Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bremses Think på 90 km/t ?

Startet av HHF, mandag 21. mai 2007, klokken 11:17

« forrige - neste »

HHF

Lurer på hvorfor Think er begrenset til en fart på 90 km/t også i nedoverbakke? Min gamle P106 kunne jeg lure godt over dette med en følsom høyrefot og pedalen i en slags nøytralposisjon hvor bremsning ikke ble aktivert og jeg heller ikke satte motoren i gang. På Thinken klarer jeg ikke å trille i mer enn disse 90 km/t og det føles litt irriterende i de lange bratte nedoverbakkene.

Er det noen grunn til at dette er bremset slik? Vil høyere trillehastighet vært skadelig på noe vis? 
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Har du prøvd å sette gearvelgeren i nøytral?

Men en annen sak er at det er få plasser i Norge det er lov å kjøre over 90  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Think har en 3 fase vekselstrøms motor. Den drives fram av et roterende magnetfelt (3 fasens roterende magnetfelt var Teslas store oppfinnelse).

Hastighet på dette roterende feltet er bestemt av den elektroniske motordriftens frekvens. Roterer motoren raskere enn magnetfeltet vil den gå som generator og levere strøm tilbake til batteriet (dersom motordriften er bygget for slik drift).

Frekvensen (rotasjonshastigheten til magnetfeltet) styres av framdriftspedalen og har en maksimalverdi (pedalen i bunn).

Så du får trøste deg med at bremsingen hjelper på kjørelengden. P 106 har likestrøms motor så forholdet blir litt annerledes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Inverteren (styreenheten for motoren) er nesten samme som i Golf Citystromer. Begge er av merke Siemens. I Golfen er det mulig å programere maksimalhastigheten, det er sikkert mulig i Think også med riktig programvare.
Men å kjøre fortere en 90 suger batterier så det er nok derfor Think har satt max til 90.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

HHF

Takker for grundige og gode svar! Skal teste nøytralgiret om det ikke er skadelig, men ellers får jeg vel nøye meg med 90 selvom det faktisk er tillatt med litt mer enkelte steder. Og det er vel sikkert litt feilvisning på disse speedometerene også ;-)  ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Fikk hører idag faktisk at de første Think biler var ikke sperret i det hele tatt og det var mulig å kjøre opp mot 120km i timen! Problemet var varme dannelse i drivverk og batterier og da ble farten begrenset. Det var sagt at frekvensen  var begrenset av programvaret. Han jeg pratet med var veldig interessert i å få tak i program til frekvensomformer så at han kunne fjerne sperren.
Det har blitt sagt tidligere at radiatoren til Thinken er for liten. Det ser grei nok ut men man må huske at vann temp. blir opp mot 45 grader i motsetning til fossil bilers 85 grader eller mer. I varmt sommer vær blir delta T alt for liten.
Har andre på forumet forslag til bedre kjøling?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Takker, Ken! Nyttig å vite!

Jeg tillater meg å åpne en ny tråd på dette med Kjøling, da jeg synes det er nyttig å få inn mest mulig Think info her også i ulike kategorier ... Håper det er greit!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Jeg har prøvd en gang for noen år siden å få thinken opp i hastigheter over 90, bare for å se om det lot seg gjøre. Jeg satte den da i nøytral i en bratt bakke, men nei. Nåla stoppet på ca 92, så med speedometermisvisningen tatt i bed traktning klarte jeg ikke engang 90. Ikke at det spiller noen rolle, for jeg må langt utenfor Thinkens rekkevidde for å finne en 90-sone uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: HHF på mandag 21. mai 2007, klokken 22:58
Takker for grundige og gode svar! Skal teste nøytralgiret om det ikke er skadelig, men ellers får jeg vel nøye meg med 90 selvom det faktisk er tillatt med litt mer enkelte steder. Og det er vel sikkert litt feilvisning på disse speedometerene også ;-)  ?
På "El Rayo" er det 5 % feilvisning med sommerdekk: speedometeret viser 80; virkelig hastighet 76. Tror det er riktigere enn de fleste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

For å komme tilbake til temaet....
Thinkens motorstyring stopper på 7600 o/min. Over dette går motoren fortere enn frekvensen, noe som fører til bremsing. Ved å koble ut motorbremsen (Knappen til høyre) er det ikke noen grense for hvor fort det går an å trille i utforbakke, og bremser og stabilitet er tilstrekkelige for det meste av det som er lovlig her til lands..
En annen sak er at det er et lite overlapp mellom driftsfrekvensen og hvor bremsen slår inn ved topphastighet, dvs. ved utkoblet motorbrems er topphastigheten ca 1-2 kilometer høyere enn når den er innkoblet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Aha - den hadde jeg faktisk ikke tenkt på i denne sammenheng- utrolig! Skal testes i morgen  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Sitat fra: hens på tirsdag 22. mai 2007, klokken 20:02
Thinkens motorstyring stopper på 7600 o/min.

Merkelig, på motorskiltet står det data for 3180, 7000 og 9000 1/min. Det kan dermed ikke være motoren som ikke greier mer enn 7600.
I følge datablad skal den greie 10 000 1/min
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#12
Det er den elektroniske driften som bestemmer turtallet, motoren bare henger med på det roterende magnetfeltet som som en 3fase omformer leverer.
7600 omdreininger tilsvarer en frekvens fra omformeren på 126Hz (for topolet motor). Omformerens frekvens går fra 0 til maksimum avhengig av stillingen på framdrifts-pedalen.

Jo mer motoren henger etter omformeren frekvens jo mer strøm trekker den, strøm skaper moment og bilen akselerer. Dersom motoren roterer raskere enn det frekvensen fra omformeren tilsvarer blir det istedet et bremsemoment og strømmen går i motsatt retning, altså tilbake på batteriet. Motordriften må isåfall være bygget for denne funksjonen ellers vil motoren bare løpe fritt.

Motordriften kalles også: Inverter, Vekselretter, Omformer, Variabel frekvensomformer, Variabel hastighetsdrift o,l. og er altså den dingsen som gjør om batteriets likestrøm til 3 faset vekselsstrøm, som i Think driver en trefas asynkronmotor. Maks turtallet som er oppgitt for motoren er et designgrens ut fra mekaniske hensyn, (lagerlevetid vibrasjon o.l.) og ikke egentlig noe som hindrer et større turtall. Maks frekvens for motordriften er bestemt ved design altså hva den skal stoppe på når pedalen er i bunn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Vil bare rapportere om at deaktivert motorbrems gjorde susen! Var helt oppe i 93 km/t i dag  :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

100km i timen nedover Trybakken vest for Søgne, Vest Agder på svingete vei. Det er guarantert ingen som henger med! man trenger ikke mer spenning enn dette.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA