Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think som stoppet på 40%

Startet av HHF, mandag 14. mai 2007, klokken 09:45

« forrige - neste »

HHF

Innpå her på gammel tråd igjen for oppfølging og informasjon ...

Fikk byttet 12v batteriet hos Ford på Skøyen ved batteriservice for et par uker siden. Siden da har jeg ikke hørt bilen gå igang med "opplading" av dette fra fremdriftsbatteriene. Antar derfor forumet her hadde rett i at dette var kaputt. Dessverre var det ikke like klart for selger lenger at vi rett etter jeg fikk bilen hadde vært enige om å ordne dette når jeg tok første service. Ringte jo for å snakke med dem om det, men jeg hadde vært så dum å heller ikke få det skriftlig dengang, så nå er det håp om at en reklamasjonssak til "brygga" som de kaller det, vil dekke batteriet. Ellers blir det vel en diskusjon der.

Ellers har jeg igjen fått noe trøbbel med rekkevidden plutselig. En av mine første turer med bilen når jeg overtok den første gang og så skrev denne tråden, førte til at jeg ble stående med over 40% på måleren med tom bil batterimessig. I dag skjedde omtrent det samme, men jeg valgte å stoppe på Holmensentret på vei hjem fra byen da jeg skjønte at det begynte å bli litt dårligere effekt og tømte derfor ikke bilen mer og satt den til lading i Holmensentret ca kl 16. Kl 20.15 ble den hentet igjen og da var den på 100%. Kjørte nå 43 km (27,5 miles) med litt blandet kjøring opp og ned med en del heftige bakker (startet jo med oppoverbakkene fra Holmen og forbi Asker opp til Liertoppen) og så ble den så godt som tom selvom den fremdeles viste over 40% og jeg rullet hjem. Satt den nå til lading igjen og nåla spratt da rett opp i 100% og ladingen startet med blinkende lys. Gikk så inn litt og tok en tur ut igjen nettopp for å se hvordan det gikk og nå var den nede på 0% heldigvis. Antar dette er viktig for å få slettet den dårlige hukommelsen. Skjønner allikevel ikke helt hvorfor den gjør dette. På fredag ble bilen kjørt ned til det sto ca 15% på den. Da ladet jeg den fullt opp natt til lørdag og så stod den uten stikkontakten i frem til jeg kjørte til jobb i dag tidlig som er fra Lierplatået og til Lysaker. Det var da på hjemturen jeg måtte stoppe på Holmen. Frykter jo litt at det er noe rusk med batteriene, men samtidig har jeg jo opplevd dette tilsvarende før og etter dette har den jo gått helt greit ....

Må si jeg fremdeles et skikkelig elsk- og hat-forhold til elbil. Det er litt med hjertet i halsen jeg kjører rundt og håper det ikke er noe galt med den og har brukt nok penger på reparasjoner på Peugeoten jeg hadde før. Samtidig er det en fantastisk følelse å kjøre miljøvennlig forbi køen til jobben hver dag ...  :-\
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Du kan jo vise til denne diskusjonen, dersom vekstedet ikke husker den muntlige avtalen. Det er usannsynlig at alt som er skrevet her er rent oppspinn.

Når det gjelder redusert rekkevidde etter service, må du huske på at dårlige batterier blir veldig varme av servicelading, og får enda en spiker i den berømte kisten. Det er i forbindelse med servicelading at dårlige blokker manifesterer seg, for å si det på den måten. ( Er dette forståelig norsk for noen)

Det hadde vært interresant å logget en opplading av bilen din. Spenning versus tid. En enkel test er å måle traksjonsbatteriet 1 time etter full opplading. På PSA skal den ligge over 138V. På Think blir det da 19/20 deler av dette, nemlig 131,1V.

Max spenning under siste del av oppladingen bør ligge opp mot 162,5V. Ser du under 157V er det uheldig, og blokkene er bra slitte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Ja, jeg har også tenkt på at forumet kan være litt "bevis" i saken, men nå håper jeg jo det går i orden uansett da.

Hva gjelder batteriene, så lurer jeg på om Ford automatisk logger noe ved servicelading. Jeg fikk ikke noen signaler fra dem på at noe var unormalt og ville vel forventet å høre noe, men .... Hva vil de typisk ha logget som jeg kan be om å få tilsendt derfra?

Neste batteriservice skal jeg definitivt ta hos noen av de ekspertene som gjør dette og har informert om det her inne. Så vil jeg formodentlig ha mer informasjon om faktisk tilstand etterpå ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Tviler på om noen av verkstedene logger spenning. Du er heldig om de "logger" forbruk av vann.

En meget nyttig og billig logger er denne: http://www.microdaq.com/lascar/usb/el-usb-3.php

Velde Supply Pb. 503 5501 Haugesund Kontakt: Per Velde, Tlf: 52 70 25 00 selger denne til konkurransedyktig pris i forhold til bestilling i utlandet.

Med en spenningsdeler kan du måle spenninger over 30V, selvfølgelig på bekostning av oppløsningen.

Benytter selv denne til testing av enkeltblokkers oppladekurve. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

På fredag ble bilen kjørt ned til det sto ca 15% på den. Da ladet jeg den fullt opp natt til lørdag og så stod den uten stikkontakten i frem til jeg kjørte til jobb i dag tidlig.....

Når batteriet er varmt og bilen settes til full opplading, blir batteriet enda varmere om det lades fullt opp. Så står bilen i tre dager, og selvutladingen får herje fritt. Da stemmer det godt at bilen et tom ved 40 %, resten har selvutladingen tatt.

Er kjøleviftene dine i orden?

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner dette med selvutladningen - blir ikke dette registrert av bilen slik at energimeteret viser reduksjonen?

Kjøleviftene virker så vidt jeg vet.

Jeg kjørte bilen igjen i dag etter at den hadde ladet over natten. Kjørte den til jobb og hjem igjen og så tok min samboer bilen ut for å tømme den ytterligere etter at jeg hadde kommet hjem. Hun gjorde ikke akkurat det jeg hadde tenkt og kjørte med varmevifte for å få hurtigere tømming og parkerte på nesten 0% og sa det fremdeles var normal kraft i bilen. Da hadde den kjørt 39 miles. Virker som om den da ihvertfall er noenlunde tilbake til normalen igjen. Får prøve å kjøre den skikkelig en tur på en full lading igjen og se hva reell kjørelengde kan bli uten varmeapparatet på osv. Jeg ble ihvertfall noe beroliget nå ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Det er ikke like enkelt å måle energimengden i batteri som det er å måle nivået i en tank. Det brukes vel litt forskjellige metoder, basert på måling av energimengde inn og ut og en korreksjon basert på spenning. Transport av energien er heller ikke linjær siden kapasiteten i Wh blir lavere når strømmen er høy. Dette må også instrumentet ta hensyn til.

Det blir litt som om bensinen i tanken ikke har en føler men blir målt når en fyller, og forbruket beregnet ut fra motor belastningen. Bare når tanken er helt full eller helt tom skjer det en kalibrering av endepunktene. En liten bensilekasje blir ikke registrert.

Selvutladning blir ikke målt som strøm ut av batteriet men det skjer en liten justering ved at spenningen synker. Disse problemene med å vise en relativt nøyaktig energimengde er nok enda mer problematisk på Li-ion batterier etter det jeg hører.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Det lyder litt ugreit at det ikke er mer pålitelig, men skjønner det er vanskelig å få til. Hva med bruk av det elektriske varmeapparatet? Vil det registreres som forbruk også på energimeteret eller vil jeg plutselig stå på veien med "tom tank" på 50% igjen...?

Nå har bilen vært på tur fra Lierplatået til Krokstadelva og tilbake igjen. Da stod den på ca 15% når den ble parkert og det virket litt nedslående. Jeg gikk så ut og tomkjørte bilen nå i kveld og da ble det aldri tomt. Det ble ytterligere kilometer hele veien selvom det stod på 0% lenge. Totalt ble det 78 km på denne ladingen. Det er vel såpass at det antakelig er grenser for hvor galt det står til med batteriene? Skal fortsette å la den gå noen skikkelige runder slik og se hvordan det utvikler seg. Takker for all input her inne ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Sitat fra: HHF på onsdag 03. oktober 2007, klokken 20:08
Totalt ble det 78 km på denne ladingen. Det er vel såpass at det antakelig er grenser for hvor galt det står til med batteriene?

Høres ut som om det står bra til med batteriene dine med den rekkevidden. Bare husk på å lade helt opp før full tømming, slik at alt er synkronisert, og ikke la fulladet bil stå lenge før bruk. Prøv å beregne ladeslutt til like før bruk. Da mener jeg innen samme døgn, ikke timer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stadt

Men no ser det ut for at Biltema ikkje har dettte batteriet lenger....
Andre forslag?
Ford vil ha ca NOK1.000,- !!

Sitat fra: Lynet på onsdag 16. mai 2007, klokken 09:33
Jeg hadde nesten samme problem på min Think som jeg kjøpte like før påske. DC/DC-omformeren startet et par ganger i timen. Fikk tips på forumet om 12V-batteriet. Sjekket det og fant at spenningen falt meget raskt ned mot 12,3V selv etter lading en hel natt med ekstern lader.

Kjøpte nytt på Biltema varenr. 80-414, og no er DC/DC-omformeren stille  :)

hens

Det  er mulig at Biltemabatteri nr  80-2301 eller 2302 kan benyttes. Det krever en liten endring  av festebeslaget, da det er litt høyere og smalere.
Kapasiteten er på 30 Ah, og prisen er 349 kroner.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA