Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

LeafSwe

Är detta normalt på 7 månader? Varm sommar
Stiger det till hösten något?

3P+
3SR+

tomrh

9% fall i SOH er ekstremt. Opplevde fall på 5% i fjor sommer, fra 86 til 81. Steg til 82.

Kjører du Leafen nær tom for strøm av og til om sommeren? Og topper til 100% etterpå? Da vil BMS kalibreres til faktisk kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

LeafSwe

Sitat fra: tomrh på onsdag 01. august 2018, klokken 21:56
9% fall i SOH er ekstremt. Opplevde fall på 5% i fjor sommer, fra 86 til 81. Steg til 82.

Kjører du Leafen nær tom for strøm av og til om sommeren? Og topper til 100% etterpå? Da vil BMS kalibreres til faktisk kapasitet.

Oftast 80% men 100% innan avfärd rätt ofta, ibland lbw men inte ofta vlbw, men batteriet ofta varit 25-40 grader, nästan ingen dc 50 laddning i sommar.
3P+
3SR+

tomrh

Fra http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=23606&start=60#p496897

Sitat
I found that my 2016 had drifted as low as 92% SOH when I was only driving it 5 - 8 miles per day to the train station and just by taking a couple of long drives (80 miles round trip on a single charge) then recharging fully, my SOH has climbed back up to 95%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

I dag var Gids på 189 og kwh 15,2 med 3 tapte barer.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

#695
Sitat fra: leafnor på søndag 29. juli 2018, klokken 22:00
Spenning: 392,25V
GIDS: 218
SOC: 93,9%
SOH:79
Hx 61,29
Ahr 51,95
QC 134   4492 L1/L2
140.052 km
Bilen brukt lite i det siste. I den her varme sommeren prøvd å holdt batteri fra å være 100% oppladet.
Er nok så at jeg vil komme til å se SOH=78 innen kort tid, i alle fall før vinteren.
Svarte altså, SOH 78 nå.
Spenning: 391,39V
GIDS: 217
SOC: 94,4%
SOH:78
Hx 60,72
Ahr 51,72
QC 134   4494 L1/L2
140.144 km

Bare 9 mil og to ladinger siden sist. Med dalende SOH, øker max SOC, så batteriet har ikke mistet 1%. Det er algoritmen i bilen som har "mistet" litt av sporet den var på, eller kanskje kommet mer på sporet av hva batteriet faktisk er.
Bør kjøre den litt hard og kanskje hurtiglade litt nå før det blir høst så jeg får klypt den fast på denne SOH, og med det berge vinteren over med bare en bar borte. Psykisk føles det en del bedre. :D
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jabe1807

Er det noen som kan komme med en god forklaring på hva alle disse betegnelsene på avlesningene betyr?
Hvilken funksjon har Leafspy?
Hvorfor bør man vite alt dette?
Jeg kjører min Leaf daglig og lader hver kveld og dette fungerer fint. Trenger jeg Leafspy?


tomrh

Sitat fra: jabe1807 på torsdag 09. august 2018, klokken 08:41
Hvorfor bør man vite alt dette?
De tre viktigste grunnene etter min mening:

1. Batteriet i Leaf taper seg med alderen. Med Leafspy kan man følge med på hvor mye kapasitet det faktisk har. Spesielt kjekt ved kjøp av brukt Leaf.

2. Hvis man har 0% gjenværende strøm på displayet og det estimeres ---gjenværende km, så kan man fortsatt kjøre et godt stykke. Men hvor langt vites ikke, det blir bingo når den stopper og man gripes av rekkeviddeangst. Med Leafspy kan man vite nøyaktig hvor mye som er igjen. På denne måten får man også større praktisk rekkevidde i hverdagen.

3. Leafspy tilbyr en uforanderlig måleenhet: GID = 75Wh. Hvis man bruker f.eks. 70 GIDs på å kjøre en strekning nå sommer 2018, så bruker man også 70 GIDs sommer 2022. Prosenter i display og batteristreker vil ha endret seg pga tap i batteriet, for de er relative til batterikapasiteten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Sitat fra: jabe1807 på torsdag 09. august 2018, klokken 08:41
Er det noen som kan komme med en god forklaring på hva alle disse betegnelsene på avlesningene betyr?
SOH er hvor mange % av nybilkapasiteten batteriet har som 100%. Denne verdien går ned 1-3% i året avhengig av bruk/varme/fullading.
SOC er reel % og des eldre bilen er des lengre unna 100% ser det ut til at den lader
GIDS er en fast energimengde. 1GIDS = 77,5Wh. En ny 24kWh har 281GIDS når den er fullada og bilen får LBW på 50, VLBW på 25 og skilpadde på 5. Har du distanser i GIDS eller %GIDS vil de alltid være korrekt ut bilens levertid, mens visdom om at bilen klare A til B på 70% vil stemme mindre og mindre siden 70% på en 85%SOH-bil er 15% lavere enn en 100%SOH bil.

Sitat fra: jabe1807 på torsdag 09. august 2018, klokken 08:41
Hvilken funksjon har Leafspy?
Hvorfor bør man vite alt dette?
Fungerer på samme måte som kilometerteller på bensinbiler. Når bilen passerer 150'km er det ikke så mye igjen.
En Elbil derimot kan ha gått 150'km uten å vise tegn på noe problemer, mens en bil som kun har kjørt 20'km kan ha et så misbrukt batteri at den er flere år nærmere huggern enn andre i samme årsmodell. Merkelig nok henger folk seg opp i km så jeg fikk min 2012 på ca. 4 år som hadde gått 70'km og 94%SOH ganske billig.
Jeg er datanerd så jeg forstår meg på tall så jeg syns det er kjekt å vite. Andre er greasemonkies og kan skru på bilen og skifte bremser og jeg tror jeg stiller "hvorfor bør jeg kunne alt det" til slike. Vi er forskjellige.

Sitat fra: jabe1807 på torsdag 09. august 2018, klokken 08:41
Jeg kjører min Leaf daglig og lader hver kveld og dette fungerer fint. Trenger jeg Leafspy?
Jeg bruker LeafSpy til hverdags for å lagre statistikk, men sånn praktisk så hjelper det på langturer.
Du vet når alle lysene på bilen blinker, batteriet og km sier --- og du egentlig ikke vet noenting lengre fra bilen selv så er det greit å vite at du kan kjøre 2 mil til. På langtur lader jeg mellom VLBW (navi avbryter deg for å få deg til å søke etter ladeplass) og 1kWh (dobbelt så langt som til skilpadda så jeg har litt marginer).

På den nye leafen så kan du bruke LeafSpy til å få nøyaktig batteritemperaturer og de bestemmer hvilken ladehastighet du kan få. Dvs. for å minimere hvor lenge jeg lader kan jeg lade en gang før 30 grader. Er jeg over 40 kan jeg la den lade opp til 90% siden neste lading uansett er tregere enn hastigheten på de 10 siste % og på siste etappe kan jeg kjøre bilen til -7% når både km og % viser --- og har gjort det ganske lenge.  Færre ladestopp.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: LeafSwe på onsdag 01. august 2018, klokken 21:43
Är detta normalt på 7 månader? Varm sommar
Stiger det till hösten något?
Dersom bilen har stått 3 måneder i særskildt solsteik fullt opplada, så tipper jeg det er naturlig at SOH går fra 91% til 82%.
Det som er kritisk er tidsintervallet fra man fullader bilen, til man tar den i bruk, når batteriet er varmt. Nå har det vært 3 måneder ekstrem sommer, og kan det tenkes at bilen har fått like lang tid med full lading i høy temp i sommer, som man har alle de 6 foregående sommerene til sammen? Da disse bilene var nye, var det vanlig å begrense ladinga til 80%. Mange er nøye med å holde bilen sval, andre er ikke. Hvis man må lade i solvarmen, så kan trikset være å la AC stå på uten resirkulering av luft. Lufta skal gå ut av kupeen og ned i batteriet. Hvis man drar på langtur på varme sommerdager med mange hurigladinger, så trur jeg batteriet kan bli så varmt at det taper seg en del. Da er trikset å la batteriet kjøle seg ned over natta, og helst enda lengre, før man lader det opp igjen.

Det som jeg synes er spesiellt, er at SOH var så høyt som 91% før ferien. Den kan gå litt opp og ned.


lifern

SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

SVART EUROLEAF 2013

LeafSwe

Sitat fra: tomrh på onsdag 01. august 2018, klokken 21:56
9% fall i SOH er ekstremt. Opplevde fall på 5% i fjor sommer, fra 86 til 81. Steg til 82.

Kjører du Leafen nær tom for strøm av og til om sommeren? Og topper til 100% etterpå? Da vil BMS kalibreres til faktisk kapasitet.

SOH var nere på 81% i början av augusti, nu en månad senare 84%! Och stiger fortfarande nu när batteriet är kallare.
När batteriet är runt 20-24 grader så stiger SOH mest, man ser det på Hx när man kör. SOH stiger efter nästa omstart av bilen.
Samma körsätt som hela sommaren, mest laddat till 80% men 100% några gånger per vecka.
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA