Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

Lokführer

Hvorfor ikke bruke nettradioen? Suveren dekning etter hva jeg har erfart.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

nortrahof

Dessverre kan man aldri påregne stabil DAB i TMS!

Polarisering av antenne er feil for å motta DAB i Europa. Antennen i TMS er med horisontal polarisering (som FM) mens DAB-signalene sendes ut med vertikal polarisering. Den skrå ruten bak er ikke på noen måte optimal for en slik DAB-antenne.
Eneste mulighet er å plassere 2 antenner, enten inne i speilene eller i de små rutene ved C-stolpen?
Er usikker på beste plassering, da metallic lakk kan dempe signalene i speilene - og varmedempende ruter ellers.

En piskantenne som er mye bedre for DAB, må plasseres på taket. Det er ikke mulig på biler med pano-tak.

Dessuten er DAB-tuneren temmelig primitiv i TMS. Den har ikke TMC koblet opp mot navigasjonen som er et "krav" i Europa i dag.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: nortrahof på søndag 10. april 2016, klokken 11:07
Dessuten er DAB-tuneren temmelig primitiv i TMS. Den har ikke TMC koblet opp mot navigasjonen som er et "krav" i Europa i dag.

Er ikke TMC-dataene tilgjengelige via nettforbindelsen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Google traffic fungerer i hvert fall, og navi gir vel forslag til alternative ruter ved kø? Mener det poppet opp forslag om alternativ rute en gang jeg brukte navi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. april 2016, klokken 11:14
Er ikke TMC-dataene tilgjengelige via nettforbindelsen?

Det er mange land som ikke oppdaterer TMC-informasjon via nettforbindelsen - eller dette skjer mye langsommere. Nettoppdatering er ikke en europeisk standard og derved frivillig.
Man kan derfor ikke stole på at denne informasjon er "fersk" eller at den kommer. Således kan man havne i køer som andre med TMC "slipper unna" - eller bli ledet på omkjøringer som for lengst er avviklet.
DAB har en "egen kanal" for TMC-meldinger som ikke er på den DAB-tuneren som sitter i TMS.

- Skulle ønske at man laget en slik HW-oppgradering slik at man kunne bytte DAB-tuner. Da trengs SW til navigasjonen.
Man kan starte med FM og utøke dette til DAB også. På FM skal TMC-data være tilgjengelig med RDS-data på CAN-bus.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thomas N

Sitat fra: Lokführer på søndag 10. april 2016, klokken 10:56
Hvorfor ikke bruke nettradioen? Suveren dekning etter hva jeg har erfart.
Radio Norge der?
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Cookie Monster

#21
På nettradio har man de fleste radiokanaler i hele verden. Et tilbud Dab ikke har sjangs å konkurrere på. Er også mulighet til mye bedre lydkvalitet enn Dab selv om mange nettradio kanaler har dårlig kvalitet idag. Dab blir i det minste aldri noe bedre heller værre når de skal skvise inn flest mulig kanaler og det går da utover de andre. Men nettradio blir bare bedre og bedre og internett i bilene kommer for fult. Folk ønsker akkurat som på mobilen de har med seg overalt høre og se på det de vil når de vil.
Framtidens biler vil også i større grad benytte internett til kommunikasjon mellom autonome biler, trafikkmeldinger osv.
Bare Nrk og gjengen som prøver så godt de kan å presse igjennom dab teknologi fra 1980 tallet som noe nytt for å forsatt ha kontroll på radioen.

Veldig sjeldent jeg hører på noe annet enn spotify og nettradio. De få gangene jeg bruker Dab dettet det ut nesten hele tiden og blir borte i alle tunellene her. Kan bekrefte at Dab i Tesla er ekstra dårlig som flere nevner over. Siden flere steder det blir helt borte på Teslaen fungerer det helt fint i dama sin 2013 Ford Fiesta.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 10. april 2016, klokken 19:56
På nettradio har man de fleste radiokanaler i hele verden. Et tilbud Dab ikke har sjangs å konkurrere på. Er også mulighet til mye bedre lydkvalitet enn Dab selv om mange nettradio kanaler har dårlig kvalitet idag. Dab blir i det minste aldri noe bedre heller værre når de skal skvise inn flest mulig kanaler og det går da utover de andre. Men nettradio blir bare bedre og bedre og internett i bilene kommer for fult. Folk ønsker akkurat som på mobilen de har med seg overalt høre og se på det de vil når de vil.
Framtidens biler vil også i større grad benytte internett til kommunikasjon mellom autonome biler, trafikkmeldinger osv.
Bare Nrk og gjengen som prøver så godt de kan å presse igjennom dab teknologi fra 1980 tallet som noe nytt for å forsatt ha kontroll på radioen.

Veldig sjeldent jeg hører på noe annet enn spotify og nettradio. De få gangene jeg bruker Dab dettet det ut nesten hele tiden og blir borte i alle tunellene her. Kan bekrefte at Dab i Tesla er ekstra dårlig som flere nevner over. Siden flere steder det blir helt borte på Teslaen fungerer det helt fint i dama sin 2013 Ford Fiesta.

Det kommer nok an på hvor du kjører. Jeg har stikk motsatt resultat. Kjører jeg fra Fredrikstad til hytta nord for Dokka er nettradio nesten ubrukelig. Faller ut hele tiden pga. at jeg store deler av veien bare får Edge-dekning. DAB er derimot meget stabilt, faller kun ut et tre-fire steder på hele veien opp. Det er den tunnelen etter Vinterbro som ikke har fått dekning ennå (regner med at den kommer snart) samt den mellom Sonsveien og Hølen. I tillegg er det en skjæring noen kilometer etter Brandbu, på Fv34. Ellers bra hele veien. Det er langt bedre resultat enn vi noen gang har hatt på FM.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nortrahof

Det som er mitt hovedpoeng med å ha stabil DAB i TMS er sikkerheten. Derfor bygges DAB ut til også å dekke tuneller.

Det er ikke uten grunn at radiosendinger brytes av for å sende trafikkmeldinger. Med TMC kan disse mutes slik at man får en ellers "taus bil" - eller de bryter inn i programmer/musikk som man ellers lytter til.
Da Norge har vedtatt at FM skal utfases (som eneste land i Europa), bør alle biler som selges i Norge ha fabrikkmonterte radioer som støtter en stabil mottaking av DAB og TMC.

Man kunne gjerne fått denne trafikkinformasjon via nettet - men det er nå engang bestemt i Norge at man skal satse på DAB og ikke trafikkinformasjon via nettet. Derfor burde TM Norge presse på slik at dette blir snarest realisert. - Trodde TM var generelt opptatt av sikkerhet men her er de "en sinke i klassen"!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

Sitat fra: nortrahof på mandag 11. april 2016, klokken 10:55
Derfor bygges DAB ut til også å dekke tuneller.


Dette er en myte.

Dette skulle vært ferdig for mange år siden, men kommer neppe til å våre i nærheten de neste 5 eller 10 årene.
Det er bare store riksveitunneler og nye tunneler som får DAB.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 10. april 2016, klokken 19:56
Veldig sjeldent jeg hører på noe annet enn spotify og nettradio.
Samme her. DAB fungerer riktignok fint når jeg tester det, men DAB blir litt som lineær TV. Mindre og mindre av det gitt.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. april 2016, klokken 11:40
Samme her. DAB fungerer riktignok fint når jeg tester det, men DAB blir litt som lineær TV. Mindre og mindre av det gitt.....

Hva er "lineær TV"?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cookie Monster

Tipper han mener slik som tv'en var i gamle dager hvor man sjekket tv-guiden og satt seg ned foran tv'en på gitte tidspunkt. Nå tar man bare opp det man ønsker å se og ser når det man ønsker og når det passer best :)

Samme i bilen så tar man heller å hører på spotify, podcast eller nettradio kanaler med den musikken eller radio programmene man liker. Så slipper man å høre på alt mulig annet tull, reklame og Justin Bieber fjas.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 11. april 2016, klokken 14:32
Tipper han mener slik som tv'en var i gamle dager hvor man sjekket tv-guiden og satt seg ned foran tv'en på gitte tidspunkt. Nå tar man bare opp det man ønsker å se og ser når det man ønsker og når det passer best :)

Nei, opptak er gammeldags, slikt har vi nesten sluttet med. Nå streamer ci det meste vi ser på, enten fra Netflix, Viaplay, Sumo eller NRK. Om bare TVNorge fikk orden på streaming-tjenesten sin så kan vi kutte ut opptak helt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cookie Monster

Ja enig der. Men trodde ikke de fleste var der enda ;D Venter selv bare på at Dplay skal bli brukbart og få app for smarttv og xbox one så blir nok det vanlige tv abonnementet kuttet ut her også.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA