Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Burger

Jeg slår på forvarming når jeg våkner via Leaf Manager på android. Når bila er tilkoblet strøm så kjører forvarming i to timer.

30-60 minutter senere kjører jeg med varm bil og 100% batteri, 10A lading fra orginal ladekladd.

Kun to negative ting med det, varmeapperatet går 2x i forhold til hvor mye jeg bruker bila til kjøring og det blir en ekstra opplading til 100% igjen siden varmeapperatet trekker mer enn 10A og trekker strømmen ned noen prosent før bila blir varm igjen og blir ladet opp.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ebe

Sitat fra: Simens på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:45
Om det er kaldt i været som nå(-5 grader). Dersom bilen står ute, vil det lønne seg å forvarme bilen for å få mest mulig ut av prosentene på rekkevidden? Eller vil det være mest effektivt å sette seg inn i en kald bil?

Den bruker vel en god del strøm på å forvarme også?

Står bilen uten ladekabel, tror jeg det lønner seg med kald bil.

Tror ikke Batteriet blir særlig varmt av forvarming uten ladekabel i. Den ekstra tiden bilen er varm før du kjører medfører større varmetap, som er et rent tap.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

b1dik

Er på jakt etter å kjøpe en brukt leaf, tenker da den oppgraderte 2013 modellen.
Er det noen kjennetegn jeg kan se etter for å skille den eldre og nye 2013 fra hverandre når jeg kikket på finn.no?

tomrh

#198
Finner svar på mye her: https://elbilforum.no/index.php?topic=27680.msg471006#msg471006

Hvis du har regnr, gå inn på https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger og finn VIN-nummer under Registreringsdata. Gamle modeller begynner med JN1, nye med SJN.

F.eks. er denne en gammel 2013.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

gimo

Hei. Jeg kikker etter en brukt el-bil som kan gå tur-retur jobb med ca 2 mil hver vei, dessuten til bykjøring når den ikke brukes til jobb. Vil i noen år fremdeles ha en eldre diesel ved siden av til lengre turer og som bil nr. 1(2). Tenker på å gå for en 2. generasjons Leaf ca 2014 modell med varmepumpe, minimum Acenta, helst Tekna. Jeg er litt engstelig for USA-importerte utgaver pga ulike oppsett og annen usikkerhet. Men så ser jeg når annonser tråles at mange annonseres som europeiske, har disse samme oppsett som de norske utgavene? Hva bør jeg passe på å se etter og få med meg, det er jo bedre å få en godt utstyrt modell når jeg allikevel skal kjøpe brukt?

Tusen takk for svar  :)

Thomas Parsli

Europeiske biler skal være like de norske, men enkelte av disse kan være kjørt i varme land.

Forskjellen på 2012 og 2013 er bedre plass i bagasjerom og bedre rekkevidde om vinteren.

Jeg ville sett etter en bil med få km, fortrinnsvis fra en seriøs forhandler.
Sjekk at bilen ikke har redusert rekkevidde og at bremser er godt vedlikeholdt eller byttet nylig (nye bremser koster en god del).

Av tilbehør er det lite som "frister" synes jeg, men velg en modell med LED-lykter :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kaiat

En del av de europeiske Accenta'ene mangler varme i ratt og seter. Ikke noen direkte "dealbreaker" etter min mening, men greitt å være oppmerksom på. Jeg vil riktignok ha det selv, men det er mange som ikke bryr seg om slikt utstyr. Tekna er ganske likt utstyrt over hele Europa ser det ut til. Ellers mangler de europeiske lyktespylere. Utenom det, skal de være ganske like.

Du kan gjerne se om du får kloa i en bil med 6,6kW-lader. Det kan jo være kjekt å ha. Men det er ikke så mange av norske/nordiske/europeiske biler som har det. USA-bilene har det som regel, da denne laderen ble solgt i pakkeløsning med hurtigladeport "over there".

Pavel Kolotilov

Hei, har kjøpt leafen akkurat nå. Har et par spørsmål.  Beklager hvis dere kanskje svarte på disse spørsmålene tidligere i denne tråden.

1. Er det mulig å se SOC i %? Fordi disse 12 streker er vanskelig å forstå (10 streker kunne være enklere :-). 

2. Når bateriet lades til 80% eller til 100%, hvor mye batteri er egentlig brukt? Hvis jeg forstår bra, 100% av batteri er aldri brukt?

3. Jeg prøvde å bruke timer og lade bateriet fra 80% til 100% rett før jeg kjører med min ladesjasjon. For det har jeg instillt bare tid når jeg skal kjøre. Kjørekomputer beregnet at det skal ta rundt 2+ timer og begynte lading på tide men var ferding rundt 40 min tidligere. Beregner den galt?'''

Tusen takk på forhånd.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA