Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det forskjell på Opel Ampera 2012 vs 2013?

Startet av kakemann, tirsdag 20. oktober 2015, klokken 23:25

« forrige - neste »

kakemann

Hei,

Jeg vurderer å byttet ut min Insignia med en Ampera.
Jeg ser på 2012-2013 modeller, og har lest på noen utenlandske sider at det var noen små forbedringer mellom 2012 og 2013 modellene.

Blant annet skulle det være ørlite bedre batterikapasitet på 2013 modellen.
I tillegg lurer jeg på om skjermen ved speedometeret viser noe mer info enn 2012 modellen.
I følge en fransk side viser den noe mer i forhold til sanntids batteriforbruk/regenerering.
Det skal også være en liten forskjell på midtkonsollen i baksetet.

Jeg lurer på om noen kjenner til disse endringene?
I forhold til informasjonen i førerinformasjonsdisplayet ville jeg tenke at man kunne oppdatere 2012 varianten til 2013 for å kunne få tilsvarende informasjon.

Hvis disse forskjellene stemmer, har det noe for seg?
Er det noen forskjell i rekkevidde mellom 2012 og 2013?
Er dere Ampera eiere fornøyde med bilen?

Link til siden jeg har lest informasjonen på er her:
http://www.amperiste.fr/node/815

Håper på svar


Gliderman

Uten å vite for mye om tekniske forskjeller,  så har vi bare positive erfaringer med bilen. På sommeren kjører vi uten problemer 80 km og vinterstid mellom 50 og 60 km på strøm. Kjørte tur retur Holmestrand - Oppdal med endel lokal kjøring. Forbruket ble 0,4l/mil avlest i bilen og utifra bensinpumpa.
Eneste ulempe er at bilen er lav. Subber i endel fartsdumper og jeg får ikke garasjejekken min under.
Får mange kommentar på at bilen er tøff.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

MadSilence

Heisann!

Registrerte meg her endelig BARE for å svare deg xD Ser tråden er gammel men kanskje flere andre som har samme spm.

Etter hva jeg har funnet ut så er forskjellene mellom 2011-2012 og 2013+ følgende:

Litt bedre batteri
Bedre software + andre valg i menyer(bruke bensin når det er kalt osv)

Så til det vesentlige:
-2013 har skiltregistrering(viser farta på strekningen)kamera i front
-Sikkert regnsensor(en person mente det)
-Lane assist (filskiftevarsler og pass på nå kjører du ut MANN)
-frontkollisjonsassistent (mulig også radar cruise?)
-midtkonsoll bak og endret plassering på koppeholdere

Dette er hva jeg har funnet ut etter en måned med graving xD

Ampera

#3
Dab –  Dab+ ( Enkel sak å oppgradere)
Forbruksmåler. (bilde)
Bluetooth med musik overføring. Kun tlf lyd på 2012.
Batteri 16.5 kw mot 16kw på 2012.
Mulighet for å velge om forbrenningmotor starter ved -4 eller -10. Starter ved -4 på 2012.
Medfølgende lader  10A, 16A på 2012 (så ikke alt ble bedre  :) )
Midtkonsoll bak og endret plassering på koppeholdere som MadSilence nevner og resten var ekstra utstyr/fulgte med som utstyrs pakke. Ingen ACC.

Ampera

Enda en ting er hvordan dekk overvåkning system fungerer.
På 2013 og nyere om en instalerer hjul uten sensorene får man feilmelding på dekk overvåkning system, og det blir kanskje et problem ved Eu  kontroll?
På 2012 for du kun melding om " winter tyres detected " meldingen vises ved 4 oppstart så forsvinner - Ingen feil på dekk overvåkning system .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA