Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Evelen

Merk at bilen ikke er fulladet på bildet. Det er kanskje en faktor?
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 22:13
Merk at bilen ikke er fulladet på bildet. Det er kanskje en faktor?

Jeg så det, og kommenterte at det er verdt å merke seg etter neste fullading.

Men, dette er en hinnsides forskjell, typisk delta mellom høyeste og laveste celle ville vært i region 30mV og lavere, ikke 2000mV++.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Myrvang

Sitat fra: Karl-Wilhelm på søndag 17. september 2017, klokken 18:42

1% per 10.000km er flott, men normalen er nok høyere. Ditt kapasitet tap virker være svært høyt dog, står den mye på 100%?



Ikke stått mye på 100% i mitt eie, men bilen var 1 år da jeg kjøpte den, og hadde kun gått 961 km, så for alt jeg vet har den stått i 1 år på 100% SOC. Men den var uansett på 100 SOH da jeg overtok den i juli 2016, og frem til mai i år. Falt da rask:

2/5: 100%SOH
3/5: 99%
4/5: 96%
8/5: 95%
14/5: 94%
18/5: 93%
26/5: 91%
31/5: 90%
7/6: 89%
8/6: 90%
9/6: 91%
22/6: 89%

Så har den siden ligget på mellom 90% og 93%, avhengig av nylige QC, batteritemp og 100% opplading.

Ble litt stresset en periode. Lader til 80% til vanlig, kun 100% om jeg vet jeg trenger det.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

Slik er den nå.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

sylwester

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 22:13
Merk at bilen ikke er fulladet på bildet. Det er kanskje en faktor?

Uansett om bilen er nær tomt så skal den ikke være såpass forskjell som 2188mV.. Det vanlige er under 100mV. Min er som regel i område 14-45mV. En litiumcelle som er helt utladet er uansett over 3V så under det så er battericellen ødelagt. Du kan håpe på at det er måleren til ODBII som er gåen, men uansett er det noe muffins. Hvis kontrolleren tror batteriet er så lavt uten at det er det kan den kansje forsøke å balansere  det opp over toplading som er like skadelig for batteriet.

Batteripakka ballanserer mesteparten av tiden, ikke bare når den har ladet til topp. Du ser det på nesten alle leafspy-bildene at det er røde streker og de er de cellene som for øyeblikket blir balansert. Største forskjellen ser du i det du bruker gassen heftig, men det fikses i løpet av sekunder.

@Myrvang Jeg har hørt rykter om at det går an å lure SOH slik at den kan vise høyere tall i en periode før den faller ned igjen. Mulig der noe slikt da 100% SOH på ett år gammel bil er ganske utrolig selv om bilen er kjørt lite. 90% på 2 år gammel bil er litt mye, men sikkert innenfor normalen. Jeg tror det er en del forskjeller mellom batteriene, men få vil falle ned til 70% i løpet av 8 år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Powerflux

Sitat fra: sylwester på mandag 18. september 2017, klokken 00:41

Uansett om bilen er nær tomt så skal den ikke være såpass forskjell som 2188mV.. Det vanlige er under 100mV. Min er som regel i område 14-45mV. En litiumcelle som er helt utladet er uansett over 3V så under det så er battericellen ødelagt. Du kan håpe på at det er måleren til ODBII som er gåen, men uansett er det noe muffins. Hvis kontrolleren tror batteriet er så lavt uten at det er det kan den kansje forsøke å balansere  det opp over toplading som er like skadelig for batteriet.



Elbilmek i Asker har utstyr til å måle ut batteripakker. Nissan vil jo ikke vite av US import biler så tror jeg hadde stukket innom dem for en liten sjekk :+1: :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Evelen

Tatt et par flere bilder, mer varierende spikes, men ingen veldig langt nede...
Før jobb, på jobb, så hjem via treningssenteret.
Bildene i omvendt rekkefølge
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Det der ser helt normalt ut, kan det ha vært en leafspy programfeil som ga deg det enorme spriket mellom cellene?

Hold et øye med den fremover ;)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

kavorland

Heisann.
Har hatt min Tekna 2015 i to år og kjørt 49k.
Stortsett lading med timer til 100% mandag til fredag, og 80% lørdag og søndag.
Er brukt i hovudsak til dagpendling til jobb på totalt 8 mil, samt småkjøring.
Har fått hjelp til å lese av batteristatus med Leafspy og fått følgande resultat.
Ser at det er SOH på 91 %, men kva tyder veridane i Hx og AHr ?
Er det grunn til bekymring, eller er det normal slitasje dette ?
Takk for svar og hjelp til tolkning frå til dei som kan meir og tek seg tid til å opplyse meg.

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

leafnor

Ser ingen grunn til bekymring.
Hx er ikke klart forstått, men på noen synes den å være relatert til SOH som kvadratroten av SOH. PÅ min 2012 stemmer det, men på andre ikke. Ahr er Ampere-Timer, og da batteriets kapasitet.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

#550
Da ble det 100000 km  :+1:

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

casall

Fått meg en dongle. Kan noen forklare meg hvor inngangen er? Har en 2016 norsk leaf

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA