Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti norskimportert/versus bruktimportert via et annet europeisk land

Startet av TLO, tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:29

« forrige - neste »

TLO

Det er oppstått problemer med 12V batteri på vår Kia Soul EV. Bilen er kjøpt av bilfirma i Norge - importert fra et europeisk land i 2016. Nå er det problemer med 12V batteriet - det lader seg stadig ut. Merkeverkstedet hevder at det kun er 2 års garanti på 12V batteri på bil som er importert via Europa, men 5 års garanti dersom bilen er "norsk". Er dette tilfelle. I så fall; hvilke andre elementer i garantien er ulik? Her er det vel og snakk om reklamasjonsrett. 12V batteriet er vel ment å vare i minst 5år?

Usikker

Jeg ville tatt kontakt direkte med Kia Norge for å høre...  Er jo 7 års garanti men det gjelder jo ikke slitedeler.. Et 12v batteri kan nok sikkert betraktes som en slitedel men det er sikkert en årsak til at den tappes for strøm

Er jo ikke helt ukjent at noen av oss sliter med 12v batteriet
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36074.0
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Litt mer:

"The Kia 7-year / 150,000 km new car warranty is valid in all EU member states (incl. Norway, Switzerland, Iceland and Gibraltar) subject to local terms and conditions.x"

http://www.kia.com/eu/campaigns-and-redirects/soul-ev/

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Svein Evensen


TLO

Vil reklamasjonsretten gjelde på et 12V batteri? Jeg mener jo det, men finnes det noen avgjørelse på det? I noen rettsinnstans? Det er vel slik at reklamasjonsretten skal gjelde inntil 5 år på gjenstander som er ment å vare minst 5 år. Og det må en vel forutsette at en bilbatteri bør kunne holde. Men det er jo i så fall litt underlig at KIA presiserer at garantien på slitedeler inkl 12V batteri er 2 år.

Usikker

I mine øyne er et batteri en slitedel som skal holde en viss periode, hvor lenge denne perioden varer kommer helt klart an på bruk/misbruk
Får batteriet god lading og aldri tømmes for strøm kan det holde lenge, hadde batteriet i en Volvo V70 i 11 år før det måtte byttes
Får batteriet dårlig lading, mye strømforbruk og stadig tomt da ryker det fort.

Om rettssystemet er dratt inn i en sak på reklamasjon av 12v. batteri ?
Helt ærlig... håper ikke de tar seg tid til sånt

Kjøp nytt batteri hos merkeforhandler... skjer det noe da så vet du hvor du skal reklamere og da kan de finne ut hva som trekker strøm hvis den brått går tom

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Gordon Retriever

Sitat fra: TLO på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:29
Nå er det problemer med 12V batteriet - det lader seg stadig ut.

Bilselgere er ivrige på å fortelle at med dagens mange elektroniske forbrukere - samt tungstartede dieselmotorer - er det slutt på tiden da man kunne ha det samme 12V-batteriet i 8-10 år.  Enkelte merker har sogar hatt egne rubrikker i garantibestemmelsene for 12V-batteriet - gjerne med 2 års garanti.

I dette spesielle tilfellet kan det hende at 12V-batteriet har blitt svekket før bilen ble importert - enten fordi bilen har stått lenge med et utladet batteri, eller den har hatt en feil som førte til at batteriet ble tappet. 
Jeg antar verkstedet har gjort grundige målinger som viser at feilen er et defekt batteri, og ikke at bilen tapper ned batteriet når bilen står parkert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA