Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Goonz, onsdag 19. august 2015, klokken 08:14

« forrige - neste »

Goonz

Med artikler som denne http://e24.no/bil/nissan-ser-for-seg-solid-vekst-i-elbilsalget/23507732 blir jeg sittende enda mer på gjerde med å vurdere e-NV200 7 seter som erstatning for noe som nå har blitt en "alt for" dyr Tesla X. I det legger jeg at å bestille en e-NV200 Evalia 7 seter nå med ned mot 67km (http://www.dinside.no/932260/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop) rekkevidde er dumt hvis en ny batteripakke er rett rundt hjørnet.  8)

Sitat"Moss vil ikke si noe konkret om hva som er i vente fra Nissan, men antyder at det vil komme flere modeller, og at man allerede til høsten kan vente seg noe nytt, på bilutstillingen i Frankfurt. Trolig vil det dreie som om større rekkevidde, uten at han hverken ville bekrefte eller avkrefte dette."

Dessverre tror jeg at det blir Leaf som først får nye batterialternativ og at "peoplecarrier" e-NV200 kommer til å ligge minst 6-12 måneder etter.

Venter fortsatt på prising av model X men vurderer fortsatt e-NV 200 som eneste hel-elektriske alternativ for familien på 6.

Tigerstaden

Simen1

Jeg tror e-NV200 får større batteri, i likhet med Leaf, men om de vil ligge 6-12 måneder etter aner jeg ikke. Vi får bare vente å se. Selv har jeg en familie på 5, men har ofte behov for ekstra seter. Derfor vurderer jeg e-NV200-7 i stedet for Leaf. Jeg klarer meg med rekkevidden slik den er i dag, men vil gjerne bruke en variant med større batteri som argument for å prute ned prisen på dagens utgave. Hvor langt under veil er det sannsynlig å få til et kjøp?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emil

Synes det nesten er merkelig at de lanserer 7-seter e-NV200 med "gammel" batteripakke omtrent samtidig som de lanserer Leaf med oppgradert batteripakke.

Wehrmut

Vi har kjøpt oss den 7-seter for 2 uker siden. Det kommer alltid en bedre bil om XXX måneder og rekkeviden øker også i fremtiden, men hvis man ikke kjøper seg ett bil nå må man vente til evighet før man er fornøyd. Om den nye Nissan-batteri har 25% mer kapasitet eller ikke har ikke en stor betydning for oss (bykjøring), så lenge den ikke kommer i nærheter av en Tesla-batteri. 150km vs. 200km er det samme for meg, men ved 150km vs. 500km, da snakker vi om en rekkevideøkning.

Jeg spekulere på at det er mulig å bytte batteripakke om 5 år eller sånn og da håper jeg at rekkeviden er minst tredoblet seg.
e-NV200 7-seter

Goonz

Sitat fra: Simen1 på torsdag 03. september 2015, klokken 11:31
Jeg klarer meg med rekkevidden slik den er i dag, men vil gjerne bruke en variant med større batteri som argument for å prute ned prisen på dagens utgave. Hvor langt under veil er det sannsynlig å få til et kjøp?

Vanskelig å si om det er noe rom for pruting helt enda. 6-12 måneder etter Leaf er noe jeg tar helt ut av luften selvfølgelig. Fant en gammel kampanje-pdf på e NV200 som jeg ikke helt vet opphavet til. Lagt den ved.

Sitat fra: Wehrmut på fredag 04. september 2015, klokken 00:00
Vi har kjøpt oss den 7-seter for 2 uker siden. Det kommer alltid en bedre bil om XXX måneder og rekkeviden øker også i fremtiden, men hvis man ikke kjøper seg ett bil nå må man vente til evighet før man er fornøyd. Om den nye Nissan-batteri har 25% mer kapasitet eller ikke har ikke en stor betydning for oss (bykjøring), så lenge den ikke kommer i nærheter av en Tesla-batteri. 150km vs. 200km er det samme for meg, men ved 150km vs. 500km, da snakker vi om en rekkevideøkning.

Jeg spekulere på at det er mulig å bytte batteripakke om 5 år eller sånn og da håper jeg at rekkeviden er minst tredoblet seg.


Liker argumentasjonen din her. Nå vil jo ikke en Tesla X 70D ha noe særlig mer en 25-30 mil.. Klarer oss fint i det daglige med 10-15 mil men da dette blir familiens eneste bil hadde det vært knall med en bil med opp mot 30 mil rekkevidde og fri og problemløs hurtiglading i prisen.(på langturer)

Linker igjen til denne skremselspropagandaen fra Din Side fra januar 2015:

"Ved fire minusgrader med blandet kjøring holdt det til kun 6,7 mil. Det er helt kritisk ille! Særlig om dette er tiltenkt oppgaven som eneste familiebil. " fra - http://www.dinside.no/932260/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop

Jeg håper konfigurering av Tesla X for mitt vedkommende blir tilgjengelig snart så jeg endelig kan legge den død. Dersom priser fra vedlagt kampanje fortsatt gjelder så kan man trolig regne 3 stk 7seter eNV 200 i prisen på en greit spekket Tesla X 70D. Dessverre.  ;D

Jeg velger å være så frekk å spørre Wehrmut om forhandler og pris i din bestilling for 2 uker siden. Send gjerne i pm hvis du ønsker og avsløre. Hva er leveringstid osv. På forhånd Takk
Tigerstaden

Wehrmut

Witro Bil i Trondheim. Ekstra vinterdekk, uten 6,7kW lader og vanlig lakk = 262 kNOK
Levering skal skje i november/desember (altså ca. 3 måneder ventetid)
e-NV200 7-seter

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Goonz på mandag 07. september 2015, klokken 10:36
....kan man trolig regne 3 stk 7seter eNV 200 i prisen på en greit spekket Tesla X 70D. Dessverre.  ;D
...
Men X70D vil sannsynligvis ha omtrent 3x rekkevidden av en Evalia; det er først og fremst batteri som koster penger.
Evalia med 70kWh batteri ville også hatt en veldig høy pris.....

Det er en uting dette med rekkevidde til en overkommelig pris på en BEV ;)

gaja

Jeg tror dessverre ikke eNV200 er en satsing for Nissan. De har vel knapt nok lansert den i USA. Så jeg tror ikke vi skal være alt for optimistiske på å få bedre batterier innen kort tid.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

ToreR

Jeg sakser følgende lille rykte fra http://www.autoexpress.co.uk/nissan/94660/nissan-maps-electric-car-future-with-new-battery-tech-and-charging-network.


Her er tre avsnitt fra artikkelen, som viser hvor batteriteknologien er på vei. Her ser vi omtalt en liten varebil (e-NV200), i en størrelse som montørbedrifter har svært mange av. Og vi ser en antydning at den nye batteriplattformen kan brukes i flere bilmodeller også. Jeg tror personlig at dette snart vil komme på biler av «Hi-Ace» - størrelse også.

"The new battery technology is under development. By boosting energy density and performance, the new 60kWh battery is targeted to deliver a range of 341 miles (ca. 50 mil/TR) on a single charge"

"It's likely that the battery technology will appear in an updated version of the current Nissan LEAF, as well as in the e-NV200, although Nissan's European general manager for electric vehicles Gareth Dunsmore hinted that those models could just be the start"

"It would be very easy to launch the 60kWh battery announced today capable of 550km but it needs to have the right cost. When that comes in, it's something we'll make available very quickly."

Så det er håp :-)

Bjoris

Det er viktig info at det nye batteriet på Leaf også lader vesentlig fortere på hurtiglader om det er noe en har behov for jevnlig slik som oss. I tillegg gjør den større kapasiteten at en ikke trenger å lade til så høy SOC som den gml for å komme like langt etterpå og dermed blir forskjellen veldig stor i praksis for oss som måtte presse den gml opp i 90% for å vær sikre på å komme frem, mens den andre har vi god margin om vi gir oss å 70% og kan derfor lade med 45 kwh hele tiden, mens den gml var nede mot 10 kwh på slutten... og som kjent den lader bare noen få minutter på 45 kwh før det begynner å gå på ned...

BeLeafer

Har hatt 7 seteren siden årsskiftet og kan berolige deg med at om bilen skal gå kun 6-7mil så må du kjøre hardt.... Kjøpte både nv200 og ny 30kw leaf samtidig og den nye Leaf'n er kanonbra på rekkevidde på kalde dager, men nv200 er veldig lik den gamle Leaf'n. Så den går fint 10-12 mil med litt minusgrader :)
Den er faktisk utrolig bra på vinterføre også suser opp bakker der andre må gi opp. Den ligger på forbruk på rett over 2kw på mila med god temperatur inne.
Det som kan få den til å skru opp forbruket er kjøring i høy fart, men til bykjøring og annen småkjøring så er den akkurat som min gamle Leaf på rekkevidde. Den har fjernkontroll til klimaanlegget på nøkkelen også, det burde det vært på Leaf'n og. Så mine erfaringer er gode.
2013 Leaf gml.modellen
skiftet til fordel for
2016 30Kw Tekna m.6,6Kw lader:)

sven erik

jeg har  nå testa min 2014 modell ENV200  5 seter  i 90 km i timen  og med 80% lading og  -3 grader  greier man  ca 7til 8 mil  det er bra  med ful da vil man ha ca 10 mil   og dette på mottorvei med vinterdekk  er kjempe bra  har hatt imive  deretter tesla  nå ENV-200   dette hvar og med varme aåaratet på 22 grader

Fborg

Har mye samme erfaring som deg.

Jeg har 38 km hver vei til jobb. Med 100 % batteri, har jeg en plass mellom 50 og 58 % igjen av batteriet når jeg ankommer jobb. Det har da vært temp. mellom -2 og -20 i de aktuelle tidsrommene jeg kjører til jobb, E6 nesten hele veien, 110 på speedometeret, 24-26 grader på klima med 3 streker på viften. Det skal også sies at ruten har en del oppover- og nedoverbakker.

Bilen står parkert i garasje som ligger på 7 grader når det er -2 ute, og rundt 0-1 grad når det er -20 grader ute. Bilen forvarmes ikke i garasjen på vei til jobb, men forvarmes med klimakontrolltimer til 26 grader når jeg kjører fra jobb om morgenen.

Jeg for min del syntes dette er veldig bra for en bil av denne størrelsen og med svært dårlig aerodynamikk. Forbruket mitt varierer fra 2,3 - 2,4 kw.

Svært, svært fornøyd med bilen! Gleder meg veldig til våren kommer, og jeg føler meg litt tryggere på å teste ut bilen fra min bopæl på Minnesund til Charlottenberg på handletur. Litt spent på den turen :)
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Goonz

Står litt om kilden til bildene her:
http://www.greencarreports.com/news/1100775_nissans-60-kwh-200-mile-battery-pack-what-we-know-so-far

Er vel en eldre artikkel type november 15. Får fortsatt en litt sånn "se her på alt vi lover vi skal få til" vibe fra artikkelen. Mulig det kommer noen mer håndfaste artikler om 60kwh snart. Regner fortsatt med at vi snakker minst 18 til 24 måneder litt fordi Leaf vil komme før nv200 med sin "facelift" for å konkurrere med model 3.

Alt sammen er selvfølgelig bare tipping.
Tigerstaden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA