Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bremses Think på 90 km/t ?

Startet av HHF, mandag 21. mai 2007, klokken 11:17

« forrige - neste »

HHF

På svingete vei er nok det en spennende opplevelse i den høye og stutte bilen ja. Tviler på at Thinken ville vært en vinner på Elgtesten f.eks ....    :o

Kanskje det er en god grunn til at den bremses ved 90 normalt ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

eledille

Think'en ser nok høy og kort ut, men det er kun tilsynelatende! Det er bare plast og aluminium som stikker opp over toppen av felgene, vektfordelingen er som i en sportsbil med midtstilt motor. Den går som ei kule i svingene hvis man fyller litt ekstra luft i dekkene. Elgtesten går som på skinner.

Øyvind har gjort det riktig bra i autoslalom i konkurranse med biler som Porsche og Mini Cooper, personlig har jeg stadig gleden av å kjøre fra BMW'er som kliner seg innpå skjermen min i avkjøringen fra RV4, når vi kommer til svingen er de plutselig vekk :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

HHF

OK - må innrømme at jeg nok har tatt den for å være mindre god enn den er der da ...  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

eledille

Fyll mer luft i dekkene, så sitter den bedre på veien. Maks tillatt trykk i mine Conti Eco Contact 3 155/70 R13 er 51psi. Jeg har pumpa opp til 48. Du og du hvilken forbedring.

Egentlig fortjener den dekk med lavere profil og stivere fjærer også. Når man fliser rundt en sving er det lett å bånne fjærene, men det funker forsåvidt så lenge man ikke treffer en dump i feil øyeblikk.

Når jeg trenger nye dekk har jeg tenkt å prøve 185/55 R14, men det er beklagelig lenge til ;)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Vi undersøker muligheten for å sette på Smart felger og dekk som er 135/55-15.

Dette burde virkelig hjulpet både på kjøreegenskaper og rullemotstand. Smart felgene er nesten flate, så der er god plass til å sette inn en spacer for tilpassing til PSA hubben på Think.

Vurderer forøvrig samme trikset på AX'en, som har 3 hull, men desverre feil boltavstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Rullemotstanden trenger ikke å bli lavere med 135/55-15. Det kommer an på hvilke egenskaper produsenten har lagt inn i dekket.
Michelin energy og Continental eco har lav rullemotstand.

Det er forøvrig ulovlig å montere spacere, med mindre du får TÜV til å godkjenne det.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Det er jo ikke lov til noe i dette pottitlandet. Hvis det er noe Th!nk PIV4 ikke trenger så er det bedre kjøreegenskaper. Øyvind Lunde har en totalseier uansett klasse i autoslslåm. Se
http://voltwagons.com/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&Itemid=35&id=142
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

Tja - ja og nei.

Når jeg legger skikkelig over er det ikke vanskelig å merke at bilen krenger over til fjæringa på utsiden bånner. Det er ikke noe problem å kjøre fort i sving, men du er avhengig av ikke å treffe et høl i veien - da smeller det skikkelig. Det betyr at fjæringa er for slapp - i hvert fall når det er jeg som kjører  ;D

Demperne er ikke så verst.

Dekk i standarddimensjonen (i hvertfall conti eco contact) er alt for lause i fisken med normalt dekktrykk. Det synes jeg tyder på at det helst burde være lavere profil. Øyvind Lunde kjører forøvrig med 165/65 R13 i stedet for 155/70.

Jeg mistenker også at litt lavere dekk med litt lavere trykk gir bedre komfort enn høyere knallharde dekk, men jeg vet ikke hvordan det påvirker rullemotstanden. Det ble merkbart bedre rekkevidde med høyere dekktrykk, tipper 5%.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Sitat fra: Lynet på fredag 31. august 2007, klokken 11:49
Rullemotstanden trenger ikke å bli lavere med 135/55-15. Det kommer an på hvilke egenskaper produsenten har lagt inn i dekket.
Michelin energy og Continental eco har lav rullemotstand.


Smart dekket er et Continental Eco contact. Et av Smart sine fortrinn er jo lavt forbruk, så de bruker nok dette dekket for å holde forbruket nede.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA