn alle kjørestrekningene mellom superladerne i Jurassictest for å vite hvor mange % vi burde lade til, og notert ned snitthastighet Google maps  oppgav for hver strekning. Vi fant fort ut hvordan vi måtte kjøre for å komme til laderne med ganske lav soc. På omtrent alle ladestoppene kom vi frem med 1-6% soc. Der det var kø kom vi naturligvis frem med litt høyere soc. På de fleste strekningene hadde vi høyere snittfart enn beregnet av Google maps.

Et eks på hvor lavt strømforbruk vi har hatt på turen var fra sc Mensbech til sc Nancy. På de 143 km oppgav Google Maps 1t og 23min kjøretid uten trafikk og 104 km/t snitt, mens Jurassictest oppgav at vi skulle bruke 39% av batteriet i denne farten. Vi kjørte strekket på 1t og 20min (107km/t snitt) og brukte 30% av batteriet. Redigert: Det skal være 40%, så da var strømforbruket nokså normalt likevel akkurat her.(Det er lettere å lese trykte tall enn håndskrift).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA