Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

TMDF80

Hei :)

I forrige uke bestilte jeg meg min aller første elbil, en Leaf Tekna 2016  ;D Gleder meg veldig til å få den (estimert levering 30.12).

Jeg pendler T/R Drøbak-Ahus/Lørenskog hver dag, totalt ca 100 km. Dette regner jeg med går fint, i hvertfall de aller fleste dager. Worst case har jeg lademuligheter på jobb. Det er noe rift om plassene, men med litt innsats skal jeg nok klare karre til meg noen timers lading i løpet av en arbeidsdag.

Siden jeg aldri har kjørt elbil før trenger jeg noen tips! Og med enkelt, "inn-med-teskje"-språk, vær så snill, jeg er ikke kjent med alle termene enda ;) Og beklager på forhånd for "dumme" spørsmål.

1. Hvordan skal jeg kjøre for å utnytte kapasiteten best mulig?

2. Hvordan er elbil i kø? Vil den da sluke strøm? Det hender jo det er vannvittig med kø til-fra jobb, spesielt i vinterhalvåret. Noe spesielt jeg skal tenke på da?

3. Jeg leser her inne at man ikke skal lade til 100% - hvorfor ikke? Hvilke konsekvenser har dette?

4. På bose anlegget i teknaen - er det cd spiller? Eller kun blåtann?

Og jeg kommer nok på flere dumme spørsmål også, om jeg får tenkt meg om ;)

På forhånd takk.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

TMDF80

Og påvirkes rekkevidden av småkjøring? Altså om rekkevidden forkortes ved flere stopp underveis?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

nr1rayner

Gratulerer.
Du finner mye info hvis du leter rundt i forumet.

1. Her blir nok litt prøv og feil. Bruk minst mulig bremser, minst mulig varme/AC. Ikke overdreven fart, vil tro ca 50-60 km/t er optimalt, men alt over 80-90 km/t tipper jeg spiser mye (bor i Trondheim, her har vi svært få 90-soner, og det er max her i området..)

2. Elbil er deilig i kø, ingen motordur og ingen eksos, ingen girskift ;)
Så lenge du ikke bruker noe varme/AC er nok køkjøring det som er mest økonomisk. Men ja, varme/AC spiser noe ekstra, tipper du kan regne ca 1-2 kw konstant på de kaldere dagene. Så bruker du 1 time ekstra spiser du 1-2 kwh ekstra..

3. Det sies at batteriet taper seg fortere hvis det til stadig lades til 100%. Dette gjelder vel spesielt når det er varmt. Hvis man lader til 100% bør man kjøre "så fort som mulig" etter den er fulladet..

4. Ja, begge deler. Og USB og 3,5mm jack (tror jeg, bruker den aldri..)

Original lader gir deg ca 2,2kwh eller ca 10% SOC (state of charge) pr time.
100km uten lading går nok greit sommers tid, men:
Elbil spiser mye ekstra når det er vått, snø/slaps på vegen, kaldt, glovarmt osv osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Du bruker ikke drivstoff på å starte en motor, og batteriet har sgs null tap når det står.
Så småkjøring har fint lite å si..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TMDF80

Tusen takk for svar :)

Jeg ser at det er mye informasjon her inne, og jeg er ikke ferdig "utforsket." Men de fleste her inne er drevne i elbilgamet og bruker termer og uttrykk jeg (enda) ikke forstår. Men det kommer seg nok  ;D
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

TMDF80

Tenker du at det er urealistisk at den skal kunne gå 10 mil på vinterstid?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

leafnor

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:20
Tenker du at det er urealistisk at den skal kunne gå 10 mil på vinterstid?
Urealistisk på ubrøytet veg og -15 grader.
Realistisk på bar veg og -5 grader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:20
Tenker du at det er urealistisk at den skal kunne gå 10 mil på vinterstid?
Fikk min 1.mars i år, og det var ikke rare vinteren her oppe i trøndelagen, så jeg er nok langt fra erfaren med forbruk vinters tid. Tipper jeg så -5 som det kaldeste..
Fikk vel ca bekreftet at man kan regne med ca 50km rekkevidde i ca -30/-40 C..
Tipper ca 70km i -20/-15, men det kommer igjen helt an på ditt forbruk, og spesielt tidsforbruk i slike temperaturer, forvarming eller ikke osv osv..

Du skal nok slite når det er enten bikkjekaldt eller snør tett og må "ploge" deg gjennom tykk snø eller konstant slaps.

Ferdig utforsket og utlært blir du aldri ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

10 mil går fint. Blir det ekstremkulde eller 40 cm slaps må du nok redusere hastigheten noe. Jeg kjører 8 mil og delvis samme rute som deg, men litt mindre motorvei. Har gjerne 40% batteri igjen selv om det blir noen få kuldegrader.

Forvarming av bilen mens den er koblet til strøm er et triks. Du kan bruke Carwings appen fra Nissan til å fjernstyre dette eller du kan programmere det i bilen. Lad gjerne også opp batteriet rett før du skal kjøre. Det er bedre enn å la det stå fulladet, og det varmer opp batteriet noen grader slik at rekkevidden blir noe lenger.

Blir det krise må du kjøre sakte eller legge deg bak en buss/trailer e.l - da reduseres luftmotsanden og forbruket.

De tøffeste kjører uten varme om vinteren :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TMDF80

Ja, det blir spennende å se :) Er det leaf du også har appleknocker?

Det er vel uansett ingen som kan si med sikkerhet hvordan det større batteriet vil "oppføre seg" om vinteren, og hvor mye lenger rekkevidde man kan få ut av det.

Jeg har som sagt lademuligheter på jobb, så det skal nok gå greit uansett.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

AppleKnocker

Denne er ganske informativ. Noen har samlet inn faktiske data fra over 7000 turer på kjørelengde ved ulike temperaturer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:38
Ja, det blir spennende å se :) Er det leaf du også har appleknocker?

Det er vel uansett ingen som kan si med sikkerhet hvordan det større batteriet vil "oppføre seg" om vinteren, og hvor mye lenger rekkevidde man kan få ut av det.

Jeg har som sagt lademuligheter på jobb, så det skal nok gå greit uansett.

Jeg kjører til jobb med en 2014/15 Leaf Acenta   :)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Åja, du får den med 30 kwh?
Ja da burde det jo bli litt enklere å kjøre 10 mil uten lading  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kavorland

#13
Til lukke med ny Leaf, du kan sjå fram te ei heilt ny og gøyal verd som elbil eigar.

Sjølv har eg nettopp kjøpt ny 2015 tekna, og er storveis nøgd.
Mykje å setja seg inn i, og fylgande er dei erfaringane eg har gjort meg etter 200 mil på 4 veker.
I hovudsak dagpendling på 7-8 mil og litt småkjøring i lokalområdet.

Den største utfordringa å gå frå fossil te el, er bruken av høgrefoten  ;)
Frå å ha blytung gassfot, må ein no nytta Harelabb ! ver varsam med "gasspådrag", gje sakte og gradvis trøkk, og slepp opp tidlegare enn på fossilet.

Tenk energiøkonomisering, eg ligg ofte over fartsgrensa i nedover bakker, for å nytta dette oppover og slepper gradvis opp på kraftpådraget ved bakketopp.

Bruk varmeapperat med nøysemdt, har sjelden den over hastighet 2, veksler mellom resirkulasjon og direkte.

Kjører eco, og frirulling, men er usikker på om dette egentlig gjev noko gevinst.

Brukar setevarme og rattvarme for å holde ok temperatur. på ein tur på 40 min/ 35 km, er den på fyrste 10 min, av 10 min på 10 min og av resten...

Idag med 4 grader utetemperatur og 160 km på rekkevidde, stod det att 120 km ved ankomst.
Har freista ulike alternativ i pendlinga, men kjem sjeldan under 16.2 kw per 100 i snitt.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

ironduke

Da har jeg også bestilt min første el-bil, og valget falt på en Nissan Leaf 2016-modell Nordic med 30 kWh i farge bronze metallic. La til 6.6kW-lader som ekstrautstyr. For min del kommer elbilen til å bli min eneste bil, så det blir spennende å se hvordan det vil fungere i praksis på Vestlandet.

:D :D :D ;D ;D ;D
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA