Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

alda

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Voll1

Sitat fra: F_P på fredag 19. august 2016, klokken 10:54
Jeg skal ved anledning få testet ut å koble en annen aktiv antenne til antennekabelen bak i bilen for å se om det hjelper. Skal komme med resultatet når jeg har fått testet skikkelig :)

Fått testet noe?

Er veldig spent på resultatet. Hvis det blir bekreftet at det er antennen som er 100% årsaken til dårlig mottak, skulle jeg gjerne kjøpt noe annet. Antenne i begge de bakerste sidevinduene ville kanskje være en god løsning.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Lynet

Kjørte med takpisk av beste sort på min Passat tidligere, var nesten aldri brudd på mottaket Trøndelag ihvertfall.
Så antenne er nok en meget vesentlig sak her.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jazzwheel

Kjører daglig Oslo - Sandvika og DAB-radio forsvinner i alle tunneler og er fortsatt ubrukelig sammenlignet med hvordan FM var. Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring? Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

THE

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41
Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

Varsellampene over radioskiltet blinker når det sendes melding til trafikantene over radio i tunnelen. Radio kan da brukes til å varsle f.eks. om brann i tunnelen, og med informasjon om at alle må komme seg ut av tunnelen. Når lampene tennes, så vil meldingen bryte inn i alle radiokanalene som sendes i tunnelen, så alle som allerede hører på radio får beskjeden. Hvis du ikke har på radio, eller hører på annen lydkilde, så betyr gulblinken over radioskiltet at du bør skru på radio for å høre informasjonen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tuxedo

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41
Kjører daglig Oslo - Sandvika og DAB-radio forsvinner i alle tunneler og er fortsatt ubrukelig sammenlignet med hvordan FM var. Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Jeg har ikke lenger problemer med DAB i tunneler her i Oslo-området.  Men det kan jo være at det er enkelte kanaler som fremdeles ikke er tilgjengelige.

jazzwheel

#52
Sitat fra: THE på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:50
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41
Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

Varsellampene over radioskiltet blinker når det sendes melding til trafikantene over radio i tunnelen. Radio kan da brukes til å varsle f.eks. om brann i tunnelen, og med informasjon om at alle må komme seg ut av tunnelen. Når lampene tennes, så vil meldingen bryte inn i alle radiokanalene som sendes i tunnelen, så alle som allerede hører på radio får beskjeden. Hvis du ikke har på radio, eller hører på annen lydkilde, så betyr gulblinken over radioskiltet at du bør skru på radio for å høre informasjonen.

Problemet er bare at bilen ikke tar inn disse radiosignalene i tunnelen.

Edit: Kan selvfølgelig tenkes at lysene blinket uten noen grunn, tunnelen var helt grei å kjøre igjennom.

JorgenM

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41
Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Vår BMW i3 har i alle fall langt bedre DAB-mottak enn Tesla'en. Her vi bor samt ca 500 meter sørover og 3 km nordover er det stille i Tesla'en mens BMW'n har dekning.

Nå skal det nevnes at BMW'n har utvendig antenne og 2 innebygde DAB-mottakere mens Tesla kun har 1.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jeronan

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. mars 2018, klokken 18:44
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41
Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Vår BMW i3 har i alle fall langt bedre DAB-mottak enn Tesla'en. Her vi bor samt ca 500 meter sørover og 3 km nordover er det stille i Tesla'en mens BMW'n har dekning.

Nå skal det nevnes at BMW'n har utvendig antenne og 2 innebygde DAB-mottakere mens Tesla kun har 1.

That is our experience as well. DAB reception in the BMW i3 is rock solid.
On our new Model S I have given up on DAB and just use TuneIn. Works even better than DAB to be honest. So I don't really miss it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

svarteper

Er det noen med løsning på dårlig dab mottak i tesla s?
Tesla model s 75 d 2017

mthoring

Å ikke sote bakruten med metallisk solfilm er i hvertfall ett tips ;-)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

nortrahof

Sitat fra: svarteper på lørdag 10. november 2018, klokken 20:19
Er det noen med løsning på dårlig dab mottak i tesla s?
Det enkleste hadde nok vært å "snu" antennen 90 grader. - Men det krever en ny bakrute!
DAB+ sendes med vertikal polarisering i Europa. TM har faktisk klart det "kunststykke" å få dårligst mulig følsomhet på en fabrikkmontert antenne! Dette har de vært klar over i hvert fall siden 2014 - men de har ikke endret det. "Gjenbruk" av en satellitt-antenne fra USA har ikke ført fram da satellitt-antennen har feil polarisering.
En optimal løsning (da bakruten skrår så mye) er å bruke de små siderutene foran C-stolpen - en antenne i hver rute.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Hva med å bytte den originale antennen med en 3 parts?
På DAB adapterne som selges medfølger det antenne for å klistre på vinduet.

streken

Denne tråden får meg til å klø meg i hodet; DAB-mottaket i min 2017 S75D er aldeles strålende bra. Jeg kom fra 2017 i3 med "navi professional", og denne hadde et direkte elendig DAB-mottak i forhold.

Bortsett fra ved utgangen av E6 Nordbytunnelen nordgående (at de ennå ikke har fått fikset det området er for meg en gåte), så opplever jeg ikke at signalet faller ut noen steder her hvor jeg kjører på sentrale Østlandet.

I oktober kjørte jeg helt opp til Tromsø, og selv på den lange turen var DAB-mottaket upåklagelig hver gang jeg lyttet til DAB (noe som var det meste av turen). Jo, jeg slet i tunnelene mellom Fauske og Innhavet, men det er nok ikke Teslaen sin feil.

Om noen kjører her i Follo/Østfold og har spesielle steder de sliter med dekningen, så opplys meg gjerne om hvor, så kjører jeg en tur og sjekker mottaket i min egen bil.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA