Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Einar_S

I går stod den ene av de blå ladevarslerene og blinket når jeg skulle ut en tur. Tenkte at da blir det ny gjennomleting av veiledningen ved hjemkomst. Men etter å ha parkert og rundet bøya skjønte jeg hva det var. Ladeluka stod på gløtt!

Arrrghhh! Den kommer jo med all mulig annen p!sspreik på den innebygde "TVn". Hadde det ikke vært ganske enkelt å si hva problemet var ved å sette opp en melding der?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Ole Irgens

Sitat fra: Mag på søndag 08. november 2015, klokken 00:10
Da har jeg også bestilt min første elbil. Leaf Acenta 30kWh (svart) med levering senest i januar. Sannsynligvis kommer det mange spørsmål fra meg også  :)

Samme modell her - men i bronze ;)

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sjossang

Og jeg har bestilt min andre Leaf, Nordic 30kWt bronze, nå nettopp. Nå blir det spennende å se hva jeg får for min gamle Leaf når jeg selger den (2012, 60.000km, norsk bil fra BNH).

DAB er standard på Acenta, Nordic og Tekna. Se ellers de vedlagte spesifikasjonene.
Y LR hvit/hvit

Einar_S

Sitat fra: sjossang på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:27
DAB er standard på Acenta, Nordic og Tekna.
Hvis de ikke endrer det på 2016 så er ikke radioen "født med" DAB+. Se mitt tidligere innlegg.
Den nåværende løsningen virker, men har en del vorter og kviser. "Velintegrert" synes jeg ikke er en god beskrivelse. Det låter tross alt bra. Det er kanskje det viktigste.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Ole Irgens

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:13
Sitat fra: sjossang på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:27
DAB er standard på Acenta, Nordic og Tekna.
Hvis de ikke endrer det på 2016 så er ikke radioen "født med" DAB+. Se mitt tidligere innlegg.
Den nåværende løsningen virker, men har en del vorter og kviser. "Velintegrert" synes jeg ikke er en god beskrivelse. Det låter tross alt bra. Det er kanskje det viktigste.

Det står "AM/FM/DAB-radio" i spesifikasjonene, så det ser ut som DAB følger med.

Mhv

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

kaiat

Det er endret på 2016-modell. Ny radio med innebygd DAB. Mye likt det som står i nye Qashqai tror jeg?

utlending1

Jeg har ordnet meg en Nissan Nordic Leaf som jeg får fra januar av (den nye med 30kWt batteripakke).
Jeg bor i et "rekkehuskompleks" med felles garasjeanlegg, og på en henvendelse angående lading av elbil i garasjeanleggene fikk jeg svar fra styret om at samtlige garasjeplasser er tilpasset lading av elbil. Og har jeg forstått ting riktig så er standardutstyr hva gjelder lader 3.3 kW, uavhengig av utstyrsklasse på Leafen. Stemmer dette?

Så fersk og uklok jeg er på dette med lading og ladebegreper (10A, 16A, Schuko etc), så har jeg følgende spørsmål:

1) Hvor lang tid vil det ta å lade Leafen fra 0-100% / 0-80% i garasjeanlegget vårt med 3.3kW? Avhenger det av om det er 10A eller 16A i garasjen?

2) Finnes det noen muligheter for raskere lading ved hjelp av bedre lader/overgang etc, sett bort i fra hjemmelader/hurtiglader?

3) Dette med hurtigladere har jeg god kontroll på, for på Leafen er det CHAdeMO som gjelder. Men ved offentlig gateparkering for elbiler, så lader jeg med den vanlige 3.3kW-laderen, sant?

4) Hva blir reell rekkevidde på nye Leaf på sommerstid (knallsol og 25 grader) og vinterstid (-5 grader og sludd/slaps)? Forutsetter da bruk av AC/varmeapparat til at det ikke koker i bilen på sommerstid og at man ikke fryser på vinterstid.

Som nevnt er jeg fersk i gamet, så beklager for det som kanskje er dumme spørsmål.  :P

Rio

Sitat fra: utlending1 på mandag 23. november 2015, klokken 23:26
Jeg har ordnet meg en Nissan Nordic Leaf som jeg får fra januar av (den nye med 30kWt batteripakke).
Jeg bor i et "rekkehuskompleks" med felles garasjeanlegg, og på en henvendelse angående lading av elbil i garasjeanleggene fikk jeg svar fra styret om at samtlige garasjeplasser er tilpasset lading av elbil. Og har jeg forstått ting riktig så er standardutstyr hva gjelder lader 3.3 kW, uavhengig av utstyrsklasse på Leafen. Stemmer dette?

Så fersk og uklok jeg er på dette med lading og ladebegreper (10A, 16A, Schuko etc), så har jeg følgende spørsmål:

1) Hvor lang tid vil det ta å lade Leafen fra 0-100% / 0-80% i garasjeanlegget vårt med 3.3kW? Avhenger det av om det er 10A eller 16A i garasjen?

2) Finnes det noen muligheter for raskere lading ved hjelp av bedre lader/overgang etc, sett bort i fra hjemmelader/hurtiglader?

3) Dette med hurtigladere har jeg god kontroll på, for på Leafen er det CHAdeMO som gjelder. Men ved offentlig gateparkering for elbiler, så lader jeg med den vanlige 3.3kW-laderen, sant?

4) Hva blir reell rekkevidde på nye Leaf på sommerstid (knallsol og 25 grader) og vinterstid (-5 grader og sludd/slaps)? Forutsetter da bruk av AC/varmeapparat til at det ikke koker i bilen på sommerstid og at man ikke fryser på vinterstid.

Som nevnt er jeg fersk i gamet, så beklager for det som kanskje er dumme spørsmål.  :P

Hei,

Leaf kommer med 3,6 kW innebygget lader, men du kan få den med 6,6 kW innebygget lader. Den siste gir raskere lading, men du trenger et uttak med 32 A (7,4 kW eller 22 kW).

Dersom du bruker en kladd og Schuko (husholdningskontakt) og 10 A, så vil laderen trekke 2,3 kW.

Bruker du en Type 2 til Type 1 kabel, og det er 16 A tilgjengelig, så vil laderen trekke 3,6 kW. (Dersom du har 6,6 kW så trekker du 32 A.)

Skal du lade fra 0 til 100% (30 kWh), så tar det ca 10 timer på 3,6 kW (3,6 kW x 10 timer, og litt svinn).

Lading på gaten:

Ved Schukostolper: 10 A, som gir 2,3 kW.
Ved Type 2 stolper: 16 A, som gir 3,6 kW, eller (6,6 kW fra laderen og 32A fra stolpen)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

utlending1

Takk for svar! :)

Ok, det gir mening. Det betyr at hvis man benytter husholdningskontakt, så kan man ikke få mer enn 2,3 kW uavhengig av om man har 10A eller 16A i garasjen, gitt 3,6 kW-lader i en Leaf? Eller har man høyere ladeeffekt enn 2,3 kW om man har husholdningskontakt og 16A i garasjen?

Og for å få type 2-lading i garasjen for vår del er man vel nødt til å få satt opp en hjemmelader (som koster en del tusenlapper), da det som er standard er vanlige husholdningskontakter også i garasjeanlegg.

Hmm.. Tror jeg skal ta meg en tur til garasjeanlegget for å ta en titt, jeg.

Mazzbot

Vil anbefale jkirkebo sine ladere , jeg kjøpte en 16A ladestasjon med integrert strømmåler for 4700 ,- . Elbilhjelpen har også ladestasjoner men litt dyrere :)

Har ikke fått montert den ennå , men når jeg får besøk av elektriker blir nok regningen på ca 5k uansett . Det er billigere å betale 10 000 enn at man skal ødelegge stikkkontakt og fare for brann :) da lader jeg fullt på 6 - 7 ťimer .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

utlending1

Da har jeg vært en tur innom garasjeanlegget, og det er vanlig husholdningskontakt der, ja.

Så spørsmålet mitt da blir som følger: Om det er 16A i garasjen, vil jeg kunne få noe mer enn 2,3 kW med en 3,6 kW-lader i en Leaf, eller blir det samme utfall som med 10A?

kodalse

På min 16A kurs sier LeafSpy at jeg drar ca 3,1 - 3,3kW når jeg stiller om til 16A. Normalt lader jeg på 10A.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på tirsdag 24. november 2015, klokken 14:55
På min 16A kurs sier LeafSpy at jeg drar ca 3,1 - 3,3kW når jeg stiller om til 16A. Normalt lader jeg på 10A.

3.3kW er inn på batteriet. Laderen er ikke 100% effektiv så det trekkes ca. 3.7kW fra strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

utlending1

Der fikk jeg en oppløftende nyhet! Det er 6,6 kW-laderen som er inkludert i Leafen min (leasing).

Med vanlig husholdningskontakt i garasjeanlegget blir det da:
10A = 2,3 kW
16A = 3,3 kW

På type 2-lading:
16A = 3,3 kW
32A = 6,6 kW

Stemmer dette? Det betyr i så fall at om man har 3,3 kW-lader eller 6,6 kW-lader har ingen betydning om man lader fra husholdningskontakt? Det er først og fremst på type 2-lading den største tidsbesparelsen er?

Tror nemlig jeg begynner å forstå sammenhengene nå..  :P

Rio

Sitat fra: utlending1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 16:15
Der fikk jeg en oppløftende nyhet! Det er 6,6 kW-laderen som er inkludert i Leafen min (leasing).

Med vanlig husholdningskontakt i garasjeanlegget blir det da:
10A = 2,3 kW
16A = 3,3 kW

På type 2-lading:
16A = 3,3 kW
32A = 6,6 kW

Stemmer dette? Det betyr i så fall at om man har 3,3 kW-lader eller 6,6 kW-lader har ingen betydning om man lader fra husholdningskontakt? Det er først og fremst på type 2-lading den største tidsbesparelsen er?

Tror nemlig jeg begynner å forstå sammenhengene nå..  :P

Selv om en husholdningskontakt (Schuko) er godkjent for 16 A, bør/skal man ikke bruke den med mer enn 10 A, å grunn av varmgang. Derfor leveres ladekladder med Schuko innstilt til 10 A. Problemet er selve Schuko-kontakten.

For å lade raskere har du to-tre muligheter:

1) Få en elektriker til å skifte veggkontakten din fra Schuko til 16 A blå CEE industristikk. Det er billig. Så kjøper du en annen ladekladd med CEE-kontakt, som gir deg 16 A.

2) Bytt ut veggkontakten din fra Schuko til et vegguttak/laderegulator. (Ikke "hjemmelader", for laderen sitter i bilen.) Dette er egentlig akkurat det samme som en kabel med ladekladd, bare at ladekladden er skrudd fast på veggen. Du får også 16 A.

3) Dersom elektrikeren din sier at du har nok strøm, kan du trekke en ny kabel fra sikringsskapet ut i garasjen, og sette opp et vegguttak på 32 A (6,6 kW).

For det veldig, veldig store flertallet av elbileiere så holder det lenge med 2,3 eller 3,6 kW lading hjemme. Batteriet er fullt om morgenen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA