Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Håkon77

Da har jeg ikke brukt bilen da jeg nesten må lade den fullt opp. Alternativt lade til 80, stoppe på veien og hurtiglade opp 20%. Ev kjøre superpent og komme fram med 5%. Men det er jo ikke bra å tyne for langt ned heller. Jeg lader vanligvis opp til 100% før avreise (den står da kanskje 1time fulladet før bruk) kjører batterikapasitet ned på 15-20% før den plugges i på nytt og lades opp igjen. Dette gjør jeg 5-10 dager i mnd. Resten av dagene lades den til 80%.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

sylwester

#676
Men å lade 100% ved behov å 80% når en ikke trenger det er lurt. Lader du 1/3 100% og 2/3% 80% og dette er jevnt og 100%-lading gir 700 sykluser og 80% 2800 så vil man ha over dobbelt så mange km enn ved utelukkende 100%-lading. Dette tar utgangspunkt i at man ikke utsetter batteriet for andre elementer som gir redusert kapasitet som f.eks. høy temperatur, men å redusere situasjonene som påvirker kortere levetid er uansett lurt så lenge det ikke går ut over bruken. F.eks. ville jeg ikke hurtigladet på veien for å unngå fullading. Ville sett på den kapasitetsreduksjonen som en akseptabel pris på å slippe det.

Men hvis du er avhengig av 90% av kapasiteten 5-10 dager i md nå så er du vel avhengig av mer enn 100% i vintermånedene?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Håkon77

#677
Kjørte diesel i vintermånedene. Gjorde ett par turer på dager med plussgrader som selvfølgelig sank til minus ti innen hjemturen. Det var ren tortur å fryse hele turen hjem. Forbruket dro opp fra 1,3 til 1,9 når vinteren kom og det med ekstremt lite bruk av varme. Håper på å få kjøpt meg Leaf eller Kona med 64kw batteri. Edit: Ladet idag til 80% kjørte normalt og hurtigladet 5min. 26% ved ankomst. Funker bra det og vil gjøre.det.fremfor å lade til 100%.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Myrvang

2015 Tekna
38.047 km
AHr: 60,13
SOH: 91,38%
Hx: 89,92%
157 QC
1271 L1/L2
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

leafnor

Sitat fra: leafnor på onsdag 09. mai 2018, klokken 22:32
Sitat fra: leafnor på lørdag 05. mai 2018, klokken 15:47
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. april 2018, klokken 20:43
Nå begynner det å bli varmere i være her også, så tok ut LeafSpy verdirer i dag.

Spenning: 392V
GIDS: 218
SOC: 90,1%
SOH:83
Hx 67,64
Ahr 54,51
QC 133   4299 L1/L2
134.665 km

Ser den sjelden lader over 220 GIDS på maks. Og SOC er gjerne av og til under 90% når ferdigladet.
Erfaring er den at når det blir varmere ut over våren, synker SOH men den lader til høyere SOC etter hvert.
Ut fra observasjoner tror jeg SOH sånn rundt midtsommer er 83 x 90/94 = 79.
I dag SOH 81, og Hx som virker å følge kvadratroten av SOH er 66,06.
Kommer Hx under 65,5 vil jeg nok se SOH på 80 ganske snart.
Batteriet holder mellom 13-16 grader.
Jo da, SOH på 80 kom i går. Det er ikke lenge til SOH på 79 dukker opp heller tror jeg.
Jepp, riktig forventing, SOH 79% lest idag.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Spenning: 392,25V
GIDS: 218
SOC: 93,9%
SOH:79
Hx 61,29
Ahr 51,95
QC 134   4492 L1/L2
140.052 km

Bilen brukt lite i det siste. I den her varme sommeren prøvd å holdt batteri fra å være 100% oppladet.
Er nok så at jeg vil komme til å se SOH=78 innen kort tid, i alle fall før vinteren.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Har vært på 78 et par uker nå, regner med en ny bar vil forsvinne snart...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

henrikv

2015 Leaf Nordic - 30836 km
SOC : 70,9%
Ahr : 59.08
SOH : 90.34%
Spenning : 379.45
Hz : 88%
37 QC og 738 L1/L2

Burde Ahr vært noe høyere? Eller er dette ganske safe tall og langt unna å miste en bar? 90% SOH bør vel holde en stund før den nærmer seg 85%

leafnor

@henrikv, Ahr Ok i forhold til SOH, og det er nok to år til du kommer ned på 85 i SOH.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

henrikv

Takk for svar @leafnor. Du verden så bra det er å ha Leafspy i hende når man ser på brukt Leaf.

Kjøpte forresten denne hvis det er noen som lurer på en billig versjon som funker til iOS : http://s.aliexpress.com/RVzQvEvu


tomrh

Leste et interessant innlegg om trillingbatterier. EvBatMon (=trillingenes leafspy) oppgir en kapasitetsverdi fra BMS ut fra hva BMS selv tror den er, men ved å kjøre tomt så «lærer» BMS hva reell kapasitet er, noe som også illustreres med et diagram.

På samme måte vil vel Leafspy bare rapportere Ah som BMS tror batteriet har, og dermed også SOH?

Siden SOH faller som en stein gjennom sommeren (og da spesielt i ferien) men er uendret på vinteren og til og med stiger litt utover senhøsten, kan det rett og slett skyldes at man kjører batteriet oftere nær tomt om vinteren slik at BMS lærer kapasiteten bedre?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Kan være det er noe i det. Samtidig, på lange turer der jeg har kjørt mange hurtigladinger og "low SOC" strategi, dvs lader mellom 15-60% og brukt bare 45% av batteriet, øker også SOH.
Etter en uke hjemm med 100% ladinger igjen så synker SOH.
Batteriet er nok det samme selv om SOH svinger. Batteriet blir ikke bedre av lange turer med mange hurtigladinger, heller tvert om.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

SVART EUROLEAF 2013

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

lifern

SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA