Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think som stoppet på 40%

Startet av HHF, mandag 14. mai 2007, klokken 09:45

« forrige - neste »

HHF

Så har jeg endelig fått min Th!nk! Veldig fornøyd med farge og utseende (respatex-grå eller granittgrå som det sikkert egentlig heter). Førsteinntrykket av den når jeg sammenligner den med min forrige elbil, P106, er (tenkte kanskje det kunne være greit å lese for noen som vurderer de to opp mot hverandre) ;

- Think'en virker litt stivere og stuttere
- Think'en støyer en del mer (trikkelyd-aktig el-lyd og mer hjulstøy)
- Think'ens ruter dugger åpenbart mer (her er det vel litt teknikk jeg må lære meg)
- Think'en virker litt "kvikkere" i oppstart og litt mer villig i motbakker
- Think'en får jeg ikke til å oppnå like stor toppfart som P106 (ihvertfall på speedometervisningen)
- Think'en har vesentlig bedre bremser enn det jeg hadde på min P106 (kan være individuelle forskjeller naturligvis og ikke biltypen)
- Think'en ruller fritt når jeg slipper gassen, mens P106 går rett på regenerering når dette skjer (her liker jeg Thinks løsning best)
- Motorbremsutkobling er mulig, hvilket virker veldig fornuftig på meg uten at jeg har testet dette

Så langt er jeg optimistisk i forhold til mitt nye fremkomstmiddel, men hadde en litt ugrei opplevelse i går. Jeg hadde kjørt bilen fra Ford på Skøyen hvor det var 80% strøm på meteret. Kjørte ca 3 mil og hadde tenkt å prøve å tømme den litt mer før jeg skulle lade. Den stod på 40% og jeg skulle kjøre en liten omvei hjem for å tømme litt mer, da den plutselig mister kraften. Ergo måtte jeg taue bilen hjem (lange og harde oppoverbakker utelukket forsøk på å kjøre). Jeg er klar over at batterier må "kjøres inn" når de leveres fra rekondisjonering slik, men jeg trodde meteret skulle falle til 0 også og ikke bli stående på 40% når den var tom?

Noen med erfaringer på dette?

Kan legge til at jeg fikk ladet greit opp til 100% etter dette (først gikk den ned til 0% fra de 40). Bilen fungerte fint i dag og kjørte "normalt" ned til 80% på de 25 km til jobben.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: HHF på mandag 14. mai 2007, klokken 09:45
jeg trodde meteret skulle falle til 0 også og ikke bli stående på 40% når den var tom?
Gratulerer, HHF!

Med det nyeste B116 programmet faller ikke energimeteret til null under kjøring. Det skyldes nok bare litt hastverk i klargjøringen av bilen. Forhåpentligvis har du rettet det selv ved å tømme batteriet helt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: HHF på mandag 14. mai 2007, klokken 09:45
- Think'ens ruter dugger åpenbart mer (her er det vel litt teknikk jeg må lære meg)
Bruk varmetråder i front- og bakrute når nødvendig. En liten gløtt (1 cm) på sidevinduet hjelper veldig. Ventilasjonvelgeren helt til venstre (mot urviseren) og de 4  dysene rettet mot vinduene med vifta på hjelper bedre enn "defrost"-posisjonen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

OK - takker, El Rayo. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre litt rundt i nærheten av hjemmet her for å sjekke hva som skjer i dag. Forhåpentlig er det ok nå.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

HHF

En tilleggsopplysning som jeg av en eller annen grunn glemte i første omgang og som kanskje kan bety noe;

Jeg la merke til at bilen som stod stille fra fredag til søndag ettermiddag ga fra seg noen lyder innimellom. Det var en slags summelyd av "elektrisk karakter" som jeg mener kom fra høyre forside på bilen. Denne gikk på og stod og summet litt nå og da og ofte i lengre perioder. Dette aner jeg ikke hva var og har aldri hørt noe slikt på min P106, så jeg antar at dette kan være noe Think-spesifikt? - Evt lading av 12v batteriet?

Kan dette ha noe med min "tomkjøring" på 40% å gjøre? Det ble ikke ladet noe mellom fredag hvor jeg kjørte på første lading direkte fra Autoplaza der jeg fikk bilen og frem til disse lydene var der og senere tomkjøringen skjedde.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Høres ut som du bør sjekke 12V batteriet. Dersom det mister spenning starter lading av dette automatisk, men det forbruker en del strøm fra transjonsbatteriet.

Et sunt batteri skal ikke miste spenningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#6
Sitat fra: HHF på tirsdag 15. mai 2007, klokken 12:32
Jeg la merke til at bilen som stod stille fra fredag til søndag ettermiddag ga fra seg noen lyder innimellom. Det var en slags summelyd av "elektrisk karakter"
Enig med Elektrolux. Summelyden du hører er vannpumpa. Den starter opp for å kjøle DC/DC-konverteren som lader 12 V batteriet fra traksjonsbatteriet. DC/DC-konverteren er vannkjølt, det er også traksjonsbatteriet, motoren og motorstyringa. DC/DC-konverteren starter når det blir lav spenning på 12 V batteriet mens bilen er parkert.

Sjekk at det ikke står på noen strømforbrukere, f.eks
*radio som er koblet utenom tenninga
*ettermontert Webasto som er koblet utenom tenninga
*noe som er tilkoblet 12 V uttaket under gearvelgeren
*lys
*taklys - bryteren på lyset har tre stillinger: på-av-dør

Jeg har spurt flere på Ford og Aurskog om det er noen måte man kan sjekke 12 V batteriet på selv, men ingen vet noe om det.

12 V batteriet er på 24 Ah, jeg har målt 0,11 A strømtrekk på "El Rayo", som har original Defa-alarm.
Teoretisk skal bilen da kunne stå 218 timer før 12 V batteriet er tomt. Jeg vil anta at den bør kunne stå en uke før DC/DC-konverteren og dermed vannpumpa starter.

Uansett vil jeg anbefale at du kontakter de du kjøpte bilen av straks for å høre hva de mener. Ikke godta når de sier det er normalt, forlang nytt 12V batteri på garanti.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

På P106 merker en at 12V batteriet er dårlig ved at f.eks lyset i bilen blir svakt når en slår av "tenningen", og blr sterkere igjenn når DC-DC konverter starter. En kan f.tenne hovedlyset når bilen ikke ikke "summer" er lyset svakt og blir sterkere når summingen starter er batteriet på hell. Det beste er selvfølgelig å teste med syremåler om det er mulig. (avhenger av batteritype), eller måle spenningen når bilen ikke summer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Takker for svarene!

Jeg har snakket med Autozentrum på Skøyen igjen (der jeg fikk bilen) og der fikk jeg inntrykk av at bilen stadig (et par ganger i timen?) skulle sjekke tilstanden på 12v batteriet og "etterfylle" fra fremdriftsbatteriene. Dette ville skape en slik lyd og var helt normalt, fikk jeg vite. Blir derfor litt usikker når jeg leser disse kommentarene fra Elektrolux og El-Rayo her, hmmmmm...

Jeg har ikke hatt strømtyver så langt jeg kan se og ettermonterte først radio i går kveld som er koblet rett på din-kontakten. Burde vel ikke være noe problem da?

Tror jeg får ta tiden litt til hjelp og observere litt mer før jeg feller noen endelig dom over både 12v og annet her. I går fikk jeg kjørt litt lenger "ned" før jeg måtte parkere og det gikk ihvertfall fint forbi de 40% som den stoppet på sist. Morsomt når man er ute for å "tømme" bilen, så føles det som om man kunne kjørt jorden rundt før det går tomt....  ;D

Takker som sagt for hjelpen så langt !
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lynet

Jeg hadde nesten samme problem på min Think som jeg kjøpte like før påske. DC/DC-omformeren startet et par ganger i timen. Fikk tips på forumet om 12V-batteriet. Sjekket det og fant at spenningen falt meget raskt ned mot 12,3V selv etter lading en hel natt med ekstern lader.

Kjøpte nytt på Biltema varenr. 80-414, og no er DC/DC-omformeren stille  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

#10
Det er fullt mulig å sjekke hvilket kapasiten du faktisk har igjen på batteriet med riktig utstyr.

Jeg kjenner kun til at Elektrolux i Stavanger og jeg i Tønsberg har dette utstyret, men kan ta feil.

Så dersom du vil ha en dokumentert testrapport på batteriet så kan du komme til Tønsberg med det, og jeg skal kjøre en test for deg gratis. Testen tar et døgn, men du kan i mellomtiden låne et batteri av meg.

Da burde du kunne få et nytt batteri på garantien.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

HHF

Takker for tilbud og for engasjementet her. Tror jeg skal la Thinken få "gå seg til" litt før jeg eventuelt tar noen "action". Mitt inntrykk av Ford Skøyen så langt er også så positivt at jeg er så naiv at jeg tror de ville bytte uten noe stort oppstyr dersom det viser seg å være dårlig 12v her :-) 

Skal imidlertid følge med og få dette undersøkt skikkelig dersom det fortsetter å være mye aktivitet når bilen står stillle.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

#12
En enkel måte å monitorere 12 volt batteriet på er å montere et digitalvoltmeter, aller helst i kombinasjon med et amperemeter.
Etter hvert lærer en seg hva som er "riktig spenning" i forskjellige situsajoner og en vil raskt registrere eventuelle "avvik fra normalen".

Jeg kan anbefale dette voltmeteret fra http://www.kompotek.no

221-2845K22  2 wire 12V  panel meter
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Dersom du kommer til under førerstolen, og får koblet fra traksjonsbatteriet. (noe du må gjøre uansett før demontering av 12V batteri) kan du sette på hovedlyset i  bilen og måle tiden det tar før 12V batteriet er nede på 10,5V. Hovedlyset trekker 10A, og dermed går der ut 10Ah pr. time.

Et minstekrav til 12V batteriet etter mine erfaringer er at dette bør kunne levere 8 Ahr restkapasitet ved 25A utlading. Ved 10 A utlading bør det klare minst 1 time uten at spenningen går under 10,5V.

Når du så kobler inn traksjonsbatteriet, vil bilen selv lade dette opp igjen, enten du kjører eller ikke. ;)

IKKE stol på bilverksteder, de har rett og slett ikke peiling. Synd å si det, men de måler kun CCA, og ikke kapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

12v batteriet skal jeg følge med på og takker for tips som kan avklare mer senere.

Tenkte jeg skulle følge opp med videre kommentar på fremdriften på innkjøringen;
Tok en tur i dag for å tømme bilen igjen. Hadde kjørt ca 48 km fra før og hadde ca 50% på energimeteret. Kjørte så litt rundt omkring i blandet terreng og presset ikke bilen noe særlig. Når jeg så kom ned på et sted mellom 25-30% merket jeg så at kraften ble dårligere. Slik fortsatte bilen å gå frem til jeg var nede på drøye 20% og den ble ennå svakere. Satte da kursen hjem og kom greit frem med liten kraft (oppover var det liten vilje). Hadde da kjørt ca 30 km til og totalen er da omkring 78 km.

Bilen ble nå satt til lading igjen og da er den nede i 0 før den begynner å gå opp igjen.

Jeg regner med at dette er en del av innkjøringen av batteriene og at dette vil bli bedre, men jeg må si det er litt vrient å ikke kunne stole på energimeteret.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA