Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varm ladekabel

Startet av cra, torsdag 03. mai 2007, klokken 10:46

« forrige - neste »

cra

Ved de siste ladingene synes jeg ladekabelen har blitt noe varm ved kontakten på bilen. Det er antydning til smelting på ett av hullene på kabelen. Det er en helt ny original DEFA-kabel på fem meter. Jeg bruker ikke skjøtekabel eller timer, og lader på 10A. (10A-lampen på dashbordet lyser)

Tappene inne i kontakta på bilen ser noe sotete ut. kan det være de må renses på noe vis for å få bedre kontakt?

Er det noen som har vært borti dette og klart å "fikse" det? Den forigr kablelen jeg hadde skiftet jeg nettopp fordi DEFA-pluggen på den var så svidd/smeltet i åpningene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: cra på torsdag 03. mai 2007, klokken 10:46

Tappene inne i kontakta på bilen ser noe sotete ut. kan det være de må renses på noe vis for å få bedre kontakt?


Det er nok dette som er problemet Cra.
Du kan forsøke å rense kontaktene med et lite stykke "pusseduk" og en liten nebbtang.  Husk å rense kontaktstiftene et par ganger i året.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Og av denne grunn blir det anbefalt å sette inn kontakten i bilen først, og deretter i veggkontakten.
Ved frakobling trekkes pluggen ut fra veggen først, deretter fra bilen.
På denne måten brennes støpselet, som det er en enkel sak å skifte.

Når skaden  først erskjedd, kan kontakten renses med fint smergel, en stålbørste eller scotch-klut.
En kan også forsøke forsiktig å klemme sammen kontaktene dersom de begynner å bli slappe.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg får skjerpe rutinene for hvordan kontaktene settes i, da. :)  Vet det har vært slurvet en del med dette i det siste, siden ledningen ligger under garasjeporten og man må rundt garasjen, inn ta ut kontakta og så hele veien tilbake igjen. Mye snertnere å bare nappe ut pluggen.  Latskapen er en sterk drivkraft.

Men - Teknisk sett er det vel ikke lov å skifte kontakta på veggen selv? Men man har kanskje lov å mekke bilen selv? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

støpselet på ladekabelen har du lov å skifte selv.kontakten på veggen er en annen sak men den klarer seg som regel.
(Du MÅ vel ikke fortelle hele verden at du har skiftet kontakten på veggen?
Dessuten får du kjøpt den løs så jeg er ikke helt sikker på hvor grensen går).

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Skal man være helt pirkete har man lov til å skifte lokket, men ikke innmat!

Det er nok elektrikerforbundet som har sikret seg slik at de ikke mister jobben sin her  ;D

Men derimot på bilen kan du skifte bremseklosser selv helt lovlig, hva som er farligst av å sette inn klossene feil/sette sammen feil på bremsene eller skifte innmat i kontakten kan nok diskuteres........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Laban

Hvis bilen benyttes slik at regelmessig lading kun er om natten må det jo være billigere å sette inne en timer enn å bytte kabel med jevne mellomrom.

Jeg lader stort sett bare Thinken om natten og timeren slår da på strømmen i 01.00 tiden (da er Buddy'n fulladet) og slår den av ca kl. 8.15. Da Thinken sjeldent blir koblet til/fra i dette tidsrommet slipper jeg å tenke på om det er strøm på kabelen eller ikke  ;).
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Bremseklosser har jeg skiftet, og det var jo ikke så vanskelig. Det var god hjelp i en teknisk manual jeg fikk tilsendt av en av veteranene i forumene her. (Husker ikke hvem i farta.)

For min del foregår også mesteparten av ladinga på nattestid, men det hender seg at bilen må få litt ekstra om ettermiddagen for å klare en ekstra tur til ett eller annet. Vi harikke så faste rutiner på kjøring enda, for med fem unger blir det mye "ad-hoc" kjøring til ulike aktiviteter.

Det jeg kommer til å gjøre er å legge opp et utvendig støpsel, slik at de late (samboeren og jeg ;) ) slipper å gå rundt på baksida av garasjen og tilbake for å koble til og fra. En anne løsnig kunne jo være en slik radiostyrt bryter som man får for et par hundrelapper.

Da blir jo spørsmålet om jeg skal gjøre det "riktig", eller falle for fristelsen til å kjøpe enda en "dubbeditt" på C.O. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Tror ikke de fjernstyret billigbryterne er dimensjonert for 10 A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. mai 2007, klokken 23:30
Tror ikke de fjernstyret billigbryterne er dimensjonert for 10 A.

Visste ikke om jeg skulle "gidde" å svare på denne  ;) men jeg kommer nok til å montere utvendig kontakt slik at det blir mer ryddig å ta riktig ende ut først. Jeg må nesten sette en grense for hvor langt jeg skal la latskapen ta meg.  ;D

Hvor vidt de er dimensjonert for 10A er jeg for øvrig ikke sikker på sjøl heller. Kan sjekke hos fattern; han har en slik montert på et par lampetter med bryteren vanskelig tilgjengelig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Clas Olson har fjernstyret kontakter beregnet for motorvarmere (16A) sprutsikker, om den er billig vet jeg ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA