Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsene "sluttet" å regenerere etter hjulskift

Startet av ThomasEL, fredag 09. oktober 2015, klokken 16:31

« forrige - neste »

Kjell Leaf

#15
Hvis dette endrer seg når man bytter dekk så må det jo selvsagt være dekkene ?
Det er muligens lamellene i vinterdekkene som gjør at dekkene foran setter seg mye ved hard bremsing, dermed blir omkretsen på framhjulene mye mindre enn på bakhjulene. Jeg har hørt noe lignende skjer på en del BMW (og sikkert andre bakhjulstrekkere) ved akselerasjon med piggfrie vinterdekk, DSC slår inn selv om man ikke spinner fordi dekkene er myke og de setter seg på lamellene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

#16
Sitat fra: ThomasEL på mandag 12. oktober 2015, klokken 11:00
HER ER STATUS ETTER BESØKET PÅ NISSAN VERKSTED:

* Elektronisk feilsøking gir ingen utslag. Bilen rapporterer ingen feilmelding

* Etter jeg ringte om problemet fredag, tok verksmesteren kontakt med en kollega som tilfeldigvis var på tur oppe i Setesdalen med Leaf i helga. Også han med NYE; PIGGFRIE VINTERDEKK. Han bad han legge merke til hvordan dette artet seg på hans bil.

* Denne selgeren fra Nissan som kjørte ned Setesdalen i går kveld rapporterer da det samme som meg.

* Den foreløpige konklusjonen til Nissan verkstedet er at dette må skyldes at vinterdekkene har en annen friksjon enn sommerdekkene. At dette muligens vil "gå seg til" etterhvert som jeg kjører mer på de.

Mine tanker:
- Godt fornøyd med at Nissan kontaktet en medarbeider på ferie og bad han teste på sin bil.
- Godt fornøyd med at de tok meg inn umiddelbart, uten bestilt time.
- Men undrer meg over konklusjonen. Jeg har selv utdanning innen realfag, deriblant en god del fysikk, og jeg finner det underlig at dekkenes friksjonstall skal virke inn på hvordan bilens hjerne oppfatter bremsingen. Det kan opplagt ha noe å si når man bremser så hardt at man nærmer seg punktet der dekkene slipper underlaget (sklir), men mine testbremsinger har jo aldri vært i nærheten av det.....

Hei
Jeg tror faktisk dette er svaret.
For, her om dagen møtte vår Leaf en skarp kantstein, og fremhjulet ble revet opp. Jeg måtte rykke ut hjemmefra med et av vinterhjulene, piggfritt dekk.
Nå med ett sommer og et vinterhjul foran slår EPS inn før jeg merker hjulspinn på tørr veg under kraftig aksellerasjon. Og det kommer nok av tydelig mindre "grep" på vinterhjulet. Samtidig så synes jeg regenereringen er blitt merkelig.
I påvente av nytt sommerdekk, så skal jeg flytte vinterhjulet til bakaksel i stedet og da se hvordan regenereringen virker. Tipper det da blir som før, altså OK.
Så, om du orker så kan du jo reversere ditt tilfelle, med å sette på sommerdekk foran og se hva som skjer.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Ref post over med et hjul av hver sesong på foraksel. Snart vinter så la om til vinter på andre hjulet også før en tur på byåsen. Og vips, regen som før, dvs får stabilt 30 kw bremseeffekt med bruk av bremspedal.

Hva for luftrykk kjører du med i vinterhjulene?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Ca 2,7 bar

Hmm... Den argumentasjonen her med at mykere dekk kan presse dekket sammen, minke hjulomkrets og dermed lure sensorer for antispinn (og dermed kanskje også ABS og regenerering) kan jo synes fornuftig, særlig basert på deres praktiske erfaringer...

Men Leafnors siste observasjon skulle jo derimot tyde på at dette gjelder kun ved innbyrdes forskjell på dekkene..? Jeg har jo 4 helt nye dekk...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:28
Ca 2,7 bar

Hmm... Den argumentasjonen her med at mykere dekk kan presse dekket sammen, minke hjulomkrets og dermed lure sensorer for antispinn (og dermed kanskje også ABS og regenerering) kan jo synes fornuftig, særlig basert på deres praktiske erfaringer...

Men Leafnors siste observasjon skulle jo derimot tyde på at dette gjelder kun ved innbyrdes forskjell på dekkene..? Jeg har jo 4 helt nye dekk...
Mine vinterhjul er langt fra nye! Så de "legger" seg ikke like mye som nye dekk.

Det som skjer er nok at forhjulene roterer "langt" saktere rundt enn bakhjulene når det er motorbrems. Bilen kompenserer med å sette bremsesystemet i sving for å sikre balansert nedbremsing. Samtidig kobler motorbrems ut.

Om det er så, noe jeg tror, kan en måte å komme seg rundt dette å gjøre en differensiert luftfylling foran og bak.

Bare for eksperimentets del, fyll 3,2 bar foran, og behold 2,7 bak. Noe vil sikkert skje, den ene eller andre veien.   

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Skal definitivt prøve det med differansiert lufttrykk, ja! God ide!

Jeg er absolutt enig i at ulik rullehastighet foran og bak kan lure elektronikken, ja. "Hjernen" vil nok da kunne tro at hjulsettet som triller saktest sklir. Og slett ikke usannsynlig at regen da kobles ut for å stabilisere bilen.

Men må vel i tilfelle være framhjulene som ruller fortest, ikke bakhjulene? Hvis framdekkene presses sammen under regen, slik at hjulomkretsen minker, så må de rulle fortere for å holde følge med bakhjulene..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

#21
Sitat fra: ThomasEL på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:25
Skal definitivt prøve det med differansiert lufttrykk, ja! God ide!

Jeg er absolutt enig i at ulik rullehastighet foran og bak kan lure elektronikken, ja. "Hjernen" vil nok da kunne tro at hjulsettet som triller saktest sklir. Og slett ikke usannsynlig at regen da kobles ut for å stabilisere bilen.

Men må vel i tilfelle være framhjulene som ruller fortest, ikke bakhjulene? Hvis framdekkene presses sammen under regen, slik at hjulomkretsen minker, så må de rulle fortere for å holde følge med bakhjulene..?
Synes logisk, men det er nok ikke diameter som dominere. Skal forsøke med en "analytisk" tilnærming basert på kunnskap om reimdrift (Slip i reimdriftsoverføringer) :

Under nedbremsing holdes hjulet igjen. Den kraften som roterer hjulet selv om det bremses kommer fra kontakten mellom dekket og underlaget. Kraften fra underlaget medfører en plastisk deformasjon i dekket, det er skjærkrefter. Så lenge dekket har grep til underlaget og hjulet roterer vil denne skjærkraften "spenne" dekket, som i prinsippet blir som å spenne en strikk. Omkretsen på hjulet øker derfor! Så snart hjulet har rotert litt slipper det tak på noe gummi som da "spretter" tilbake til sin normale posisjon, samtidig er ny del av dekket kommet i kontakt som spennes. Tilbakelagt distanse for dekket blir derfor lengre enn den nominelle diameter og turtall hjulet har holdt.
Mer luft i dekket skulle helt hypotetisk spenne opp dekket litt så skjærkreftene som opptrer ikke får lov å deformere dekket i samme grad.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Takk, Leafnor! Følger deg på den forklaringen. Du er en dyktig pedagog også
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Da er hypotesen testet! Og den holder stikk! Dog motsatt (som også Leafnor har nevnt som en mulighet mens jeg har vært ute i "felten")

1) Forsøkte med høyere lufttrykk framme en bak.
     Resultat: Enda verre. Nesten umulig å regenerere selv med fjærlett pedaltrykk

2) Forsøkte så med høyere lufttrykk bak enn framme. Ca 2,6 bar på forhjulene og 2,9 bar på bakhjulene.
   Resultat: Bortimot normal regenerering
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

#25
Så bra.

Tror det kan holde å vite at dette løste saken uten videre forklaring for hvorfor (Selv om vi er snublende nær en fysisk forklaring omkring mekanismen). Det vil sikre at vi ikke kommer inn under § 8 i Murphy's lov om teknologi. Greit å ikke gå seg fast i den.
http://www.lstrand.no/murphys_lover.htm

PS: Du kan jo gi Nissanverkstedet tilbakemelding på din løsning.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Hahaha! Det har du jammen rett i  :P :P ;D

Jepp, jeg har sendt en mail til verksmesteren og redegjort for løsningen!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

En liten oppdatering på denne!
Her gikk vi jo virkelig i dybden med de fysiske lovene for å finne et svar ;-)

Konkluderte iallfall rent praktisk med at det hjalp å ha høyere lufttrykk i bakdekkene enn framdekkene..

Dette har vist seg å fungere rimelig bra vinteren i gjennom, men likevel opplevde jeg støtt og stadig at regenereringen ved bremsing plutselig "slapp"... Dette gjør jo bremsingen litt uforutsigbar og nykkete.

Jeg var derfor litt spent nå ved skifte til sommerdekk igjen..
Og ja, ganske riktig:
Så fort sommerdekkene var på, ble regenereringen umiddelbart MYE mer stabil, og ditto følelse av mer stabil og jevn nedbremsing.

Synes fortsatt hele greia er litt underlig, men det må ha noe med dekkenes gummiblanding som gjør at de oppfører seg annerledes, og dermed "lurer" bilens bremsesystem til å tro at bilen er i ferd med å miste veigrep, slik at regenerering kobler ut...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Kan ikke si å ha merket noe til dette fenomenet på min, myke Yokohama IG30.
Kjører stort sett med ca 3,0 bar somme som vinter. Dog, etter slitasjen på vinterdekkene ser jeg det er litt i overkant mye da det sliter litt mer i midten enn på sidene..

Jeg forbannet vanvittig mye understyring i vinter og gjorde en test med lavere lufttrykk fram enn bak, omtrent samme som trådstarter nevner, ca 2,7 og 3,0.
Var en til som testet dette, husker ikke hvem..
Mulig jeg ikke gikk lavt nok, men virket som det hjalp noe på understyringen.
Så det kan vel virke som lavere trykk fram enn bak er en fordel på vinterhjul uansett på Leafen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA