Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengste kjøretur på en dag?

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 28. juli 2015, klokken 00:25

« forrige - neste »

tdn

Sitat fra: emil på onsdag 19. august 2015, klokken 13:46
Sitat fra: drlw1980 på onsdag 19. august 2015, klokken 13:33
Hei!

Jeg hentet min 2013-USA Leaf på Autonova Fjellhamar og kjørte hjem til Oksvoll i Bjugn kommune, ca. 640 km.

Brukte ca. 13,5 time på turen. Hurtigladet på: Brummundal, Øyer (hurtiglader virket ikke, ladet langsomt på Rådhuset.), Ringebu, Otta, Dombås, Berkåk og Trondheim. Bratt, men effektiv læringkurve på elbil.  ;D

Bytt ut Brummundal med Rudshøgda, Berkåk med Fagerhaug (og Trondheim med Minnesund) har du omtrent min rute etter Oslo inkludert samme ladeproblemer og alternativt ladested på Øyer :)

Øyer står som operativ nå, men tror ikke jeg legger den inn som ladested på returen.

Hei Emil, husker du hvilken hastighet du holdt på strekningen Oslo - Rudshøgda? Har flere ganger ønsket å distre meg til å kjøre uten å lade mellom Lørenskog og Brummundal (med veldig mye skepsis fra min bedre halvdel), men har istedenfor valgt å holde 110-115 (på speedometeret) og ladet halvveis på Minnesund
2014 Nissan Leaf Accenta

emil

Sitat fra: tdn på fredag 21. august 2015, klokken 13:51
Sitat fra: emil på onsdag 19. august 2015, klokken 13:46
Sitat fra: drlw1980 på onsdag 19. august 2015, klokken 13:33
Hei!

Jeg hentet min 2013-USA Leaf på Autonova Fjellhamar og kjørte hjem til Oksvoll i Bjugn kommune, ca. 640 km.

Brukte ca. 13,5 time på turen. Hurtigladet på: Brummundal, Øyer (hurtiglader virket ikke, ladet langsomt på Rådhuset.), Ringebu, Otta, Dombås, Berkåk og Trondheim. Bratt, men effektiv læringkurve på elbil.  ;D

Bytt ut Brummundal med Rudshøgda, Berkåk med Fagerhaug (og Trondheim med Minnesund) har du omtrent min rute etter Oslo inkludert samme ladeproblemer og alternativt ladested på Øyer :)

Øyer står som operativ nå, men tror ikke jeg legger den inn som ladested på returen.

Hei Emil, husker du hvilken hastighet du holdt på strekningen Oslo - Rudshøgda? Har flere ganger ønsket å distre meg til å kjøre uten å lade mellom Lørenskog og Brummundal (med veldig mye skepsis fra min bedre halvdel), men har istedenfor valgt å holde 110-115 (på speedometeret) og ladet halvveis på Minnesund

Uten at jeg husker hastigheter spesiellt så holder jeg fartsgrensen på 2-felts vei og så ligger jeg i vogntog/hengerfart på 4-felts vei, dvs  ca 85km/t. Har jeg ingen biler bak/foran meg kan jeg finne på å redusere fart mot bakketopp eller trille litt fortere enn fartsgrensen i bunnen av bakken. Vet jeg at jeg har nok til å rekke frem til førstkommende lader, men uansett ikke nok til å hoppe over denne kan jeg gi på litt ekstra.

Noen tall fra turen:

Bjerke: Ladet 16 minutter, 9.7kWh
Bjerke-Kiwi Minnesund forbruk 8.1kWh, kjøretid 1t (kjørte over Gjelleråsen først og lå så bak en lastebil som lå akkurat i 80 til forbi Gardermoen)
Minnesund: Ladet 14 minutter 7.8kWh
Minnesund-Rudshøgda forbruk 10.2kWh, kjøretid 55m
Rudshøgda: Ladet 13 minutter, 8.0kWh

Hadde egentlig planer om å lade på Fortum i Brummundal og AR i Lillehammer ("gratis"), men med bare 8km videre til Rudshøgda og ingen batterivarsel  i Brummundal var det bare å fortsette (liker å lade på lavest mulig SOC). Så da ingen vits i å stoppe i Lillehammer etterpå og fortsatte til Øyer, men hadde jeg tatt 5 minutter ekstra på Rudshøgda hadde jeg også kunnet droppe Øyer helt og dra rett til Ringebu. Jeg hadde nok til å rekke frem til Ringebu hvis jeg ikke hadde svingt av på Øyer, men jeg hadde ankommet i skilpaddemodus. Ikke noe jeg føler for på ukjente strekninger.



leafnor

#32
Kjørte i går til Hamar fra Trondheim.
Første slik langtur.
Hadde en kjøreplan med ladesteder om beregnet forbruk.
Startet med 1,4 kwt fra fulladet. Helgerush ut av byen i nær 30 grader. Så AC på.
Ladet en time på Støren, til 173 GIDS. Tett rask trafikk vi holdt følge med. Point of no return var Berkåk, og med over 5 kWt som status passerte vi lader der. Var forøvrig to biler der så ladere opptatt. Ankom Fagerhaug md 44 GIDS. Ladet i 21 minutter til 196 GIDS. Kjørte til Hjerkin i god fart, ingen tok oss igjen!
Ankom med 55 Gids
Ladet 19 minutter til 187 med plan om å lade på Otta.
På Otta stod en en Teslaeier å tullet bort tida med noe kabelgreier og nesten ikke input. Fikk spurt ham hva skjedde og det viste seg han hadde kjøpt seg noe han ikke forsto noe av. I bilen hadde han instilling 10A.
Med teoretisk strøm å komme til Kvam fortsatte jeg dit i stedet. 
Ankom med 58 GIDS. Ladet til 181.
Kom oss da til Lillehammer med 40 Gids. Så til Hamar.
Brukte langt mindre strøm enn forventet. Bilen viser snitt 1,3 kwt/mil.
Kan lage litt mer kw tall når vi kommer hjem.

EDIT: Hjemtur

Startet fra Hamar kl 13:00, og rullet inn på innkjørsel på Jakobsli like før kl 21:00

Ladet på:
Lillehammer
Kvam
Otta, men kun 2kWt bare for å prøve lader samt ha noe se på mens vi spiste burger'n kjøpt på Statoil
Dombås
Hjerkinn
Fagerhaug.

Arctic Roads sine DELTA ladere gir mest input, de trykker inn opp mot 47 kW før 60%. Det varmer batteriet også. Nå var det opp mot 30 grader og stekende sol så det bidro sikker også. Etter Fagerhauglader så ble batteriet 52 grader. Ned på 45 innen vi kom oss hjem.

Snittforbruk i dag med AC på (Var jevnt over 25 grader ute hele veien hjem) 1,19 kWt/mil.
Forbruket på tur ned var 1,22 kWt/mil. På vei hjem var vi en person mer + bagasje.

Tempo på turen under kjøring var lik øvrig trafikk, så det gikk jevnt over fartsgrensen.
Virker som forbruket på langkjøring er betydlig lavere enn den bykjøring vi ellers gjør.

Skal få gjort noen tabeller på forbruket for de ulike distansene.





Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:31
Sitat fra: gausel på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:23
Høres ut som en lang dag! Hvor mange (hurtig)ladinger på turen??

10 hurtigladinger, noe over 11t30m kjøretid. 813.3km totalt kjørt. Temp stoppet på 52.7 grader og 10 streker, men ikke opp på rødmerkingen. Får komme med litt mer detaljer imorgen.

811.3km på returen, 11t28m kjøretid, 14t30m inkl lading og andre småpauser, 52.1 grader på det meste. Riktignok kjørt på en natt og ikke en dag...

leafnor

Sitat fra: emil på mandag 24. august 2015, klokken 12:36
Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:31
Sitat fra: gausel på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:23
Høres ut som en lang dag! Hvor mange (hurtig)ladinger på turen??

10 hurtigladinger, noe over 11t30m kjøretid. 813.3km totalt kjørt. Temp stoppet på 52.7 grader og 10 streker, men ikke opp på rødmerkingen. Får komme med litt mer detaljer imorgen.

811.3km på returen, 11t28m kjøretid, 14t30m inkl lading og andre småpauser, 52.1 grader på det meste. Riktignok kjørt på en natt og ikke en dag...
Virkelig langdistanse.
Nå møtte vi kun en blå Leaf i går på vår tur opp fra Hamar, og det var mellom Ler og Melhus i går kveld ca kl 20:00. Kanskje deg?
Ellers, som andre har rapportert kommer det ut bedre tall på batteriet nå etter en del hurtigladinger. Totalt 15 hurtigladinger på turen frem og tilbake Hamar. (Bilen har totalt nå gjort 19 hurtiglading i sitt liv)
SOH økt fra 89% til 92%, og AHr 60,4. Var under 59 før turen.
I dag tidlig hadde den på saktelading fått inn 20kWt på batteriet (250 GIDS), som er meste jeg har registrert.
Batteritemp sunket til 31, var 45 da vi parkerte etter langturen.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Sitat fra: leafnor på mandag 24. august 2015, klokken 16:41
Sitat fra: emil på mandag 24. august 2015, klokken 12:36
Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:31
Sitat fra: gausel på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:23
Høres ut som en lang dag! Hvor mange (hurtig)ladinger på turen??

10 hurtigladinger, noe over 11t30m kjøretid. 813.3km totalt kjørt. Temp stoppet på 52.7 grader og 10 streker, men ikke opp på rødmerkingen. Får komme med litt mer detaljer imorgen.

811.3km på returen, 11t28m kjøretid, 14t30m inkl lading og andre småpauser, 52.1 grader på det meste. Riktignok kjørt på en natt og ikke en dag...
Virkelig langdistanse.
Nå møtte vi kun en blå Leaf i går på vår tur opp fra Hamar, og det var mellom Ler og Melhus i går kveld ca kl 20:00. Kanskje deg?

Passerte det området rundt 20:15-20:20 så det er nok en mulighet for at det var meg. Ellers må jeg si at ca Berkåk-Hamar begge veier var veldig fritt for elbiler som ikke var Tesla. Ingen andre på hurtigladere hverken før, under eller etter lading.

Sitat fra: leafnor på mandag 24. august 2015, klokken 16:41
Ellers, som andre har rapportert kommer det ut bedre tall på batteriet nå etter en del hurtigladinger. Totalt 15 hurtigladinger på turen frem og tilbake Hamar. (Bilen har totalt nå gjort 19 hurtiglading i sitt liv)
SOH økt fra 89% til 92%, og AHr 60,4. Var under 59 før turen.
I dag tidlig hadde den på saktelading fått inn 20kWt på batteriet (250 GIDS), som er meste jeg har registrert.
Batteritemp sunket til 31, var 45 da vi parkerte etter langturen.

265 hurtigladinger tilsammen her, men nå merker jeg at verdiene ikke øker etter hurtiglading på samme måte som før. Etter noen dager med ~10-15 mil/dag og saktelading til fullt pleier det derimot å stabilisere seg på normalen som nå ligger på 230-240 GIDs

leafnor

Sitat fra: emil på mandag 24. august 2015, klokken 17:07
Passerte det området rundt 20:15-20:20 så det er nok en mulighet for at det var meg. Ellers må jeg si at ca Berkåk-Hamar begge veier var veldig fritt for elbiler som ikke var Tesla. Ingen andre på hurtigladere hverken før, under eller etter lading.
Da var det deg, for klokka var nok nærmere 20:15 i og med vi var hjemme før 21:00.

Det var kun Tesla å se etter vi passerte Lillehammer. Nærmere Trondheim så jeg en og annen LEAF og Golf, deriblandt deg.

Laget noen stolpediagram av forbruk per mil og energimengde mellom stedene vi ladet.
Lengste ladetid hadde vi på Fagerhaug, henholdsvis 25 minutter på tur ned, og 23 minutter på veg hjem.
De andre var under 20 minutter.
Grafer med batterinivå viser blå ankomstnivå, og rød ladenivå i GIDS.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Ferjebilletter kjøpt for EL17XXX over til Danmark, så da blir det 2012 Leaf til Dana-Cup i sommer.
Fra Trondheim til Sandefjord (Motorhotell) som første etappe, og Fjordline dagen derpå.
Brukt jurassictest.ch/GR/ og erfarte data fra forrige sommers tur til Hamar for å bestemme ladepunkt og nivå.
Ladeplan i vedlagt figur.
Tenker å kjøre "low-soc strategi", og ta mange ladestopp. Men feiger ut litt mellom Dombås og Lillehammer, i og med single ladepunkt på Kvam og Ringebu. Lader på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om det er opptatt på Kvam, og ledig på Kvam, lader jeg så jeg kommer meg til Lillehammer. Hopper også over Espa mellom Hamar og Minnesund, samt lader på Minnesund så jeg kommer meg til Kløfta/Lillestrøm og Jessheimlader opptatt.
Vært i kontakt med AR som står ved sitt tilbud om kompensasjon for kald stans i vinter på Hjerkinn, og får låne RFID for denne turen som kompenasjon. Takker for det.
Har fått i hus Clever-Fri RFID kort også, til bruk i Danmark og opp igjen via Sverige fra Gøteborg.

Så med RFID kort/brikke fra AR, Clever, Grønn-Kontakt, Fortum og alle apper jeg har klart å oppdrive installert på telefonen, blir dette en trivelig tur, og kan hende den rimeligste Danamarktur jeg har fått til og kommer få til.

12 hurtigladestopp blir det innen Sandefjord. Beregnet 3 timer lading tilsammen.

I Larvik skal jeg dagen ferjen går se om ikke det finnes mulighet å saktelade på et av punktrene der, for ett av de 6-8 punkter jeg finner på nett må da kunne være ledig for 2-3 timer saktelading innen vi må komme oss til ferjen for avgang 14:30.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hempe

Sitat fra: leafnor på lørdag 21. mai 2016, klokken 16:19
Men feiger ut litt mellom Dombås og Lillehammer, i og med single ladepunkt på Kvam og Ringebu. Lader på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om det er opptatt på Kvam, og ledig på Kvam, lader jeg så jeg kommer meg til Lillehammer.

Til informasjon: Har opplevd ladekø på Otta kun ved én anledning, og da var det kun én bil jeg måtte vente på.
Jeg bor på Kvam, og kan knapt huske at jeg har sett ladepunktet i bruk.
Det er to mil fra Otta til Kvam, og drøyt tre mil fra Kvam til Ringebu.
Du har også ladepunkt ved Kiwi på Øyer, og bør kunne droppe en eller to av ladestoppene gjennom Gudbrandsdalen.
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

leafnor

Sitat fra: Hempe på lørdag 21. mai 2016, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på lørdag 21. mai 2016, klokken 16:19
Men feiger ut litt mellom Dombås og Lillehammer, i og med single ladepunkt på Kvam og Ringebu. Lader på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om det er opptatt på Kvam, og ledig på Kvam, lader jeg så jeg kommer meg til Lillehammer.

Til informasjon: Har opplevd ladekø på Otta kun ved én anledning, og da var det kun én bil jeg måtte vente på.
Jeg bor på Kvam, og kan knapt huske at jeg har sett ladepunktet i bruk.
Det er to mil fra Otta til Kvam, og drøyt tre mil fra Kvam til Ringebu.
Du har også ladepunkt ved Kiwi på Øyer, og bør kunne droppe en eller to av ladestoppene gjennom Gudbrandsdalen.
Brukt lader i Kvam 4 ganger jeg, kjørt to turer. En i August -15 til Hamar, og en i november til Oslo.
Sommerturen ladet jeg etter Hjerkinn kun på Kvam før neste ble Lillehammer, så det går å bruke ett punkt. Hadde den gang tenkt å lade på Otta, men der var det en Tesla å ladet, så opptatt.
Men legger nå opp til å lade på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om Kvam mot alle odds er opptatt. Neste blir så Lillehammer, og da er det videre flere ladere på hvert sted jeg tenker å lade, så tror det da vil stå ledig et ladepunkt for meg. Hopper over Espa for det blir vell kort mellom Hamar og Minnesund, og virker som Espa er et populært sted å lade, så risko for å være opptatt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Myrvang

Lengste kjøretur på en dag var fra Bergen til Røyken, 471 km da jeg hentet bilen forrige uke. Ladet i 80 min totalt og brukte 8 timer på turen inkl. lading.

I dag kjørte jeg fra Kolbu på Toten og hjem til Røyken, 161 km, med mototorvei fra Minnesund til Asker. Kom hjem med --- på både prosent og GOM, men appen viste 8 km rest da jeg kom hjem. Lå i 90-95 på motorveien frem til Oslo-grensa, men hadde ikke en eneste lastebil til å trekke meg før Frognerstranda. Da la jeg meg tett på en campingvogn som lå i ca 70 til Asker. Hadde 17 km igjen i Asker, men de forsvant fort og ble til "---"

Husker ikke helt, men lurer på om jeg hadde 11,2 kwh/100 km i snitt.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

leafnor

#41
Lengste kjøretur på en dag:
Trondheim-Sandefjord.
Distanse  677,4 km, og 9:49 i kjøretid.
Startet 7:45, og stoppet 21:41 på Sandefjord Motorhotell.
Logg fra LeafSpy viser hurtigladere påkoblet i lading i 119 minutter.
Hadde en omtrent totimer stopp med litt saktelading i Oslo mens vi var å spiste og så oss svært kjapt rundt. Ladet 4 kWt på sakteladingen.
Strategi var å lade på lav SOC, med unntak selve Gudbrandsdalen der det er single ladere på Kvam og Ringebu.
Ladet maks på Dombås (Stoppet på 80%, 195 Gids) og kjørte med strategi å lade på Kvam om ledig, eller fortsette til Ringebu om opptatt, og så evt ta ventetid der om den var opptatt.
Ledig på Kvam, og ladet da for å nå Lillehammer. Passerte Ringebu, og så en Golf på lader der. 
AR ladere på Lillehammer fikk jeg ikke noe ut av, så kjørte ned til GK og Fortum sine ved McD. GK opptatt, men ikke Fortum. Ladet der til Hamar, og så videre til Minnesund.
På Minnesund var Statoil opptatt, så over gamle broen og håpet Fortum sin på Kiwi ledig. Den var det.
Varmt var det (26 ute), og batteriet nådde over 52 grader på Minnesund.
Det ga redusert laderfart på Berger.
Saktelading og to timer stopp i Oslo senket temp så de to sist hurtigladinger på Drammen (Måtte vente der, som eneste sted) og Grelland gikk OK.
Fra Grelland og ned til Sandefjord la jeg speedometer på 120 (GPS 112) og inn med CC. Ellers på motorveg lå jeg på GPS 100.
Flaskehals på varm sommer med 85% kapasitet igjen på 2012 batteriet er varmgang.
Tatt ut temperaturkurve fra Leafspy, og ladekurvene.
Brukt http://www.jurassictest.ch/GR/ til å beregne nødvendig lading. Forbruket ca 10-15% lavere på varmt tørt føre. PÅ fuktig regnvåt veg (ikke mye regn i luften) frem til Berkåk stemte forbruk eksakt.
Vell fremme, kan meldes at kona ikke skryter av setene, forøvrig ikke jeg heller.
Ellers, Fortums fire ladere der var fullt opptatt på søndag kveld. Kø faktisk. Lot bilen kjøle seg og ladet på morgenen før vi dro til Langesund for ferje til Danmark.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Retur fra Danmark via Gøteborg, med stopp i Hamar.
15 hurtigladinger, hvorav 8 mellom Gøteborg og Hamar.
7 fra Hamar og til Trondheim i dag, men kunne stått over en kort lading på Lillehammer, men usikkert vær (Regnbyger) gjorde at jeg ladet i 4 minutter i Lillehammer for å være sikker på å nå Ringebu uten å sinke ferietrafikken.
Snitteffekt på ladinger er 37 kW, og QC ladet i følge LeafSpy i alt 2 timer og 45 minutter. Gjennnomsnittlig ladetid 11 minutter per stopp.
Kjøligere vær på delen av turen fra Hamar og hjem, ga lavere batteritemperatur. Lørdag nådde det 52 grader et kort øyeblikk.
Med 30 kWt Leaf ville det nok holdt med halve antallet ladestopp.
AR sin lader på Vestby ladet på 125A og ga 50 kW, GK sine på Ringebu og Kvam var lavest med litt over 40 kW i effekt.
Ut av logfil beregnet snittfart over 3 minuttersinbtervaller. På i hovedsak motorveg frem til Minnesund lå jeg på 100 på speedometer, som ga over 90 i virkelig snittfart i perioder.
Mellom Preem Uddevalla og Håby la jeg inn 120, som ga over 110 i virkelig fart. Forbruket tett på 2 kWt/mil da.

To saker på ønskelisten, 30 kWt Leaf og setene i Gen 2. Det er mer type "krakker" å sitte i på Gen 1, vikrer å være litt mykere og mer riktig ryggstøtte på Gen 2.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA