Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endring av parkering ved UiT

Startet av Smiling when sailing, onsdag 12. august 2015, klokken 13:19

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Hvis jeg forstår de nye reglene riktig, er det kun lov å stå på gjesteparkering hvis man betaler for parkering eller lader lader sin elbil. Parkering på ladeplassene er tillatt i kun 2 timer (og det er fortsatt bare to plasser ved hovedkampus og to ved den gamle lærerhøgskolen). Ansatte og studenter med elbil slipper å betale på de parkeringsplasser som kalles for fordelspakering til ansatte og studenter... Hvis jeg forstår reglene riktig er det ikke lenger fritt fram å finne enkel og billig parkeringsplass med elbil ved UiT. Det er jo litt dumt det, selv om jeg sykler for det meste og vanligvis ikke trenger parkeringsplass.

https://uit.no/parkering

Det virker som om andre universiteter som universitetet i Trondheim f. eks. lar elbilene parkere fritt på alle avgiftsbelagte parkeringsplasser, så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke dette ikke gjøres på samme måte i Tromsø også. Jeg tror det er langt mindre elbiler her en i Trondheim og kan ikke helt se for meg problemer med dette i nær fremtid.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

stiberger

Takk for link og opplysning.
Tror ikke jeg tolker siden noe annerledes enn det du gjør.

Har ikke selv behov for parkering her, men vet om andre som lurer.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

rødleaf

Kun to ladepunkt som skal dekke behovet for flere tusen studenter og ansatte, samt besøkende?
Og biler skal kun kunne stå 2 timer? Altså alle som har ladebehov for å komme hjem må bare selge elbilen da?
Vanskelig å se for seg hvordan UiT skal klare å håndtere 2 timers ladetid for studenter under eksamen, ansatte i forelesing eller møter osv..
Dette er uholdbart! UiT er nødt til å revurdere dette før det trer i kraft 1.9.15!




EL-i-Nord

Dessverre så ser det ikke ut som UiT er villig til å gjøre noe som helst med situasjonen. Ble inverjuet av Nordlys ang. et leserinlegg jeg hadde om saken. Svaret som journlisten fikk fra UiT var kort sagt svært negativt. Ingen planer om flere ladestasjoner. Ingen planer om å endre på 2-timer regelen. 710 kr i bot for dem som står der lengre enn 2 timer. Interessant også at det står skiltet «bare for ansatte og studenter» på ladeplassen, mens det står «også for besøkende mot betaling» på hjemmesiden til UiT. Helt fullstendig tåpelig opplegg dette, håper (men tror ikke på) at de kommer til vettet etter hvert.
Artikkel i Nordlys 30.10.2015 (se vedlegg), Kronikk her: http://nordnorskdebatt.no/article/uit-pa-jumboplass
Se også Troms Elbilforeningens Facebook side: https://www.facebook.com/Troms-Elbilforening-866540906752024/

EL-i-Nord

Tydeligvis er det noen utfordringer i interkommunikasjon v/ UiT. Til tross for et klart uttalelse i Nordlys for noen uker siden at man ikke kan forvente flere ladeplasser med det første så har det dukket opp en ny ladestolpe "over natt". Det er da en Mode 3/type 2 stolpe med to uttak. Testet i går, funker fint. På høy tid å skaffe seg passende kabel hvis man ikke har det fra før. Uvisst hva som blir parkeringsregel her, siden det er på "besøksparkering" og ikke skiltet på noe vis per i dag. Det er vel bare å prøve seg fram og risikere bot for å så klage på mangel på skilting.

Simen1

Kommunepolitikerne er så inndoktrinert og enig med hverandre i at bil = skurk og sykkel og buss = helt, at bilvennlige tiltak hvor som helst i kommunen sitter veldig langt inne, selv om det er snakk om miløvennlige elbiler vs de halvtomme dieselmonstrene som støyer og forpester blant annet Hansine Hansens veg.

Jeg pratet nylig med en av disse bilhatende politikerne, Øyvind Hilmarsen, og han forklarte at flere parkeringsplasser ved UIT/UNN er fullstendig uaktuelt fordi det vil føre til økt bilisme som igjen fører til økte utslipp og økte kostnader til vei og vedlikehold. Mantraet som går igjen er altså at vi som trenger bil skal pines.

Legg også merke til at det ene nye bygget, MH2, i overkant av UIT er bygget på og erstatter en parkeringsplass. De bygger riktignok ny parkeringsplass rett over det igjen. Antall plasser blir bare 80% av det som var der fra før. Disse plassene erstatter altså ikke en gang det som var der fra før .. og alle de nye arbeidsplassene i det nye bygget på 20 000 kvadrat skal altså ikke få en eneste ny plass. En lignende historie gjelder det nye Helsehuset i samme ormåde. 6300 kvadrat, et hundretalls nye arbeidsplasser og kun noen få titalls parkeringsplasser, der halvparten antagelig blir reservert korttidsbesøkende og varemottak. Dvs. praktisk talt umulig å kombinere bil med jobb der. Bor man ikke i starten av traséen til en av de overfylte ekspressbussene, eller i gangavstand, og skal kombinere det med familieliv kan man altså glemme å søke jobb der. Tromsø kommune forsøker å kvele oss bilister sakte. De skjønner ikke at elbiler er miljøvennlige, tar over markedet imponerende raskt eller at folk trenger bil av ymse grunner. De skjønner heller ikke hvor miljøfiendtlige eller dyre bussene er for Tromsøs befolkning (via allerede skyhøye skatter).
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tuono

Sjekka litt opp omkring ladeplassene ved UiT etter at et par Teslaer har brukt plassene for flerdøgnsparkering i løpet av vinteren. Med symbolsk tilkobla ladekabel. TP og UiT har også observert dette og er nå i ferd med å få på plass en avtale om timebetaling ved disse plassene. Job well done!

Callah

Det forklarer litt... Utrolig dyrt å lade elbilen da hos UIT, og byen generelt! 25 kroner per time for 22 kW lading som mange biler IKKE kan bruke. Samtidig står det også to stikk tilgje gelig på samme plass. Prisen? 25 kroner timen her også...

Forsøkt å kontakte både UIT om denne idiotiske prissettingen og har ikke fått noe svar! De burde slenge blikket ned mot Vestlandet hvor det kryr av elbiler. De har plassert haugevis av ladere (22 kW) rundt om hele campus! Ladingen er svindur og koster hele 0 KR per time :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA