Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilgjengelig batterikapasitet ved ulike temperaturer

Startet av als77, fredag 21. august 2015, klokken 07:22

« forrige - neste »

als77

Hei alle sammen.
Har trålet forumet her over lengre tid (mye nyttig og interessant her!), og har nå omsider bestilt meg en eGolf (skulle egentlig ha en Leaf, synes det var en veldig ok bil, men eGolfen føltes som en klasse over og følelsene vant over lommeboka...). Ser at det står mye om redusert rekkevidde vinterstid, inkludert erfaringer med reell rekkevidde og forbruk vinterstid. Etter hva jeg har forstått så er reell rekkevidde vinterstid redusert pga to forhold; økt forbruk (oppvarming, tyngre luftmotstand, mer rullemotstand) og redusert batterikapasitet.

Det jeg lurer på er følgende; har noen erfaringer på hvor mye batterikapasitet man har tilgjengelig for de ulike temperaturer? (samt om dette endrer seg under kjøring) Hjelper lite å tenke 21kWh / vinterforbruk = vinterrekkevidde dersom tilgjengelig batterikapasitet kun er 15kWh ved -15C :( Dersom jeg vet tilgjengelig batterikapasitet ved en gitt temperatur, så kan jeg overstyre GOM og estimere rekkevidde selv basert på det snittforbruket jeg har den dagen :)

EAKF

#1
Du vil neppe klare å finne slike tall basert på e-Golf. VW er svært forsiktig med å oppgi slike data, sannsynligvis for ikke å bli konfrontert med det fra misfornøyde kunder. Det skremmer f.eks folk vekk hvis de f.eks får vite hvor dårlig rekkevidden er vinterstid i forhold til sommerstid.

For halvannet år siden undersøkte jeg dette en del, før jeg bestilte e-Golfen min. Nissan Leaf og Tesla er langt mer dokumentert enn e-Golf generelt. Det er også gjort universitetsstudier, doktorgrader på flere forhold rundt elbil, og lithium-ion teknologien som ligger i bunnen for batteriet. Jeg fant en hel del., og masse grafer og kurver som viste sammenheng mellom temperatur og tilgjengelig energi samt rekkevidde versus hastighet.  Desverre, vet jeg ikke hvor jeg har dette lenger..

Når det gjelder rekkevidde om vinteren, så har temperaturen en del å si, men underlaget har vel så mye å si. Null grader og tett snøver begrenser rekkeviddden mer enn f.eks -10 grader på har tettpakket snø. Erfaringene mine fra sist vinter er at under kjipe vinterforhold, og du komfort inni bilen (max.varme), så er reell rekkevidde ikke mer enn 70-80 km. (Motorvei/90-100 km/t) Under "normale" vinterforhold, med økonomisk kjøring er rekkevidden 90-100 km etter min erfaring. (Motorvei/90-100 km/t)

e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

gamer73

men det er omtrent halvparten av normal rekkevidde det..og det virker jo logisk og dem sier jo også såpass..møller altså:)

als77

Jo, jeg fikk beskjed om 100km rekkevidde vinterstid, evt 120km med varmepumpe, men det vil vel avhenge av forbruk (snø, sporete vei) og reell batterikapasitet (temperatur)? Det er rett over 10mil fra hytta og hjem, og hvis jeg hadde hatt en oversikt over tilgjengelig batterikapasitet ut fra temperatur, så kunne jeg regnet med frem til hvilket snittforbruk jeg kan ha (les: om jeg kan kjøre som fossilbil på motorveien eller om jeg må ta det rolig). ingen som har gjort noen notater på dette?

GreenBeHH

Dette temaet er diskutert mange ganger på dette forumet. Jeg har hatt bilen i 3 måneder og i går fikk jeg en tur til/fra jobb under det jeg kan kalle ideelle forhold.  Jeg har 50km til jobb og 50 km tilbake.  Turen har en stopp på ferje, litt kø og 300meter på det høyeste.  Denne dagen var det 17 grader på morgen og 21 grader på ettermiddagen og tørt føre.  Jeg kjørte på Eco og varme/kjøling i OFF modus.  Ellers kjørte jeg 100% som en vanlig fossilbil.  Til jobben hadde jeg snitt på 13,2 Kwh/100km og hjem 12,3 Kwh/100km.  Da har jeg bevist at bilen holder det den lover, nemlig 12,7 KwH/100km under ideelle forhold.
Jeg skal jobbe meg frem til en tabell med faktiske data etter hvert, men jeg regner ikke med at jeg kan bruke bilen til/fra jobb så mye under 0 grader.
Erfaringer fra de andre turene er at temperatur, regn, fart og varmeapparat spiser rekkevidde.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

als77

Beklager hvis jeg har klart å overse erfaringstall på hvor mye tilgjengelig batterikapasitet man har ved ulike temperaturer, men det hadde vært verdifullt ifht rekkeviddeangsten vinterstid; Hvis jeg vet at jeg kun har 16kWh tilgjengelig på fulladet batteri ved -15grader, så vet jeg at jeg ikke kan ha et snitt på mer enn 16,0kWh/100km på mine (drøye) 100km fra hytta. Nå vet jeg verken hvor mye jeg har i tilgjengelig batteri, eller hva forbruket mitt vil være :( Sistnevnte vil jeg få en pekepinn på, og kan også følge med på underveis, men å stole på GOM er det flere som advarer mot.

SteinarSun

Det er så mange forskjellge elementer som spiller inn vedr rekkevidde, og fokusere på utetemperatur er ikke nok.
Du kan forvarme før start, kjøre med/uten klima, kjøre i eco eller eco+, være hard eller lett på gassen, kjøre i B-modus osv.
Hvis du kjører 5 mil, vil feks varmepumpe være til hjelp på deler av turen, eller mer ved forvarming osv...
Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøre 2x5 mil uansett temperatur.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

elektro

Men, det er vel ikke slik at batteriet har færre kWh om vinteren enn om sommeren? Det er vel bare det at det tar lenger tid å lade, samt at man har høyere forbruk pga. varmeapparat, ev. snø/slaps eller våt veibane?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Råde

Jo. Temperatur påvirker kapasitet. Synd de ikke puttet på en batterivarmer. Slenger inn en ubekreftet referanse (forklaringen høres plausibel ut):

http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/capacity.htm
e-Golf | X75D

als77

NAF hevder det samme (http://www.dinside.no/926402/kulda-kan-halvere-rekkevidden). Har sett påstanden flere plasser, men ingen som sier hvor mye batterikapasiteten reduseres med... Kan jo være at det er neglisjerbart for alt jeg vet, men hadde vært veldig interessant å vite.

Hvis noen har erfaringer med å kjøre batteriet (nesten) tomt så hadde det vært kjekt å samle det en plass; km kjørt, rest iflg GOM, snittforbruk, beregnet tilgjengelig batteri (ut fra de tre forrige tallene), utetemperatur, og om bilen var forvarmet eller ikke.

Råde

Det er ikke neglisjerbart. Jeg er ganske sikker på at det varierer med batterikjemi. Hvis noen gidder å søke på de generelle delene av forumet så står det sikkert en del der. Post kjerne link her så en lat stakkar som meg også kan lese.
e-Golf | X75D

eivhelle

Sitat fra: Råde på søndag 23. august 2015, klokken 07:09
Jo. Temperatur påvirker kapasitet. Synd de ikke puttet på en batterivarmer. Slenger inn en ubekreftet referanse (forklaringen høres plausibel ut):

http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/capacity.htm
Det som vel skjer er at den indre motstanden i batteriet øker når temperaturen blir lavere. Når du da begynner å trekke strøm vil det gå energi tapt i form av varme. Så vidt jeg har forstått er det elektrolytten som ligger mellom anode og katode i batteriet som har denne uheldige egenskapen.

I fremtiden for vi kanskje etter hvert se batterier hvor elektrolytten er av fast stoff. Da skal ikke lenger batteriet være like følsomt for kulde. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23136.0.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hottentott33



Jeg husker for noen år siden da jeg kjørte en turbuss opp til Hovden i Setesdal. På natten krøp temperaturen ned til under -30 grader. På morgenen hadde jeg -32 grader. Det var ikke snakk om at jeg fikk startet bussen. Sjåføren av turbussen på siden av sa at jeg måtte starte webastoen for å få godt strømtrekk fra batteriet. Så sannelig, etter 5-10 minutter så smalt starteren nok rundt til at jeg fikk startet bussen. Så det er jo klart at batteriet vil bli varmere når en begynner å trekke strøm, men i mitt tilfelle hadde jeg ikke nok energi til å starte bussen, men nok til å starte webastoen. Så da kan lure på hvor effekten i batteriet var først, for hvis en tenker logisk så kan jo ikke strøm forsvinne for deretter komme tilbake uten at batteriet blir ladet? For greit nok at det forsvinner når det blir grisekaldt, men hvordan kan det komme tilbake igjen uten at strøm bli tilkoblet?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

eivhelle

Sitat fra: hottentott33 på søndag 23. august 2015, klokken 12:26


Jeg husker for noen år siden da jeg kjørte en turbuss opp til Hovden i Setesdal. På natten krøp temperaturen ned til under -30 grader. På morgenen hadde jeg -32 grader. Det var ikke snakk om at jeg fikk startet bussen. Sjåføren av turbussen på siden av sa at jeg måtte starte webastoen for å få godt strømtrekk fra batteriet. Så sannelig, etter 5-10 minutter så smalt starteren nok rundt til at jeg fikk startet bussen. Så det er jo klart at batteriet vil bli varmere når en begynner å trekke strøm, men i mitt tilfelle hadde jeg ikke nok energi til å starte bussen, men nok til å starte webastoen. Så da kan lure på hvor effekten i batteriet var først, for hvis en tenker logisk så kan jo ikke strøm forsvinne for deretter komme tilbake uten at batteriet blir ladet? For greit nok at det forsvinner når det blir grisekaldt, men hvordan kan det komme tilbake igjen uten at strøm bli tilkoblet?
Energien i batteriet er der, men elektrolytten er frosset og klarer derfor ikke å frakte nok ioner mellom anode og katode i batteriet til at du kan trekke noe særlig med strøm. Når batteriet blir tint opp begynner ting å fungere igjen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

#14
Sitat fra: Råde på søndag 23. august 2015, klokken 07:09
Jo. Temperatur påvirker kapasitet. Synd de ikke puttet på en batterivarmer. Slenger inn en ubekreftet referanse (forklaringen høres plausibel ut):

http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/capacity.htm

"The temperature of a battery will also affect the energy that can be extracted from it."

Altså ikke "the energy that is in it"..  :) Ikke for å være vrang altså, ønsker bare å forstå mest mulig rundt dette før vinteren kommer. *Hutre..*

Edit: Enig i at de burde slengt på en batterivarmer, men kan det tenkes at det ikke har så stor effekt? At vinninga går opp i spinninga altså? Regner med at tyskerne har tenkt på dette.. Eller kanskje de ikke har testet den i minusgrader, siden de ikke har kostet på varme i rattet heller!?  :-\
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA