Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon

Startet av tomrh, fredag 28. august 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

tomrh

LENR = Low Energy Nuclear Reactions (tidligere kjent som kald fusjon)
Aksepteres ikke i akademiske kretser, anses som teoretisk umulig og latterliggjøres av fysikere.

Men det er gjort eksperimentelle gjennombrudd verifisert av uavhengige forskere, og replikert av andre forskere. Teknologien er nettopp patentert og i ferd med å kommersialiseres i form av 1 MW kraftverk. Drivstoffet, en blanding av nikkel, lithium og lithium-aluminiumhydrid som ser ut til å fusjonere protoner ved noen få hundre grader, frigjør energi som er en million ganger mer effektiv enn bensin. Det slippes heller ikke ut CO2, det er merkelig nok ingen radioaktiv stråling, og sluttprodukter (ulike nikkelisotoper og helium) er heller ikke radioaktive, så energien regnes som grønn.

Et sveitsisk firma ønsker nå å produsere mobile LENR-baserte generatorer for elektriske biler, spesielt rettet mot Tesla i første rekke.
http://www.lenr-cars.com/

Tunge aktører som bl.a. Boeing, Airbus og NASA er visst inne i LENR selv om det ikke omtales så mye i media - se bl.a. http://www.sifferkoll.se/sifferkoll/?p=771 Kan muligens være snakk om en ny energirevolusjon?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#1
Drivstoff-forbruk under en test var 1 gram, som produserte 1,5 MWh netto over 32 dager.

En elbil bruker typisk 0,2 kWh/km. Dvs. over en bils levetid på 300.000 km brukes det 60 MWh.

60 MWh tilsvarer ca. 40 gram LENR drivstoff (100% utnyttelsesgrad)

En implikasjon er at elbiler utstyr med en slik generator i teorien ikke trenger å lade overhodet, men kan leveres med nok drivstoff til all kjøring i hele bilens levetid. Selv med bare 30% utnyttelsesgrad.

I begynnelsen ser de for seg å kunne levere generatorer som leverer 1-2 kW effekt, dvs. saktelading 24/7. Senere håper de å få opp effekten til 20 kW slik at man kan kjøre 2000 km daglig om nødvendig, jfr http://www.lenr-cars.com/index.php/technology/electric-vehicle
Siste fase er at bilene kjører på vann siden prosessen skaper mer enn nok energi til direkte elektrolyse, og hydrogengassen sørger for protoner på tilsvarende måte som lithiumaluminiumhydrid gjør i pulverplandingen nevnt over. Selv om en slik elektrolyse i bilen skulle bli mulig innen kort tid teknologisk sett, er det mange juridiske og sikkerhetsmessige barriærer å forsere, så mellomløsningene via ytre strømgeneratorer for lading anses som enklere å få på plass kommersielt.


En presentasjon fra 2013, det interessante er fra ca. 5:08:

https://www.youtube.com/watch?v=ZRm1N1LPibY
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gliderman

Tro hvor mye dette stoffet koster? Tipper kokain blir billig i forhold. Om dette virkelig funker og er økonomisk forsvarlig ser fremtiden rimelig lys ut. Blir kult å kjøre en ferdig fylt bil!

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

tomrh

Sitat fra: Gliderman på fredag 04. september 2015, klokken 20:51
Tro hvor mye dette stoffet koster? Tipper kokain blir billig i forhold. Om dette virkelig funker og er økonomisk forsvarlig ser fremtiden rimelig lys ut. Blir kult å kjøre en ferdig fylt bil!

Mvh
Svein Erik
Tja. Dette er helt vanlige stoffer. For 1 MW kraftverkene anslås drivstoffkostnadene å være USD $1/MWh, jfr http://ecat.com/ecat-products/ecat-1-mw/ecat-1mw-technical-data

Dvs 0,9 øre/kWh for å sammenligne med noe kjent.

Et slikt kraftverk er p.t. i drift hos en industriell kunde i en testperiode på 350 dager. Det gjenstår ca 150 dager nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

vikingbil

#5
Dette er det absolutt mest spennende som foregår i verden i dag. Anbefaler alle å lese boken til den svenske journalisten Mats Lewan, "An impossible invention". Jeg har fulgt denne fascinerende historien siden 2011 og jeg har bestemt meg for å reise til Stockholm hvis Andrea Rossi en gang får Nobel prisen i fysikk.

tomrh

Sitat fra: vikingbil på lørdag 19. september 2015, klokken 23:06
Dette er det absolutt mest spennende som foregår i verden i dag.
Denne energirevolusjonen vil komme som julekvelden på kjerringa. Vanligvis er det jo forskningsmiljøene som går foran når nye oppdagelser skjer, media sprer nyhetene, og nyskapningene kommersialiseres. I dette tilfellet fornektes, ignoreres og latterliggjøres teknologien av forskningsmiljøene, tross solide eksperimentelle gjennombrudd, og media tør heller ikke skrive om det (med unntak av Aftenposten). Men store kommersielle aktører ser et enormt potensiale her og er på banen uten at verden forøvrig får det med seg. Plutselig tar det bare av, verden vil oversvømmes av råbillig grønn energi, og det blir enorme økonomiske omveltninger, spesielt i oljenasjoner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Einride

Trur enkelte må sjekke aluminiumsfolieinnlegga i hatten sin om dei trur at omtrent heile verda berre lukkar augene for ein "energirevolusjon", spesielt dersom ein trur at dette vil skje i forbindelse med E-Cat...

Det er ein god grunn til å vere ekstremt skeptisk til det Andrea Rossi kjem med, basert på tidlegare historie frå denne karen: https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)

Og kva E-Cat angår: "no independent tests have been made, and no peer-reviewed tests have been published". Det seier eigentleg alt. Meir om E-Cat og desse "testane" finn ein på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer

Eg innrømmer gjerne at eg tok feil om det viser seg at Rossi faktisk har oppdaga noko heilt revolusjonerande, men fram til dette er ettertrykkeleg bevist av uavhengige testar og analyser tviheld eg på skepsisen min. Med god grunn.

Elmo

Sitat fra: Einride på mandag 21. september 2015, klokken 09:34
Det er ein god grunn til å vere ekstremt skeptisk til det Andrea Rossi kjem med, basert på tidlegare historie frå denne karen: https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)

Vet ikke hvorfor, men den siste parantesen har falt ut av linken din, så den funker ikke
Denne har jeg fikset litt på så den funker:  https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tomrh

#9
Nasa har ihvertfall trua. :)
https://www.youtube.com/watch?v=X8vH5OOsMpA

Ut i fra hva jeg har lest andre steder bruker de deuterium i palladiumgitter. Mens Rossi, Parkhomov m.fl. bruker hydrogen i nikkelgitter.

NASA om bruk av LENR i fly: https://connect.arc.nasa.gov/p1zygzm2h3i/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal

Og Airbus skal holde neste LENR konferanse 15-16. oktober i Toulouse. De har også trua.
http://www.iscmns.org/work11/

Btw - wiki er ikke alltid up-to-date, kommer veldig an på hvem som skriver og hvem som gidder å reviewe. Tar ikke alt for god fisk der. Leonardo Corp. (Rossi) er vel dem som er nærmest et kommersielt LENR-basert produkt (leveringsklart innen et år), tett etterfulgt av Brillouin Energy Corp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Olee

Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:16
Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Hvis man skal ha effekt nok til å dra på langtur med en slik bil, vil man jo få et bra overskudd av energi når man bare kjører småturer. Kanskje man da plugger i bilen når man parkerer bare for lade huset? Og så kan man jo egentlig gå off-grid ;D

Einride

Sitat fra: tomrh på mandag 21. september 2015, klokken 23:44
Btw - wiki er ikke alltid up-to-date, kommer veldig an på hvem som skriver og hvem som gidder å reviewe. Tar ikke alt for god fisk der. Leonardo Corp. (Rossi) er vel dem som er nærmest et kommersielt LENR-basert produkt (leveringsklart innen et år), tett etterfulgt av Brillouin Energy Corp.

Ingen tvil om at kaldfusjon vil revolusjonere verda - dersom dei får det til. Men det kan dei altså ikkje vise til enda.

Er mykje på Wikipedia som ikkje stemmer og/eller er vinkla feil, men den skepsisen din til Wikipedia burde du jo kanskje forbeholde til slike som Rossi òg? Kvifor vere skeptisk til Wikipedia, men ikkje kva ein enkeltperson påstår (når det ikkje foreligger betre, handfaste bevis forblir det ein påstand slik eg ser det), når denne personen meinar at han har revolusjonert energiproduksjon i verda?

Eg foretrekker å vere skeptisk til det er ettertrykkeleg bevist at dette faktisk fungerar. Der har dei langt igjen enda.

tomrh

Sitat fra: Olee på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:17
Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:16
Hvis denne teknologien tar av er det spikeren i kista for fossilbiler og hydrogenbiler.

Elbiler vil få nærmest uendelig rekkevidde, man etterfyller bare reaktoren med noen hundre gram i året, og behovet for et nettverk av ladestasjoner vil falle bort.

Siden det har vist seg vanskelig å regulere wattstyrke opp og ned på slike LENR devices vil batterier fremdeles være viktige for å kunne dra variende effekt til kjøringen, man vil heller la en LENR generator lade batteriene kontinuerlig med en konstant effekt (jfr. LENR-Cars - 2. post i tråden).
Hvis man skal ha effekt nok til å dra på langtur med en slik bil, vil man jo få et bra overskudd av energi når man bare kjører småturer. Kanskje man da plugger i bilen når man parkerer bare for lade huset? Og så kan man jo egentlig gå off-grid ;D
Leonardo corp planlegger å komme med LENR devices til hus, i begynnelsen som primitive 10 kW varmekilder, deretter med strømgenerator. Men det kreves omfattende sertifisering og byråkrati først pga sikkerhet etc. Men spørs om ikke muligheten til å gå offgrid kommer før vi ser dette i elbiler? Se forøvrig http://hydrofusion.com/ecat-products
De er også ute etter industrielle pilot-kunder til sine 1MW enheter, bare å melde seg på. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#14
Sitat fra: Einride på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:00
Kvifor vere skeptisk til Wikipedia, men ikkje kva ein enkeltperson påstår (når det ikkje foreligger betre, handfaste bevis forblir det ein påstand slik eg ser det), når denne personen meinar at han har revolusjonert energiproduksjon i verda?
Prøver jo å henvise til NASA og Airbus for å vise at det ikke er snakk om bare en enkeltperson, så du youtube snutten med NASA's Joseph Zawodny som snakker varmt om dette? Han snakker også om en energirevolusjon. Russeren Alexander Parkhomov har også fått dette til, kan jo google ham. Og Brillouin Energy corp. v/Robert Godes. Kan også søke på "My LENR Lab" på youtube, en serie i 7 episoder der det gjøres forsøk i en lab. Det er også egne konferanser og et helt forskningsmiljø rundt dette (se bl.a. www.e-catworld.com). Også Bill Gates investerer penger i dette. Men Rossi har nok kommet lengst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA