Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061


Stefaan

Her er data fra min Leaf 30kWh. Hører gjerne kommentarer fra dere som kan mer om dette...

jsa061

Sitat fra: Stefaan på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:07
Her er data fra min Leaf 30kWh. Hører gjerne kommentarer fra dere som kan mer om dette...

Blir vel ikke så mye bedre enn dette :)

Myrvang

Ikke så ille her heller. Men den var på under 90% i sommer, så stoler ikke helt på tallene...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

N-L

Lader du som regel til 100%?

Sitat fra: Myrvang på søndag 14. januar 2018, klokken 00:59
Ikke så ille her heller. Men den var på under 90% i sommer, så stoler ikke helt på tallene...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

Myrvang

Sitat fra: N-L på mandag 15. januar 2018, klokken 07:58
Lader du som regel til 100%?

Ladet til 80% de første mnd, men etter å ha lest litt her fant jeg ut at det bare var tull. Det siste året har jeg ladet til 100%. Lader alltid når jeg parkerer, selv om jeg bare skal inn og spise middag og får 30 min.

Lad når du kan, kjør når du må har funket fint for meg.

Men selv om tallene er gode nå har de som sagt vært langt lavere, i fjor sommer var det nede på 89% tror jeg, men ved å hurtiglade en del økte det. Og nå som det er kaldt har den økt igjen, og har vært på 99-100% i vinter, så stoler ikke helt på tallene. Men det viser vel at batteriet er i forholdsvis god form.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

adam.berg.1337

En ting er bedring eller større endringer i SoH.

Men har noen opplevd økning i Hx nivået?

Har forstått det slik at det går på motstandsnivå og dermed evnen til å regenerere men egentlig ikke sikker på hva det representerer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Hx har vist seg for mange bile å være SOH2. Eller tar du kvadratroten av hX/100 får du gjerne SOH. Så spekulasjoner om regenerering kan være feil. På min går Hx opp og ned i takt med SOH.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Har nå kjørt 176000 km.
11 barer.
Soh 81
Hx 76

Soh var oppe i 83 etter et par hurtigladinger.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

#625
Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 16. januar 2018, klokken 19:13
Men har noen opplevd økning i Hx nivået?
I august var Hx nede i 66,13 og SOH = 81. Nå er den 67,06 og SOH=82. Kjørt 141.000.
Den kvadratrot-sammenhengen som @leafnor påpeker passer godt for vår bil.

Dessverre går SOH ned ca 4-5% hver sommer og stiger i snitt 1% gjennom vinteren, blir ca 3,5% kapasitetstap i året. Vinter-rekkevidden er heeelt på grensen på pendleruta, kommer som regel hjem under VLBW hver dag, så innen neste vinter blir det nok ny elbil mens kona får overta denne på sin kortere jobbpendlerute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Olee

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:05
Sitat fra: N-L på mandag 15. januar 2018, klokken 07:58
Lader du som regel til 100%?

Ladet til 80% de første mnd, men etter å ha lest litt her fant jeg ut at det bare var tull.
Det er vel ganske greit dokumentert at å lade et lithiumbatteri nesten fullt, er verre enn å lade det til 80%. Som du sier selv, tallene som bilen rapporterer er kanskje ikke helt til å stole på...

Myrvang

Sitat fra: Olee på onsdag 17. januar 2018, klokken 20:21
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:05
Sitat fra: N-L på mandag 15. januar 2018, klokken 07:58
Lader du som regel til 100%?

Ladet til 80% de første mnd, men etter å ha lest litt her fant jeg ut at det bare var tull.
Det er vel ganske greit dokumentert at å lade et lithiumbatteri nesten fullt, er verre enn å lade det til 80%. Som du sier selv, tallene som bilen rapporterer er kanskje ikke helt til å stole på...

For meg har bilen såpass kort rekkevidde at bruken begrenses til korte turer. Men skal jeg ut igjen etter jobb vil jeg heller ha strøm igjen enn å lade for lite og la bilen stå. 3-5% tap pr år tåler jeg, selger sikkert bilen før tapet er på 15% uansett, og det utgjør 15-20 km i praksis. Bilen brukes for det meste på korte turer i nærområdet.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Simens

#628


AHr: 67.36
SOH: 103.00
Hx: 109.32
Odo: 94059
QCs: 151
L1/L2: 2657

Tall fra min 2015 2. Gen Nordic.

Litt overrasket over at SOH og Hx er over 100% på 94.000km, men det er vel kanskje pga lave temperaturer i det siste og at jeg har ladet til 100% mye i det siste. Blir interessant å se hvilke verdier jeg får i sommer.


lifern

Leaf spy er ikke helt til å stole på er min erfaring.

Jeg hadde over 150 hurtigladinger og etter litt kluss med 12v batteri så er antall ladinger nede i 108 i følge leaf spy.
Det har skjedd før og at antall ladinger har plutselig blitt mindre en mine noteringer.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA