Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite universal ladestasjon med type 2 uttak fra 4750,-

Startet av jkirkebo, lørdag 19. november 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Luring på mandag 02. oktober 2017, klokken 17:25
Det er vel ikkje registrert eit einaste tilfelle av dette problemet, så reglene kan være resultat av ukritisk innføring av Eu direktiv av overivrige NEK folk.
DSB skrev følgende til meg (utklipp ifm. med spørsmål rundt kravene og at e-Golf spesifikt allerede har innebygget vern mot DC feilstrøm):

Normen NEK 400 eies av NEK og utarbeides av normkomite NEK NK64. Normkomiteen har vurdert utfordringer med elbiler og DC komponenter og diskutert dette med alle leverandører av jordfeilbrytere. De har forskjellige løsninger men kan bare garantere utkobling med jordfeilbryter B eller spesielle filtre. Sintef har også foretatt måling av DC komponenter ved lading av de mest solgte elbilene i Norge. Målingene viste høye DC komponenter fra flere av biltypene.

Det har derfor vært nødvendig å opprettholde kravet om type B for å sikre mot utkobling av jordfeil siden jordfeil kan medføre elektrisk sjokk ved berøring av bilen eller feil i nærliggende installasjoner.

Luring

Det er ikkje type B  me diskuterer, det er korfor reglene er å ikkje tillate type A foran type B.

Griffel

#47
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 13:45
A vernet kan miste følsomhet som følge av DC pulser men ikke grunnet B vernet.
Nei, det er (nokså) glatt likestrøm som er problemet.

Problemet er heller ikke at det er vern i serie. Et B-vern i kretsen øker uansett sikkerheten. Et B-vern er i prinsippet en "B-komponent" som er koblet etter et A-vern.
Så reglen ikke B etter A er allerede brutt i komponenten.

Problemet oppstår nå det forankoblede A-vernet beskytter mer enn ladestasjonen. For eksempel i et eldre anlegg med en felles jordfeilbryter for flere kurser. Eller en A-jordfeilbryter for en garasjefordeling med mange kurser hvor en av disse går til noe som kan forårsake glatt likestrøm. Eller en kurs med en jordfeil-automat som i tillegg til en ladestasjon med B-vern, mater f.eks en fryseboks.

En jordfeilbryter type B antas å sitte der den sitter på grunn av noe som kan forårsake
en jordfeil med glatt likestrøm. Har en da en en jorfeilbryter A for flere uttak, kan en jordfeil mindre enn grenseverdien på B-vernet hindre A-vernet i å løse ut om det skulle oppstå en jordfeil på et av de andre uttakene A-vernet beskytter.

Har en da et vanlig anlegg hvor alle kurssikringene har jordfeilautomat, og en av disse går til en kontakt for elbillading er det problemfritt og det øker sikkerheten å erstatte denne kontakten med en ladestasjon med innebygget B-vern.

Har en derimot et eldre anlegg med en felles jordfeilbryter og skal legge en ny kurs for elbillading må denne kursen kobles før den eksisterende jordfeilbryter. Ikke på grunn av at den nye kursen skal ha en jordfeilbryter type B, men på grunn av det dette vernet skal beskytte. Den nye kursen kan da for eksempel ha en automatsikring (eller for den saks skyld jordfeilautomat-A), dobbeltisolert kabel og jordfeilbryter B i ladestasjonen.

Det finnes også ladestasjoner med et "rent" B-vern (uten A komponenten) og som da må koble på en kurs med jordfeilautomat (A-vern og automatsikring), disse har da lavere utløsestrøm på DC komponenten enn vanlige jordfeilbrytere type-B. Og kan da også brukes i eldre anlegg.

Se også vedlegg her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680

Når den er lest kan en gå videre på innlegget og vedlegget til denne:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32160.msg552814.html#msg552814

"Ikke tillatt med type-B etter type-A" er den enkle, greie regel for nye anlegg, men det kan være viktigere å forstå en regel enn bare å kunne den.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Sitat fra: Luring på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:12
Det er ikkje type B  me diskuterer, det er korfor reglene er å ikkje tillate type A foran type B.
Hvilken regel er det du henviser til?

Luring

Sitat fra: gr på mandag 02. oktober 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Luring på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:12
Det er ikkje type B  me diskuterer, det er korfor reglene er å ikkje tillate type A foran type B.
Hvilken regel er det du henviser til?
Denne:
Sitat fra: Griffel på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:31
"Ikke tillatt med type-B etter type-A" er den enkle, greie regel for nye anlegg

snoemann

Hvordan er leveringstiden på denne Ecoliten nå om dagen? :)
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på søndag 28. januar 2018, klokken 09:57
Hvordan er leveringstiden på denne Ecoliten nå om dagen? :)

Ca. 8 uker pga. rimelig stor pågang for tiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hoffa

Når kan jeg forvente levering hvis jeg bestiller en Ecolite nå?
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

jkirkebo

Sitat fra: hoffa på onsdag 21. februar 2018, klokken 19:55
Når kan jeg forvente levering hvis jeg bestiller en Ecolite nå?

Jeg sier 6-8 uker for å være sikker, men det er indikasjoner på at det blir en del kortere. Ny underleverandør på kabinetter starter leveranse neste uke og da er det håp for at forsendelene til oss ihvertfall dobles. Det vil definitivt hjelpe på leveringstidene i forhold til dagens situasjon der vi bare får 30 stk. annenhvert uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof

To spørsmål:

1. Kan jeg lade Tesla Model S på denne uten å kjøpe noen ekstra kabler? Følger alt jeg trenger med?

2. Går det an å sikre denne mot at andre kobler seg til og lader?

jkirkebo

Sitat fra: emurof på mandag 30. april 2018, klokken 15:13
To spørsmål:

1. Kan jeg lade Tesla Model S på denne uten å kjøpe noen ekstra kabler? Følger alt jeg trenger med?

2. Går det an å sikre denne mot at andre kobler seg til og lader?

1. Du må ha en type 2 kabel. Om du har kjøpt Tesla etter mai ifjor skal den ha fulgt med, på tidligere biler må man kjøpe den separat.

2. Det går an å koble på en ekstern bryter for å sperre for lading. Det går da kun en tynn signalkabel til denne bryteren. Om den ikke kan plasseres på et utilgjengelig sted kan man f.eks benytte en Elko nøkkelbryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Simen1

Noe som ligger veldig i tiden er styring av ladeeffekt ut fra effektforbruket registrert av AMS-måleren. Dvs. en smart dings som oversetter signalet fra HAN-pluggen på AMS-måleren til en motstand som laderegulatoren kan måle og justere ladeeffekten ut fra. Per i dag har vel EcoLite bare styring av effekt med dipswitch eller ekstern motstand via tolederkabel. Er det på vei en ny EcoLite med AMS-basert ladereglering? Eventuelt er det mulig å ettermontere denne saken på EcoLite som selges nå?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på lørdag 05. mai 2018, klokken 00:45
Noe som ligger veldig i tiden er styring av ladeeffekt ut fra effektforbruket registrert av AMS-måleren. Dvs. en smart dings som oversetter signalet fra HAN-pluggen på AMS-måleren til en motstand som laderegulatoren kan måle og justere ladeeffekten ut fra. Per i dag har vel EcoLite bare styring av effekt med dipswitch eller ekstern motstand via tolederkabel. Er det på vei en ny EcoLite med AMS-basert ladereglering? Eventuelt er det mulig å ettermontere denne saken på EcoLite som selges nå?

En evt. ekstra styreboks kan tilkobles alle EcoLite siden de alle har denne inngangen. Hva som kommer og når kan jeg dog ikke uttale meg om foreløpig, men jeg jobber tett med produsenten mhp. utvikling av produktet. EcoLite kommer nå f.eks med integrert lastdeling, det var det jeg som forespurte siden mange i Norge etterhvert får to ladbare biler. I UK er ikke det en aktuell problemstilling foreløpig, men produsenten så behovet og potensialet. Siden Viridian fremstiller kretskortene selv in-house er det enkelt å gjøre slike designendringer.

Så vi får se hva som kommer etterhvert ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA