Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solceller på biltaket

Startet av Hamiso, fredag 04. september 2015, klokken 19:29

« forrige - neste »

Måkemannen

Å montere solcellepaneler på et biltak blir omtrent som å dyrke gulrøtter i en bøtte på terrassen. Ikke direkte utnyttig, men man gjør det mest for kosen sin del. Man sparer kanskje et innkjøp av gulrøtter i året, kanskje to.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


ca119

Eller hele bilen full av solceller .... gir inntil 30km daglig.
https://www.sonomotors.com

En annen idee med solcelle på taket: kunne gi strøm til kjøleboksen om sommern når man er på harryshopping ;)

sylwester

Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range.".. Yeah right, fordi når går tom for strøm så har du sikkert tid til å vente på 3km/timen du får under optimale forhold. Det tar NAF 1 time å taue bilen til nærmeste hurtigladestasjon der du fullade bilen på tiden det tar sola å lade 3km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."
Det de mener er nok at dersom du bor i et land med sol hele året og ikke trenger å kjøre mer enn 3mil behøver du ikke å ha rekkeviddeangst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Toyota burde lage elbiler hvis de har funnet opp et batteri med uendelig kWh som aldti trenger å lade
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Måkemannen

Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.

Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Elmo

Sitat fra: Måkemannen på mandag 04. september 2017, klokken 13:59
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.
Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.
Nå forstår jeg ikke hvor du vil hen ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Måkemannen

Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 15:13
Sitat fra: Måkemannen på mandag 04. september 2017, klokken 13:59
Det er bare en forenklet måte å si at den ikke trenger å plugges inn.
Ikke alle tenker over at 12v batteriet i en hvilken som helst bil faktisk lades av dynamoen og derigjennom forbrenningsmotoren. Samme der også, plugge i veggen = lade. La batteriet lades av dynamoen = magi.
Nå forstår jeg ikke hvor du vil hen ???
Det holder med første avsnitt. Resten er bare utbrodering

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Muffinman

Sitat fra: Elmo på mandag 04. september 2017, klokken 12:43
Sitat fra: sylwester på mandag 04. september 2017, klokken 00:04
Ironisk at de skriver  "From now on, you'll never have to worry about range."..
Hørt Toyota reklamen på radio ?
"Alle Toyotas hybrider kjører inntil 50% på strøm og behøver aldri å lades"
Har et par uker i Toyota hybrid bak meg pga at elbilen var på verksted. Herregud for noe dritt. En ting er at jeg ble bilsyk i den etter noen kilometer, men det verste er drivlinjen. Bruker jo mer bensin enn de gjerrigste bensinbilene UTEN hybrid, rykket og nappet, ruste og stod i uten at det skjedde spesielt mye. Brukte bensin til å lade batteriet fullt på vei opp på fjellet, og når jeg prøvde å regenenerere på vei ned var det  ingen steder å gjøre av strømmen. Da ruste den heller motoren vilt.

Noen må seriøst være god i hjernevasking for å få så mange til å bite på denne bløffen.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 09. oktober 2017, klokken 18:52
Har et par uker i Toyota hybrid bak meg pga at elbilen var på verksted. Herregud for noe dritt. En ting er at jeg ble bilsyk i den etter noen kilometer, men det verste er drivlinjen. Bruker jo mer bensin enn de gjerrigste bensinbilene UTEN hybrid, rykket og nappet, ruste og stod i uten at det skjedde spesielt mye. Brukte bensin til å lade batteriet fullt på vei opp på fjellet, og når jeg prøvde å regenenerere på vei ned var det  ingen steder å gjøre av strømmen. Da ruste den heller motoren vilt.

Noen må seriøst være god i hjernevasking for å få så mange til å bite på denne bløffen.

Tja, Prius er da den bensinbilen i sin størrelsesklasse som bruker minst drivstoff i følge spritmonitor.de så noe må de ha gjort riktig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman


Hansi

https://elbil.no/provekjort-den-crowdsourcede-sion-elbilen-fra-sono-motors/

SitatDet mest påfallende er solcellepaneler som dekker hele bilen; tak, panser, sider, ja til og med dashbordet. Denne bilen er nemlig i stand til å lade seg selv. Dokumentert i praksis er lading tilsvarende 30 kilometer i løpet av en soldag i juli i München.

Kan den få enda mer i andre land? Jeg syns dette er veldig bra, håper de klarer å sette den i produksjon :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sylwester

Det er nok opptil 30km, og NEDC. Dvs. under helt optimale forhold får du ladet opp bilen din tilsvarende 30 minutter på 6kWh, men du må ha den med rett vinkel i sola fra morgengry til solnedgang.

For å ikke drepe batteriet vil du trenger kjølesystem hvis bilen skal stå i sola i Spania. Dvs. mye av de 30km vil gå bort i den aktive kjølingen av batteriet fordi bilen står i sola på sommeren.

Hvis alt er like gjennomtenkt som de solcellene så råder jeg dere til å ikke investere i den. Det kommer aldri til å bli realisert.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA