Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 11. april 2016, klokken 15:35
Ja enig der. Men trodde ikke de fleste var der enda ;D Venter selv bare på at Dplay skal bli brukbart og få app for smarttv og xbox one så blir nok det vanlige tv abonnementet kuttet ut her også.

Jeg venter på app for Apple TV samt at de må begynne å legge ut alle programmene sine. Slik det er nå legger de ikke ut noe av det jeg er interessert i...

Fordelen med streaming er jo at vi kan se det vi følger med på på begge TVene hjemme og også på hytta, ikke bare på den TVen som har PVRen tilkoblet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas N

Finnes det noen løsning på dab problemene?
Bilen var inne hos tesla og følgende tilbakemelding:

Concern: Customer states: Radio reception is poor (DAB)

Corrections: Audio System - AM/FM/HD Radio General Diagnosis confirmed customers concern.

we are not able to do a proper diagnose or any repair as the liftgate windshield has been modified with Metallic tints that could cause negatively impact the performance of remote keyless entry and radio/DAB reception when installed on the rear lift gate glass.

Confirm with customer what type of tint film was used on the rear glass?
Advise the customer to have the tint replaced with non-metallic tints. if customer want DAB/Radio reception to work as designed.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

nortrahof

Dersom man belegger rutene med en eller annen film på innsiden eller utsiden, kan mottaksforhold til antennene bli negativt påvirket.
Det ser ut til at TM har hengt seg opp i dette - i ditt tilfelle?
Dersom du har metallic lakk, hadde det vært rimelig å spørre dem om hvor mye denne lakken demper for mottak av GSM? Det vil bli noe tilsvarende til film på ruter - bare at lakken er fabrikkmontert.

Jeg synes det er mer beklagelig at de ikke kommer med en permanent "fix" for feil polarisering av DAB-antennen!
Nå tror jeg allikevel ikke at det vil hjelpe noe særlig med en ny og korrekt polarisert antenne i bakruten da den er for skrå?
- Eneste plass for en "brukbar" DAB-antenne er enten i de små siderutene foran C-stolpen - eller sammen med GSM-antennene som er plassert i speilene? Det krever minst 2 antenner og et sammenkoblingsfilter.
Et alternativ hadde vært en piskantenne på taket - men på panotak må man da bore i ruten. Det er ikke lett i herdet glass uten at det sprekker.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

RaBalder

#33
Det må da være mulig å få festet en antenne med dobbeltsidig tape på taket og strekt kabel ned en lite brukt dør eller bakluka. Eller i sidevindu eller speil.

Så kunne man testet om det vil løse mottaksproblemene.

Får man en forbedring som er god nok, så kan man senere finne ut hvordan man lager en permanent fix.


Det store problemet er vel at ingeniørene ikke vil reise til DAB-land. Men skal fixe seg frem i blinde med bakbeina plantet i sanda på vestkysten.

Cobos

Apropos ustabil DAB den siste uka har jeg opplevd at i Operatunnelen faller DAB ut på akkurat samme sted hver gang. Det gjorde den ikke før. Kommer man nord-øst fra på E6 og kjører gjennom første tunnel fra Ensjø-Kværnerdalen og så går man inn i neste tunnel som ender i den lille luftedelen på 50m (før man fortsetter under vannet). De siste kanskje 500m før den luftedelen mister jeg nå alltid DAB radio. Når jeg kjører hjem er det akkurat tilsvarende i motsatt kjøreretning men da de første 500m etter den luftedelen. Er dette bare meg eller gjelder dette flere? Det var ikke sånn før.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

o.b.lix

Kan være du hører på annen kanal som ikke har FM-backup?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cobos

Sitat fra: o.b.lix på søndag 01. mai 2016, klokken 11:12
Kan være du hører på annen kanal som ikke har FM-backup?
Det er Petre det gjelder men også Mpetre har samme problem, kan prøve med en av de kommersielle kanalene på vei til jobb imorgen.

Men dette fungerte for ca 2 uker siden helt fint, så derfor jeg ikke tror det er noe med radiokanalen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

JorgenM

Opplever at DAB i Teslaen faller ut av og til, har ikke samme problemet i i3'n som har utvendig antenne og veldig bra mottak. Hjemme har vi overhodet ikke signal i Teslaen, men 100 meter på veien kommer signalet. i3 og DAB-radio i huset har signal hjemme.

Er det antenna på Teslaen som er litt dårlig, evt kan det være WLAN etc som forstyrrer signalet?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

nortrahof

Antennen er snudd "feil vei" i alle TMS.

Den er beregnet for horisontal polarisasjon - men alle sendere i Europa har vertikal polarisasjon. Derfor vil  DAB-mottak alltid være dårlig i en TMS.
Det som irriterer, er at TM har visst om det lenge - uten at de har vært interessert i å rette opp denne åpenbare konstruksjonsfeil og finne en løsning som kan ettermonteres på alle biler.

Man kan si at å plassere en horisontalt polarisert antenne i bakruten (der de andre antennene er) vil ikke gi noe særlig bedring (har prøvd dette). Eneste løsning som står igjen å prøve, er å montere antenner enten i speilene eller i de små siderutene ved C-stolpen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Jeg skal ved anledning få testet ut å koble en annen aktiv antenne til antennekabelen bak i bilen for å se om det hjelper. Skal komme med resultatet når jeg har fått testet skikkelig :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

JorgenM

Ja det blir interessant å høre.

Kjørte 37 mil da jeg hentet den og DAB falt nesten aldri ut og jeg opplevde den like bra som i i3'n, men typisk så faller den alltid ut akkurat rundt her vi bor :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

nofuelno

Leser at DAB er nede i det meste av landet nå etter et fiberbrudd i Oslo. Sårbart ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Kim Kim

Jeg hadde litt småproblemer med min radio(ny bil) , ble fikset med en firmwareoppgradering på SC i går.

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

petersv

Sitat fra: nofuelno på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:30
Leser at DAB er nede i det meste av landet nå etter et fiberbrudd i Oslo. Sårbart ?

Åpenbart... Da burde ha redundant løsning over minst to medier, f.eks. satellitt i backup.

alda

Har det blitt gjort några stora ändringar i DAB-nätet nyligen? Har tre av varandra oberoende DAB-radioer, och i samtliga har halvparten av kanalerna försvunnit... i Teslan funkar inte NRJ, men fick ny softwareuppgradering som gick i natt - kanske det fixar problemet. Mina problem dök upp innan detta fiberbruddet...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA