Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkelen Snart tomt for EL-skilt: - EV bør bli neste

Startet av mo73ro, fredag 21. august 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

mo73ro

Hvorfor ikke starte med å inkludere bokstaver også i tallrekken så kan man fortsette med EL. F.eks. EL 100AA. Vil det skape problemer i datasystemene som benyttes idag? De håndterer jo i alle fall de to første bokstavene.

På den annen side, når el-bil fordelene avskaffes kan man vel benytte ordinære nummerserier også til el-biler.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

AmocoCadiz

Ja å forlenge EL serien med flere kombinasjoner ville vært bra,
EL skiltene har positive betydninger synes jeg og folk merker tydelig økningen av ELbiler med disse bokstavene.
Skiltbokstavene med HY hydrogen og GA gass er også  logisk.

Ellers er vel bokstavene EV akseptable i vårt anglifserte språk, dog synes jeg tilsvarende  EK ikke betyr noen ting

Jalla


mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. august 2015, klokken 16:57
Ja å forlenge EL serien med flere kombinasjoner ville vært bra,
EL skiltene har positive betydninger synes jeg og folk merker tydelig økningen av ELbiler med disse bokstavene.
Skiltbokstavene med HY hydrogen og GA gass er også  logisk.

Ellers er vel bokstavene EV akseptable i vårt anglifserte språk, dog synes jeg tilsvarende  EK ikke betyr noen ting

EK assosierer jeg med egenkapital...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Blir EV og EK
"- Salget av elbiler blir stort også fremover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for framtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen."

Elmo

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. august 2015, klokken 18:32
Blir EV og EK
"- Salget av elbiler blir stort også fremover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for framtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen."

Men så sa hun vel også en EK vil bli brukt før EV.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sirup

Elbiler burde fått egen farge på skiltet, på den måten ville man ikke behøve å bruke enkelte bokstavkombinasjoner.

Grønne skilt ville naturligvis vært best, men denne fargen er jo forbeholdt varebiler.

VW e-Golf
Tesla Model X75

cstromme

Sitat fra: Askøy på søndag 30. august 2015, klokken 22:58
Elbiler burde fått egen farge på skiltet, på den måten ville man ikke behøve å bruke enkelte bokstavkombinasjoner.

Grønne skilt ville naturligvis vært best, men denne fargen er jo forbeholdt varebiler.

Nei nei nei... :p

Gale nok at vi må ha de fryktelige skiltene på fremsiden av bilen.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

arnejorg1

Jeg vil ha EK i første omgang. Så tar det vel ikke så veldig mage år før man må bytte igjen. støtter for øvrig egen farge på skiltene, men da må man jo ha en egen fargekode i nummerskiltet for å skille mellom samme nummer på ulik farge.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Olatho

Strengt talt er det tullete å bruke skiltet til noe annet enn en (unik) identifikator av bilen.
I dagens verden er det helt uproblematisk å hente ut all verdens av metadata "online".  Det skalerer bare ikke å lengden å bruke bestemte bokstav- og tallkombinasjoner til å bety forskjellige ting.  Og hva gjør man med f.eks. en "CD"-registrert Tesla?
Hvilken kombinasjon av farger og bokstaver skal overstyre en annen?
- I teorien kan man jo f.eks. ha en elektrisk varebil eid av en ambassadør... 
Skal skiltet være blått eller grønt? EL eller CD? 

Bedre å lage gode løsninger som gir oppdaterte og korrekte opplysninger om kjøretøyet fra en online-tjeneste, og så evt. utstyre skiltet med en strekkode ell. for forenklet avlesning (for de som ikke har god nok OCR). 

mo73ro

Nå var vel tanken med EL at det skulle være enkelt å etterprøve at bilen kan kjøre i kollektivfeltet og at parkering kan gjøres gratis osv for etatene som skal følge opp dette.

Når disse særordningene opphører er det vel ingen grunn til å ikke benytte ordinære kjennemerker også på BEV.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Elmo

Sitat fra: nofuelno på mandag 31. august 2015, klokken 01:04
Hva med "electric blue" fargede skilter ?

Blå er allerede forbeholdt "Choffør'n Drekker"  (dvs. Corps Diplomatique)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA