Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Simens på torsdag 15. februar 2018, klokken 18:57


AHr: 67.36
SOH: 103.00
Hx: 109.32
Odo: 94059
QCs: 151
L1/L2: 2657

Tall fra min 2015 2. Gen Nordic.

Litt overrasket over at SOH og Hx er over 100% på 94.000km, men det er vel kanskje pga lave temperaturer i det siste og at jeg har ladet til 100% mye i det siste. Blir interessant å se hvilke verdier jeg får i sommer.
Når den er ferdig ladet, hvor mange GIDS og hvilken SOC rapporterer LeafSpy da?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

larsap

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2013 modell, normalt tap? Er den verdt 110 000,-?

Simens

Sitat fra: leafnor på torsdag 15. februar 2018, klokken 19:51
Sitat fra: Simens på torsdag 15. februar 2018, klokken 18:57


AHr: 67.36
SOH: 103.00
Hx: 109.32
Odo: 94059
QCs: 151
L1/L2: 2657

Tall fra min 2015 2. Gen Nordic.

Litt overrasket over at SOH og Hx er over 100% på 94.000km, men det er vel kanskje pga lave temperaturer i det siste og at jeg har ladet til 100% mye i det siste. Blir interessant å se hvilke verdier jeg får i sommer.
Når den er ferdig ladet, hvor mange GIDS og hvilken SOC rapporterer LeafSpy da?

Må jeg ha Leaf Spy Pro for å sjekke GIDS?

Noen som vet hvilken versjon av Leaf Spy jeg må ha for å kunne skru av lyden som kommer når man kjører under en viss km/t?

lifern

For å skru av lyden kan du trykke på knappen foran venstre kne.
Bilde av en bil med alarm på.
Samme som ryggelyd.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

@Simens, nei du må ikke ha Pro for å lese Gids. Finnes vell tre nivå, gratis LeafSpy Light (Ikke Gids)., LeafSpy (M/Gids), og LeafSPy Pro (GIDS + diag og feilkoder mm).
Så "ren" LeafSpy gir deg GIDS.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ja, jeg har standard, ikke pro, og har GIDs, kW-graf som viser effekt under lading, volt-histogram over alle cellene i batteriet, 4 batteritemperatursensorer + endel annet som sjeldent brukes. Mer enn nok egentlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Simens

Sitat fra: lifern på fredag 16. februar 2018, klokken 15:55
For å skru av lyden kan du trykke på knappen foran venstre kne.
Bilde av en bil med alarm på.
Samme som ryggelyd.

Det er jeg klar over. Men den går på igjen etter omstart. I Leaf Spy kan du gjøre dette permanent, men jeg er usikker på hvilken versjon det er tilgjengelig i.

leafnor

Må være i pro versjonen, for ikke sett noe slikt i LeafSpy som jeg har.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Sitat fra: larsap på fredag 16. februar 2018, klokken 14:15
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2013 modell, normalt tap? Er den verdt 110 000,-?
Vin-nummer som begynner på J, vil jeg ikke kalle 2013. J betyr at bilen er produsert i Japan, og det er kun 2011- og 2012-modeller fra Japan som du finner med europeisk eller amerikansk typegodkjenning.
Antakelig er det en tidlig 2012-modell. Jeg har en som er produsert våren 2012, og vin-nummeret slutter på ca 019000.
For biler som selges i Europa er det mye forvirring om hva en årsmodell er, og folk bruker hvilket som helst årstall som dem oppgir som årsmodell. Enkelte bruker året bilen var første gangs registert.  På USA-leafer derimot kan du lese årsmodellen ut fra 10. tegn.
Bilen er førstegang registert i Norge 10.04.2013.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=JN1FAAZE0U0016512
2013-modellen blei prodsatt i England våren 2013, og i USA på slutten av 2012.

larsap

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:38
Sitat fra: larsap på fredag 16. februar 2018, klokken 14:15
2013 modell, normalt tap? Er den verdt 110 000,-?
Vin-nummer som begynner på J, vil jeg ikke kalle 2013. J betyr at bilen er produsert i Japan, og det er kun 2011- og 2012-modeller fra Japan som du finner med europeisk eller amerikansk typegodkjenning.
Antakelig er det en tidlig 2012-modell. Jeg har en som er produsert våren 2012, og vin-nummeret slutter på ca 019000.
For biler som selges i Europa er det mye forvirring om hva en årsmodell er, og folk bruker hvilket som helst årstall som dem oppgir som årsmodell. Enkelte bruker året bilen var første gangs registert.  På USA-leafer derimot kan du lese årsmodellen ut fra 10. tegn.
Bilen er førstegang registert i Norge 10.04.2013.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=JN1FAAZE0U0016512
2013-modellen blei prodsatt i England våren 2013, og i USA på slutten av 2012.
Tusen hjertelig takk for info, kjempenyttig! Da leter jeg litt videre :)

kaiat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:38
Antakelig er det en tidlig 2012-modell. Jeg har en som er produsert våren 2012, og vin-nummeret slutter på ca 019000.

JN1FAAZE0U0016512 er produsert i desember 2012 ifølge Partsouq: https://partsouq.com/en/search/all?q=JN1FAAZE0U0016512

leafnor

Sitat fra: kaiat på lørdag 17. februar 2018, klokken 12:01
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:38
Antakelig er det en tidlig 2012-modell. Jeg har en som er produsert våren 2012, og vin-nummeret slutter på ca 019000.

JN1FAAZE0U0016512 er produsert i desember 2012 ifølge Partsouq: https://partsouq.com/en/search/all?q=JN1FAAZE0U0016512
Jeg har en 2012 registrert august 2012, og produsert våren -12, slutter på 10xxxx.
Data på batteri synes å være OK ut fra norsk bil (ikke import, dvs ikke "kokt" i varmere strøk) og kjørelengde.
Som Leaf mener jeg den er OK, og prisen er i øvre leie, men ikke ublu ut fra markedet.
Så nettopp på TV om pruting på bruktbilkjøp, så er det OK dekk med (Sommer&vinter) og en får den for 105.000, så mener jeg det er greit. Ellers vil man holde på å lete og lete til en blir lei, og bar kjøper en overpriset bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

#642
Sitat fra: leafnor på fredag 16. februar 2018, klokken 22:07
Må være i pro versjonen, for ikke sett noe slikt i LeafSpy som jeg har.
Ja, jeg har pro versjon og der var det.
Kan slå av alle mulige lyder.
VSP Settings
SVART EUROLEAF 2013

sylwester

#643
Da begynner det å nærme seg to år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell.

2016-05-28
SOC: 92%
SOH: 94%
Hx: 93,5%
AHr: 62,12
ODO: 69552
QC: 29
L2: 3997
Min/max diff: 21mV

2017-03-10

SOC: 24%
SOH: 93%
Hx:  91,01%
AHr: 61,38
ODO: 74513 (kjørt 4961km)
QC: 38
L2: 4234
Min/max diff: 23mV

Idag kunne jeg lese ut:
2018-03-05
SOC: 79,80%
SOH: 89,49%
Hx:  84,94%
AHr: 58,71
ODO: 81970 (kjørt 7457km)
QC: 58
L2: 4565
Min/max diff: 23mV


Jeg tenkte opprinnelig at %SOC var av den tilgjengelige energien. Dvs. at  79,8% er færre kWh enn det 79,8% var 2 år siden, men jeg får det ikke til å stemme. Dvs. hvis en ny bil sin 80% hadde vært 224 GIDs så skulle jeg hatt 0,8949*0,798*281=200, men LeafSpy viser 221. Kan det være at 1 GID bare er 1/281 av nettokapasiteten og at dette også er moving target?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Gids er ikke moving, det er maks gids som er moving.
Skal du regne på det så må Ahr og spenning også inn i regnestykket.
GIDS = Spenning x SOC x SOH x Ahr / 0,0775.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA