Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Einar_S

Tidlig i sommer var jeg på SOH=95%. Nå er den 100%.
2015 modell, 22 914Km 38QC, 1140 L1/L2s.
Jeg synes 95% var lite på så lav kjørelengde, men er forbauset over at den har kommet helt opp i 100%. Hvordan kan det forklares?
Det har vært litt mer kjøring på lav gjenværende kapasitet i det siste, men ikke under 15% gjenværende. Også noe mer QC til 70-80%. Jeg kobler alltid fra på 80% da resten knapt er hurtiglading.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

#601
Alle disse verdiene er kalkulasjoner.
Etter å lest dette vil en enten forstå eller akseptere at slik som SOH vil svinge:
http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/technical-articles/A-Closer-Look-at-State-Of-Charge-and-State-Health-Estimation-Techniques-....pdf

Tolker det som at slik SOH beregnes er det som å holde rede på hvor stor drivstofftanken i en bil med forbrenningsmotor er ut fra, temperatur i tanken, forbruk under kjøring (Hvor fort det tappes), tiden det tar å fylle tanken alt etter måte, fra jerrykanne (10A kladd) til bensinstasjonens pistol (Hurtiglading). Om en fyller halve tanker fra 50-100%, eller 0-50% etc etc og vekten på bilen men en fyller og tapper. Temmelig komplisert og garantert ingen eksakt måling.

For din del kan vi kanskje konkludere at du har et OK batteri, et sted mellom 95 og 100 i SOH. ::)

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

LeafSwe

Mina erfarenheter är att en Leaf med 67AHr KAN ha mindre batterikapacitet än en Leaf med 60AHr
3P+
3SR+

KjellRH

Minus 30 grader på Finnmarksvidda i dag. Har leafspy pro. Hva er interessant å se etter i kulda?

leafnor

Sitat fra: KjellRH på torsdag 30. november 2017, klokken 13:48
Minus 30 grader på Finnmarksvidda i dag. Har leafspy pro. Hva er interessant å se etter i kulda?
Data fra en kjøretur, der det er distanse kjørt, GIDS i batteri før og etter, tiden turen tok (For å regne gjennomsnittlig effekt ut av batteri), temperaturen i batteri før og etter kjøreturen.
Om du ikke skal kjøre i den kulda, hva er batteritemperaturen. Og øker eventuelt batteritemperaturen av lading på 10/16A?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Myrvang

Sitat fra: KjellRH på torsdag 30. november 2017, klokken 13:48
Minus 30 grader på Finnmarksvidda i dag. Har leafspy pro. Hva er interessant å se etter i kulda?

Peis?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

dissern

Helt fersk på LeafSpy, men er det noe å si på disse resultatene eller er tallene normale?

Leaf mottatt november 2011.
Odo 53000km
Ahr 54,97
SOH 83%
Hx 68,79%
QC 29
L1/L2 3887
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Powerflux

Muligens ørlite på den lave siden men ikke noe kritisk!
Bilen har jo trillet veldig lite ift alder og det kan kanskje forklare litt lave tall, særlig hvis den har stått mye fulladet!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

dissern

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:17
Muligens ørlite på den lave siden men ikke noe kritisk!
Bilen har jo trillet veldig lite ift alder og det kan kanskje forklare litt lave tall, særlig hvis den har stått mye fulladet!

Takk for god input :) nei, ikke stått mye fulladet, knapt nok noe. Har korte avstander så har lader hjemme til 80 % stort sett hele tiden siden jeg fikk bilen. 100 % enkelte ganger vinterstid, da med den overstyringsknappen. Har bok stått litt med 100 %, men ikke mye.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Powerflux

#609
Sitat fra: dissern på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:24
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:17
Muligens ørlite på den lave siden men ikke noe kritisk!
Bilen har jo trillet veldig lite ift alder og det kan kanskje forklare litt lave tall, særlig hvis den har stått mye fulladet!

Takk for god input :) nei, ikke stått mye fulladet, knapt nok noe. Har korte avstander så har lader hjemme til 80 % stort sett hele tiden siden jeg fikk bilen. 100 % enkelte ganger vinterstid, da med den overstyringsknappen. Har bok stått litt med 100 %, men ikke mye.
:+1:
Til sammenligning, min er også en 1. gen, 13 modell gått 105000 nå med SOH på 86% og alle barer intakt!
Regner med at du har mistet den 12. kapasitetsbaren?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

Sitat fra: dissern på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:24
Har korte avstander så har lader hjemme til 80 % stort sett hele tiden siden jeg fikk bilen. 100 % enkelte ganger vinterstid, da med den overstyringsknappen. Har bok stått litt med 100 %, men ikke mye.
Vinters tid er det uansett greit å alltid lade fullt, da lithium-ion batterier påvirkes mye mindre av å stå fulladet i lave temperaturer (her, table 3).

Ellers har vi mange poster i denne tråden her nå som viser at aldring har større betydning enn kjørelengde. Vi har f.eks. kjørt nesten tre ganger så langt i vår 2012-mod men har fortsatt SOH=82 og 54,26 Ah.

Og til slutt så vil 100%-ladinger frigjøre litt ekstra pga. cellebalanseringer, samt at kulde virker positivt inn. Og SOH øker typisk med 1-2% gjennom vinterhalvåret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

SVART EUROLEAF 2013

dissern

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:36
Regner med at du har mistet den 12. kapasitetsbaren?

Ja, stemmer det. Den 12 streken er borte.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

jsa061

Er det noen som har målinger på 30 kWh pakken? Ser at det rapporteres om at de holder dårlig på andre siden av dammen, men kan ikke huske å ha sett noen som har rapportert det her til lands.

Powerflux

Sitat fra: jsa061 på onsdag 10. januar 2018, klokken 09:12
Er det noen som har målinger på 30 kWh pakken? Ser at det rapporteres om at de holder dårlig på andre siden av dammen, men kan ikke huske å ha sett noen som har rapportert det her til lands.
Kanskje kombinasjonen passiv kjøling, høy varme og ikke lenger mulighet til å begrense lading til 80% ikke er sånn en vinnerformel likevel....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA