Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Ole Irgens

Sitat fra: sylwester på torsdag 07. september 2017, klokken 13:59
Heat-knappen er for den tiden der du er mest ute etter å kjøle ned bilen. Det hindrer at varmeanlegget bruker strøm på å stå klar til å varme kupeen. F.eks. med min 1gen så ser jeg at varmeelementet trekker 6000W i 2 minutter selv om det er 25 grader ute og jeg slår den på for å kjøle ned kupeen.

Men dette er jo helt irrelevant for en Leaf med varmepumpe. Auto virker forøvrig fint, og AC slår inn automatisk dersom det er varmt ute og varmt i bilen.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sylwester

Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 07. september 2017, klokken 22:05
Men dette er jo helt irrelevant for en Leaf med varmepumpe. Auto virker forøvrig fint, og AC slår inn automatisk dersom det er varmt ute og varmt i bilen.

Ikke helt irrelevant. Hvis du har både Heat og AC så gjør ny Leaf akkurat det samme om min 2012 siden varmepumpa blir brukt kun til kjøling og varmeelementet kun til å varme  den kalde lufta...

Heat Ac   beskrivelse
av    av   klimaanlegget brukes kun til luft, bruker minimalt med strøm
på    av   klimaanlegget bruker fortrinnsvis varmepumpe, men varmeelement ved behov
av    på   klimaanlegget bruker kun AC til kjøling
på    på   klimaanlegget bruker AC til kjøling + varmeelementet til oppvarming (bruker mest strøm)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ole Irgens

Sitat fra: sylwester på fredag 08. september 2017, klokken 00:37
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 07. september 2017, klokken 22:05
Men dette er jo helt irrelevant for en Leaf med varmepumpe. Auto virker forøvrig fint, og AC slår inn automatisk dersom det er varmt ute og varmt i bilen.

Ikke helt irrelevant. Hvis du har både Heat og AC så gjør ny Leaf akkurat det samme om min 2012 siden varmepumpa blir brukt kun til kjøling og varmeelementet kun til å varme  den kalde lufta...

Heat Ac   beskrivelse
av    av   klimaanlegget brukes kun til luft, bruker minimalt med strøm
på    av   klimaanlegget bruker fortrinnsvis varmepumpe, men varmeelement ved behov
av    på   klimaanlegget bruker kun AC til kjøling
på    på   klimaanlegget bruker AC til kjøling + varmeelementet til oppvarming (bruker mest strøm)

Dette er både rett og feil. Varmepumpen brukes til både kjøling og varming, akkurat som en AC-enhet i et hus. Det er nøyaktig samme teknologi. Men effektiviteten i en varmepumpe faller med lavere utetemperatur, så et resistivt varmeelement kobles gradvis inn ettersom luften omkring blir kaldere og varmepumpen blir mindre virksom. Uansett bruker Leafene med varmepumpe betydelig mindre energi på oppvarming enn bilene som ikke har det.

Energimåleren i bilen gir jo ellers en grei oversikt over hvilke enheter som bruker strøm til hva.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

sylwester

Jeg bruker order varmepumpe for når varmepumpa er satt til å varme og AC når varmepumpe pumper varmen ut av bilen. Jeg forsto ikke hva jeg hadde skrevet feil.

Din påstand er at Heat-knappen er irrelevant syns jeg har vist ikke er sant med at du får mer kontroll over klimaanlegget og kan kontrollere om hvorvidt du skal bruke strøm eller ikke på varme når du har 19 grader i kupeen og muligens kun trenger sirkulasjon. Hadde auto fungert beste hele tiden så ville vi jo ikke hatt annet enn temperaturhjulet så det at de fikk Heat-knapp gir brukeren et valg. nr1rayner nevnte i 2018-forumet at han kunne tenke seg en knapp til som hindret varmeelementet å bli brukt selv når varmepumpa var på i varmemodus. (Heat on, As off, kolbe off)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

casall

Jeg forsøkte Auto i går, og da sto den vifteretningen kun ned på beina på symbolet og det var regnvær ute og ble fullstendig duggete.

Jeg forstår fortsatt ikke helt.. Skal jeg bruke heat knappen når jeg ønsker å få det varmere, og bruke AC mere når jeg ønsker det kjøligere? I går prøvde jeg litt forskjellig for å få det varmt, og fant ikke helt ut av hva som fungerte best..syns det tok litt tid, før det plutselig kom mye varme fra annlegget..

sylwester

Har du Heat på og AC av så brukes først og fremst varmepumpa til oppvarming. Med luft på vinduet så kan det allikevel fungere mot dugg.

Med Heat og AC på så bruker varmepumpe til AC (kjøling og reduksjon av fukt) og varmeleementet brukes til oppvarming. Det vil muligens være det beste mot dugg, men det koster mest i form av strømforbruk.

Med Heat av og AC på så er det fordi det er varmt ute og du først og fremst kjøler ned kupeen.

Begge av brukes hverken varmepumpe eller varmeelement. Det kun for å ha sirkulasjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

casall

Så AC trenger egentlig aldri være på med mindre jeg vil ha det kaldere når det er varmt ute?

sylwester

Det og fjerne dugg er det bra til ja :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

morrun

#173
Har en 30kwh-leaf, 25.000km. Har jo skjønt at bilens rekkevidde-visning til høyre i instrumentpanelet er bingo, men hvorfor viser den 189km ved fullt batteri? Skulle den ikke vært mer ambisiøs? Det er + 4 sure varmegrader, ladet hjemme i stikkontakten og bilen påstår å være fulladet. Alle kapasitets-streker lyser vakkert. Er det fordi varmeanlegget "Heat" står på?

Synes det er så rart at jeg måtte sjekke en gang ekstra i vognkort at det virkelig er en 30kwt-Leaf jeg har kjøpt.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

downlow

#174
Det er riktig det du opplever med bilen din. Tror min står på ca 196km nå. Har aldri opplevd at den står på 250km
Tallet beregnes utifra kjørestil/strømforbruk osv, så det er helt normalt dette. Hvis du går inn på energiforbruk knappen(den blå til høyre nederst ) så vil du se at hvis du skrur av varme apperat så får du noen mil ekstra, der er også all oversikt over strømforuk du trenger å vite
2017 Leaf Tekna 30 kWh

cra

Hvis du avslutter turen med høyt forbruk (f.eks. kjører opp til hytta på fjellet vil den være pessimistisk i anslaget fordi du "idet siste" har hatt høyt forbruk. Tilsvarende optimistisk hvis du kjører noen lange bakker ned til fjorden.

Heldigvis klarer de fleste etterhvert som de får erfaring å beregne dette ganske bra ut fra turen de skal på, men det er gjerne litt spennende i starten ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

#176
Sitat fra: morrun på lørdag 09. desember 2017, klokken 13:17
... men hvorfor viser den 189km ved fullt batteri? ...

189 er vel mer realistisk siden det er i nærheten av EPA-ratingen for 30kWh som er på 172km. 250km er jo hvis du liker å kjøre i 40km/t i 6 timer på flat tørr sommervei i rundt 20 grader uten noe på.
Nå på vinteren har du vel ikke så mye som 172km heller. Jeg regner med 10 mil komfortabelt eller 13mil med rekkeviddeangst og varmedress på vinteren. Faktisk tror jeg min nye Leaf  40kWh vil klare 14mil på de kaldeste dagene komfortabelt og 25mil på sommeren, mens den annnseres jo til 38mil som sikkert funker hvis du kjører i 40km/t flatt på sommerføre bla bla bla...

@Downlow Tror ikke Nissan tar statistikk i bruk for noe annet enn nåværende trip og den er ikke mer optimistisk enn ca 100Wh/km. Ali og LeafSpy er enige under 35% for meg når jeg er stilt inn på at den viser gjenværende nedtil 1kWh basert på forbruket siden siste lading. Før det vise Leafspy et mye lavere tall som er mye mer korrekt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

morrun

Neste dummies-spm. Dette er en "ny-i-Noreg-Nordic". Nå står den der ute, fulladet og dypfrossen. Under èn time til jeg skal ut å kjøre. Appen fungerer ikke, ettersom bilen i Nissan sitt system, fortsatt står på forrige eier. Blir avvist når jeg prøver å opprette profil med bilens VIN-nummer. Har oppdaget timer-funksjonene, men kan jeg starte forvarming på direkten, mens den står kobla til "land-strøm"?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

PNR1A

Kjør på. Start ladinga først (egentlig bilen er fulladet som du skrev), start bilen og så skru på varme.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

morrun

Ok. Bare la den "stå på tomgang" som vi gjorde med den gamle dieselpurka? Bruker den batteri eller strømnett til oppvarming?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA