Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Borettslag - Prisoversikt for lading

Startet av chb, fredag 13. november 2015, klokken 22:39

« forrige - neste »

chb

Hadde vært fint om dere kunne laget en oversikt over alle borettslag i Norge med oversikt over antall ladeplasser per boenhet og pris per måned. Håper og tror dette kunne medført at vi fikk en noenlunde fornuftig standardprising på dette. Mener selv anbefalingen på 200 kr pr. måned inklusiv strøm er ganske fornuftig, eller f. eks 50/100 kr pr.måned (+strøm).

Bor selv i ett borettslag der styret har tatt helt av når det gjelder prising av ladeplass for el-bil. En leiekostnad på 400 kroner per måned (+strøm) er ganske sprøtt. Vedlikeholdskostnaden på plassen er da nesten 4 ganger et gjennomsnittlig strømforbruk. Kan for eksempel hurtiglade 6 ganger pr. måned for 400 kr (og da er strøm inkludert). En landsoversikt som innbyr til konkurranse mellom borettslag for å gjøre seg selv mer attraktiv for potensielle boligkjøpere tror jeg vil kunne gagne oss alle.

als77

Furua borettslag (på Lindeberg i Oslo kommune) har en fornuftig prising - 200kr/mnd for bil og 200kr/mnd ekstra for elbil. Synes 200kr/mnd er en ok pris for strøm, men det ideelle for alle parter er avlesning (dersom man har nok plasser).

Dessverre så var de svært lite fremtidsrettet da parkeringsplassen ble totalrenovert forleden år, slik at det kun er 8 av 60 plasser hvor de tillater lading av elbil... (alle plasser har dog tilgang til strøm)

tutti

I et brl i Oslo tok de 100 kr ekstra for elbiler (for å bygge infrastrukturen) + årlig avregning av strømforbruket.

elektrolux

Zapcharger Smart løser dette på en elegant måte.

Den har innebygget AMS måler og dermed kan reelt forbruk faktureres direkte til aktuell bruker.

Dette i tillegg til alle de andre fordelene med enkel og rimelig montering, 22 kW kapasitet på samtlige punkter, fornuftig pris på selve ladestasjonen etc.

Mer om Smart er nå lagt ut på Zaptec sine hjemmesider:

http://zaptec.com/zapcharger-smart/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

chb

Takk for svar og innspill. For å ta denne litt videre ser jeg for meg at elbilforeningen kunne lagt til rette for innrapportering av disse dataene, og så var det brukerne selv som rapporterte inn og korrigerte priser og antall plasser per borettslag.

Ser en del borettslag har lagt informasjon åpent på nett, slik at det blir litt enklere: Kom f. eks over disse to borettslagene i Bergen:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lader-opp-til-elbilsatsing-3175677.html og http://amundsleitet.borettslag.net/Aktuelt/LadepunktforElbiler.aspx

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. november 2015, klokken 16:05
Zapcharger Smart løser dette på en elegant måte.

Den har innebygget AMS måler og dermed kan reelt forbruk faktureres direkte til aktuell bruker.

Dette i tillegg til alle de andre fordelene med enkel og rimelig montering, 22 kW kapasitet på samtlige punkter, fornuftig pris på selve ladestasjonen etc.

Mer om Smart er nå lagt ut på Zaptec sine hjemmesider:

http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Det står at den har 32A intern sikring. Har du fått bekreftet fra de at den vil virke med 16A Type 2 kabler?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Å få den til å gjenkjenne og lade korrekt med 16A kabler er en selvfølge.

Men du har rett. Det må legges inn som en funksjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA