Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortsette som medlem av elbilforeningen?

Startet av hstad, torsdag 17. september 2015, klokken 14:49

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Forum Admin på onsdag 23. november 2016, klokken 15:36
Hva synes du Elbilforeningen skal engasjere seg mer i?

Jeg syntes Elbilforeningen bør engasjere seg mer i tåpelige regler og myter.

- Legge til rette for oppgradering av batteri og en enkel måte å få dette godkjent. Eks. slik veteranbilmiljøet har ressurspersoner som kan godkjenne en bil før en innvilges veteranbilforsikring

- Gå aktivt ut mot myter og vrangforestillinger om elbil i borettslag. Et godt startpunkt ville vært å kaste alle bilene ut av parkeringsanlegget, og så sett på hvilke som er trygge nok til å parkere der. Tipper Elbilene da ville vært de første tilbake

- Stå knallhardt på bomfrihet for Elbil. Koster ingenting, men er nok det viktigste insentivet til å velge elbil framfor f.eks en hybrid
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatJeg syntes Elbilforeningen bør engasjere seg mer i tåpelige regler og myter.
Synes elbilforeningen bør jobbe mot dette ! ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sven erik

Sitat fra: Forum Admin på onsdag 23. november 2016, klokken 15:36
Sitat fra: sven erik på onsdag 23. november 2016, klokken 09:16
foreningen distanserer seg fra medlemene  det skjer ikke så mye så medlemene  føler ikke de er med på noe lenger

Hei Sven Erik

I dag jobber elbilforeningen på mange plan i forhold til internasjonale, nasjonale og lokale myndigheter og politikere. Dette er arbeid som tar mye ressurser, uten at det synes for deg og meg. Så jobber elbilforeningen for at det skal bli enklere å bruke elbil.

Hva synes du Elbilforeningen skal engasjere seg mer i? Synes du kanskje elbilbrukerne har det alt for godt, slik at det nå er på tide å fjerne elbilgodene og harmonisere elbilens skatter, avgifter og andre goder til å bli på linje med vanlige fossilbiler?  Hvis det sistnevnte er tilfelle skjønner jeg jo at elbilforeningen ikke er forenignen for deg...

Lars
Forum admin

jeg har følt med å hvert meget aktiv  men ser jo nå at vi mister mer og mer av våre fordeler  så vorfor ikke komme  nermere foreningens medlemer å vise at en er mange  motorsyklistene får det til  og det er gjort i mnge mange år med elbilen  men nå skal vi miste mer og mer  ferger  betale full parkering i byer som tønsberg vi skal ikke betale noe  elbil foreningen er for oss medlemer ikke for noe helt annet  og heller ikke for hydrogen de får få sin egen  det er og snakk om halv  bommavgift  da vil en drepe elbilen   da skal jeg sette fyr på en reva  utenfor stortinget  for å vise hva som skjer  dette er ikke  sån foreningen skal jobbe de skal få rejeringen  til og  forstå hva som er miljøvennlig å bra for alle 

moderator 2

Problemet er ikke hva Elbilforeningen ønsker. Elbilforeningen jobber hver eneste dag for å opprettholde de økonomiske og organisatoriske fordelen elbilen har. Da tenker jeg på engangsavgifter, mva, årsavgift, parkering, kolektivfelt, fergepriser osv.

Elbilfordelene under press fra de fleste partier, enten det er på stortinget eller lokale partihøvdinger som ikke vil betale for elbilens særbehanding. Senest i dag har SP gått ut og vil ha slutt på alle fordeler for elbilen. Hvordan skal man da gå frem? Bør man kunne ofre enkelte incentiver for å komme bedre ut, enn hvis man er sta som en 2-åring uten vilje til kompromiss?

Er det bedre å arbeide for en forståelse om at elbilene alltid skal ha minst 1/2 pris på bompengestasjoner, enn å kreve fullt fritak en liten stund til, for så å få fullpris i trynet om et år?

Tror du den nye parkeringsnormen hadde fått med krav om minst 6% ladeplasser til elbiler, uten Elbilforeningen?

Tror du elbilene hadde fått tilgang til kollektivfeltene hvis Vegvesenet og Samferdselsdepartementet kunne dure frem uten inputt fra Elbilforeningen?

Hvem skal jobbe for fordeler til energieffektive elbiler hvis elbileierne ikke støtter elbilforeningens arbeid?

I stedet for å melde seg ut er det bare å melde seg til verv i den lokale Elbilforeningen for å jobbe for elbilfordelene!

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TorC

Ser man bort ifra det arbeidet Elbilforeningen gjør (akkurat som alle andre interesseorganisasjoner og politiske partier), hvilke fordeler har man egentlig av medlemskapet?

På nettsidene til foreningen nevnes det faktisk ikke med et eneste ord den viktigste grunnen til å være medlem under "medlemsfordeler"! Det er mye dill om rabatter (som i hovedsak er lik eller dårligere det man får uten medlemskap), men fint lite om noe annet.

For meg fremstår det som at Elbilforeningen forsøker å ri to hester, uten at noen av dem er særlig overbevisende.

Nå som elbil er blitt "allemannseie" så burde jo minskekravet være at foreningen hadde en teknisk rådgiver som kun medlemmer har tilgang til for etablering av private og felles ladepunkter. Det holder ikke med "Henvendelser fra våre medlemmer vil bli prioritert." slik det er idag.

Jeg sliter faktisk med å se hva elbilforeningen gjør. Jeg ser av og til Christina Bu i media, men det er jo stort sett bare som intervjuobjekt.

Hvis Elbilforeningen skal fortsette å være en forening for alle elbilister så må det gjøres noe. Enten må det utvikles i retning av NAF, eller en ren hobby-forening, eller som en omfattende organisasjon som gir alle medlemmer en reel fordel hvert eneste år.

Det er mulig kritikken her går mest på foreningens kommunikasjonsstrategi. For ingenting av det jeg mottar fra foreningen forsvarer de 450,- kronene som er kontingenten.

Og som "allemannseie" så er ikke "tale for elbilsaken" nok for at jeg gidder å bruke 450,- kroner i året. Da bruker jeg heller litt tid på å plage mine lokale stortingsrepresentanter.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lars C. Krogenæs

#36
Elbilforeningen er alltid åpen for innspill til hvordan foreningen bør drives.

Jeg er ansvarlig for elbilforumet, og får betalt for den jobben, men har forøvrig en armlengdes avstand til det Elbilforeningen gjør, slik at det jeg sier her, ikke nødvendigvis gjenspeiler det Elbilforeningen mener. Derfor tillater jeg meg også litt personlig synsing...

Du viser til det å ri 2 hester, det stemmer nok også ganske bra med virkeligheten.

Hest1: Elbilforeningen som lobby organisasjon og samfunnsaktør
Jeg synes Elbilforeningen gjør en fantastisk jobb når det gjelder jobben ovenfor politikere og byråkrater. Det fikk vi senest glede av på årsmøtet til SP. Da jobbet Elbilforeningen dag og natt for å få Senterpartiet til fortsatt å stå på elbilens side etter Olje Borten Moes utspill. Det går vel heller ikke mange dager mellom hver gang jeg leser eller hører Christina Bu i aviser, TV, radio. Lurer egentlig på om hun får tid til noe annet enn å stille opp i media. Så er det å samarbeide/hjelpe offentlige organer, bilimportører, ladeoperatører, og andre med å tilrettelegge for elbilen på en måte som gavner elbilistene.


Hest2: Elbilforeningen som medlemsorganisasjon
Elbilforeningen har Tormod Bergheim som jobber med lading og ladeinfrastruktur. Jeg er litt skeptisk til at han kun skal være tilgjengelig for medlemmer. Hva gjør man hvis et borettslag lurer på noe i forbindelse med etablering av ladeplasser i garasjen? Selvfølgelig bør han svare alle, men også greie å prioritere egne medlemmer. Jobben med ladeinfrastruktur innebærer også at man jobber sammen med DSB, Transnova etc (Hest 1). Elbilforeningen sender ut nyhetsbrev til medlemmer og engasjerer seg på sosiale medier og prøver å være synlig for medlemmene.

Elbilforeningen søkte i januar etter en ny person for å jobbe fulltid med å følge opp medlemmer. Jeg er litt usikker på hvordan det har gått, men jeg vil tro at ny person er på plass i disse dager.

Utover den gleden alle får av elbilfordelene, forstår jeg deg som om du etterlyser svar på spørsmålet "whats in it for me?"
Som en voksen person i Norge i dag, er man "medlem" av en rekke klubber med medlemsfordeler, enten det er COOP, Bleieklubben, Jula, Turistforeningen, Skiforeningen, Trumf, Dressmann, Fjordline, OBOS, Grønnsaksklubben til Kiwi osv.

De fleste har gjennom disse "klubbene" tilbud på forsikring, bensin, hoteller, leiebil osv. Elbiforeningen har også mange tilsvarende tilbud til sine medlemmer, men jeg ser jo at dette isolert sett ikke kan forsvare medlemsavgiften. Likevel har jo elbilforeningen noen medlemstilbud som kan være aktuelle for enkelte:
http://elbil.no/bli-medlem/medlemsfordeler/

Spørsmålet er da hva elbilforeningen kan tilby som gjør at du vil være medlem i forhold til hest 2.
Bør det arrangeres flere medlemsarrangementer, med krav om medlemsskap, og i såfall om hva?

  • En serie møter med aktuelle temaer
  • Sparke dekk treff
  • Drive in kino
  • Rebusløp
  • Egen elbil og utstyrs utstilling
  • Andre arrangementer?

Bør det kreves aktivt medlemsskap for å bruke ladebrikken?

Bør det kreves aktivt medlemsskap for å skrive her på forumet?

Hvilke andre tilbud ønsker du?

Når man sammenlikner Elbilforeningen med sine 40.000 medlemmer og NAF med sine 500.000 medlemmer sier det seg selv at NAF har flere muskler til å forhandle avtaler, samt flere ansatte til å betjene medlemmene og ha egne jurister. NAF driver i tillegg en hel-kommersiell bedrift i forhold til verksteder, biltester, campingplasser etc. Elbilforeningen kunne jo ha drevet en egen medlemsbutikk med ladestasjoner etc. men jeg tror det er viktigere å sørge for at det etableres private selvstendige aktører som konkurrerer med hverandre, enn at markedet knebles av en forening som jobber for et monopol og eksklusive avtaler med enkeltaktører. 

Kom gjerne med innspill til generelle og konkrete tips, så skal jeg ta det videre :-)

Lars

Forum admin
-Men skriver dette innlegget først og fremst som privatperson.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TorC

Misforstå meg rett, men jeg nevnte i innlegget at
Sitat fra: TorC på tirsdag 28. mars 2017, klokken 18:35
Det er mulig kritikken her går mest på foreningens kommunikasjonsstrategi. For ingenting av det jeg mottar fra foreningen forsvarer de 450,- kronene som er kontingenten.

For det at Christina Bu løper beina av seg er ikke mitt inntrykk gjennom pressen. Mitt inntrykk er at det innimellom er oppslag hvor mun blir brukt som kilde eller intervjuobjekt.
Det er mulig at Elbilforeningen burde bli flinkere til å kommunisere til egne medlemmer hva de faktisk gjør.

Det trenger ikke være noen direkte personlig fordel for meg for at jeg skal være medlem av en organisasjon, men da vil jeg gjerne se at de gjør noe.

I så måte så synes ikke Elbilforeningen har vært flinke nok.

Eksempelvis synes jeg ikke hjemmesiden er noe å skrive hjem om. Og jeg kunne godt tenkt meg en "Elbilforeningen i media" eller "Dette arbeider vi med nå" der sistnevnte kunne vært en nærmest en ukentlig "blogg". Og tilsvarende i nyhetsbrevene.

Det er helt greit at medlemsfordelene ikke er så gode og kun til nytte for noen ganske få, men da bør det faktisk ikke ta så stor "plass". For det fremstår nå som at medlemsfordelene er ganske sentralt. Og jeg tviler faktisk på om noen i det hele tatt er medlem for å få medlemsfordelene. Spesielt siden enkelte av fordelene faktisk ikke er korrekte. "Nøkkelservicen" er ikke en nøkkelservice. Som jeg har nevnt i et annen tråd dengang da den ble sendt ut så synes jeg det er ganske amatørmessig at det ikke ble laget som nøkkelservice (med påskrift om at det er nøkkelservice og at mottaker betaler porto, eller kontaktinformasjon til Elbilforeningen). Og jo mer jeg ser på medlemsfordelene dess mer tullete blir dem, minst halvparten burde vært fjernet/sagt opp.  Det mest absurde er vel "Solcelletilbud", som kun er "fordelen" av at man kan få en pris fra Solel.

Av rene medlemsfordeler savner jeg (fortsatt) at ladebrikken automatisk blir registrert hos GK og Fortum (og evt. kommende betaling i Oslo, og evt. Clever osv). Og at man automatisk blir registrert som kunde uten å måtte aktivere brikken noen andre steder enn hos Elbilforeningen.

Jeg savner også mer "push" fra Elbilforeningen sentralt til å få lokale foreninger til å fungere. 

Som medlem kunne jeg personlig tenkt meg invitasjoner til "førpremierer" på nye elbiler. Det er jo tross alt ikke såååå ofte det kommer nye biler, så i forbindelse med nye biler ville det neppe tatt stor plass i nyhetsbrevet med invitasjon til min lokale forhandler. Og dette er jo noe jeg vil anta importørene som er medlemmer i foreningen selv ville like godt.

Selv om jeg selv ikke er i markedet for fabrikkny bil, så ville en "ekte" fordel være om jeg som medlem kjøper fabrikkny bil fikk et visst antall kroner i kreditt på GK eller Fortum. Jeg antar importøren betaler per antall nye medlemmer de gir bort "første året gratis"-medlemsskap, så kostnaden med en slik fordel neppe være så veldig stor siden de da må kjøpe færre medlemskap, og samtidig få kvantumsrabatt fra GK/Fortum.  Og for å være helt ærlig synes dette er en glimrende idé. Fra tanken om at "jeg får uansett et nytt gratis medlemskap hvis jeg kjøper ny bil så hvorfor skal jeg fornye medlemskapet" så blir tanken "Jeg får jo x-antall kroner i lade-kreditt ved kjøp av ny bil, så det forsvarer jo mye av kontingenten". Så selv om man ikke kjøper ny bil, så er det lettere å forsvare kontingenten i eget hode.

Jeg savner også konkrete tilbud på ladeutstyr. Jeg synes nesten er litt rart at elbilforeningen ikke har inngått avtale med noen av de større ladeutstyrsleverandørene om rabatter, selv om jeg helt klart ser argumentet om knebling ved eksklusive avtaler.

Rabatt på selve innkjøp av bilen kunne også vært fint for de av oss som ikke er så flinke til å forhandle. En fastsatt rabatt på veiledende pris for hvert enkelt merke ville gjort at de som er flinke til å forhandle fortsatt ville kanskje oppnå bedre avslag enn oss andre, men selv noen ganske få prosent avslag ville gjort underverker for oss som ikke er gode forhandlere.




2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Toalmar

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:31
Bør det kreves aktivt medlemsskap for å bruke ladebrikken?
Gjør de ikke allerede det da?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Elmo

Sitat fra: Toalmar på onsdag 29. mars 2017, klokken 19:34
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:31
Bør det kreves aktivt medlemsskap for å bruke ladebrikken?
Gjør de ikke allerede det da?

For å registerer - ja.
Det står vel også at man må være medlem for at den skal fungere, men regner med at det er vanskelig for dem å få til å "deaktivere" den hos lade-tilbyderene ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Toalmar

De må vel ikke deaktivere den hos lade-tilbyderen, men bare deaktivere den. Da vil den vel slutte å virke


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Elmo

Sitat fra: Toalmar på onsdag 29. mars 2017, klokken 23:52
De må vel ikke deaktivere den hos lade-tilbyderen, men bare deaktivere den. Da vil den vel slutte å virke

Såvidt meg bekjent kan du ikke deaktivere en RFID brikke.  Den reflekterer bare en unik ID som mottakersystemet gjør med hva det vil (såvidt jeg vet).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Toalmar

Jeg gjorde en henvendelse til de for en tid tilbake og svaret jeg fikk var at den ikke kunne brukes uten gyldig medlemskap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Det tror jeg ikke stemmer. Når den først er aktivert mens man er medlem, tror jeg ikke den slutter å virke selv om medlemskapet utløper. Det skal jeg sjekke neste gang jeg lader.

Toalmar

Vi får tro du har rett og ikke de.  Det er grunnen til at jeg ikke bruker deres brikke,men har egen både fra Grønn Kontakt og Fortum


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA